کد خبر: 6130

تاریخ انتشار: 1397-07-19 - 14:44

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / فضای مجازی / هنر / سیاسی اجتماعی / مطالب دیگران- سیاسی / اجتماعی
+1
بازدیدها: 1 000

دو کارت زرد مجلس شورای اسلامی برای وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در یک روز!

 صالحی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی: کسب ١٤درصد از بازار بازی‌های رایانه‌ای داخلی نشان از رشد ما است/تخلفات ما در سامانه‌های ویدئویی بسیار ناچیز استپژمانفر در سوال از وزیر ارشاد: […]

نمایندگان در خانه ملت از پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیو درخواستی (VOD) از سوی آن وزارتخانه قانع نشدند.
صحن مجلس شورای اسلامی

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه، 18 مهرماه مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیو درخواستی (VOD) از سوی آن وزارتخانه با 94 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر  قانع نشدند.

گفتنی است احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح طرح سوال نصرالله پژمانفر از سید عباس صالحی گفت: در اجرای ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوالی مبنی بر علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیو درخواستی (VOD) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه رسمی روز سه شنبه مورخ 9/5/97 کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور 12 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (3) ماده (209) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال گردید./

منبع: +

صالحی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:

کسب ١٤درصد از بازار بازی‌های رایانه‌ای داخلی نشان از رشد ما است

تخلفات ما در سامانه‌های ویدئویی بسیار ناچیز است

صالحی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی: کسب 14درصد از بازار بازی‌های رایانه‌ای داخلی نشان از رشد ما است/تخلفات ما در سامانه‌های ویدئویی بسیار ناچیز است

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوال نماینده مشهد در مورد عملکرد ضعیف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حال حاضر در حوزه نظارت بازی‌های رایانه‌ای در فضای نظارت بر بازی‌های خارجی، ١٩ ناشر دارای مجوز هستند که با توجه به استعلام ها در فضای بازی‌های خارجی؛ بازی‌های رایانه‌ای نیز می‌تواند مجوز بگیرد.

 وی ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای قبل از انتشار نیاز به صدور پرونده انتشار دارد، در واقع هرگونه انتشار بازی رایانه‌ای با مجوز امکان‌پذیر می‌شود، در بخش محتوایی نیز باید اذعان کرد که هر بازی قبل از انتشار در بخش محتوایی بررسی می‌شود و سپس براساس رده‌بندی سنی و محتوا درست امکان انتشار پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از میان ده هزار و ٥٠٠ بازی رایانه‌ای تولید شده در حدود ٢٤٥ بازی ممنوع اعلام شده و این نشان می‌دهد که نظارت سالمی از سوی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در خصوص محصولات موبایلی و رایانه‌ای چه داخلی و چه خارجی وجود دارد، ضمنا این بنیاد در بحث نظارت، نظام رده‌بندی سنی را نیز دارد که این موضوع شامل خانواد‌ ها و بازدیدکننده‌ها می‌شود.

صالحی در رابطه با آمار بازی‌های موبایلی نیز خاطرنشان کرد: ١٧ هزار بازی موبایلی وجود دارد که نظارت بروی آنها نیز به درستی انجام می‌شود، البته نظارت ما تنها بروی بازی‌ها نیست و بخش نظارتی ما بر روی فروشگاه‌های عرضه‌کننده بازی‌های رایانه‌ای نیز وجود دارد، در حال حاضر ٣٥هزار فروشگاه و ٤٥٠٠ گیم نت مشغول فعالیت هستند که همگی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و از این میان ٤٤٠ واحد به عنوان مرکزهای متخلف شناسایی و به نهادهای مربوطه معرفی شدند.

وی در راستای متخلفین بازی‌های رایانه‌ای نیز تصریح کرد: ما تا به حال در بخش نظارت بر فضای مجازی بر بازی‌های رایانه‌ای در حدود هفت هزار لینک متخلف را شناسایی کردیم که آنها نیز به کمیته مصادیق ارجاع داده شده‌اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در بخش حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تولیدات داخلی نیز اقدامات خوبی را داشته‌ایم، در این بخش هدف ما این است که بتوانیم جریان بازی‌سازی ایرانی را ترویج دهیم و از این طریق به اقتصاد و فرهنگ کمک کنیم.

صالحی یادآور شد: ما در این بخش دغدغه‌های مهم و اساسی داریم و با همین نگاه مسیر رو به جلویی را در حمایت از بازی‌های رایانه‌ای داخلی در پیش گرفته‌ایم.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در طول سال‌های گذشته عنوان کرد: در سال ٩٠ در جشنواره سالانه بازی‌های رایانه‌ای در حدود ٩٤ بازی داخلی به رقابت پرداختند، اما همین جشنواره در سال ٩٦ با افزایش ١٩٠ بازی رایانه‌ای کار خود را آغاز کرد و این میزان نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی تولیدات داخلی در حوزه بازی های رایانه ای است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گردش مالی در بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: در سال ٩٤ میزان ١١درصد از بازار داخلی توسط بازی‌های ایرانی تامین ‌شد و گردش مالی در حدود ٤٦٠ میلیارد تومان داشت؛ اما در سال ٩٦ این میزان به ١٤درصد افزایش پیدا کرد و سهم ما با رشد سه درصدی روبه‌رو بود و گردش مالی آن نیز به ٩٢٠میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرد.

صالحی در ادامه بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که روند بازارهای داخلی ایرانی در سال‌های اخیر هم از منظر سهم ما در بازار داخلی و هم کیفیت و تقویت بازی‌ها رو به رشد بوده است و حمایت‌های مختلفی نیز در این راستا انجام شده است، اینکه امروز روند یک تا دو درصدی سهم بازی‌های رایانه‌ای در بازار داخلی به ١٤درصد می‌رسد نشانگر حمایت ما از بازی‌سازان است.

وی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم طی پنج سال گذشته بیش از هزاران دانش‌پژوه را در انستیتوی خود تربیت کنیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مراکز بازی‌سازی ما با ١٠ تیم ٢٣ بازی را طی این مدت تولید کرده است، ما در این مسیر قصد داریم از طریق اتصال بازی‌های ایرانی در فضای جهانی امکان حضور باز‌ های ایرانی در فضای جهانی را فراهم کنیم و در ادامه بتوانیم گفت‌وگوها و تشکیل تیم؛ میان باز‌ی‌سازان ایرانی و خارجی را تقویت و فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دقت لازم را در ارایه مجوز دارد، شاید تخلفاتی در این حوزه اتفاق بیفتد که طبیعی است ولی ما باید تلاش کنیم نظارتمان را بیشتر کنیم.

نمایندگان پس از استماع سوال نماینده‌ مشهد و پاسخ‌های وزیر با ۸۰ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند.

صالحی در ادامه در پاسخ به دومین سوال حجت‌الاسلام پژمانفر مبنی بر علت عدم نظارت بر سامانه‎های ویدیو درخواستی از سوی آن وزارتخانه گفت: سامانه‌های آنلاین ویژگی‌هایی چون امکان دیده شدن از طریق فضای موبایل، تبلت و کامپیوتر و دسترسی آسان برای مخاطب را دارند و نظارت ما بر این سامانه‌ها طبیعتا متفاوت از سامانه های دیگر است.

وی ادامه داد: مرکز سامانه‌های ویدیویی از سال ٩٤ آغاز به کار کرده است و ١٩ مجوز به مراکز داده شده است و این مراکز در حال حاضر به بارگزاری فیلم‌ها و ویدیوها می‌پردازند. در بحث نظارت ما چند مسیر را طی می‌کنیم که یکی از آنها اخذ تعهدی است که از مدیران این مراکز گرفته می‌شود و استعلاماتی است که از این مراکز صورت می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیین‌نامه نظارت بر نمایش‌ها،‌ اسلایدها و ویدیوها که از سال ٨٣ تصویب شده است، تصریح کرد: از سال ٩٦ آیین‌نامه دیگری را به عنوان آیین‌نامه صدور مجوز تصویب کردیم و دستورالعمل اجرایی همین آیین‌نامه با همین نگاه و با توجه به حوزه نظارتی از ١٩ مرکزی که مجوز داشته‌اند فقط مجوز ١٠ مرکز را تمدید و مجوز ٩ مرکز دیگر تمدید نشد.

صالحی با اشاره به نظارت پایه‌ای در حوزه تولیدات گفت: در حوزه فیلم و سریال ایرانی؛ قبل از اینکه فیلمی بارگزاری شود بازبینی لازم بر روی آن انجام و سپس پرونده نمایش صادر می‌شود و در این صورت امکان عرضه در سامانه ویدیویی به وجود می‌آید، همچنین تمام فیلم‌ها و سریا‌ل‌های بالای ٦٠ دقیقه و کمتر با پروانه عرضه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلم ها و سریال های خارجی که در سامانه ویدیویی عرضه می‌شود فیلم‌ها و سریال هایی است که از قبل مجوز نمایش دارند و بخشی از این فیلم ها دارای مجوز پسین هستند، در مورد فیلم های خارجی جدید نیز نظارت ما جدی است و ما این نظارت را در سامانه سینمایی و با گزارش های مردمی و گزارش های مراجع ذیصلاح انجام می دهیم و اگر به تخلفی بربخوریم به سرعت با آن برخورد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: از مجموعه ٦٠ هزار مورد بارگزاری شده در این سامانه میزان تخلف درصد محدودی را نسبت به حجم کل داشته است و ما با همین نگاه مسیری را تعقیب می کنیم. بایستی مسیر حوزه سامانه های ویدیویی را به عنوان فناوری ارتباطی جدی و اساسی تلقی کنیم و اقتضائات آن را نیز بپذیریم. ما در مسیر که قانون به ما تکلیف کرده است و نه بر مبنای سلیقه فردی عمل کرده ایم و با همین نگاه دینی و قانونی مسیر را دنبال کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رصد مونیتورینگ مراکز گفت: ما علاوه بر نظارت پسینی رصد مونیتورینگ را نیز به شکل جدی دنبال می کنیم و با سامانه ای که در هفته آینده راه اندازی می شود فرصت رصد هوشمند در زمان کوتاه را در اختیار مراکز قرار می دهیم.

صالحی با بیان اینکه ما در حوزه وظایف قانونی به نظارت پایبند هستیم، گفت: ممکن است تخلفاتی در این مسیر اتفاق بیفتد اما ما همواره فرایند نظارت را جدی می گیریم و در یک سال گذشته این مسیر را به طور جدی ادامه دادیم.

وی گفت: تضعیف سامانه های داخلی آنلاین ویدیویی به نفع سامانه های غیرمجازی است که در فضای داخلی و خارجی حرکت می کنند و این سامانه‌های دارای مجوز هم به صنعت فرهنگی و هم به فرهنگ کشور کمک می کنند اما در هر صورت ما تلاش می کنیم این سیستم با نظارت های دقیق ارتقا یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیو درخواستی (VOD) از سوی آن وزارتخانه با ٩٤ رأی موافق، ٧٤ رأی مخالف و ٤ رأی ممتنع از مجموع ١٩٦ نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر قانع نشدند.

 

منبع: +

 

پژمانفر در سوال از وزیر ارشاد:
کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده است/ ۸۶ درصد بازار بازی‌های رایانه‌ای در اختیار خارجی‌ها است
سرویس صحن
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به اینکه کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده است، گفت: متأسفانه ۸۶ درصد بازار بازی‌های رایانه‌ای در اختیار خارجی‌ها است.
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
نصرالله پژمانفر

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نصرالله پژمان‌فر در نشست علنی چهارشنبه، 18 مهرماه مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: بازی‌های رایانه‌ای تأثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت آینده‌سازان کشورمان دارد و این در حالی است که امروزه این بازی‌ها علاوه بر ابزار درآمدی به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه بر اساس نکته مذکور شاهد گسست نسلی و فاصله بین فرزندان و والدین هستیم که این امر تصادفی نیست، اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی شد تا مشکلات مذکور برطرف شود، براین اساس در بند (3) ماده (2) اساسنامه بنیاد یاد شده آمده است "تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب" باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سهم بازی‌های خارجی از بازار کشورمان 86 درصد بوده و نهایتاً بازی‌های داخلی 14 درصد سهم دارند، افزود: متأسفانه در این بازی‌ها که با تخلف در دسترس آینده سازان این کشور هستند محتواهایی مانند خلاف جنسی، الحاق کفر، تضییع دین، همجنس‌گرایی، آموزش انواع جرم‌ها مانند سرقت، قتل‌های دسته جمعی، روابط جنسی و غیره مشاهده می‌شود.

رئیس کمیته فضای  مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اذهان فرزندان این سرزمین در فضای مجازی مورد هجمه باز‌ی‌های مذکور قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته امروزه توجه به هویت ملی کاهش یافته است، بر این اساس باید سوال کرد چرا نسبت به مسائل فرهنگی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی بی‌توجهی رخ داده است.

پژمانفر ادامه داد: متأسفانه به جای اجرای این بند از اساسنامه مبنی بر"تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب"، عنوان رده بندی سنی را صرفا اجرایی کرده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قانون توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صراحتاً کنار گذاشته شده است، گفت: به عنوان مثال در پرسشنامه بازی های رایانه‌ای و موبایلی از مولفه‌هایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهین‌آمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یأس و ناامیدی سوال می‌شود که بر اساس یک نمونه عملی بازی‌ که پاسخش در همه این موارد بلی بوده است، عنوان رده‌بندی سنی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 67 درصد از جمعیت استفاده کننده از بازی‌های رایانه‌ای کمتر از 30 سال سن دارند، افزود: این مهم در حالی است که بیش از 60 درصد آنها تحصیلات زیر دیپلم دارند. بر این اساس حدود 30 میلیون از فرزندان این کشور دچار صحنه‌های مستهجن چنین بازی‌هایی شده‌اند.

پژمانفر با اشاره به اینکه توزیع چنین بازی‌های صرفا بر اساس کپی رایت نیست و می‌توان اذعان کرد سازمان یافته انجام می‌شود، تصریح کرد: در پرسشنامه‌ای بیش از 50 درصد استفاده‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای اعلام کردند رده‌بندی را اعلام نمی‌کنند. نمایندگان شخصا محتوای بازی GTA را بررسی کنند تا به محتوای آن واقف شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی اعلام کرده که مجموعه مذکور در حوزه مشکلات مالی و کارکرد غیرشفاف بوده و باید به آن رسیدگی شود.

رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشد بازی‌های رایانه‌ای به دلیل همسو بودن با بازی‌های خارجی است، اظهار کرد: باید گفت که کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده و فرزندانمان در مواجهه با شدیدترین هجمه‌ها هستند و بر این اساس مجموعه مذکور در انجام وظیفه‌اش کوتاهی کرده است./

منع: +
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود