کد خبر: 6391

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / حوزه علمیه / چهره ها
+1
بازدیدها: 585

درسوک عالمی پارسا

درگذشت مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج سید جواد طالقانی ره […]

درسال تحصیلی 1362هر روز صبح ساعت7 در مدرسه رضویه باب اول مغنی را تدریس می کرد. درس از ساعت 7 تا8 دقیق یک ساعت طول می کشید. در زمستان طلوع افتاب ساعت 7و10دقیقه درقم بود. طبعا درتاریکی این درس اغاز می شد. در ابتدای درس هر روز روایتی از غررالحکم امیرالمومنین علیه السلام می خواندند ئو ان را تجزیه وترکیب ادبی می کردند. بسیار مسلط به درس و متواضع معمولا به دلیل تعطیلات گاه وبی گاه خصوصا درمواردی به مناسبت تشییع شهدای دفاع مقدس درس های ساعات 9تاظهر تعطیل می شد. اما این درس چون ساعت7صبح بود، در یک سال تحصیلی 140جلسه درس برگزار شد

خداوند این استاد بزرگوار را با اجداد طاهرینش محشور فرماید.

 

به این مناسبت جمعی از اساتید وفضلای حوزه علمیه قم اطلاعیه به این شرح صادر کردند

بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج سید جواد طالقانی که عمری را در کمال زهد و وارستگی به تدریس و تالیف و تربیت شاگردان گذرانید و فرزندش را نیز تقدیم کاروان شهیدان انقلاب اسلامی نمود و در صبح روز عاشورا به دیدار خداوند شتافت، محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم و مراجع معظم تقلید و حوزه علمیه قم تسلیت می گوییم. زندگی وی اسوه ای برای طلاب حوزه های علمیه در زهد و پارسایی و نظم در حیات علمی  بود.از خداوند متعال علوُ درجات ورحمت ومغفرت و برکات روح والایش را مسالت داریم.
جمعی از اساتید وفضلاء حوزه علمیه قم

همچنین مدیر محترم حوزه اطلاعیه این ضایعه راتسلیت گفتند

مدیر حوزه های علمیه، درگذشت آیت الله طالقانی را تسلیت گفت

مدیر حوزه های علمیه، درگذشت آیت الله طالقانی را تسلیت گفت

ایسنا/قم آیت‌الله علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیامی درگذشت آیت الله سیدجواد طالقانی از اساتید حوزه علمیه قم را تسلیت گفت.

در پیام وی آمده است: خبر ارتحال استاد گرانقدر حوزه آیت الله سید جواد طالقانی مایه تأسف شد، آن استاد ارجمند حوزه در چند دهه در کرسی تدریس علوم اسلامی و حوزوی بخصوص در ادبیات عرب شاگردان زیادی پرورش داد و در فضیلت های اخلاقی و روحی الگو بود و در سال های اخیر آلام ورنج های زیادی را به جان خرید و سرانجام در عاشورای حسینی (ع) به لقای معبود و دیدار سالار شهیدان(ع) شتافت.

مدیرحوزه های علمیه کشور افزوده است: اینجانب که افتخار شاگردی ایشان داشته ام، با دلی غمبار این مصیبت را به حوزه‌های علمیه و شاگردان، علاقمندان، بازماندگان محترم و آقازادگان ارجمند آن فقید سعید تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علو درجات و حشر با اولیای الهی و اجداد طاهرینش و برای بازماندگان محترم سکینه و طمانینه و شکیبایی و پاداش نیکوی الهی را از خداوند مهربان خواستارم.

آیت الله سید جواد طالقانی از علمای فاضل و اندیشمند متولد ۱۳۱۴ ، پس از سال ها تحصیل و تدریس خالصانه و پرورش و تربیت هزاران شاگردان فاضل امروز پنجشنبه ۲۸ مردادماه سالجاری در منزل خود در یکی از محله‌های قدیمی قم به دیدار باقی شتافت.

منبع ایسنا

دیدار مدیر حوزه در دوره بیماری ایشان:

عیادت مدیر حوزه از استاد خود

آیت الله اعرافی در منزل آیت الله سیدجواد طالقانی

حوزه / مدیر حوزه های علمیه، با حضور در منزل آیت الله سیدجواد طالقانی از این عالم فرهیخته عیادت کرد و برای شفای عاجل این روحانی فاضل و اندیشمند دعا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی با حضور در منزل استاد خود به بیان ویژگی های اخلاقی و سیره علمی و عملی آیت الله سیدجواد طالقانی پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: بنده توفیق داشتم در اوان جوانی در سال های 52 – 53 در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) باب اول مغنی را شاگرد ایشان شوم.

*آیت الله سیدجوادی طالقانی استادی بی بدیل و علی الاطلاق ادبیات است

مدیر حوزه های علمیه افزود: آیت الله سید جواد طالقانی استاد بی بدیل و علی الاطلاق ادبیات مخصوصاً کتاب مغنی هستند، شیرینی آن دوران و خاطرات درس ایشان هرگز از ذهن ها فراموش نمی شود.

*هر روز یک حدیث و سه سوال شیوه درسی استاد طالقانی است

آیت الله اعرافی به سبک تدریس این استاد پیشکسوت حوزه اشاره کرد و ادامه داد: کلاس درس ایشان هر روز با یک حدیث و سه سوال آغاز می شد و گاهی سوالات به صورت حضوری در کلاس مطرح می گردید، ارائه جذاب مطالب، اخلاق نیکو و شایسته، روی گشاده، دقت کافی، تسلط بر مباحث، ارتباط پدرانه و بسیار خوب با طلاب و مطالعه دقیق از الگوهای ممتاز و ذی قیمت حوزه است که طلاب جوان باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

*مدرسین جوان حوزه از سنت ها و سیره گذشته حوزه صیانت کنند

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز حوزه های علمیه تشنه این سیره علمی و عملی است که توسط بزرگان و پیشکسوتان حوزه به میراث گذاشته می شود و امیدواریم نسلی که امروز وارد عرصه تدریس در حوزه می شوند از این سنت ها و سیره هایی که اشاره شد، صیانت و پاسداری کنند.

*آیت الله طالقانی مجمع الفضائل است

وی افزود: برپایی بیش از30 سال کرسی درس و بحث و تدریس بیش از  30 دوره درس مغنی و تربیت هزاران طلبه همچنین تقدیم دو فرزند شهید و جانباز در راه اسلام، آیت الله طالقانی را به «مجمع الفضائل» مبّدل ساخته است و این علما و بزرگان استوانه های علمی و معنوی حوزه علمیه امام صادق علیه السلام می باشند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود حضور عالم با فضل در محله ها، مناطق و مساجد را یکی دیگر از سنت های دیرینه حوزه های علمیه برشمرد و افزود: وقتی عالمی در یک محله، منطقه و مسجد حضور داشته باشد و با مردم تعامل کند می تواند علاوه بر رفع مشکلات دینی و معرفتی اهالی محل همانند آیت الله طالقانی 40 سال عهده دار امامت جماعت مسجد محل را داشته باشد و این از برکات حوزه های علمیه و تبعیت از سیره اخلاقی ائمه اطهارعلیها السلام است.

لازم به ذکر است، آیت الله سید جواد طالقانی از روحانیون فاضل و اندیشمند پس از سال ها تحصیل و تدریس خالصانه و پرورش و تربیت هزاران شاگردان فاضل اکنون در منزل بسیار ساده خود در یکی از محله های قدیمی قم دوران نقاهت را سپری می کند. این استاد فرهیخته   متولد 1314 می باشد .

انتهای پیام   313/17

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود