کد خبر: 6171

تاریخ انتشار: 1398-04-20 - 23:15

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / هنر / آسیب ها / اجتماعی
+1
بازدیدها: 736

زنگ خطر سرانه پایین مصرف فرهنگی

هشدار وزیر فرهنگ در جمع معاونان عمرانی استانداری‌های سراسرکشور […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از مصرف فرهنگی پایین در کشور، گفت:

آخرین نظرسنجی (ایسپا) در مورد مصرف فرهنگی مردم ایران نشان می‌دهد 30.2 درصد مردم ایران اصلاً سینما نرفته‌اند،

همچنین ۳۷/۵ درصد از آخرین بار که به سینما رفته‌اند سه سال گذشته است، براساس این آمار یک جمعیت ۷۰ درصدی ایران در سال‌های گذشته سینما نرفته‌اند، در سایر مصارف فرهنگی نیز به همین شکل است، در حال حاضر 88.6 درصد مردم اصلاً تئاتر نرفته اند و ۶/۳ دهم گاهی اوقات به تئاتر می‌روند

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  روابط عمومی ایسپا به نقل از ایرنا؛ براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سید عباس صالحی»  درهمایش معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به اینکه اگر بخواهیم حوزه تغییرات اجتماعی ایران را بررسی کنیم یکی از مهم‌ترین تغییرات اجتماعی که اتفاق افتاده حوزه شهرنشینی است، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر جامعه شهری هم از لحاظ تعداد شهرها و هم جمعیت افزایش زیادی داشته و همین تغییرات جمعیتی و شهرنشینی اتفاقات مثبتی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در کنار این پیامدهای مثبت نکاتی هم در این تغییرات سریع وجود دارد، طبیعی است که عمق روابط اجتماعی که در محیط‌های روستایی وجود دارد در این تغییر جامعه روستایی به شهری تغییر کرده و کیفیت روابط اجتماعی در این تغییرات شهری دچار تحولاتی شده است، عملاً در شرایطی که جامعه شهری دارد، خلاءهای عاطفی و گسست‌هایی به وجود می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تغییرات شهری در هویت و تعلق جمعی نیز تاثیرگذار بوده است، در چند دهه کوتاه در دنیا در کشورهای مدرن تغییرات شهری رخ داده است اما در کشور ما تغییرات روستایی به شهرنشینی خیلی سریع رخ داده و همین امر اتفاقی چند ضلعی را برای ما رقم زده است.

صالحی یادآور شد: یکی از راه‌های برون رفت از این وضعیت این است که شهر تنها محل کار و خواب نیست بلکه شهر یک زیست بوم است و ما باید برای این زیست بوم باتوجه به تغییرات پیش رو بیاندیشیم، اگر فضای شهری را تنها به محل مسکن و کار تبدیل کنیم عوارض موجود وسعت پیدا می‌کند و بحران‌های شدیدتری خواهیم داشت؛ بنابراین این زیست بوم نیازمند فضای اجتماعی و جمعی است.

وی افزود: شهرهای ما در حوزه فضاهای اجتماعی رقیق و ضعیف هستند اما مشکل بزرگ ما در همین شهرها فضاهای فرهنگی هنری است، امروز سرانه فضای سبز ۱۱ متر، فضای آموزشی ۵متر، فضای ورزشی یک متر است اما فضای فرهنگی ما سانتی‌متری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عملاً در فضای فرهنگی ما صحبت از سانتی‌متر داریم نه متر؛ بیش از هزار شهر ما سینما ندارد، معنای اینکه یک‌شهر سینما ندارد این نیست که یک شهر تنها سینما ندارد بلکه احساس محرومیت بر آنها ایجاد می‌شود.

صالحی تصریح کرد: استاندارد جهانی سینما هر ده هزار نفر یک سینما است، در آمریکا شمالی و ایالات متحده ۴۴ هزار سینما برای ۳۶۰ میلیون جمعیت تعبیه شده است این در حالی است که ما تنها ۲۴۷ سینما در سال ۹۲ داشته‌ایم و خوشبختانه در سال ۹۷ با تکاپوی دولت تدبیر و امید به ۵۵۰ سینما رسانده‌ایم.

وی اظهارداشت: در آمریکا باوجود جمعیت ۳۶۰ میلیونی ۸ برابر ما سینما دارند، همین اتفاق در ترکیه و فرانسه و خیلی از کشورهای دیگر به همین شکل است، البته این مخصوص سینما نیست و در تئاتر، موسیقی، کتابخانه و نیز در مقایسه با سرانه‌های فضاهای فرهنگی با سایر کشورهای دنیا فاصله داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این شرایط که مصرف فرهنگی ما پایین است صدای یک زنگ خطر به گوش می‌رسد، آخرین نظرسنجی در مورد مصرف فرهنگی مردم ایران نشان می‌دهد 30.2 درصد مردم ایران اصلاً سینما نرفته‌اند، همچنین ۳۷/۵ درصد از آخرین بار که به سینما رفته‌اند سه سال گذشته است، براساس این آمار یک جمعیت ۷۰ درصدی ایران در سال‌های گذشته سینما نرفته‌اند، در سایر مصارف فرهنگی نیز به همین شکل است، در حال حاضر 88.6 درصد مردم اصلاً تئاتر نرفته اند و ۶/۳ دهم گاهی اوقات به تئاتر می‌روند.

صالحی با بیان اینکه وقتی فضاهای فرهنگی کم می‌شود مصرف فرهنگی نیز کم خواهد شد، خاطرنشان کرد: جمعیت شهری ما ۷۴ درصد شده و متاسفانه انزواگری در آن بیداد می‌کند و متعاقب آن تعلقات جمعی نیز کم شده و در عین حال فضای اجتماعی نیز کم‌تر؛ در همین وضعیت فضای فرهنگی شرایط نگران کننده‌ای دارد

منبع +

وزیر فرهنگ در جمع معاونان عمرانی استانداری‌های سراسرکشور: زنگ خطر سرانه پایین مصرف فرهنگی به گوش می رسد

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود