کد خبر: 6129

تاریخ انتشار: 1397-07-15 - 18:08

نسخه چاپی | دسته بندی: حوزه علمیه / سیاسی اجتماعی / مطالب دیگران- سیاسی / بین الملل / اقتصاد
+2
بازدیدها: 971

لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه

ماده واحده - به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/9/18 برابر با 9 دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد) مشتمل بر یک مقدمه، بیست […]

متن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم
 
حاشیه های صحن علنی امروز ۱۱ مهر ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 15 مهرماه) مجلس شورای اسلامی با الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم موافقت کردند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم را به شرح زیر قرائت کرد:

 

ماده واحده - به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/9/18 برابر با 9 دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد) مشتمل بر یک مقدمه، بیست و هشت ماده و یک پیوست را با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند ذی ربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد تودیع کند. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید:

1- دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب جزء (الف) بند (۲) ماده (۲) کنوانسیون، اعلام می نماید که مفاد آن دسته از کنوانسیون ها و پروتکل های مندرج در پیوست کنوانسیون که به عضویت آنها در نیامده است را به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمی نماید و الزام آور شدن مفاد ماده (۲۳) درخصوص اصلاح فهرست موافقتنامه های منضم به کنوانسیون برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷) و یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) قانون اساسی است.

۲- جمهوری اسلامی ایران با نظر به اصول و هنجارهای حقوق بین المال تا حین پذیرش کنوانسیون از جمله کنوانسیون ۱۹۹۹ سازمان کنفرانس اسلامی و قطعنامه های مرتبط ملل متحد از جمله قطعنامه ۲6۲۵ و ۱514، تعریف عمل تروریستی را مشتمل بر مبارزات مشروع مردمی علیه از جمله سلطه استعماری و اشغال خارجی نمی داند و نسبت به اطراف متعاهدی که قلمرو عمل تروریستی را مستند به زیر بند (ب) بند (۱) ماده (۲) کنوانسیون مشتمل بر این مبارزات می دانند، تنها در حدود پیش گفته، متعهد می داند و اعلام میدارد ماده (6) کنوانسیون ارتباطی به این حق ندارد. این مبارزات فارغ از انگیزه آن مجاز و مشروع است و اعمال تروریستی به هر انگیزه ای ممنوع است.

3- موضوع بند (۱) ماده (۲4) کنوانسیون در خصوص جمهوری اسلامی منوط به رعایت اصل یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی است و بند (۲) ماده (۷) کنوانسیون و موضوع ماده (۱۷) کنوانسیون در چهارچوب قوانین داخلی اعمال خواهد شد.

4- صلاحیت مقرر در بند (5) ماده (9) کنوانسیون برای کمیته بین المللی صلیب سرخ تنها در چهارچوب اسناد حقوق بشر دوستانه لازم الاجراء برای جمهوری اسلامی ایران، پذیرفته می شود.

۵- مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نمی باشد.

6- الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست.

7- دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای بند 4 ماده 11 کنوانسیون تنها صلاحیت کشور محل وقوع جرم را به منظور استرداد مجرمین محرز تلقی می نماید.

تبصره- دولت صرفا پس از خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF می تواند سند الحاق را نزد امین اسناد تودیع نماید.

شایان ذکر است دکتر لاریجانی هنگام قرائت این گزارش با اشاره به اینکه رأی گیری علنی در خصوص الحاق ایران به CFT رأی نیاورد، تصریح کرد: براساس مصوبه مجلس رأی نمایندگان مخفی خواهد بود./

منبع مجلس

نمایندگان مجلس با پیوستن به لایحه CFT یکی از لوایح (FATF) موافقت کردند.

از میان ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس ۱۴۳ نماینده رای موافق، ۱۲۰ نماینده رای مخالف و ۵ نماینده رای ممتنع دادند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

نمایندگان امروز به ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم CFT پرداختند.

 

مخالفت نمایندگان با رای‌گیری شفاف و علنی درباره CFT

بهارستان نشینان با رای گیری شفاف و علنی CFT مخالفت کردند. در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، نمایندگان با شفافیت آرا و رای‌گیری علنی در خصوص بررسی و تصویب CFT «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» مخالفت کردند. بر اساس این گزارش از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در صحن، ۱۱۷ رای مخالف، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع دادند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی CFT « لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» برخی نمایندگان تلاش کردند با ایجاد هیاهو این جلسه را به حاشیه ببرند.

 در جریان بررسی CFT « لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» هنگام نطق بهروز نعمتی، محمد دهقان نماینده مردم طربقه به نطق وی اعتراض کرد و خطاب به علی لاریجانی که ریاست پارلمان را بر عهده داشت، گفت: آقای نعمتی مخالفان CFT را دروغگو خطاب کرد.

لاریجانی خطاب به نعمتی گفت: آقای نعمتی شان مجلس را حفظ کنید.

دهقان به این تذکر رییس مجلس بسنده نکرد و پشت تریبون کنار نعمتی قرار گرفت و با فریاد به نعمتی گفت شان مجلس را رعایت کنید.

احمد امیرآبادی فراهانی هم خود را به دهقان رساند و او را از پشت تریبون به کنار کشاند اما هیاهو همچنان ادامه داشت؛ حسینعلی حاجی دلیگانی و نصرالله پژمانفر نیز هرکدام با گفتن « تذکر» و «اخطار» جو را متشنج کردند.

در ادامه جلسه، مجتبی ذوالنور نماینده عضو جبهه پایداری قم در مجلس که با حرکت لابه‌لای صندلی نمایندگان مشغول جمع‌آوری امضاء از آن‌ها بود، در توضیح این اقدام خود به ایلنا گفت: با رایزنی که با هیات رییسه داشتیم، قرار شد کسانی که تمایل دارند رای‌شان در این برگه به‌طور شفاف در خبرگزاری‌ها منتشر شود.

پیش از این، نمایندگان در رای‌گیری علنی خواستار رای‌گیری شفاف با استفاده از برگه رای شده بودند.

لاریجانی: خوب نیست طوری در جامعه مطرح کنید که مقام رهبری نظری داشته و مجلس قبول نکرده است

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که انتساب یک سری از موارد به مقام معظم رهبری ظلم به مقام عظمای ولایت است، گفت: در سطح جامعه ممکن است یک سری فحاشی و صحبت‌ها مطرح شود و حتی راجع به علی لاریجانی هم توهین‌هایی صورت گیرد که این تخریب‌ها سطح سیاسی دارد و خیلی هم مهم نیست.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار نقوی حسینی نماینده ورامین در جلسه امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ( cft) گفت: آقای نقوی چون شما اسم از مقام معظم رهبری بردید بنده این توضیحات را مطرح می‌کنم. خوب نیست طوری در جامعه مطرح کنید که مقام معظم رهبری نظری داشته و مجلس قبول نکرده است.

وی افزود: وقتی نظری از سوی رهبری به ما می‌رسد با همان ترتیباتی که ایشان فرمودند امر ایشان را مطاع می‌کنیم  در موارد متعددی نظر داشتند و عمل کردیم. بنده در جلسه غیر علنی توضیح دادم، فکر نمی‌کردم که دیگر این موضوع را مطرح کنید.

رئیس مجلس توضیح داد:‌ بعد از آن که مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان نکاتی را مطرح کردند تلقی این بود که ایشان مخالف هستند و به همین دلیل دو ماه  بررسی لایحه cft به تاخیر گذاشته و مسکوت ماند. لازم بود سوال شود تا تعیین تکلیف صورت گیرد. چون از آن طرف یک سری دستگاهها به بنده و دفتر ایشان نامه نگاری می‌کردند تا تعیین تکلیف صورت گیرد. من سوال کردم که اگر نظر مقام معظم رهبری مخالف است ما در مجلس این لایحه را کنار بگذاریم که ایشان نظرشان را اعلام کردند.

رئیس مجلس در ادامه با قرائت نامه و  پاسخ مقام معظم رهبری گفت: ما مسیر حق را دنبال کردیم ما از مقام معظم رهبری پرسیدیم بعد از آن صحبت‌ها نظر شما چیست و ایشان نظرشان را گفتند. بنابراین اگر نظر رهبری را می‌خواهید این است که مجلس بررسی عالمانه کند. بنابراین کار را انجام دادیم.

رئیس مجلس در پاسخ به بخشی از اخطار نقوی حسینی مبنی بر برگزاری جلسات در رسیدگی به لایحه cft گفت: بر حسب تقاضای یکی از آقایان از فراکسیون‌ها جلسه‌ای گذاشته شد و از هر فراکسیون سه نفر دعوت شدند. در این جلسه آقای ظریف، آقای عراقچی، وزیر اطلاعات و  مدیر کل وزارت اطلاعات، رئیس بانک مرکزی، سرپرست وزارت اقتصاد و مدیر کل این وزارت خانه، اطلاعات سپاه و مدیر کل آن هم حضور داشتند چون آنها قبلا نامه‌ای نوشته بودند و ایراداتی داشتند لذا ما دعوت کردیم آنجا بحث زیادی شد بنده هم بیشتر پرسشگر بودم تا ابهامات برطرف شدند.

 

حضور وزرای خارجه و اطلاعات برای بررسی لایحه CFT

وزرای امور خارجه، اطلاعات، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در نشست علنی امروز مجلس حضور یافتند.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و رحمت الله اکرمی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۵ مهرماه) به منظور بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

 

نمایش پلاکارهای سازماندهی شده نمایندگان مخالف FATF در صحن علنی

جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی CFT نمایندگان مخالف این لایحه با در دست گرفتن پلاکاردهایی از دیگر بهارستان‌نشینان خواستند که با این لایحه مخالفت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی CFT نمایندگان مخالف این لایحه با در دست گرفتن پلاکاردهایی از دیگر بهارستان‌نشینان خواستند که با این لایحه مخالفت کنند.

بر اساس این گزارش حسینعلی شهریاری و پورمختار پلاکاردهایی در داشتند که روی آن‌ها نوشته بود «به این لایحه استعماری رأی ندهید»

همچنین نصرالله پژمانفر، حسینعلی حاجی دلیگانی، سید صادق طباطبایی هم پلارکاردهایی با مضمون «اطلاعات اقتصادی کشور را در جنگ اقتصادی به دشمن نمی‌دهیم» در صحن مجلس در حال حرکت بودند که در ادامه حسینی‌کیا، ترکی و موسوی لارگانی هم پلاکاردهایی با عنوان «به کنوانسیون استعماری رأی نمی‌دهیم» «نه به شفایت برای دشمن» و «با تصویب CFT سفره مردم را کوچکتر نکنیم» در دست گرفتند.

 

رهبر انقلاب: با بررسی لوایح FATF در مجلس مخالفتی ندارم

رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای در رابطه با لوایح چهارگانه FATF که از سوی رییس مجلس شورای اسلامی قرائت شد، گفتند: با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی CFT «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده دارد نظر مقام معظم رهبری را در مورد این موضوع قرائت کرد.

نامه رهبر انقلاب که توسط رییس مجلس قرائت شد، به شرح ذیل است:

آقای لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری مدظله العالی با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار با نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون ها بود و نه کنوانسیونی خاص لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.

 

نماینده اردبیل: تصویب نشدن FATF، اقداماتی علیه ایران به دنبال خواهد داشت

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: اگر لوایح چهارگانه FATF تصویب نشود و بسترهای لازم برای نهایی شدن این لوایح انجام نگیرد، شاهد اقدامات تقابلی علیه جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

محمد فیضی در جلسه علنی امروز یکشنبه در موافقت با کلیات لایحه CFT گفت: مجلس در جلسه علنی و غیرعلنی تا این لحظه با آرامش جلسه داشته اما عده‌ای در صحن و در فضای مجازی با دروغ پردازی علیه موافقان و قرار دادن موافقان در صف یزیدیان و قرار دادن مخالفان در صف حسینیان این آرامش را به هم می‌ریزند.
وی گفت: لاریجانی محتوای نامه حضرت آقا را در جلسه غیرعلنی مطرح کردند، ایشان در این جلسه گفتند که موضوع این نامه مربوط به همه کنوانسیون‌ها بود و محدود به CFT نبود.
فیضی ادامه داد: چرا به مردم دروغ می‌گویید و موافقان کلیات این لایحه را متهم به دروغ‌پردازی و آنان را تهدید می‌کنید؟ این چه اخلاقی است؟
وی تصریح کرد: در شرایط سختی قرار داریم، چرا می‌خواهید شرایط کشور را سخت‌تر کنید؟ بانک‌های ایرانی اگر استاندارد CFT را رعایت کنند بانک‌های طرف مقابل نیز با بانک‌های خارجی این استانداردها را رعایت می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: FATF به معنای رعایت حداقل‌های مبارزه با تروریسم است، این استانداردها دولتی نیست، بلکه بنگاهی است که دولت‌های کشورها نمی‌توانند در آن هیچ دخالتی داشته باشند، اگر ما به این استانداردها بی‌توجه باشیم نمی‌توانیم با نظامات بانکی جهان ارتباط عالی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: پذیرش شروط FATF به معنای پذیرش استانداردهای جهانی برای مقابله با تروریسم است.

 

ظریف در مجلس: برجام توفیق این ملت بود، توفیق ملت را به ضعف ملت تبدیل نکنیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مجلس امروز در آستانه یک تصمیم تاریخی است، تاکید کرد: با برجام یک رشته بهانه را توانستیم از امریکا و اسراییل بگیریم. اگر برجام به نفع ایران نبود، امریکا از آن خارج نمی‌‌‌شد و نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌‌‌کرد یک تنه در برابر آن قرار گرفته‌‌‌ام. برجام توفیق این ملت بود، توفیق ملت را به ضعف ملت تبدیل نکنیم.

محمدجواد ظریف صبح امروز در جریان رسیدگی به لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: دوستان گرامی! ما توانسته‌ایم همانطور که رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شکست دادن تحریم‌ها، امریکا را شکست بدهیم. بارها با مقاومت مردم و با تدبیر، امریکایی‌ها را شکست دادیم؛ این بار هم با درایت، همراهی و همدلی، امریکا را شکست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌های امریکا علیه مردم ایران شکست می‌خورند، اظهار داشت: شکست تحریم‌ها نیازمند همدلی و همراهی همه مردم و نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد و رئیس‌جمهور امریکا در مجمع عمومی نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه ایران انزوا کند و با سواستفاده از ریاست امریکا در شورای امینت – که خوشبختانه به پایان رسید -، نه تنها نتوانست شورای امنیت را به ابزار فشاری علیه ایران تبدیل کند بلکه شورای امنیت به محاکمه سیاست‌های یکجانبه امریکا علیه برجام تبدیل شد که از برکات مقاومت مردم و درایت رهبری و تصمیم مجلس و پیگیری برجام بود.

ظریف با تاکید بر اینکه برجام توانست سیاست‌های امریکا را در دنیا را منزوی کند، تصریح کرد: برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد. برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند و اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف را به استهزا کشاند که از توفیقات مردم و نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های مردم است.

وی با بیان اینکه مجلس امروز در آستانه یک تصمیم تاریخی است، خاطرنشان کرد: با برجام یک رشته بهانه را توانستیم از امریکا و اسرائیل بگیریم. اگر برجام به نفع ایران نبود، امریکا از آن خارج نمی‌‌‌شد و نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌‌‌کرد یک تنه در برابر آن قرار گرفته‌‌‌ام. برجام توفیق این ملت بود، توفیق ملت را به ضعف ملت تبدیل نکنیم.

 

مجلس با لایحه CFT موافقت کرد

در نهایت نمایندگان مجلس با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

 در جلسه علنی صبح امروز دو نماینده در موافقت و دو نماینده در مخالفت با این لایحه صحبت کردند. مجلس همچنین پیش از جلسه علنی در نشست دو ساعته غیرعلنی این لایحه را مورد بررسی قرار داده بود.

منبع شفقنا  و

مجلس

 

متن نامه رهبر انقلاب درپاسخ به علی لاریجانی درباره بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی

متن نامه رهبرانقلاب اسلامی ایران در پاسخ به علی لاریجانی درباره بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحنیت

در پی استفسار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار نمایندگان،

مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص.

لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»

رئیس مجلس در پایان قرائت این نامه گفت که آقای حجازی این نامه را ابلاغ کرده است

منبع +

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود