کد خبر: 6408

تاریخ انتشار: 1400-08-20 - 17:58

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / سازمان های فرهنگی / اخبار نمایشگاه / اخبار کتاب
+1
بازدیدها: 646

آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰

برگزاری پاییزه کتاب، همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب از 24 آبان‌ماه تا یکم آذرماه ١٤٠٠ […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در نوزدهمین دوره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با عنوان«پاییزه کتاب 1400» از پنج‌شنبه (بیستم آبان ماه 1400) آغاز می‌شود.
 
کتابفروشی‌های سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی tarh.ketab.ir نسبت به ثبت‌نام در طرح پاییزه کتاب 1400 اقدام کنند.
 
گفتنی است، کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح‌های پیشین توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، برای شرکت در «پاییزه کتاب 1400»  نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند و کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود، شرایط شرکت در طرح را تایید و اطلاعات خود را ویرایش و کنترل کنند.
 
بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

پاییزه کتاب 1400
شرایط زیر برای کتابفروشی‌های متقاضی شرکت در طرح پاییزه کتاب 1400 الزامی است.

شرایط عمومی طرح
۱. میزان یارانه خرید برای کتاب ها ۲۰ درصد است.
۲. مدت زمان اجرای پاییزه کتاب ۷ روز است
۳. شروع طرح روز ۲۹ آبان و پایان طرح ۳ آذر خواهد بود.
۴. حداکثر یارانه اختصاصی هر کتابفروشی و میزان و درصد مشارکت کتابفروشی‌ها در تخصیص یارانه بر اساس اعتبار کلی طرح، تعیین و قبل از شروع طرح اعلام خواهد شد.
۵. سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۳۰۰۰۰۰۰ ریال ( ۳۰۰۰۰۰ تومان) است.
۶. سقف یارانه خرید برای هر خریدار ۶۰۰۰۰۰ ریال ( ۶۰۰۰۰ تومان) است.
۷. مدت زمان تسویه حساب ۱ ماه پس از اتمام طرح خواهد بود.
۸. کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان مشمول طرح می‌شوند اما کتاب‌های آموزشی، کمک آموزشی، افست، فاقد شماره شابک، دارای شابک غلط و کتاب‌هایی که در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت نشده‌اند، مشمول طرح نمی‌شوند.
۹. ارائه تخفیف در این طرح تنها شامل کتاب‌های چاپی است و سایر کالاهای فرهنگی عرضه شده در کتاب‌فروشی را شامل نمی‌شود.
۱۰.کتاب‌فروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح تا زمان به اتمام رسیدن یارانه اختصاصی ملزم به ارائه تخفیف به مشتریان هستند.
۱۱.با توجه به شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا خریدهای غیرحضوری با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل پاییزه امکان پذیر است.
۱۲.مدیریت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در زمان طرح بر عهده واحدهای صنفی است.
۱۳.مرجع رسیدگی به نقض شرایط، کمیته تخلفات تعیین شده از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است.

 

ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ آغاز شد/ زمان برگزاری و شرایط حضور

شرایط مربوط به واحد صنفی (کتابفروشی)
۱. داشتن پروانه کسب با تاریخ معتبر و مورد تایید مراجع ذیصلاح
تبصره ۱: در صورت تازه تأسیس بودن، کتابفروشی میتواند یک دوره با نامه تأیید از اتحادیه ناشران و کتابفروشان مبنی بر اقدام برای دریافت پروانه، نسبت به ثبت نام اقدام کند.
۲. داشتن رایانه و دسترسی به اینترنت
۳. نصب پوستر طرح، در ورودی و محل قابل رویت فضای کتابفروشی تا پایان پاییزه کتاب ۱۴۰۰
۴. عدم مغایرت اطلاعات صاحب امتیاز در پروانه کسب با اطلاعات شخص متقاضی شرکت در طرح (بجز در موارد واگذاری قانونی)

شرایط مربوط به ثبت خریدها
۱.ثبت اطلاعات واقعی خریدار اعم از نام، نام خانوادگی، شماره ملی و تلفن همراه
۲. ثبت مشخصات کتاب‌های فروخته شده همزمان با فروش در پنل کتابفروشی
۳. برای استفاده از سیستم، از مرورگر فایرفاکس استفاده شود
۴. عدم فروش بیش از ۲ نسخه از یک عنوان کتاب برای هر خریدار
۵. ثبت اطلاعات واقعی کتابهای فروخته شده در فاکتور فروش
۶. قیمت کتاب با قیمت درج شده در فاکتور تفاوت غیرمتعارف نداشته باشد
۷. تعداد کتابهای فروخته شده با تعداد درج شده در فاکتور تطبیق داشته باشد

نقض هر یک از شرایط طرح با توجه به تصمیم کمیته رسیدگی به تخلفات منجر به موارد زیر می گردد
۱. درج اخطار در پنل کتابفروشی
۲. درج اخطار و غیرفعال شدن پنل کتابفروشی به مدت چند ساعت تا چند روز
۳. درج اخطار و غیرفعال شدن پنل کتابفروشی تا پایان طرح
۴. درج اخطار و غیرفعال شدن پنل فروش و عدم واریز یارانه مصرفی
۵. عدم ثبت نام در یک یا چند طرح فروش بعدی

 

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در پاسخ به ایبنا گفت:

اعتبار یارانه «پاییزه کتاب» مناطق محروم افزایش پیدا می‌‌کند/ تغییرات ساختاری طرح‌های فصلی منطبق بر عدالت

علی رمضانی، در نشست خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب با اعلام ایجاد تغییرات در برگزاری طرح‌های حمایتی، هدف این رویکرد را توسعه عدالت فرهنگی بیان کرد.
اعتبار یارانه «پاییزه کتاب» مناطق محروم افزایش پیدا می‌‌کند/ تغییرات ساختاری طرح‌های فصلی منطبق بر عدالت
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست‌ونهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری این رویداد و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا، درباره تغییرات در برگزاری طرح‌های حمایتی ـ پاییزه کتاب ـ همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب و رویکرد عدالت‌محوری معاونت فرهنگی در برگزاری این طرح گفت: در موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران اشکالاتی به نوع فروش کتاب که بر مراجعه مخاطب به کتاب‌فروشی متمرکز است، احصاء شده بود؛ پیش‌تر این پرسش را مطرح کرده بودم که آیا این طرح به گسترش عدالت‌ فرهنگی کمک می‌کند یا خیر؟ وقتی تجمع کتابفروشی‌ها در برخی شهرها و استان‌های خاص وجود دارد و یارانه‌ای تخصیص داده می‌شود، عمدتاً افرادی می‌توانند از یارانه بهره‌مند شوند که در آن شهر حضور دارند و یا حداکثر به‌طور اتفاقی در زمان برگزاری در آن منطقه حاضرند.
 
وی ادامه داد: در برخی شهرها در مقایسه با دیگر شهرها کتابفروشی کمتر وجود دارد، بنابراین کمتر یارانه مصرف می‌شود در حالی‌که ‌باید به این سمت و سو برویم که افراد مختلف دسترسی عادلانه‌ای به یارانه و کتاب داشته باشند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اولین گام نخست برای توزیع عادلانه یارانه بود؛ چراکه مخاطب با مراجعه به سامانه نمایشگاه کتاب را خریداری و درج نشانی دقیق، خرید خود را دریافت می‌کرد. بنابراین تغییراتی از جنس گسترش عدالت فرهنگی مشابه نمایشگاه مجازی کتاب، است. در پاییزه کتاب 1400 بخشی، تاکید می‌کنم بخشی از تغییرات را در برگزاری خواهیم داشت. ادامه این تغییرات در دوره‌های آتی انجام خواهد شد.

یارانه طرح‌های فصلی به مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند
 رمضانی افزود: در پاییزه 1400 یارانه بیشتری به مناطق محروم اختصاص می‌دهیم، علاوه بر این مهلت پایان طرح در این مناطق تغییر خواهد کرد تا امکان دسترسی بیشتری برای ساکنان این مناطق فراهم شود. دانشجویان و دانش‌آموزان در صورتی که مجدد تأکید می‌کنم در صورتی که بتوانیم اطلاعات آن را دریافت کنیم تسهیلات ویژه‌ای را در نظر خواهیم گرفت.
 
وی ادامه داد: برخی مسائل و اتفاقات نامناسب در طول برگزاری می‌افتاد و از طریق گزارش‌های مردمی به دست مجریان می‌رسید، این اشکالات را برطرف می‌کنیم. از کتابفروشی‌های فعال در خط مقدم ایجاد بررسی مخاطبان به کتاب قرار دارند می‌خواهیم در برگزاری بهتر پاییزه کتاب ما را کمک کنند.
 
رمضانی ادامه داد: دیدار با کتابفروشان و ناشران به عنوان یکی از برنامه‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در حال برنامه‌ریزی است و جزییات آن اعلام خواهد شد. جشنواره کتاب و رسانه با تغییراتی همراه است اگر این تغییرات در آیین‌نامه اجرایی و در گفت‌وگو با اصحاب رسانه نهایی شود در هفته کتاب فراخوان بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه منتشر خواهد شد.
 
وی درباره بررسی و پژوهش کارشناسی تاثیرگذاری برنامه‌های هفته کتاب گفت: به‌طور طبیعی باید به این پرسش پاسخ مثبت دهم تلاش کردیم در هفته کتاب امسال به برنامه‌های متفاوت توجه کنیم و به اصطلاح به آن‌ها ضریب بدهیم میزان اثرگذاری برنامه‌های هفته کتاب در سطح گسترده آن ارزیابی می‌شود. مجریان برگزاری برنامه‌های هفته کتاب مشابه ماهی حوض کتاب و کتابخوانی هستند برای فهم اینکه در این هفته چه اتفاقاتی در فضای عمومی جامعه رخ می‌دهد به کمک و همراهی رسانه بستگی دارد. تلاش می‌کنیم تمرکز عموم جامعه را در این هفته متمرکز کتاب و کتابخوانی کنیم.
 
رمضانی درباره توجه ویژه مدیریت شهری به هفته کتاب 1400 بیان کرد: تبلیغات شهری در هفته کتاب برنامه‌های فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. تعداد زیادی از نقاط مرتبط با تبلیغات شهری مانند عرشه پل‌ها به موضوعات کتابخوانی اختصاص پیدا می‌کند که به معنای فتح بابی برای توجه بیشتر به موضوع کتاب در طول سال است.
 
وی با اشاره به تاثیر برگزاری طرح‌های حمایتی بر ایجاد عادت منفی در مخاطبان و انتظار آن‌ها برای برگزاری دوره بعد از طرح بیان کرد: در اصلاح سامانه طرح‌های فصلی باید ببینیم به هر ایرانی چه میزان یارانه اختصاص پیدا می‌کند قاعدتا اگر سوء رفتاری باشد باید به سمت خرید کتاب تغییر کند در طول 18 دوره برگزاری طرح‌های حمایتی، هر دوره شاهد افزایش میزان مشارکت کتابفروشی‌ها بودیم. اتفاقا کتابفروشی بزرگ و معظم درخواست افزایش یارانه را داشتند چراکه پیش از پایان دوره یارانه آنها به پایان می‌رسید.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: باید دغدغه‌ها درباره طرح‌های حمایتی برطرف شود تا کتابفروشان در طول سال یعنی قبل و بعد از طرح بازار خود را داشته باشند. از کتابفروشی‌ها می‌خواهم لطف کنند و در نوزدهمین دوره طرح‌های حمایتی خانه کتاب و ادبیات ایران مشارکت داشته باشند. حضور کتابفروشی‌های بزرگ زمینه‌ساز افزایش مشارکت خواهد شد.
 
رمضانی با مقایسه تحلیل تأثیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و طرح‌های فصلی بر کتابفروشی‌ها بیان کرد: پیشتر نیز درباره تاثیر منفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر کاهش میزان فروش کتابفروشی‌ها بحث می‌شد با گذشت چنددوره از برگزاری طرح‌های حمایتی مباحث مشابهی شکل گرفت. بنابراین برای علاج عادت مشتری به تخفیف در قالب طرح‌های حمایتی به فکر هستیم تا آسیب‌های آن را کاهش دهیم.
 
وی درباره نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های هفته کتاب در مراکز استان‌ها بیان کرد: وظیفه نظارت بر این برنامه‌ها برعهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است. رصد چگونگی برگزاری وجود دارد.
 
در پایان از پوستر بیست و نهمین دوره هفته کتاب رونمایی و خبرنگاران این پوستر را به رسم یادبود امضا کردند.

 

منبع ایبنا و اینجا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود