کد خبر: 6199

تاریخ انتشار: 1398-05-24 - 19:00

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / حوزه علمیه / علمی آموزشی / سیاسی اجتماعی / اجتماعی
+1
بازدیدها: 976

سعی کردیم هرگز از دولت‌ها کمکی نگیریم

آیت‌الله مکارم شیرازی، در دیداری با جمعی از اعضای شورای عالی و مدرسان حوزه علمیه خراسان و مسؤلان ارشد شبکه اجتهاد […]

فتوای عدم اهانت به مقدسات اهل سنت باید در حد وسیع انتشار یابد تا به گوش همگان برسد

 بعضی از آقایان در حوزه از دولت کمک می‌گیرند و انتقادی هم از آنان نمی‌بینیم

اگر موقوفات مربوط به حوزه‌ها به خود حوزه واگذار شود، حوزه‌ها به لحاظ مالی بی‌نیاز می‌شوند

 طلاب نباید جذب فرهنگ دانشگاه شوند؛ در حوزه درس را برای علم می‌خوانیم، در دانشگاه، نگاه به آینده شغلی دارند

سنت حوزه این است که درس را برای علم می‌خوانیم، اما فرهنگ دانشگاه غیر از این است و نگاه به آینده شغلی دارند، طلاب نباید درس را برای گرفتن پست و مقام فرا گیرند و جذب فرهنگ دانشگاه نشوند.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیداری که جمعی از اعضای شورای عالی و مدرسان حوزه علمیه خراسان و مسؤلان ارشد «شبکه اجتهاد» با او داشتند، نسبت به آینده حوزه‌ علمیه، ارتباط علمی با اهل‌سنت، استقلال حوزه و آسیب‌های پیش‌رو و احیای موقوفات حوزه گفتگو کرد.

 

لزوم ارتباطات علمی با اهل‌سنت و تبیین اصول مذهب شیعه

آیت‌الله مکارم شیرازی در ابتدا با اشاره به اهمیت و ارتباط علمی با اهل سنت اظهار کرد: شکی نیست برخی از علمای اهل سنت درباره تشیع از دور قضاوت می‌کنند، اگر در ارتباطات ببینند ما چه می‌گوییم و مطالب را درک کنند، قطعاً نگاهشان تغییر می‌کند؛ به عنوان نمونه در کتاب‌ «الفقه‌ علی‌ المذاهب‌ الاربعة» که شش عالم اهل سنت بغداد نوشته‌اند، وقتی به مسئله ازدواج دختران شیعه با اهل سنت می‌رسند، می‌گویند جایز نیست، برای اینکه شیعیان بعد از نماز سه‌مرتبه «خان الامین» می‌گویند! شش عالم سنی آن هم در شهر بغدادی که پُر ارتباط هستند، این حرف عجیب را می‌زنند؛ ما توضیح نداده‌ایم و بسیاری از بدبینی‌ها برحسب بی‌اطلاعی‌ها است، اگر اطلاع صحیح از فقه و آرای فقهای شیعه داشته باشند، هرگز این بدبینی‌ها رُخ نخواهد داد، بنابراین ما حتماً باید اصول مذهب شیعه را بازگو کنیم، به‌طور مثال فتوای عدم اهانت به مقدسات اهل سنت در حد وسیع انتشار یابد تا به گوش همگان برسد.

وی در ادامه آینده حوزه علمیه را خوب ارزیابی کرد و گفت: مدیران حوزه تصمیم دارند کارهای مهمی انجام دهند، اگر برنامه‌هایی که روی کاغذ می‌آورند در عمل محقق شود، آینده حوزه بهتر خواهد شد، منتهی مشروط به پیاده‌سازی دقیق برنامه‌ها است.

 

ابزار لازم برای پیشرفت حوزه فراهم است

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اکنون ابزار لازم برای پیشرفت حوزه بیشتر است، آینده حوزه علمیه را بهتر دانست و افزود: در حال حاضر درس‌ها، کتاب‌های جدید و پژوهشگاه‌های مجهز برای پیشرفت حوزه فراهم است، مشروط بر اینکه حوزویان جذب فرهنگ دانشگاهی نشوند و متولیان، سنت‌های حوزه علمیه را حفظ نمایند.

وی تأکید کرد: سنت حوزه این است که درس را برای علم می‌خوانیم، اما فرهنگ دانشگاه غیر از این است و نگاه به آینده شغلی دارند، طلاب نباید درس را برای گرفتن پست و مقام فرا گیرند و جذب فرهنگ دانشگاه نشوند.

 

آسیب‌ها رفع شود، وضع حوزه بهتر هم خواهد شد

وی در ادامه به برخی از آسیب‌های پیش‌روی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بعضی از افراد به شاگردان خود پول می‌دهند، این خلاف سنت حوزه است، سنت حوزه این است که مُحصل استاد را به عنوان بهترین فرد برای تدریس انتخاب می‌کند؛ بنابراین اگر مسئله مالی و دیگر آسیب‌ها رفع شود، وضع حوزه بهتر هم خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به استقلال حوزه و نهاد روحانیت پرداخت و افزود: وابستگی به پول دولت مشکلاتی را آفریده است، دولت‌ها آن مقدار سهم بودجه را تخصیص نمی‌دهند و این باعث شده است بسیاری از دستگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شوند تا جایی که برخی از مؤسسات و تشکیلات حوزوی وابسته به بودجه، تعداد زیادی از نیروهای علمی خود را مرخص کرده است.

 

سعی کردیم هرگز از دولت‌ها کمکی نگیریم

وی ادامه داد: وابستگی امکان انتقاد را از بین می‌برد، ما سعی کردیم هرگز از دولت‌ها کمکی نگیریم، در شیراز زمانی که می‌خواستیم ساخت مجموعه‌ی خاتم‌الانبیاء آغاز کنیم، استاندار بیان کرد که ۱۰ میلیارد کمک می‌کند، بعد از مدتی برای استاندار نامه نوشتم "نظر بر اینکه دولت در مضیقه مالی است مبلغ را دریافت نمی‌کنیم"، لذا اگر وابسته شویم خطرات زیاد وجود دارد، می‌دانم بعضی از آقایان از دولت کمک می‌گیرند و انتقادی هم از آنان نمی‌بینیم.

 

تأکید بر احیاء موقوفات حوزوه جهت استقلال مالی

این استاد برجسته حوزه در پایان با تأکید به احیاء موقوفات حوزوی جهت استقلال مالی حوزه، اظهار کرد: اخیراً خبر دادند که بناست موقوفات مربوط به حوزه‌ها احیا بشود و این نهادها به خود حوزه واگذار شود، اگر این کار صورت پذیرد حوزه‌ها به لحاظ مالی بی‌نیاز می‌شوند، اکنون حوزه‌ها نیازمند هستند، درآمد حوزه‌ها نسبت به هزینه‌ها کمتر است، در این راه امید است و باید جدی پیگیری کرد تا موقوفات حوزه از سوی نهادهای مربوطه آزاد شوند تا جایی که برخی مشکلات قانونی را از طریق مجلس پیگیری کرد.

گفتنی است، ثبت‌نام ورودی حوزه علمیه، وضعیت معیشتی طلاب، مشاغل طلاب و اقدامات لازم برای حل این بحران، از جمله محورهای گفتگوی این دیدار بود که در پایان پیشنهاد شد تا اداره موقوفات حوزوی به مرکز خدمات حوزه علمیه واگذار شود که با تایید آیت‌الله مکارم شیرازی همراه بود.

 

 

منبع انتخاب

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود