کد خبر: 6290

تاریخ انتشار: 1399-03-08 - 21:27

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / حوزه علمیه / چهره ها / سیاسی اجتماعی / مطالب دیگران- سیاسی
+4
بازدیدها: 1 396

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

درپیام افتتاحیه مجلس یازدهم رهبرانقلاب و در طی روزهای پایانی فعالیت مجلس دهم مراجع عظام وفضلای حوزه و...از خدمات دکترعلی لاریجانی تقدیر کردند […]

درآمد:

دکترعلی لاریجانی نماینده 3دوره هشتم تا دهم از قم ورییس مجلس شورای اسلامی دراین 3 دوره به مدت 12 سال بود.

وی به درخواست مراجع و علمای حوزه علمیه قم نماینده مجلس شد و علیرغم اصرار برای کاندیداتوری درنوبت چهارم وی نپذیرفت و کاندیدا نشد، بنابراین در هفتم خرداد 1399 پایان دوره نمایندگی و ریاست وی برمجلس شورای اسلامی بود.

برای اولین بار بود درجمهوری اسلامی که رییس مجلس از شهرستانی غیر ازتهران رییس می شد. تعامل سازنده و ارتباط مستمر وی با مراجع وعلما وفضلای حوزه و جلسات مستمر درطول 12 سال گذشته، بهترین بهره برداری از دیدگاه های علما را برای ایشان رقم زد. درجلسات به دیدگاه های همه گوش می داد.

گرچه مدیران استان از فرصت ریاست وی برمجلس برای توسعه ان گونه بایسته بود بهره نبرد، اما درعین بهترین سال های توسعه قم دراین سال ها رقم خورد

درپایان این مسولیت مورد تقدیر مراجع وعلما قرار گرفت که ذیلا می آید.

درابتدا متن پیام رهبر انقلاب برای افتتاح مجلس یازدهم وتقدیر خاص ایشان از وی و درادامه تقدیرنامه مراجع و علما وفضلا:

 

آیت الله خامنه ای: نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاوردیم/ معیشت طبقات ضعیف اولویت باشد

رهبر انقلاب اسلامی ایران در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند.

رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت‌های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویت‌های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

در این پیام که صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی آن را در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.

ایشان تعبیر امام راحل مبنی بر در رأس امور بودن مجلس را جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند: اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصد‌های معین شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیت‌های موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق ردّ و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سؤال و استیضاح اشاره کردند و گفتند: اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانت‌های اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدف‌های والای خود دست می‌یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن، افزودند: آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری، وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندی‌های ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور، گفتند: در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به مثابه اولویت وادار سازد.

ایشان برای رفع این نقیصه، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی مانند «اشتغال، تولید، ارزش پول ملی و تورم» و «مبنا قرار دادن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به یک وظیفه نزدیک مجلس یعنی تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کردند: توجه به این وظیفه و نیز توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده نفت خام در منابع مالی دولت که فرصت مغتنمی برای ترسیم خط اقتصادی کشور است، توصیه دیگر اینجانب به شما عزیزان است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حُب و بغض‌های شخصی و جناحی در انجام وظیفه نظارتی مجلس، افزودند: همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه مجربان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عملِ پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه، نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر این جانب به شما نمایندگان ملت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز اطمینان از اینکه رعایت این سرفصل‌ها به ملت ثابت خواهد کرد انتخاب آنان درست بوده و میل به حضور در انتخابات را افزایش خواهد داد، در پایان از نمایندگان دوره پیش مجلس بویژه از رئیس پر انگیزه و پر تلاش آن آقای دکتر لاریجانی قدردانی کردند.

منبع +

 

 

انتصاب علی لاریجانی به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت

انتصاب علی لاریجانی به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی آقای دکتر علی لاریجانی را به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

به گزارش خبرآنلاین، متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی دامت توفیقاته

نظر به تجارب مفیدی که جنابعالی در دوران مدیریت در بخشهای گوناگون بویژه در سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی از آن برخوردار گشته‌اید، جنابعالی را به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب میکنم.

امید است این مسئولیت در خدمت هدفهای والای نظام قرار گیرد.

والسلام علیکم

سیّدعلی خامنه‌ای

۸ خرداد ۱۳۹۹

منبع +

 

 

 پیام  مراجع عظام تقلید خطاب به دکترعلی لاریجانی

 

بسمه تعالی

جناب مستطاب آقای دکتر علی لاریجانی زید عزه العالی

سلام علیکم

اکنون بعد از سه دوره متوالی که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتید و با مدیریت شایسته خدمات فراوانی را نموده‌اید، لازم دیدم از جنابعالی تقدیر و تشکر نمایم. بدیهی است آنچه که انسان در طول حیات خود برای رفاه مردم و اعتلای و عزت کشور انجام می‌دهد عندالله تعالی محفوظ است و مآجور می‌باشد. امیدوارم با تجارب مفید و ارزنده‌ای که کسب نموده‌اید، بتوانید در آینده منشأ خدمات بیشتر باشید.

24 رمضان المبارک 1441

لطف الله صافی

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی (دامت تاییداته)

 

با اهدا سلام و تحیت؛

جنابعالی در مدیریت دوزاده ساله مجلس، خدمات فراونی به قوه مقننه داشته اید و نظرات شما در بسیاری از مسائل سیاسی کشور راهگشا بود.

اینجانب به نوبه خود از زحمات شما تشکر کرده و امیدوارم از وجودتان در نهادهای مهم کشور استفاده شود.

همیشه موفق باشید.

ناصر مکارم شیرازی/

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر محترم جناب آقای دکتر علی لاریجانی دامت عزّه

با اهداء سلام

 

از خداوند متعال موفقیت گسترده آن عزیز را خواهانم.

مدیریت جنابعالی در مجلس شورای اسلامی در این سه دوره، افتخارآفرین است و این مطلبی است که همگی بر آن گواهی می‌دهند. در حساس‌ترین مراحل مجلس شورای اسلامی به وظیفه دینی و اخلاقی و سیاسی خود به نحو احسن عمل نموده‌اید و اعمال نیک جنابعالی در دفتر حسنات ثبت خواهد شد، ولی خدمت به جمهوری اسلامی در همه احوال امکان‌پذیر است.

انشاءالله در آینده هم در هر مقامی باشید بسان گذشته افتخار آفرین خواهید بود.

 

با تقدیم احترام

جعفر سبحانی

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

فرمانده‌های ارشد نظامی در جلسه با علی لاریجانی چه گفتند؟!

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران:
آقای لاریجانی که از ماست و ما افتخار می‌کنیم که ایشان سپاهی هستند و همیشه در خدمت نظام بوده و هستند؛ کمک های ایشان به بخش های مختلف سپاه فرصت مهمی برای ما بود.

سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران:
آقای لاریجانی دوستی بسیار نزدیکی با شهید سردار سلیمانی داشت و همیشه در شرایط گوناگون بهترین مشاور برای سردار سلیمانی بود و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کارها تکیه زیادی به دکتر لاریجانی داشت و علاقه فراوانی به هم داشتند؛ من سالها شاهد بودم که سردار سلیمانی مدام با ایشان رفت و آمد داشت و از ایشان مشورت می گرفت.

سردار رحیم صفوی، دستیار فرمانده کل قوا:
آقای لاریجانی فردی فهیم، صاحبنظر و خدوم برای نظام است که دوران سخت گذشته چه در صداوسیما، دبیری شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی تاثیرگذاری بسیار مثبت و درخشانی داشته است.

سردار محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح:
دوران مسئولیت آقای دکتر لاریجانی در مجلس همزمان با دورانی حساس و تعیین کننده در تاریخ  نظام اسلامی مان بود که  فراز و نشیب های فراوانی را در صحنه بین الملل و منطقه شاهد بودیم. خوشبختانه با مدیریت مناسب لاریجانی توانستیم در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمن، گام‌های بزرگی برای امنیت و عرصه دفاعی کشور برداریم. بر این اساس توانستیم در تدوین قوانین مرتبط با نیروهای مسلح و بنیه دفاعی از کمک مجلس برخوردار شویم که این موضوع نیز با توجه دکتر لاریجانی همراه بود./ تسنیم

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

 

 پیام تقدیر جمعی از فضلای حوزه خطاب به دکترلاریجانی

باسمه تعالی

 

دانشمند گرامی جناب آقای دکتر علی لاریجانی  

سلام علیکم و رحمة الله

حضور دوازده‌ساله حضرت‌عالی در ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگی قم، کانون انقلاب و پایگاه اصلی روحانیت و حوزه‌های علمیه، برگ زرّینی از دوران خدمت شما به نظام اسلامی بود.

در این دوره‌ی ممتدِ مسؤولیت،‌ با تدیّن و تعقّل، تدبیر و اعتدال، حکمت و بصیرت، سعه صدر و تعامل، تلاش وافر داشتید تصویری متعهد، انقلابی ، مقتدر و عقلانی از مدیریت و مسؤولیت را ارائه کنید.

ضمن قدردانی از این اهتمام مسؤولانه، امیدواریم که خدمتتان مقبول حضرت حق و مشکور در حافظه تاریخی مردم فهیم ایران واقع شود و نظام، حوزه، روحانیت و مردم شریف ایران همچنان از  تداوم خدمات و برکات وجودی جناب‌عالی بهره‌مند باشند.

مسعود آذربایجانی، علی رضا آل بویه، عبدالرحیم اباذری، محسن الويري، علیرضا امینی، عبدالرضا ایزدپناه، سید مرتضی تقوی، محمود تقی زاده، حمید پارسا نیا، رسول جعفریان، محمود رضا جمشيدي، مرتضی جوادی آملی، مهدی حقی، محمد ذبیحی، محمد رحمانی، محمد تقی سبحانی، سید علی سیدی، سید محمد کاظم شمس، علی شیروانی، احمد عابدی، سید عباس صالحی، سید علی عماد، محمد هادی فلاح زاده، محمد حسین فلاح زاده، سید علی قاضی عسکر، احمد مبلغی، علی مختاری، رضا مختاری، حسن مظاهری، محمد مهدی معراجی، علی اکبر مسعودی، عبد الهادی مسعودی، محمدعلی مقدادی، محسن مهاجرنیا، محمد علی مهدوی  راد، سید جعفر نبوی، محمد نقدی، احمد واعظی، سید جواد ورعی، علی ورسه ای، مصطفی هرندی

 

 

تقدیر رهبر انقلاب،مراجع و...از دکترعلی لاریجانی

 

 

توضیح وزیر ارشاد درباره برخی انتقادها:

 

با سلام و روز بخیر

در مورد تشکر  مراجع بزرگوار از آقای دکتر لاریجانی چند نکته شایان ذکر است:

۱. ایشان به دعوت مراجع و حوزه  از قم نامزد شدند. حتی در دوره دوم و سوم نمایندگی اصرارهای جدی بود که ایشان از  تهران  نامزد شوند، که ایشان به همین اعتبار، قم را ترجیح دادند.

 تشکر از این حرمت و ادب ایشان لازم بود. که مراجع عظام این بزرگواری را نشان دادند.

۲. ادب ارتباط با مرجعیت و روحانیت را در طول دوره خدمت داشتند. عنوان های بزرگ حکومتی ، ایشان را از رعایت آداب حسنه و معاشرت متواضعانه دور نکرد.

بخش دیگری از فلسفه این تقدیرها به این حسن سلوک باز می‌گردد.

۳. مراجع عظام در مواردی دغدغه‌های دینی را در مصوبات مجلس و یا مسایل کلان کشور داشتند که ایشان با حوصله و درایت پیگیری می‌کردند.

موارد فوق و مواردی دیگر موجب شده است که مراجع بزرگوار هم‌زمان با خداحافظی ایشان، چونان قدردانی داشته باشند.

خداوند سایه مراجع عظام را در خدمت به اسلام وتشیع، کشور و حوزه‌های علمیه محفوظ بدارد

سید عباس صالحی

 

چنین بود دکتر لاریجانی

محمدعلی مهدوی‌راد
چنین بود دکتر لاریجانی

 

یا حق

در روزهای گذشته یادداشتهای ارجمندی از فاضلان گرانقدری از جمله از آقایان ورسه‌ای ، الویری و نیز دوست دیرین و فرزانه ام حضرت آقای جعفریان درباره دانشور ارجمند و سیاستمدار بصیر حضرت آقای دکتر علی لاریجانی، با نگاهی به کارنامه سیاسی و قانون‌گذاری وی منتشر شد.

خواندن این یادداشت و تأمل در آن انگیزه شد که این بنده نیز ـ حق‌شناسی را ـ سطوری چند بنویسم:

آقای لاریجانی را می‌شناختم و با شناختی اجمالی از وی در وزارت ارشاد و... و صداوسیما به ایشان ارادت می‌ورزیدم و برخی از دیدگاههای هوشمندانه‌اش را می‌ستودم و شاید به مواردی هم نقد داشتم.

به روزگاری که وی بر مسند ریاست مجلس تکیه زد؛ و دوست عزیز ما حضرت جعفریان  با حکم ایشان ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند، این بنده در هیات امنای کتابخانه مجلس حضور یافتم و بدین‌سان پیوند ما نزدیک‌تر شد.

آقای دکتر لاریجانی سیاستمداری است فهیم و آگاه از جریان‌های گوناگون و آشنا به ضرورت‌های جاری‌های زمان.  در کنشگری سیاسی ، او پیشتر و بیشتر از آنکه سیاستمدار باشد فرهنگدان است و فرهنگ دوست! و مآلاً خردورز و پر دغدغه درباره مسائل فرهنگی! چنین بود و هست که به هنگام ریاست حضرت جعفریان کتابخانه مجلس شورای اسلامی درخشش شگفتی داشت. درست است که آقای جعفریان خود فردی یکسر جوشش است و کوشش! اما پشتیبانی‌ها ، دلگرمی‌ها، یاری‌رسانی‌هایی که آقای دکتر دررسیدن به آرمان‌ها و اهداف معمول می‌داشت بسی کارآمد بود و کارساز ! سالیانی که این بنده در قاب تلویزیون ظاهر می‌شدم و بحث‌هایی داشتم غالباً در سیره معصومان(ع) بارهای بار در دیدارها آن بحث‌ها را می‌ستودند و این ناچیز را می‌نواختند و سفارش می‌کردند ادامه دهم. در این یادآوری‌ها من اندکی ریا و ظاهرسازی نمی‌دیدم ؛ پیراستگی بود و مهرورزی و بزرگواری که شأن او بود!

 

در دیدارها و گفتگوها و جلساتی که بافاصله‌هایی با گروهی از فاضلان رقم می‌خورد « حسن استماع» [ثلاثة یستدل بها علی اصابة الرأی،حسن اللقاء ، حسن الاستماع و حسن الجواب – حضرت صادق (ع) تحف العقول323] از سر تأمل شنیدن و بگفته هاحرمت نهادن بسیار ستودنی بود. شنیدن از سر تأمل و نیک‌اندیشی بود که پاسخ‌هایی دقیق و از سر فروتنی و راهگشایانه را به دنبال داشت.

و در این نشست‌ها گاهی برخی از عزیزان به لحاظ حساسیت در مسائل و رویدادها درشت‌گویی می‌کردند اما دکتر که پی‌رنگ‌ها و زمینه‌های ماجراها را می‌دانستند، بدون اینکه اندکی سخن را به مقابله‌به‌مثل بیامیزند پاسخ می‌گفتند، آن بزرگوار نمایندگی استان قم را ـ که کانون انقلاب و پایگاه بنیادین و ارجمند روحانیت است ـ به‌واقع به‌عنوان پاسخی مثبت به دعوت مراجع عظام و عالمان و مدرسان پذیرفت و در این دوازده سال در اجرای منویات نیک‌اندیشانه آن بزرگواران از هیچ کشش و کوششی دریغ نکرد، پاسخ آن‌همه تلاش‌های صادقانه ، پیام‌ها و اظهارنظرها و بزرگواری‌های از سر مهر مراجع عظام و عالمان بزرگ و فاضلان و محققان و مدرسان بود که بدرقه راه ایشان شد.

پاسداشت او از مرجعیت ، حوزه و دغدغه مندی اش از روحانیت و بزرگواری‌اش  از اهل فرهنگ شیوه‌ای برخاسته از دانش و آگاهی او از جایگاه آنچه یاد شد بود و نه مصلحت‌اندیشی‌های آن‌چنانی و از اینکه گاه این جایگاه را کسانی به مسلخ سیاست زدگی و یا مصلحت‌اندیشی‌های گوناگون می‌بردند ، رنج می‌برد. او به معنای واقعی کلمه انقلابی است و به انقلاب و بلندآوازگی و ارجمندی آن عشق می‌ورزد ؛ و هوشمندانه و از سر آگاهی از چه و چه های نظام و انقلاب و با اخلاص از رهبری اطاعت می‌کند. آگاهان می‌دانند که بزرگواری‌های رهبری را از شأن و شخصیت و فضل و فضیلت او که در چه حدی است در بیان و بنان! اما دکتر هرگز حاضر نشد از آن گفته‌ها و یادداشت‌ها به سود خود بهره‌برداری کند.

لاریجانی به لحاظ جایگاهی که در آن قرارگرفته بود و آگاهی‌های ژرفا ژرفی که از موقعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در ساحت بین‌الملل داشت با تمام توان می‌کوشید که از اختلاف‌ها و نزاع‌های کشور که به‌واقع اختلاف در درون خانه بود جلوگیرد و در جهت همدلی و همسویی قوا بکوشد. آگاهان می‌دانند که در مواردی بسیار موفق بودند.

آقای لاریجانی بزرگ‌زاده است و مصداقی از کلام مولی امیرالمونین(ع) :

[... و توخ منهم اهل التجربة و الحیاء من اهل بیوتات الصالحة...]

پس جایگاه بزرگ ِ مردان ِ مرد و چهره‌های منور جامعه را می‌شناخت و پاس می‌داشت و با آزرم و نیک‌اندیشی و تربیت برآمده از « بیت صالح» اجازه نمی‌داد که برای چه و چه های زندگی خود و ... بر دیگران طعن زند. و چه دلپذیر و بزرگ‌منشانه بود یاد نیک و آمیخته به داغ و دریغ او از زنده‌یاد آیة الله هاشمی رفسنجانی که دل‌های بسیاری را شادمان ساخت!

لاریجانی صبور بود و شکیبایی را در گردونه‌های سیاسی و اجتماعی پیشه می‌ساخت و فرازهاو فرودها را مومنانه [ مثل المومن کمثل السنبلة تخر مرة و تستقیم مرة...ـ بحارالانوار 74/142] از سر می‌گذراند و سر بلند برمی‌آمد و نمی‌شکست، دوستان می‌دانند که در آن حادثه نامیمون که کسانی با انگیختگی از سوی خودمُرادانی تمامیت‌خواه ،حرمت حریم حرم را شکستند و اهانت و طعن را در آن فضای مقدس به نهایت رساندند ، تا چه حدی کریمانه و با بزرگواری گذشتند.

اکنون لاریجانی است و پشته‌پشته تجربه و انبوهی از آگاهی‌های کارآمد از بایستگی‌های نظام و چگونگی‌های مواضع استکبار در برابر نظام و اشراف به آرمان‌ها و خواست‌های مقام معظم رهبری، سکان‌دار، آگاه و پرصلابت و بزرگ کشتیِ انقلاب و نظام در امواج خروشان زمان ، که باید این‌همه ، در جهت سربلندی و فرازمندی و بلندآوازگی و صلابت و استواری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بکار گیرد و بی‌گمان خداوند مهربان و بنده‌نواز در این‌همه یار و مددکار خواهد بود ....

 و ما ذلک علی الله بعزیز

والله من وراء القصد

 

منبع: +

 

لاریجانی رفت اما ...

رسول جعفریان
لاریجانی رفت اما ...

دوازده سال پیش بود که نخستین بار آقای لاریجانی به قصد کاندیدا شدن نمایندگی مجلس از قم، به این شهر آمد. پیش از آن، در صدا و سیما، دو سه باری در جلساتی با مرحوم آیینه وند و مرحوم سید جعفر شهیدی برای چند فیلم سینمایی خدمت ایشان رسیده بودم. بعد از آن هم بی ارتباط نبودیم.

وقتی به قم آمد، با دوستم جناب معراجی، و دوست دیگرمان جناب جعفری، سعی کردیم زمینه فعالیت وی را فراهم کنیم. کارها باموفقیت پیش رفت و ایشان برای سه دوره متوالی به نمایندگی مجلس و در مجلس هم به ریاست آن انتخاب شد.

دور اول، بنده هم در کتابخانه مجلس بودم و با حمایت ایشان توانستم کارها را تا اندازه ای به پیش ببرم. به تمام معنا اطمینان و حمایت می کرد.

ایشان، در تمام این دوازده سال، به طور مرتب با قم در ارتباط بود. بیشتر اوقات، و لو ساعتی در خانه پدری شان، و با حضور دوستان دیگر،گفتگو می کردیم و می دیدم که گوش شنوا داشت. در این سالها ارتباط ایشان با مردم از طیف های مختلف مداوم بود، همین طور با مراجع تقلید و علمای برجسته.

جلسات مستمری هم با حضور سی چهل نفر از طالب شاخص داشت و حرفهای آنان را می شنید و گزارشی هم از اوضاع برایشان بیان می کرد. بدون شک، هیچ مسوول دولتی در این سطح، هیچ وقت، چنین ارتباطی با قم نداشت و تاکنون هم ندارد.

در تمام این سالها، هیچ امر خالف عرفی از ایشان ندیدم. تعبد ایشان در حد یک آدم متدین به شرع آشکار بود و اثری خلاف آن بر من ظاهر نشد. می دانم که افراد سیاسی به هزار و یک دلیل، و عمدتا به خاطر فشارهایی که بر مردم است، همواره محل طعنه هستند، اما تا آنجایی که به شخص ایشان مربوط می شد، امر خلافی که دون شأن یک انسان دیندار و اخلاقی باشد، از ایشان ندیدم.

روابطش با علمای شهر، از جناح های مختلف، برقرار بود. و از سوی دیگر، همیشه تواضع را در رفتارشان می دیدم. آرام و بدون نگرانی، برای آنان، اوضاع کشور بویژه مسائل اقتصادی را تشریح می کرد. هیچ گاه در کار آنان مداخله نمی کرد و سعی نمی کرد به علما چیزی را تلقین کند یا خط بدهد.

در سالهای اخیر، حساسیت ایشان روی اقتصاد به مراتب بیشتر بود و در بیشتر فعالیت های اقتصادی در حال انجام در قم، فعالانه شرکت و تلاش می کرد تا چرخه اقتصاد شهر راه بیفتد. او دریافته بود که مشکل کشور همین چرخه بد تولید است و باید اصلاح شود.

نکته دیگر این بود که در امر دین و دینداری، هیچ وقت حرف گزافی نمی زد و کاملا مقلد بود، و مثل آن رئیس سابق نبود که خود را در همه امور و از جمله دین عقل کل می دانست و حرفهای بزرگ اما بی دلیل می زد. دینداریش عاقلانه بود و اهل خواب و پیش گو یی و این قبیل امور نبود. هرچه بود دانشجو و استاد فلسفه بود و کتاب هم زیاد می خرید و می خواند و اخیرا هم بیش از دو هزار جلد کتاب به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کرد.

در سفرهای کوتاهش به قم، یکسره مشغول حل و فصل مسائل شهر و اشخاص بود، اما این که رفتار سودجو یانه ای داشته باشد یا اساسا در امور مداخله نامعمولی کند، تا آنجا که می دانم، به هیچ وجه، کسی از او چیزی ندارد و اگر دارد بگوید. هیچ وقت هم، دشمنان قسم خورده وی در قم که نام دین و انقلابی گری را یدک می کشند، نتوانستند از این دست مطلبی بگو یند. دفترایشان البته به فقرا و نیازمندان و کسانی که مشکلی داشتند، کمک می کرد.

در این دوازده سال، شهر قم متحول شد و وقتی ایشان تلاش کرد و آقای سقائیان نژآد را به عنوان شهردار به قم آورد، باز هم قم، بیش از پیش آباد گردید. با این همه، صراحت داشت، و در مواضعش تقیه نمی کرد.

خیلی خوشحال شدم که پریشب در مصاحبه اش در شبکه یک، رسما گفت که یکی از بدترین روزهای زندگی وی، وقتی بوده که خبر درگذشت هاشمی را شنیده است. او چوب هاشمی و روحانی را خورد، در حالی که اساسا به مصلحت کشور می اندیشید و کاری به اشخاص نداشت. با تمام وجود از برجام برای حفظ کشور دفاع کرد، با این که می توانست نوع دیگری رفتار کند تا محبو بیتش بین مدعیان انقالبی گری باقی بماند.

در قم، طلاب و فضلای تحصیل کرده، و عالمان و مراجع تقلید همیشه از او حمایت می کردند، اما شماری از طلاب جوان تحت تأثیر جریان هایی که می دانیم، با او رفتار بدی کردند. بدترین آنها چند سال پیش در حرم حضرت معصومه بود که به او کفش و مهر پرتاب کردند. لاریجانی با صبوری و مظلومیت، از کنار این ماجرا گذشت و هیچ کس به آن رسیدگی نکرد.

هیچ کس بی نقص نیست، مخصوصا سیاستمداران که در لبه پرتگاه هستند، اما وقتی آدمی در زمانه ای است که کاری جز این نمی تواند بکند، باید مقایسه کند و در این مقایسه بی شک، علی لاریجانی یکی از عاقل ترین، معتدل ترین، با اخلاق ترین و میانه رو ترین افرادی است که ضمن احترام به سنت های دینی و عرفی جامعه، ایران را دوست می داشت و برای اعتلای آن تلاش کرد.

شاید کسانی بگو یند این روزها که لاریجانی می رود، برای چه این متن را می نو یسم، و اما این بنده خدا، با توجه به اتهامات بی پایه ای که عده ای از دور و بر اساس روش سیاسی خود به او و هم مسلکانش می زنند، و با توجه به شناخت نزدیکی که از ایشان دارم، خواستم شهادت بدهم که او به کشور خدمت کرد و همواره برابر تندروی ها ایستاد و با حمایت از برجام کشور را از پرتگاه نجات داد. این روزها دیدم که دست کم چهار تن از مراجع تقلید از وی تشکر کرده اند و این نشان از همان ارتباطی دارد که گفتم.

امشب، افطار در خانه پدریشان بودیم و عکسی یادگاری هم گرفتیم. بنده دوره قبل از وی خواستم کنارگیری کند و به دانشگاه باز گردد. امیدوارم این بار این فرصت پیش آید و او را در کسوت استادی ببینیم.

 

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده . ۲ خرداد ۱۳۹۹

 

منبع +

دکتر لاریجانی ماند، اما ...

محسن الویری
دکتر لاریجانی ماند، اما ...

پایان سه دوره ریاست آقای دکترعلی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی، فرصتی برای تکریم ایشان از سوی مراجع بزرگوار تقلید و نیز پاره‌ای اظهارنظرهای دیگر در تجلیل از خدماتشان فراهم آورد.

برای کسانی که انس بیشتری با تاریخ دارند، دلالت‌های این نشانه‌ها برای فهم و تبیین وضعیت کنونی و آینده روح یک جهان بی‌روح (تعبیر منسوب به میشل فوکو در باره انقلاب اسلامی در ایران) و مسیر و مصیر آن روشن و البته دارای اهمیت است.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بخشی از عهدنامه مشهور خود خطاب به مالک اشتر در بیان برخی از ویژگیهای کارگزاران شایسته می‌فرمایند:
وَ تَوَخَ‏ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَیَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ الصَّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ‏ فِی الْإِسْلَامِ الْمُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَکْرَمُ أَخْلَاقاً وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِی الْمَطَامِعِ [إِشْرَافاً] إِشْرَاقاً وَ أَبْلَغُ فِی عَوَاقِبِ الْأُمُورِ نَظَراً
کارگزاران خود را از بین کسانی اهل تجربه و حیاء از خاندانهای صالح و پیش¬قدم در اسلام برگزین، زیرا آنها خوش¬اخلاق¬تر و آبرودارتر و چشم و دل سیرتر و آینده¬اندیش¬ترند.


تجربه مدیریتی آقای دکتر لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس و چگونگی تعامل ایشان با اقشار مختلف مردم به مثابه نماینده مردم در مجلس نشان داد که ایشان بحمدالله در کنار برخورداری از نعمت برخاستن از یک خاندان صالح (مفهوم ارزشی و ایجابی آقازادگی در فرهنگ دینی ما)، از دیگر نعمتهای مورد اشاره در عبارت امیرالمؤمنین علی علیه السلام یعنی تجربه، حیاء، اخلاق خوش، آبروداری، چشم و دل سیر بودن، آینده‌اندیشی هم برخوردارند. افزون بر این وقار، متانت، پختگی، پرهیز از شتابزدگی در اظهار نظر، دلسوزی، چیرگی وجه فرهنگی بر وجه سیاسی، مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید و چهره‌های شاخص انقلابی‌گری مانند مرحوم شهید حاج قاسم سلیمانی بودن و به ویژه اعتدال (به مفهومی برابر با الطریق الوسطی، النمط الاوسط، النمرقه الوسطی، قصد و اقتصاد که در خطبه‌های 16 و 94 و 127 و حکمت 109 نهج البلاغه و  دعای 20 و 30 صحیفه سجادیه و صفحه 75 جلد دوم الکافی آمده است) را باید به ویژگیهای آشکار و غیرقابل انکار ایشان افزود.
آقای دکتر لاریجانی از مجلس شورای اسلامی خداحافظی کرد اما به عنوان نماد یک جریان انقلابی عقل‌گرا و اخلاق‌محور باقی ماند. به نظر می‌رسد این جریان بیش از هر جریان و گرایش دیگر دلباخته واقعی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و آینده ایران زمین و مکتب اهل بیت علیهم السلام و صاحب بصیرت نسبت به حکمتها و مصلحتهای آن است و لذا نقطه کانونی داوری در باره کارنامه آقای دکتر لاریجانی نیز میزان نقش او در زنده نگاه داشتن همین جریان است.
آقای دکتر لاریجانی توانست در دریای پرتلاطم رویدادهای یکی دو دهه اخیر انقلاب و کشور عزیزمان چراغی را روشن نگاه دارد که دست یافتن به آرمانهای اصیل انقلاب جز به مدد آن میسور نخواهد افتاد. آقای دکتر لاریجانی ماند، اما نباید او را تنها گذاشت، به تعبیری دقیق‌تر نباید جریانی را که او خواسته یا ناخواسته نماد آن به شمار می‌رود و به کوشش او باقی ماند، تنها گذاشت. این سخن الزاما به این معنی نیست که این جریان در آینده نزدیک در همه ابعاد و ارکان انقلاب اثربخش خواهد شد، هیچ کس نمی‌تواند این را ضمانت کند، ولی صرف نظر از بازه زمانی و قلمرو اثربخشی این جریان باید برای مانایی و پویایی آن کوشید.

در فاصله زمانی واگذاری خلافت از سوی امام حسن علیه السلام به معاویه در سال 41 ق. تا برآمدن نظام جمهوری اسلامی سیزده قرن و حدود شش دهه فاصله افتاد، اگر مکتب اهل بیت علیهم السلام در این مدت طولانی با سخت‌کوشی‌های عالمان و مجاهدان زنده نمی‌ماند، چگونه می‌توانست در نیم قرن اخیر چنین تحولی پدید آورد؟ بنا بر این کمک کردن به جریان فکری و سیاسی مورد بحث، به مفهوم کمک کردن به روشن نگاه داشتن چراغی است که اگر خدای نا کرده روزی به خاموشی گراید، بسیار امیدها به نومیدی بدل خواهد شد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به محمد بن ابی‌بکر که به دلیل تغییر حاکم مصر دیگر مسؤولیت سابق را نداشت، توصیه‌ای زیبا دارند:
فَأَصْحِرْ لِعَدُوِّکَ وَ امْضِ عَلَی بَصِیرَتِکَ وَ شَمِّرْ لِحَرْبِ مَنْ حَارَبَکَ وَ ادْعُ إِلی سَبِیلِ رَبِّکَ، وَ أَکْثِرِ الِاسْتِعَانَةَ بِاللَّهِ یَکْفِکَ مَا أَهَمَّکَ وَ یُعِنْکَ عَلَی مَا یُنْزِلُ بِکَ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

برای رویارویی با دشمنانت بیرون برو و بر پایه روشن‌اندیشی خود حرکت کن و برای جنگیدن با کسانی که به جنگ تو برخاسته‌اند آستین بالا بزن و به راه پروردگار خود فرا بخوان و بسیار از خدا کمک بخواه، چه او تو را برای آن چه برایت مهم است، بسنده است، و همو تو را بر آن چه بر تو فرود آید کمک خواهد کرد، اگر خدا بخواهد.
ان شاء الله که آقای دکتر لاریجانی به دلیل داشتن اخلاص و خداخواهی نیازی به مدح و ثنای بندگان خدا ندارند و راه خود را مطابق این توصیه امیرالمؤمنین علی علیه السلام خواهند پیمود، اما جریانی که ایشان آن را نمایندگی کردند برای ادامه حیات خود نیازمند جهد و وفای کسانی است که به آینده انقلاب می‌اندیشند.
ای کاش سروران پیش‌کسوت صاحب قلم و بیان به دور از سیاست‌زدگی‌های روزمره و با قصد خدمت صادقانه به نظام، با برگزاری مجموعه نشستها و هم‌اندیشی‌ها و همایشهایی و نیز گردآوری و تدوین مجموعه مقالاتی به تبیین هر چه بیشتر ابعاد، مؤلفه‌ها، ظرفیتها، چالشها و بایدها و نبایدهای جریان انقلابی عقل‌گرا و اخلاق‌مدار و سهم آقای دکتر لاریجانی در زنده ماندن آن را برای همه دوست‌داران انقلاب به ویژه نسل جوان بپردازند.

یادآوری ـ  عنوان این یادداشت با الهام از یادداشت استاد گرامی جناب آقای جعفریان با عنوان: "علی لاریجانی رفت، اما ..." برگزیده شده است.

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده . ۴ خرداد ۱۳۹۹

 

منبع +

 

 

علی لاریجانی منادی اعتدال/ عبدالرحیم اباذری

 

با پایان یافتن ریاست ۱۲ ساله آقای دکتر لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی، برخی از مراجع عظام تقلید؛ مانند  حضرات آیات عظام: « صافی گلپایگانی »، « مکارم شیرازی»، « نوری همدانی »، « جوادی آملی »، « سبحانی »، « علوی گرگانی »، « مظاهری » و نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی و جمعی از فضلا، اساتید و پژوهشگران  برجسته حوزه ، با صدور بیانیه ها، و نگارش نامه ها و یادداشت ها، از دکتر لاریجانی و خدمات وی تجلیل کرده و بر این حرکت حمایتی همچنان ادامه می دهند.

در سوی دیگر، برخی محافل افراطی ، جریان ها و اشخاص تند و تیز ، با شعارهای به ظاهر انقلابی و ارزشی  بر وی می تازند  و برعملکرد افتخار آمیزش ، حسادت  ورزیده و خرده می گیرند  و اینها همه ، بهترین دلیل است بر درستی رفتار، کردار و موضع گیری های انقلابی و در عین حال اعتدالی  ایشان، چنانکه روز چهار شنبه  هفتم خرداد ، رهبر معظم انقلاب نیز طی پیامی که برای مراسم افتتاحیه مجلس دادند، از آقای لاریجانی به عنوان یک شخصیت « پر انگیزه » و « پر تلاش » قدردانی کردند.

در این میان،  بدیهی است که در نظام  اسلامی و انقلابی  ایران، آغازگر تفکر اعتدال در مقابل «خشونت» ، «کله شقی» و « بی منطقی» ، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و ادامه و استمرار دهنده آن، به حق آقای علی لاریجانی شد.

او که از جهاتی از متن حوزه است و فرزند حوزه به شمار می آید؛  از یک سو، با بدنه حوزه ، روحانیت ، فرهیختگان حوزوی و بالاخره مراجع معظم تقلید ، ارتباطی صمیمی ، دوستانه و ویژه برقرار کرد و در سوی دیگر، بر رابطه و پیوندش با ولایت و رهبری  استحکام بخشید و از همین جایگاه کوشید نقش رابط و منتقل کننده افکار و نظریات این دو نهاد (ولایت و مرجعیت) به یکدیگر شود، اما هرگز از سوی جماعتی که فضا ی آرام را خوش نمی دارند و بر تحقّق اعتدال ، همدلی و برادری رضایت نمی‌دهند؛ مصون و محفوظ  نماند و از این رو به سرنوشت مرحوم آیت الله هاشمی گرفتار آمد.

بسیاری از ما به یاد داریم طیفی که به «اصحاب کفن پوشان» شهرت داشتند روز ۱۵ خرداد ۸۵ در حرم حضرت معصومه (س)  در جلسه سخنرانی هاشمی ایجاد اختلال کردند و حرمت حرم  و عش آل محمد ( ص ) را شکستند، همان طیف در ۲۲ بهمن ۹۱ در همین مکان مقدس، هنگام سخنرانی آقای لاریجانی ، به سویش مُهر و کفش پرتاب نمودند؛ چون او را  همانند هاشمی ، مخالف پر صلابت هرگونه تندی و خشونت یافتند.

لاریجانی، رفتار اعتدالی و منطقی خود را بارها بروز داده است:  آنگاه که آقای احمدی نژاد در مجلس خواست بداخلاقی را به اوج برساند، وی طی یک اقدام انقلابی، ستودنی و تاریخی جلوی حرکت ناشایست او ایستاد و او ناگزیر شد با خفت و حقارت مجلس را ترک کند!

اقدام ستودنی دیگرِ او، حمایت قانونی  و منطقی  از برجام بود که افراطیون را بسیار عصبانی کرد و او را همانند هاشمی در مقابل سیبل تهمت و تخریبهای غیر اخلاقی قرار داد ؛ اما  فرزند حوزه و روحانیت  نشان داد که از هتاکی  و تخریب هراسی ندارد ، چنانکه اخیرا طی مصاحبه ای  با صراحت و شهامت از ارادتش به هاشمی اینگونه گفت: «تلخ ترین حادثه برای من  زمانی بود که خبر رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را شنیدم، این اتفاق مرا خیلی متاثر و آزرده کرد.» لاریجانی با این کد رهگیری، راهِ درست انقلاب و نظام را برای نسل جوان انقلابی و آیندگان ترسیم کرد.

او چون که یک سیاستمدار اعتدالی بود  با نظامیانی همچون شهید سردار سلیمانی که مظهر اقتدار ، صلابت ، عقلانیت و اعتدال بودند ارتباط صمیمانه و تنگاتنگ داشت و به گفته بعضی از آنها ، آن شهید بزرگوار همیشه از تدبیر و درایت لاریجانی  بهره می گرفت و با وی همواره به مشاوره می نشست، چنان که دیدار فرماندهان ارشد نظامی : ستاد مشترک ، ارتش ، سپاه ، برون مرزی قدس ، نیروی انتظامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی  با وی و تجلیل از لاریجانی  بهترین شاهد بر این مدعاست.

بنابر این ، حمایت از لاریجانی هرگز ، حمایت از شخص نیست ؛ بلکه حمایت از یک مکتب ، منش و تفکر است ؛ البته هیچ کسی ، معصوم و عاری از خطا و اشتباه نیست و همه سزاوار نقد هستند ؛ اما تخریب و لجن پراکنی از انصاف و مروت به دور است و نباید انجام گیرد و سوال اساسی این  که صاحبان این تفکر که یعضی از بنیانگذاران  نظام به شمار می آیند چرا  یکی پس از دیگری کنار گذاشته می شوند؟ آیا این نگران کننده نیست؟

مردم عزیز و جوانان پر شور و انقلابی بدانند برای تضمین آینده انقلاب و رشد و بالندگی نظام اسلامی و رفع مشکلات عدیده اقتصادی و بیکاری جوانان و غیره ، به شخصیت  هایی با چنین تفکر ، منش  و رویکرد «انقلابی ـ اعتدالی» نیاز مبرم داریم و گرنه ادامه مسیر با مشکل مواجه شده و از شهدا ، امام شهدا و مردم شرمنده خواهیم شد.

منبع +

 

 

whatsapp-video-2020-05-25-at-18.12.47.mp4 [4.22 مگابایت] (حجم: 3)

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود