کد خبر: 6215

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 819

انتشار سیر تطور هویت‌یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد

این اثر تألیف عبدالمجید مبلغی به‌همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نویسنده در کتاب «سیر تطور هویت‌یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد» کوشیده است تا درکی از نسبت اندیشه و عمل شیعی با مناسبات پیرامونی به دست دهد و بدین ترتیب نحوه گسترش و ارتقا مراتب اندیشه و عمل را در شیعه ذیل امکانات روش‌شناسی گفتمان به بحث گذارد.

کتاب حاضر شامل پنج فصل اصلی است:

فصل نخست به مبحث مطالعه گفتمان اختصاص یافته است و اینکه چگونه می‌توان با بهره‌گیری از روش‌شناسی گفتمان مبحثی تاریخی همچون شیعه را پژوهش کرد و در ارتباط با آن به مطالعه تاریخی دست زد.

در فصل دوم کتاب به گفتمان نخست شیعه پرداخته شده است؛ این گفتمان که گفتمان شیعه سیاسی است، در محدوده زمانی از امام علی (ع) تا واقعه عاشورا را پوشش می‌دهد.

در فصل سوم کتاب، نویسنده بر موضوع گفتمان شیعه اجتماعی تمرکز کرده است. این گفتمان محدوده زمانی از کربلا تا دوران صادقین (ع) را پوشش می‌دهد.

در فصل چهارم کتاب، شیعه اعتقادی و گفتمان اعتقادی شیعه را به بحث گذاشته است؛ این گفتمان نیز از دوران صادقین تا آغاز غیبت صغری را شامل می‌شود.

فصل پنجم کتاب نیز به گفتمان شیعه هویتی اختصاص یافته است؛ گفتمانی که به دوران آغاز غیبت تأسیس حوزه نجف پس از حمله سلاجقه به بغداد باز می‌گردد.

تلاش کتاب حاضر این است تا طی این پنج فصل، درکی از سیر تا تحول و منطق تطور شیعه از آغاز شکل‌گیری تا پایان مکتب شیعه بغداد که در پی حمله سلاجقه به این شهر و مهاجرت شیخ طوسی به نجف اتفاق افتاد به دست دهد.

هدف کتاب نیز این است که به خواننده فراتر از سیر تاریخی درکی از دینامیسم‌های دانش شیعی و نسبت آن با روابط اجتماعی و مناسبات قدرت به دست دهد و چشم‌انداز‌های تحول در اندیشه و عمل شیعی را در ارتباط با امر بیرونی و موقعیت انضمامی تاریخی توضیح دهد.

«سیر تطور هویت‌یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد» تألیف عبدالمجید مبلغی به‌تازگی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 570 صفحه و به بهای 900 هزار ریال منتشر شده است

منبع +

سیر تطور هویت‌یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود