کد خبر: 6088

تاریخ انتشار: 1397-06-02 - 11:49

نسخه چاپی | دسته بندی: مطالب دیگران- سیاسی / بین الملل
+1
بازدیدها: 1 033

درخواست اعدام برای یک زن فعال شیعه در عربستان سعودی

اسماء الغُمغام" از 3 سال پیش به همراه همسرش دستگیر شده و در دادگاه محرمانه ضد تروریستی در حال محاکمه است […]

دادستانی عربستان در کیفرخواست صادره برای یک فعال زن شیعه در این کشور درخواست حکم گردن زدن (اعدام) کرده است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  عصرایران به نقل از رویترز، مسئولان سازمان دیدبان حقوق بشر با اعلام این مطلب گفته‌اند حکم درخواستی از سوی کیفرخواست، به گونه‌ای بی‌سابقه برای این زن فعال شیعه درخواست اعدام (از طریق گردن زدن) را کرده است.

خانم " اسماء الغُمغام" از 3 سال پیش به همراه همسرش دستگیر شده است.

درخواست گردن زدن برای یک فعال زن شیعه در عربستان (+عکس)

اتهام او و چهار متهم دیگر پرونده، تحریک به شورش در منطقه شیعه نشین "قطیف" در شرق عربستان سعودی است.

دبیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر به رویترز گفته است: این زن سعودی یکی از 5 متهم شیعه ای است که بی سروصدا در دادگاه ضد تروریست سعودی محاکمه می‌شود و دادستان برای او و دیگر متهمان درخواست اعدام کرده است.

"سارا لی واتسون"، با صدور بیانیه‌ای گفته است " اعدام مایه انزجار است اما درخواست حکم اعدام برای فعالانی مانند الغمغام که به رفتار خشونت‌آمیز هم متهم نشده‌اند، کاری ددمنشانه و اهریمنی است."

به گفته این مقام دیدبان حقوق بشر "استبداد مطلقه دولت پادشاهی سعودی، کار را برای فروختن "افسانه اصلاحات" به متحدان و شرکت‌های بین‌المللی دشوارتر کرده است."

این خبر در حالی منتشر شده که در ماه‌های گذشته به واسطه انجام یک سری اصلاحات اجتماعی از سوی "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، به نظر می‌رسید استانداردهای حقوق بشر در کشور سعودی رو به بهبود بوده و فضای سیاسی و اجتماعی رو به باز شدن بیشتر است.

در صورت تایید دادخواست دادستانی و صدور حکم دادگاه، "اسماء الغمغام"  نخستین زن فعال حقوق بشر خواهد بود که از سوی دولت سعودی به اعدام محکوم می‌شود.

رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر در کشورهای غربی نسبت به پرونده این زن فعال سعودی حساس شده و از حکم احتمالی دادگاه علیه او و دیگر متهمان مشابه پرونده، ابراز نگرانی کرده‌اند.

دولت سعودی در هفته‌های گذشته به دلیل انتقاد وزارت امور خارجه کانادا از برخوردهای ناقض حقوق بشر این کشور با برخی فعالان زنان و مخالف، روابط اقتصادی خود با کانادا را تعلیق و سفیر این کشور را از ریاض اخراج کرد.

رفتار عصبانی دولت سعودی و مماشات و سکوت دولت ایالات متحده آمریکا در قبال رفتار دولت سعودی با کشور کانادا، انتقاد بخشی از ناظران و رسانه‌های غربی و آمریکایی را در پی داشته است. منتقدان می‌گویند دولت ترامپ با حمایت‌های همه‌جانبه از دولت سعودی و کشیدن چک سفید حمایت از "محمد بن سلمان"، این ولیعهد متنفذ دولت سعودی را " جری‌تر و گستاخ‌تر " کرده است.

 

منبع عصرایرن

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود