کد خبر: 6243

تاریخ انتشار: 1398-09-22 - 11:59

نسخه چاپی | دسته بندی: یادداشت مدیرمسئول / فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / مصاحبه و گزارش / بایسته های فرهنگ / رسانه مطبوعات
0
بازدیدها: 1 314

طرح‌ های فصلی بهترین طرح حمایتی از کتابخوانی

سید محمد کاظم شمس، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است طرح های فصلی موسسه خانه کتاب برگزار می شود؛ این بار هم طرح پاییزه کتاب برگزار شد و بر اساس اعلام موسسه خانه کتاب، در طرح پاییزه کتاب ۹۸، ۳۲۱هزار  و ۸۲ نسخه کتاب به مبلغ ۹۸ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۹۷ ریال از سوی ۶۵ هزار و ۳۴۷ نفر خریداری شده است.  

 

۶۰۸ کتاب‌فروشی از سراسر کشور، در پاییزه کتاب ۹۸ فعالیت داشتند که از این تعداد، ۱۳۱ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها و ۴۷۷ کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها در این طرح شرکت کردند. بین ۳۱ استان شرکت‌کننده در طرح پاییزه کتاب ۹۸، استان تهران با ۱۰۱ کتاب‌فروشی در صدر قرار گرفت و پس از آن استان خراسان رضوی با ۷۰ کتاب‌فروشی، اصفهان با ۶۹ کتاب‌فروشی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین قم با ۵۷ کتابفروشی، فارس با ۳۷ کتابفروشی و کردستان با ۲۹ کتابفروشی در این طرح شرکت کردند.

 

در این طرح، استان خراسان رضوی توانست با ۵۷ هزار و ۲۷۵ نسخه کتاب در صدر پرفروش‌ترین استان بر اساس کتاب قرار بگیرد و استان تهران با فروش ۴۳هزار و ۸۳۵ نسخه کتاب رتبه دوم پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب را به خود اختصاص داد. همچنین، استان خوزستان با فروش ۳۵ هزار و ۶۹۰ نسخه کتاب، رتبه سوم طرح پاییزه کتاب۹۸ در این بخش را از آن خود کرد. استان‌های خراسان رضوی، تهران و اصفهان پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس مبلغ فروش در دوازدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها شناخته شدند.

 

کتابفروشی‌های رشد شعبه نادری از اهواز، کتابفروشی پردیس کتاب از مشهد، کتابفروشی دنیای کتاب از قم، شهر کتاب از مشهد، کتاب فرازمند از رشت، کتاب رشد شعبه مرکزی از اهواز، کتاب آبان از مشهد، کتاب شرق از اهواز، شهر کتاب اصفهان شعبه چهارباغ بالا از اصفهان و نشر ثالث از تهران در صدر پرفروش‌ترین کتابفروشی طرح پاییزه کتاب ۹۸ براساس تعداد کتاب قرار گرفتند.

 

درباره طرح های فصلی کتاب با یک کارشناس گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

 

سیدمحمد کاظم شمس، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این طرح‌ها گفت:

در تمام طرح‌های حمایتی از کتابخوانی در درجه اول و پس از آن کتابفروشی پس از انقلاب اسلامی تاکنون وجود داشته، طرح‌های فصلی خانه کتاب بهترین طرح بوده است. طرح‌های دیگر مانند خرید کتاب وزارت ارشاد و نمایشگاه‌های استانی کتاب هم به شکل‌های مختلف از صنعت نشر حمایت کردند، اما طرح‌ فصلی خانه کتاب بهترین طرحی بوده که تاکنون اجرا شده است.

او افزود:هر صنعتی از جمله صنعت نشر که کار خود را به درستی انجام می‌دهد، باید بتواند بدون حمایت روی پای خود بایستد و نیازی به گرفتن حمایت نداشته باشد. اما در شرایطی که وضعیت نشر ما نامناسب است و در این چند سال به گونه‌ای بوده که به حمایت نیاز دارد، ضرورت است که طرح‌هایی مثل طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب حمایت شود.

 

طرح‌ های فصلی بهترین طرح حمایتی از کتابخوانی

 

شمس با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی دولت موظف است از جمله از کتاب حمایت کند، بیان کرد: نوعی از حمایت از کتاب به صورت طرح‌های فصلی اجرا می‌شود. در این طرح‌ها یارانه به طور مستقیم به مصرف کننده داده می‌شودو پس از اینکه قیمت دلار تغییر کرد، با همین هدف حمایت‌هایی از کالاهای اساسی انجام شد. تقریباً قریب به اتفاق این حمایت‌ها دچار مشکل شد و برخی به دلیل اختلاف قیمتی که وجود داشت، وسوسه شدند تا سوءاستفاده کنند

وی ادامه داد: اگر یارانه در اختیار وارد کننده قرار بگیرد، همان مسئله‌ای پیش می‌آید که برای کاغذ و بسیاری ازکالاهای حمایتی رخ داد. در لایه بعدی اگر یارانه به ناشر داده شود، ناشر هم همین طور است.

حلقه سوم حمایت این است که یارانه به طور مستقیم به مصرف کننده داده شود. 

ما می‌خواهیم به بهترین صورت این کار انجام شود. اگر یارانه به طور مستقیم به مصرف کننده پرداخت شود، هیچگونه تبعیضی در این مسئله وجود ندارد. همه می‌توانند با استفاه از کارت ملی از این یارانه برخوردار شوند.

او اظهار داشت: تک تک ایرانی‌ها با کارت ملی شان می‌توانند از یارانه طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب استفاده کنند و یارانه به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد. طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب عادلانه‌ترین مدل دادن یارانه به بخش کتاب است. در این موارد ممکن است کسی از کارت ملی دیگری برای خرید کتاب استفاده کند که از این مسئله با توجه به پیامکی که از سوی موسسه خانه کتاب برای فرد ارسال می‌شود، جلوگیری می‌شود.

 

 

شمس ادامه داد: با طرح‌های فصلی می‌توان از کتابفروشی‌های سراسر کشور حمایت کرد. اما در نمایشگاه‌های استانی کتاب، در نقطه مقابل حرکت می‌شود؛ کتابفروشی‌هایی که در شهر‌های دورافتاده تاسیس شده اند هم در طرح‌ها فصلی شرکت می‌کنند، درنمایشگاه استانی گرچه ممکن است تعدادعناوین و کتاب‌های بیشتری دران استان عرضه شود، ولی درعوض باعث می‌شود در طول مدت برگزاری نمایشگاه‌های استانی افراد به کتابفروشی‌ها نروند. پس از اتمام نمایشگاه هم چون بخشی از نیاز شهر به کتاب تامین شده است، کتابفروشی‌ها تامدتی دچار رکود می‌شوند، اما در طرح‌های فصلی خانه کتاب علاوه بر اینکه از کتابفروشی حمایت می‌شود، خریداران کتاب در صورتی که کتاب موردنظرشان را پیدا کنند فقط به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان مورد حمایت طرح اکتفا نمی‌کنند و به میزان بالاتری خرید می‌کنند. واین یعنی رونق بیشتر کتاب وکتابخوانی.

 

 

شمس با اشاره به اینکه استمرار طرح‌های حمایتی از کتاب کار خوبی است، اظهار داشت:

پیشنهادم برای اجرای طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب این است که اگر طرح‌های فصلی خانه کتاب به خوبی اجرا شود، طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزه درهرسال حدود ۲۵ روز برگزار می شود؛ چون برگزاری این طرح‌ها در کل زمان ثابتی ندارد. گاهی اوقات زمان برگزاری آن در نوسان بوده است و تا اطلاع رسانی شود ممکن است برخی متوجه اجرای طرح نشوند. مناسب است به طور متوسط ماهی یکبار وهرنوبت 2تا3 روز زمان ان باشد.

 

او با اشاره به اینکه طرح‌های فصلی خانه کتاب هم باید مانند کتابگردی که پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود، در میان مردم جا بیفتد و به طرحی مستمر تبدیل شود، تصریح کرد: می‌توان طرح‌های فصلی خانه کتاب را در روز‌های پنجشنبه برگزار کرد. این مسئله می‌تواند طرح را عادلانه‌تر کند وهمه افراد مشارکت وخرید کنند. به دلیل مشکل اعتباری که در اجرای طرح پاییزه کتاب وجود داشت تا دو سه روز قبل از اجرای آن مشخص نبود طرح اجرا می‌شود. پس از ورود وزیر ارشاد طرح پاییزه در سراسر کشور برگزار شد.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان

 

اجرای طرح های فصلی خانه کتاب آری یا نه/ طرح های فصلی خانه کتاب در زمان مشخصی برگزار شود

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود