کد خبر: 6239

تاریخ انتشار: 1398-09-15 - 22:49

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب
0
بازدیدها: 563

طرح‌های فصلی کتاب باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد

اظهارنظر ناشران باسابقه درباره مشکل اعتبارات طرح های فصلی کتاب […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب"ّ، حمید بلوری، مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم تداوم اجرای طرح‌های فصلی کتاب عنوان کرد:

اجرای طرح‌های فصلی در استان‌ها موثر بوده است، زیرا آن‌ها در یک فاصله زمانی کوتاه می‌توانند با تشویق و ترغیب مردم به خریداری کتاب، کتاب‌های بیشتری بفروشند.
 
وی ادامه داد: طرح‌های فصلی در طول برگزاری ادوار مختلف آن توانسته نقدینگی کتابفروشان را افزایش دهد اما برگزاری آن به دلیل محدودیت بودجه با اما و اگر همراه است.
 
بلوری با بیان اینکه بسیاری از همکاران ما در گیلان از اجرای طرح‌های فصلی راضی هستند، گفت: ناشران و کتاب‌فروشان با استقبال از این طرح در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و به مخاطبانشان اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ زیرا منفعت مالی خوبی برای کتاب‌فروشان به همراه دارد.
 

طرح‌های فصلی باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد


وی همچنین درباره مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری طرح‌های فصلی، یادآور شد: بعید می‌دانم سازمان‌ها و نهادها در استان‌ها بخواهند در اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب مشارکت کنند، زیرا اکنون محدودیت بودجه‌ای در ارگان‌های مختلف وجود دارد.
 
بلوری با اشاره به مثالی  در این زمینه توضیح داد: سال‌ها است قانونی وجود دارد که شهرداری‌ها باید نیم‌درصد از سهم درآمد خود را به بخش فرهنگی و کتابخانه‌ها تزریق کنند اما عملا سال‌ها است که اینکار انجام نمی‌شود و به نظر می‌رسد اگر اجرای طر‌ح‌های فصلی نیز منوط به نهادهای دیگر باشد چنین اتفاقی در انتظارش باشد.
 
وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی بحث فرهنگ و کتاب است و به‌نظرم باید در برنامه‌ریزی بودجه خود برای استمرار این طرح که در فعالیت و بقای کتابفروشان و اهالی نشر موثر است راهکاری بیابد.
 
بلوری با بیان اینکه نگران هستیم نهادهای حامی، بعد از مدتی دیگر در طرح مشارکت نداشته باشند، گفت: اگر هم این مشارکت و همکاری انجام شود، به نظر من مقطعی است؛ بنابراین هزینه طرح‌های فصلی باید در بودجه  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک ردیف مستقل داشته باشد.

 

طرح‌های فصلی کتاب جایگزین نمایشگاه‌های استانی شوند

رفیع احمدجواهری، مدیر انتشارات ابوعطا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به کارایی اجرای طرح‌های فصلی، عنوان کرد: اجرای طرح‌های فصلی یکی از اقدامات خوب وزارتخانه بود و بسیاری از همکاران و صنف در کتابفروشی‌ها از اجرای این طرح‌ها راضی‌اند.
 
وی با اشاره به موانع تداوم طرح‌های فصلی افزود: برای اینکه اجرای این طرح‌ها ادامه داشته باشد باید راهکاری اندیشیده شود. متاسفانه همه سازمان‌ها و نهادها در بخش بودجه مشکل دارند و کمتر می‌توان به بودجه و کمک آن‌ها امیدوار بود.
 
جواهری با بیان اینکه موافق نیستم که مشارکت سازمانی و نهادی برای اجرای این طرح‌ها گرفته شود، گفت: مگر اینکه در هر استان استانداری یا شهرداری هر استان مشارکت کنند؛ اما اگر هم اینگونه باشد طرح به صورت کشوری نخواهد بود و استانی می‌شود.
 

طرح‌های فصلی کتاب جایگزین نمایشگاه‌های استانی شوند


وی تاکید کرد: در این زمینه فکر می‌کنم باید برگزاری طرح‌های فصلی خرید کتاب را جایگزین نمایشگاه‌های استانی کنند تا این طرح به صورت کلی در سراسر کشور همه از این طرح منتفع شوند.
 
جواهری با بیان اینکه این کار می‌تواند به ادامه حیات طرح‌های فصلی کمک کند، ادامه داد: به نظر من در نمایشگاه‌های استانی آن میزان کار مثبتی که قابل انتظار است، انجام نمی‌شود و نظارت دقیقی بر آن‌ها نیست؛ اما می‌توان بر اجرای طرح‌های فصلی نظارت بیشتری داشت.
 
وی با اشاره به سود ناشران و کتابفروشان در این پروسه، گفت: در نمایشگاه‌های استانی، کتاب ناشر فروخته می‌شود و فقط ناشر نفع می‌برد؛ این در‌حالی است که با جایگزین کردن این طرح، ناشر و کتابفروش هر دو منتفع می‌شوند.
 
به گفته جواهری، حالا که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرایی کردن این طرح‌ محدود و کم است، جایگزینی طرح‌های فصلی به‌جای نمایشگاه‌های استانی موجب می‌شود جمع بزرگتری از آن سود ببرند و مشکل بودجه هم حل می‌شود.

 

 

 

ابراهیم فرازمند، مدیر کتاب‌فروشی کتاب فرازمند:

بودجه نمایشگاه‌های کتاب را صرف طرح‌های فصلی کنید

ابراهیم فرازمند، مدیر کتاب‌فروشی کتاب فرازمند در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ارزیابی تاثیرات برگزاری دوازدهمین طرح پاییزه کتاب بر استقبال مخاطبان و فروش کتاب گفت: قبل از هر چیز باید گفت که کتاب‌فروشی فرازمند از لحاظ اعتبار مالی تمدید نشد و پس از اینکه اعتبار کتاب‌فروشی ما در روز پنج‌شنبه 30 آبان ماه به اتمام رسید، تخصیص اعتبار مضاعف صورت نگرفت.

 

بودجه نمایشگاه‌های کتاب را صرف طرح‌های فصلی کنید


وی ادامه داد: جمعیت بسیاری از علاقه‌مندان به کتابفروشی مراجعه کردند اما چون اعتبار اولیه‌ خانه کتاب کفایت نکرد، از 30 آبان تا روز(چهارشنبه 6 آذرماه) به مراجعه‌کنندگان خود20 درصد تخفیف ارائه کردیم.

فرازمند با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که در تامین بودجه کتاب‌فروشی‌ها در طرح‎‌های فصلی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: استقبال مخاطبان از این طرح‌ها بسیار خوب است و اما برگزارکنندگان باید سقف اعتباردهی کتاب‌فروشان طرح را افزایش بدهند و بیشتر به توسعه کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خوانان توجه کنند.
 

وی با بیان اینکه بودجه‌های کلان رویدادهایی همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی باید به طرح‌های موثری چون طرح‌های فصلی اختصاص پیدا کند؛ بیان کرد: امسال همزمان با آغاز طرح پاییزه کتاب 98، نمایشگاه استانی کتاب در گیلان برگزار شد ولی نه‌تنها از فروش کتاب‌فروشی‌ها کاسته نشد، بلکه استقبال بیشتری نسبت به کتاب‌فروشی‌ها صورت گرفت.

به گفته مدیر کتاب‌فروشی فرازمند، نمایشگاه‌های کتاب در ایران نتوانسته‌است معنای اصلی و جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به‌جای رونمایی کتاب، ارتباط با نویسندگان، ارتباط نویسندگان با ناشر به بازار روزی تبدیل شده‌است که تنها برای عده‌ای خاص منفعت دارد.

فرازمند تشریح کرد: اساسا برگزاری نمایشگاه کتاب، به‌معنای آشنایی مردم با کتاب‌های ناشران، نویسندگان و شاعران  اتفاق خوبی در عرصه فرهنگ است؛ اما اگر قرار باشد که، نمایشگاه‌های کتاب به فروشگاه‌های بزرگی که فقط به فروش آثار خود فکر می‌کنند، تبدیل شود، بهتر است که از برگزاری آن جلوگیری شود.

وی افزود: بدون اهالی کتابخوان، کتاب‌فروشی‌ها بی‌معنا و مفهوم هستند. این اعتبارات باید در قالب طرح‌های فصلی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب‌فروشان و مردم داده‌شود؛ زیرا با این کار، علاوه بر رونق کتاب‌فروشی‌ها، مردم هم نسبت به کتابخوانی ترغیب می‌شوند.

 

 

منبع: + +   +
 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود