کد خبر: 6219

تاریخ انتشار: 1398-06-30 - 13:37

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / مصاحبه و گزارش / اخبار نمایشگاه / اخبار کتاب
+1
بازدیدها: 1 103

نمایشگاه کتاب تهران را در آبان‌ماه برگزار کنید

سيد‌محمد‌كاظم شمس با اشاره به فواید آبان‌ماه و معایب اردیبهشت‌ماه برای برگزاری نمایشگاه کتاب، انتقال زمانی نمایشگاه کتاب تهران به آبان‌ماه و هفته کتاب را در اردیبهشت ماه […]

سيد‌محمد‌كاظم شمس مدیرموسسه فرهنگی خرد وحیانی و مدیر نشر کتاب ناب پیشنهاد می‌دهد:

وی با اشاره به فواید آبان‌ماه و معایب اردیبهشت‌ماه برای برگزاری نمایشگاه کتاب، انتقال زمانی نمایشگاه کتاب تهران به آبان‌ماه و هفته کتاب را در اردیبهشت ماه تصمیمی موجه و پرفایده می‌داند.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از حجت‌الاسلام سيد‌محمد كاظم شمس، مدیرموسسه فرهنگی خرد وحیانی و مدیر نشر کتاب ناب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره لزوم تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد:

از  15 سال پیش پیشنهاد تغییر زمان برگزاری نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران را طرح کرده‌ام و معتقدم بهتر است این رویداد بزرگ در آبان‌ماه برگزار شود.

وی درباره فواید این انتقال زمانی گفت:

با توجه به اوج نشاط علمی مدارس، مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در آبان‌ماه، به‌نظر می‌رسد این ماه از سال به‌ویژه نیمه نخست آن، بهترین زمان برای برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است. علاوه‌براین مخاطبان؛ یعنی جامعه دانش‌آموزی و علمی در اردیبهشت‌‌ماه از فرصت کمتری در مقایسه با آبان‌‌ماه برای بهره‌مندی از نمایشگاه برخوردار هستند.

مدیرموسسه فرهنگی خرد وحیانی و مدیر نشر «کتاب ناب»، بیان کرد: وضعیت آب‌و‌هوا به‌ویژه در نیمه نخست آبان‌ماه در مقایسه با اردیبهشت‌‌ماه از نظر بارندگی و گرما برای مخاطبان و مجریان برگزاری نمایشگاه مطلوب‌تر است. به خاطر داریم بارندگی‌های شدید هم‌زمان با سی‌و‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب، آسیب‌های قابل‌توجهی به ناشران وارد کرد. خانه‌به‌دوشی نمایشگاه کتاب زمینه‌ساز این مسائل شده و با توجه به نبود مکان استاندارد و دائمی برای این رویداد، آبان‌‌‌ از اردیبهشت‌‌ماه زمان مناسب‌تری است.   

شمس با اشاره به دشواری آماده‌سازی مصلی برای میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران در اواخر سال جاری افزود: با تعیین زمان اواخر فروردین‌‌ماه به‌عنوان زمان آغاز برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب، باید به دشواری آماده‌سازی مکان برگزاری نیز توجه کنیم؛ چراکه عملا کشور از 25 اسفند‌ماه تا 20 فروردین‌ و در بهترین حالت تا 15 فروردین‌‌ماه تعطیل است؛ بنابراین شرایط دشوار و پر‌هزینه‌ای را برای دست‌‌اندرکاران؛ از‌ جمله برای کتابخانه‌ ملی برای صدور فیپا، اداره کتاب برای صدور مجوز و خانه کتاب برای صدور شابک ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط تعطیلی قبل و بعد از سال نو دشواری‌هایی برای ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه که در تکاپوی آماده‌‌سازی کتاب‌های چاپ نخست و تجدید هستند، ایجاد خواهد کرد؛ چراکه بسیاری از چاپخانه‌ها به احتمال زیاد فعال نخواهند بود. حضور کارگران چاپخانه‌‌ها در ایام تعطیلی سال نو نیز بی‌تردید هزینه‌ مضاعفی را برای چاپخانه‌داران از نظر پرداخت حقوق به‌بار‌ می‌آورد.

مدير‌مسئول پیشین انتشارات «بوستان كتاب» قم بیان کرد: دشواری تامین اعتبارات دولتی در سال جدید نیز از دیگر دلایل قابل‌توجه برای انتقال زمان نمایشگاه از اردیبهشت‌ به آبان‌ماه است. می‌دانیم در بهترین شرایط و با دستورات ویژه، حقوق فروردین‌ماه پرداخت و بودجه‌های غیر از حقوق در بهترین حالت طی تابستان تخصیص داده می‌شود.
در این شرایط مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین بودجه برگزاری نمایشگاه کتاب یا به دور زدن قانون متوسل و یا به تامین بودجه‌های فوری به روش‌های مختلف مجبور می‌شود.‌

شمس افزود: مشکلات تامین بودجه در اوایل سال موجب خواهد شد گزینه‌ها برای انتخاب‌های بهتر محدود شود؛ به‌عنوان مثال شرکت‌های مربوطه در اجرای طرح‌های مختلف در فضای نمایشگاه، به دلیل نبود بودجه سخت‌تر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توافق می‌کنند.

این پژوهشگر حوزه علوم قرآنی بیان کرد: در نبود بودجه، مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب با ریسک و مسئولیت بالا دست به برگزاری می‌زنند زیرا از زمان واریز اعتبارات اطلاع ندارند.

مدیرموسسه فرهنگی خرد وحیانی و مدیر نشر کتاب ناب ادامه داد: اعتبارات نهاد‌های دولتی به‌عنوان یکی از بهره‌برداران و خریدان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در اوایل سال هنوز تامین نشده است.   

وی با اشاره به دلایل و فواید جابه‌جایی زمان نمایشگاه و فوریت آن برای دوره‌های آتی، گفت: تقارن ماه‌ مبارک رمضان با اردیبهشت‌‌ماه و نمایشگاه کتاب تهران است. برای پیشگیری از هم‌زمانی نمایشگاه‌های آتی با ماه مبارک، دست‌اندرکاران ناگزیر خواهند بود زمان این رویداد را به اواخر فروردین‌ماه منتقل کنند. 

شمس ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم سه سال، این تقارن را خواهیم داشت و برگزاری نماز عید فطر و همچنین نزدیک شدن به زمان امتحانات پایان سال تحصیلی نیز از آسیب‌های انتقال زمان برگزاری نمایشگاه به خرداد‌ماه است.  

شمس گفت: تغییر زمان برگزاری نمایشگاه به دلیل تقارن آن با ماه مبارک رمضان، برای مردم و کتاب‌دوستان که سا‌ل‌هاست به اردیبهشت‌ماه به‌عنوان فصل نمایشگاه عادت کرده‌اند نیز قابل پذیرش خواهد بود؛ همچنین این تغییر زمان بر کیفیت نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز اضافه خواهد کرد.

 

منبع ایبنا

نمایشگاه کتاب تهران را در آبان‌ماه برگزار کنید

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود