کد خبر: 6182

تاریخ انتشار: 1398-05-05 - 19:02

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / سازمان های فرهنگی / فضای مجازی / بایسته های فرهنگ / آسیب ها / اخلاق و تربیت / اهل بیت علیهم السلام
0
بازدیدها: 1 170

مهمترین مشکل در بحث بدحجابی، نوع تبلیغات و برنامه‌های صدا و سیما است

انتقاد  آیت‌الله استادی عضو شورای عالی حوزه از صدا و سیما […]

آیت‌الله رضا استادی،  در چهارمین همایش سیدالعابدین امام سجاد(ع) در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) که با حضور روحانیون و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان برگزار شد، گفت:

 

اساس مشکل ما در بحث حجاب، صدا و سیما است زیرا وقتی گوجه فرنگی می‌خواهد تبلیغ کند یا با کسی می خواهد مصاحبه کند خانم مجری می‌آورد که لباس زرد و سرخ دارد و امثال اینها که همه اهل علم باید این انتقادها را مطرح کنند تا بلکه صدا و سیما از خواب بیدار شود.

 

وی افزود:

صدا و سیما مستمع میلیونی دارد و هر نفر روزانه دو تا سه ساعت تلویزیون می‌بینند؛ نباید در این مسئله تعارف داشته باشیم؛ آقا فرموده‌اند من به مسئولان صدا و سیما سفارش کرده‌ام ولی ما هم وظیفه داریم که آنقدر بگوئیم و بگوئیم تا شاید موثر واقع شود.

 

استادی با تمجید از ورزشکارانی که روی پلی در یک کشور دیگر نماز خواندند، تصریح کرد:

صدا و سیماست که سبک زندگی مردم را شکل می‌دهد؛ اینکه همه ورزش‌های دختران را در صدا و سیما نشان می‌دهد اثر کار دیگران را خنثی می‌کند و آن وقت انتظار داریم که دختران محجبه شوند.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه همه کارهای اوقاف و سازمان تبلیغات و ائمه جمعه و جماعات و حوزه های علمیه و امثال آنها یک صدم تاثیر صدا و سیما را ندارد، بیان کرد:

البته صدا و سیما برنامه‌های خوبی هم دارد که باید تقدیر کنیم ولی مثلا تبلیغ می‌کنند که همه کتاب بخوانند در حالی که کتاب خوب خواندن باید تبلیغ شود نه بطور کلی کتاب خواندن، تا انسان در مسیر درست قرار بگیرد.

 

بودجه صدا و سیما نباید با تبلیغ تامین شود

وی افزود: آیا صدا و سیما باید بودجه‌اش با تبلیغ رب گوجه فرنگی تامین شود؟! این مسیری که صدا و سیما طی می کند دختران و پسران ما را گرفتار می‌کند و وقتی خراب شدند ساختن آن سخت است البته سوء قصد هم ندارند ولی نمی‌دانند که چه می‌کنند!

 

استادی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در خیابان خوب است ولی به شرطی که اثر آن خنثی نشود، به بحث نماز و مدارس اشاره و تصریح کرد:

صدا و سیما یک هفته در بحث انتخابات دائما می‌کوبد و می‌گوید(تبلیغ می‌کند) که لازم است اما چرا در کارهای دینی مثلا برای مسجد و نماز این کار انجام نمی‌شود! حتی گاهی برنامه‌های خوبی هم که دارد ولی در وسط همان برنامه‌ها، مطالبی نامناسب پخش می‌شود.

 

 

وی در ادامه به نوادگان امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان 11 پسر و 4 دختر داشته که هفت پسر  در کتب مطرح هستند؛ اهل بیت دشمنان زیادی داشته‌اند به گونه‌ای که کسی جرئت نمی‌کرده بگوید من سید هستم.

وی با بیان اینکه تمام سادات حسینی، مرعشی، شبیری و سجادی به امام سجاد برمی‌گردند، افزود: گاهی سؤال می شود که آیا  امامزادگانی که شجره نامه ندارند، می‌شود در مقابرشان زیاتنامه خواند که جواب این است که در همه امامزادگان سال‌ها عبادت و قرآن و توسل صورت گرفته و این مکان‌ها برکت یافته است و در آنجا افرادی از بزرگان و علما و ... دفن هستند که مایه برکت هستند و بسیاری از همین امامزادگان ناشناخته وقتی به آنان نذر شده است، مردم حاجت گرفته اند و جواب داده است.

 

 

چهار شرط برای اثبات امامزاده بودن

استادی با بیان اینکه زیارتنامه باید در امامزادگان شناخته شده خوانده شود، افزود:

البته برخی زیارات در مفاتیح هست که اسم معین ندارد و می‌توان برای همه امامزادگان خواند ولی همه امامزادگان محل ذکر و دعا و توسل هستند؛ محدث قمی در آثارش سخنی در مورد امامزادگان دارد؛ ایشان آورده که چهار چیز لازم است تا امامزاده بودن ثابت شود؛

اول اینکه باید فرزند امام بودن آن فرد در تاریخ وجود داشته باشد 

دوم اینکه خوب بودن او هم ثابت شود؛

سوم اینکه سفر این امامزادگان از مدینه به قریه ها و بلادهای دیگرهم ثابت شود 

چهارم دفن آن‌ها در مکان‌های ذکر شده هم ثابت شود مانند حضرت معصومه(س) که از امام زادگان مسلم و معین و دارای زیارتنامه مخصوص است.

 

محدث قمی در ادامه ده بقعه را نام برده و معتقد است که از بقیه اطلاعی نداریم البته باید دعا و ذکر در این مکان‌ها باشد ولی جایگاه امامزادگان شناخته شده را ندارند.

 

 

این استاد حوزه با بیان اینکه برخی فرزندان امام سجاد از جمله امامزاده صابر از اولاد امام سجاد با 9 واسطه در منطقه ونک تهران دفن است، تصریح کرد:

از این مسئله پی می بریم که هر کسی شجره‌نامه آورد که با ده واسطه به امام می‌رسد، حتما دروغ است زیرا تا رسیدن به امام سجاد بیش از 33 و یا 34 واسطه لازم است.

 

وی افزود:

سلطان محمد شریف در قم و امامزاده مشهد اردهال از جمله امامزادگانی هستند که از اولاد امام سجاد هستند که محدث قمی از آن‌ها یاد و تجلیل کرده است؛ وی معتقد است که چندتن از نوادگان امام سجاد ‌در قم بوده و در کنار مقبره حضرت معصومه(س) مدفون هستند همچنین در اصفهان و شوشتر امامزاده‌ای بسیار محترم از فرزندان امام سجاد(ع) وجود دارد.

 

 

جایگاه والای امام خمینی

استادی با بیان اینکه برخی از نوادگان ائمه در دوران معاصر هستند که تردیدی در مورد آن ها وجود ندارد، افزود: امام خمینی هم شجره‌نامه و هم انتساب کامل دارند و واقعا ایشان امامزاده هستند و به قول آیت الله اراکی گاهی سراغ این قبور باید برویم؛ اینکه برخی به مقبره میرزای قمی می‌روند و حاجت می‌گیرند زیرا برخی علاوه بر عالم بودن، اهل معنا و عارف واصل بودند و انسان می‌تواند از قبور آنان حاجت بگیرد.

 

وی با اشاره به اقدامات رضاخان در کشف حجاب بیان کرد:

وی بخشنامه کرد که باید مجالس مختلف در ترویج کشف حجاب بگیریم و حتی یک روحانی هم در آن باشد ولی علما و روحانیون در مقابل این مسئله ایستادند و با تلاش آنان است که دین به دست ما رسیده و ما هم باید تلاش کنیم تا جایی که می‌توانیم به فکر دین باشیم؛ باید با دیدن لباس ما، مردم به یاد دین بیافتند و بدانیم روزی باید جواب بدهیم.

 

 

جوانان منتظر نهادها نمانند

این استاد حوزه در توصیه به جوانان تصریح کرد:

نسبت به شما شاید 30 نهاد وظیفه فعالیت دارند ولی شما فرض کنید که هیچ کدام به وظیفه خود عمل نمی‌کنند؛

بدانید خودتان وظیفه دارید؛

خود جوان می‌تواند زندگیش را عوض کند و جوری زندگی کند که امام زمان از او راضی باشد و نباید کوتاهی کنید؛

بهترین مبلغ برای جوانان منحرف، خود جوانان هستند.

 

استادی تاکید کرد:

ما که از حضرت سجاد حرف می‌زنیم باید زندگی و خانواده ما هم متناسب با شان ایشان باشد زیرا محبت و علاقه بدون تبعیت و اطاعت معنا ندارد؛ ما باید ولایت را در کنار عمل صالح داشته باشیم و اعتقاد به هر دو جنبه جواب می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی بالاترین خدمت را به دین داشت و توقع هم نداشت، تاکید کرد:

برخی کاری برای دین نمی‌کنند و از دین توقع هم دارند؛ امام خمینی بالاترین خدمت را به مکتب تشیع و دیانت مردم و ایران و جهان کرد و هیچ برداشت دنیوی نداشت. ما باید یاد بگیریم که خدمت و کار زیاد و توقع کم داشته باشیم.

 

 

تجلیل از خانواده شهدا

لازم به ذکر است در این مراسم از از چند خانواده شهید از جمله خانواده شهدای مدافع حرم تجلیل بعمل آمد

خانواده شهید سید «محمدحسین رضوی» از مجاهدان تیپ زینبیون وابسته به رزمندگان پاکستانی و شهید «سید علی بهشتی» از تیپ فاطمیون وابسته به رزمندگان افغانستانی تجلیل شدند.

همچنین خانواده شهید «عبدالحمید سالاری» به عنوان اولین شهید مدافع حرم استان هرمزگان و شهید حجت الاسلام «مصطفی قاسمی» طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر از استان همدان نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

منبع+

 

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود