کد خبر: 6174

تاریخ انتشار: 1398-04-27 - 14:14

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار و مسائل کتاب / اخبار نمایشگاه / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 1 344

آغاز تابستانه کتاب 98 در 643 کتاب‌فروش سراسر کشور

این طرح از ۲۵ تیرماه تا سوم مرداد‌ماه در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در استان‌ها و از ۲۷ تیرماه تا سوم مرداد‌ماه در شهر تهران اجرا می‌شود. […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تابستانه کتاب 98 با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» به همت سوی موسسه خانه کتاب و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه‌شنبه‌(25 تیر‌ماه) در سراسر کشور به‌غیر از پایتخت آغاز شد. با وجود همه تردید‌ها درباره تامین بودجه این دوره از طرح اعلام شد که کتاب‌فروشان می‌توانند از 10 تا 19 تیرماه از طریق مراجعه به سایت

tarh.ketab.ir 

به ثبت‌نام اقدام کنند.

این طرح از ۲۵ تیرماه تا سوم مرداد‌ماه در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در استان‌ها و از ۲۷ تیرماه تا سوم مرداد‌ماه در شهر تهران اجرا می‌شود.    

مشارکت 660 کتاب‌فروش در تابستانه کتاب نشان می‌‌دهد با وجود همه دشواری‌ها از‌جمله تاخیر در پرداخت یارانه‌، کتابفروشان به تاثیرات مثبت این طرح امید‌وارند؛ البته برگزاری نشدن عیدانه کتاب نیز در میزان استقبال نیز موثر بود.

براساس اعلام موسسه خانه کتاب استان تهران با ثبت‌نام ۹۷ کتابفروشی، اصفهان با ۸۰ کتابفروشی و خراسان رضوی با 66 کتابفروشی بیشترین مشارکت را در طرح «تابستانه کتاب۹۸» داشته‌اند. تابستانه کتاب 98 در مقایسه با دوره‌های قبل، به‌غیر از افزایش سقف مجاز خرید برای خریدار به 120 هزار تومان، از نظر ساختار، تفاوت چندانی ندارد. هدف اصلی از افزایش میزان یارانه خرید کتاب برای مخاطبان افزایش هزینه ملزومات تولید کتاب و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب اعلام شده است.

دیگر تفاوت این دوره از طرح با دوره‌های قبلی اجرای مشارکتی طرح با کتاب‌فروشان عضو است؛ بنابر اعلام نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در نشست هم‌اندیشی طرح تابستانه کتاب 98 با توجه به محدودیت منابع تلاش شده تا کتاب‌فروشی‌هایی که بالای 10 میلیون تومان یارانه در اختیار دارند، بعد از پایانِ 80درصد یارانه وارد فاز مشارکتی شوند؛ به همین ترتیب کتاب‌فروشی‌هایی که بین 5 تا 10 میلیون تومان یارانه در اختیار دارند، با صرف 40 درصد یارانه وارد فاز مشارکتی شوند. کتاب‌فروش‌ها با زیر 5 میلیون تومان یارانه از  10درصد وارد فاز مشارکتی شوند.

آخرین طرح حمایتی پاییز سال گذشته(۲۴ آبان تا ۴ آذر) اجرا شد که ۶۷۵ کتابفروشی در آن مشارکت داشتند و 8 میلیارد تومان کتاب طی این دوره فروش رفت.   

یازدهمین دوره طرح‌های حمایتی همچنان برای کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی و دانشگاهی یارانه خرید تخصیص نمی‌دهد؛ علاوه‌براین میزان تخفیف بین کتاب‌های تالیف و ترجمه نیز با وجود دیدگاه‌های متفاوت، 25 درصد برای تالیف و 15 درصد برای ترجمه تعیین شده است.

ازجمله مهم‌ترین مطالبات کتاب‌فروشان عضو طرح کاهش زمان بازپرداخت بدهی است که بار‌ها در جلسات هم‌اندیشی با مجری طرح اعلام شده است. بنابراین در آئین‌نامه تابستانه، زمان بازپرداخت یارانه طرح به کتاب‌فروشی‌ها حداقل 4 و حداکثر 6 ماه تعیین شده است.   

براساس آمار، طی 10 دوره برگزاری طرح‌های فصلی، در هر دوره به‌طور متوسط 800 کتاب‌فروشی مشارکت داشتند. تعداد خریداران نیز در مجموع بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر بوده؛ به‌عبارت دیگر در هر دوره به‌طور متوسط آمار 250 هزار نفر خریدار به ثبت رسیده است.

تعداد کتاب‌های فروخته شده طی 10 طرح برگزار شده نیز 4 میلیون و 180 هزار و 927 جلد، معادل 87 میلیارد تومان بوده که از این مقدار، 16 میلیارد و 500 میلیون تومان یارانه بوده است.

اطلاعات آماری میزان فروش هر کتاب‌فروش عضو طرح در پایگاه اطلاعاتی تابستانه کتاب 98 به نشانی

tarh.ketab.ir   

در دسترس است.

منبع ایبنا

تابستانه 98 کلید خورد/ تائید اطلاعات 643 کتاب‌فروش از سراسر کشور

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود