کد خبر: 6200

تاریخ انتشار: 1398-05-25 - 14:01

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / آسیب ها / سیاسی اجتماعی / اجتماعی
+1
بازدیدها: 1 046

مبارزه با خرافات و اباطیلی به نام طب سنتی رسول جعفریان

انتشار خبر نهادهای رسمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت های آقای تبریزیان و شاگردان وی در حوزه طب سنتی و اسلامی و غیرقانونی بودن اقدامات نامبرده […]

در پی انتشار خبر نهادهای رسمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت های آقای تبریزیان و شاگردان وی در حوزه طب سنتی و اسلامی و غیرقانونی بودن اقدامات نامبرده، چند نکته زیر را درباره برخورد با این روحانی و فعال طب سنتی و مساله جلوگیری از رواج خرافات و اباطیل طب سنتی یادآور می شوم.

1. بارها از فعالیت هایی که ارگان های رسمی برای جلوگیری از رواج خرافات و اباطیل داشته اند، شنیده ایم. این که در فلان شهر، فلان جایی که عده ای با اهداف جاهلانه تبدیل به مرکز مقدسی کرده اند، یا کسی مدعی ارتباط با امام زمان یا خود خدا شده،  نهادهای رسمی مداخله کرده، اقدام به جمع آوری آنها و محدود کردنشان کرده اند. اینها از جمله اخبار خوبی بوده که می توانسته امیدی را برای اصلاح جامعه و نگرش علمی و دینی اصیل در پی داشته باشد. ای کاش این فعالیت ها، به صورت منظم گزارش می شد و حتی امکان دسترسی به این پرونده ها، برای نوشتن رساله ها و پایان نامه های دانشجویی بود.
2. ضمن این که مع الاسف در این چهل سال، و با توجه به سرمایه ای که انقلاب از نگاه های واقع گرایانه و علمی و عقلانی داشت، امید می رفت این مراقبت بیشتر باشد که نشد و خیلی از امور باقی ماند و آسیب زد. بسیاری از امور، وقتی مشمول مرور زمان شود، مبارزه با آنها دشوارتر شده و به تدریج، به خاطر نوعی محافظه کاری که در وجود متدینین هست، از دایره نظارت خارج می شود.
3. نکته دیگر، روشنگری است نه این که لزوما نگاه امنیتی باشد. نگاه امنیتی موقت است، و هر زمانی ممکن است با تعویض افراد یا نگاه ها، مشکل پیدا شود. در حالی که اگر خط، خط روشنگری و علمی باشد، ریشه این قبیل رفتارها به طور اساسی خشکانده می شود. شخصا ترجیح می دهم این مسائل به نهادهای علمی سپرده شده یا حداقل با هم در ارتباط باشند. کما این که یک نمونه آن را اخیرا در قم شاهد بودیم.
4. علاوه بر این که توجه به ریشه ها مهم است. آقایی که یکی از فعالان طب سنتی ست، یک نفر نیست، در حال حاضر یک تفکر است و می دانیم که برخی از سخنرانان حرفه ای مجالس مهم سیاسی و دانشجویی حامی او و تفکر وی بودند. صدای آنها را که مروج جهل بر منبر برخی از نهادها هستند، باید قطع کرد. اینها تفکر نیست که گفته شود هر کسی می تواند اظهار نظر کند، اینها ریشه تفکر را قطع می کند.
5. و نکته اخیر این که باید توجه داشت، جنبه مهم فعالیت هایی به نام طب سنتی، جنبه اقتصادی و مارکتینگ آن است. بسیاری در پشت سر این فعالیت ها، در انتظار منافع مادی هستند و نسخه پیچی های دویست، سیصد هزار تومانی از علوفه جات، صرف از نظر از جنبه های بهداشتی، فشار مالی هم در پی دارد.

 

 

منبع خبرانلاین

 

 

درباره این خبر:

هشدار مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت:

فعالیت آقای تبریزیان و شاگردان وی در حوزه طب سنتی و اسلامی غیرقانونی است

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار رصد و نظارت بر فعالیت‌های غیرمجاز آقای تبریزیان و شاگردان وی و معرفی متخلفین به مراجع قضایی شد.

فعالیت آقای تبریزیان و شاگردان وی در حوزه طب سنتی و اسلامی غیرقانونی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در نامه‌ای فعالیت‌های آقای تبریزیان و شاگردان وی را غیرمجاز اعلام کرد و آن را مصداق صریح دخالت در امر درمان و تهدید علیه سلامت جامعه خواند.

در بخشی از نامه دکتر علیرضا عسگری آمده است: افراد مذکور در برخی موارد در پوشش لباس روحانیت و با استفاده از اماکن مقدس نسبت به ارائه خدماتی به نام طب اسلامی با فروش کتاب و داروهای ساختگی اقدام می‌کنند و تبلیغات محیطی خود را به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترش و با ترفند درمان رایگان و ارائه طب اسلامی، بیماران را جذب و از اعتماد جامعه به روحانیت و طب غنی ایرانی سو‌ء استفاده می‌کنند و این در شرایطی است که اقدامات و مداخلات درمانی نامبرده به استناد نامه شماره ۱۸۳/د/۱۲۲ مورخ ۲۵/ ۲/ ۹۶ مشاور وزیر و مدیرکل دفترطب ایرانی به هیچ‌وجه مورد تایید نیست.

در ادامه این نامه عنوان شده است: عدم اخذ مجوزهای قانونی (مجوز فعالیت، صلاحیت حرفه‌ای و مجوز تبلیغات) مصداق صریح دخالت در امر درمان و تهدید علیه سلامت جامعه خواهد بود. لذا خواهشمند است هر گونه فعالیت تبلیغاتی و عملکرد مداخله‌ای ایشان و افراد منتسب به نامبرده را در حوزه نظارتی تحت پوشش آن دانشگاه رصد کرده و با تهیه مستندات لازم و استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، متخلفین را به حوزه‌های قضایی، تعزیرات و سایر مراجع ذیصلاح معرفی و گزارش آن را به این دفتر اعلام کنید.

منبع خبرانلاین

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود