کد خبر: 6085

تاریخ انتشار: 1397-06-01 - 10:40

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / حوزه علمیه / رسانه مطبوعات / آسیب ها / علمی آموزشی / سیاسی اجتماعی / مطالب دیگران- سیاسی / جریان شناسی
+1
بازدیدها: 932

حوزه علمیه استقلال می‌خواهد

حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه نوشت خوشبختانه مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم در برابر تجمع انحرافی مدرسه فیضیه قم که در آن به خود حوزه علمیه، […]

حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه نوشت

خوشبختانه مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم در برابر تجمع انحرافی مدرسه فیضیه قم که در آن به خود حوزه علمیه، مراجع تقلید، روحانیت و رئیس‌جمهور اهانت شد، واکنش نشان دادند. بیانیه‌ها و سخنرانی‌های بزرگان حوزه علمیه قم در واکنش به تجمع انحرافی مدرسه فیضیه، حاوی نکات مهمی هستند که نشان می‌دهند نه تنها با این قبیل تجمعات و سخنان و شعارهای مطرح شده در آنها به حوزه و مراجع و روحانیت و مسئولین ظلم می‌شود، حتی استقلال حوزه علمیه نیز مخدوش می‌گردد.
امتیاز حوزه‌های علمیه شیعه در سراسر تاریخ این بود که استقلال خود را حفظ کردند و همین استقلال بود که موجب نفوذ روحانیت در قلب‌ها شد تا جائی که با یک سطر حکم مرحوم میرزای شیرازی، بساط چپاول دولت انگلیس در قرارداد تنباکو برچیده می‌شود و ناصرالدین شاه قاجار علیرغم احساس قدرتی که می‌کرد وادار به عقب نشینی می‌شود. همین استقلال حوزه‌های علمیه و روحانیت بود که در عصر حاضر، به امام خمینی این قدرت و نفوذ معنوی را داد که با به حرکت در آوردن مردم ایران، توانست رژیم منحط شاهنشاهی را ساقط کند و با تاسیس نظام مردمی جمهوری اسلامی استقلال را به کشور باز گرداند و مردم را بر سرنوشت خود حاکم سازد. این، بزرگ‌ترین خدمت به ملت ایران بود که یک فرزند تربیت یافته حوزه علمیه قم انجام داد و مسیر تاریخ این کشور را به سوی عظمت و استقلال برگرداند.
با پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران انتظار این بود که روحانیت و حوزه‌های علمیه همچنان استقلال خود را حفظ کنند ولی با کمال تاسف باید اعتراف نمائیم که دخالت افراد و جریان‌هائی از خارج حوزه علمیه موجب مخدوش شدن استقلال حوزه علمیه شد. امام خمینی که نگران وابسته شدن حوزه علمیه بودند بارها در این زمینه هشدار دادند و بعضی از بزرگان حوزه علمیه قم نیز تلاش زیادی برای جلوگیری از دخالت‌ها در حوزه علمیه به عمل آوردند اما به نظر می‌رسد قدرت مخالفان استقلال حوزه بیشتر بود.
آنچه در روز پنجشنبه گذشته در مدرسه فیضیه قم رخ داد، زنگ خطری بود که به همگان فهماند حوزه علمیه استقلال خود را از دست داده است و کار به جائی رسیده که در مرکز حوزه علمیه قم به مراجع و روحانیت آشکارا اهانت می‌شود. بزرگان حوزه علمیه قم با واکنش هایشان، نشان دادند که نگران مخدوش شدن استقلال حوزه هستند و چنین چیزی را بر نمی‌تابند.
اکنون که بی‌تفاوتی‌های گذشته در برابر تلاش‌هائی که علیه استقلال حوزه علمیه صورت می‌گرفت کار را به اهانت آشکار به مراجع تقلید و حوزه علمیه رسانده و بزرگان حوزه را به واکنش کشانده، صبر بیشتر در برابر این تلاش‌ها جایز نیست. انتظار این است که بزرگان حوزه علمیه با اقدامات جدی دست عناصر و جریان‌های خارج از حوزه را قطع نمایند و برای همیشه استقلال حوزه علمیه را تضمین کرده و به سفارش امام خمینی که تلاش برای استقلال حوزه علمیه را بر همگان واجب می‌دانستند عمل نمایند.

منبع +

 

دیدگاه کارشناسان حوزوی و سیاسی:

تجمع بلااشکال است اما حاشیه اش قابل دفاع نیست / باید پشت پرده ماجرا مشخص شود

شفقنا- در پی بازتاب گسترده نسبت به حواشی به وجود آمده از اعتراض و تجمع برخی طلاب در مدرسه فیضیه قم و طرح شعارهایی علیه رییس جمهوری خبرنگار شفقنا این موضوع را با تنی چند از کارشناسان سیاسی و حوزوی به بحث و نظر گذاشته است که در پی می آید:

اکرمی: به دو طرف انتقاد دارم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا اکرمی در گفت‌وگو با «شفقنا» با انتقاد از تجمع اخیر طلاب در فیضیه و طرح برخی شعارهای انتقادی تند علیه رییس جمهوری، گفت: من این شعارها را دیدم. اشکالی در این اتفاق وجود دارد که مربوط به هر دو طرف ماجرا می‌شود. من اعتقاد دارم اتفاقی که در فیضیه رخ داد شکل خوبی از نقد و اعتراض را نداشت البته در مقابل نیز این انتقاد را به مسئولان دولتی دارم که باید نسبت به مسائل کشور و همین طور اقدامات خود به مردم پاسخگو باشند.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه باید دیدار و نشست‌های پرسش و پاسخ بین مسئولان اجرایی و مردم و اقشار مختلف از جمله طلاب افزایش پیدا کند، گفت: وقتی این جلسات برگزار شود، آن طلبه ای که نقدی و نظری دارد سوال خود را از مسئول مربوطه دولتی می‌پرسد و زمانی که آن مسئول دولتی پاسخ دهد، ابهام و شک و تردید برطرف می‌شود و کار به طرح چنین شعارهایی نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه فاصله بین دولت و مردم باعث شده است تا سطح انتقادات از دولت افزایش پیدا کند، تصریح کرد: آنقدر اختلافات شدت پیدا کرده است که برخی معترضان و مخالفان نمی‌دانند این اعتراضات تند و افراطی آنان چه نتایجی دارد. آن کسی که در دست خود آن شعار را در دست می‌گیرید اطلاعی ندارد و نمی‌داند که معنا و نتایج تبعی آن شعار چیست. اینکه طرح چنین شعاری چه ابهاماتی را ایجاد می‌کند و چه حواشی را در بطن جامعه فراهم می‌آورد.

فاضل میبدی: مهمترین دستاورد این رفتارها، تضعیف و تزلزل وحدت و انسجام ملی خواهد بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با «شفقنا» ضمن انتقاد از شعارهای اعتراضی و تند علیه شخص رییس جمهوری در  تجمع طلاب در فیضیه قم، عنوان کرد: این حرکات سیاسی را باید از چند جهت بررسی کرد. اولا باید دید که این اتفاقات چه تبعاتی برای کشور دارد و ثانیا باید دید که این اتفاقات و جریان های سیاسی از کجا حمایت می‌شوند و متناسب با همین تبعات و نتایج و اطلاعات بهترین رویکرد و راهکار را در نظر گرفت.

این عضو جامعه محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تبعات مهم این جریان آن است که ما با طرح چنین شعارهایی اولا به مخاطب خود و مردم این تصور را القا می‌کنیم که شاید اتفاقات دیگری در گذشته رخ داده است و چه بسا مرحوم هاشمی به قتل رسیده است و بعدتر این نگرانی و ترس و رعب را در جامعه ایجاد خواهیم کرد که اگر آقای روحانی طبق خواسته و مطالبات ما عمل نکند، در همان استخری که آقای هاشمی فوت کردند، خواهیم کشت.

وی با بیان اینکه مهمترین دستاورد این رفتارها، تضعیف و تزلزل وحدت و انسجام ملی خواهد بود، گفت: وقتی چنین احساسی نسبت به تهدید رییس جمهوری در جامعه درک شود، مردم پیش خود فکر می‌کنند که رییس جمهوری هیچ اختیاری ندارد و توانایی لازم را برای حل مشکلات آنان ندارد. بنابراین هم یاس و هم بغض و اختلافات در کشور تقویت می شود. از طرف دیگر دشمنان خارجی کشور احساس می‌کنند که در این زمان کشور دچار ضعف قرار گرفته و به همین دلیل امیدوار می شوند تا آسیب بیشتری به کشور وارد کنند.

فاضل میبدی در ادامه خطاب به مسئولان امنیتی و اطلاعاتی گفت: باید دستگاه های مربوطه به مساله ورود کنند تا مشخص شود که این جریان و اتفاقات از کجا حمایت می شود. چراکه طرح چنین اقداماتی در این شرایط حساس طبیعی به نظر نمی رسد و تصور می شود که نوعی تقسیم کار بین جریان های تندرو داخلی و خارجی برای تضعیف منافع ملی دست به کار شده اند.

حمیدرضا ترقی: اصل تجمع طلاب برای همراهی با مردم خوب است اما حاشیه های آن قابل دفاع نیست

حمیدرضا ترقی در گفت و گو‌ با شفقنا ضمن اشاره به تجمع اخیر طلاب و سردادن شعار علیه رییس جمهوری، گفت: اینکه طلاب از جهت بیان مشکلات مردم و همراهی با اقشارمختلف جامعه برای رسیدن به مطالبات عمومی آنان تصمیم به تشکیل تجمع گرفته تا در قالب آن نظرات خود را بیان کنند، اتفاق خوبی است و اساسا باید از مطالبه گری حمایت کرد ولی برخی اتفاقات در این تجمع رخ داد که قابل دفاع نیست و من فکر می کنم که برخی از جریان ها با طرح شعارهای افراطی مترصد آن بودند تا از این تجمع سواستفاده کنند و درنهایت با این رفتار خود عملا تمام تلاش و زحمات طلاب را ضایع کردند.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به طرح شعار«ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت»، افزود: طرح چنین شعاری باعث می شودکه از اساس موضوع مطالبه گری به حاشیه برود و درمقابل موضوعات جناحی و افراطی اصل قرار بگیرد. این در حالی است که طرح این شعار عملا برخی حواشی را دوباره تجدید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان فوت مرحوم آقای هاشمی برخی این موضوع را مطرح کردند که آقای هاشمی شاید به قتل رسیده اند و در ادامه نیز جریان های ضدانقلابی همانزمان به موضوع دامن زدند و در این خصوص تلاش های زیادی داشتند.

ترقی تصریح کرد: شعار اخیر دوباره باعث شد تا جریان های ضدانقلاب خارج از کشور اعلام کنند که مرحوم هاشمی کشته شده اند و همین طور برخی دیگر حواشی و تبعات برای این موضوع ایجاد شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که بر روی پلاکاردهای نوشته شده بود که بعد از مراسم این تابلوها تحویل داده شود و آیا این موضوع نشاندهنده آن است که اعتراضات سازماندهی شده بوده ، گفت: قطعا اگر دستگاه های نظارتی و امنیتی و اطلاعاتی به موضوع ورود کنند مشخص می شود که پشت پرده این ماجرا چه افرادی قرار دارند.

احمد شیرزاد: نمی دانم چقدر حاشیه را باید جدی گرفت / یک عده صرفا می خواهند مخالفت کنند ولو علیه منافع ملی باشد

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با «شفقنا» با اشاره به تجمع طلاب در فیضیه قم و طرح برخی شعارهای اعتراضی علیه شخص رییس‌جمهوری، گفت: من واقعا نمی‌دانم چقدر باید چنین شعاری با این مضمون «ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت» را جدی گرفت. واقعا این شعار از چند منظر قابل بحث است که مهمترین آن به همین ادبیات بیمارگونه شعار مربوط می‌شود. این ادبیات چنین سوالی را با خود به همراه دارد که واقعا مذاکره غیر از نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت کشور تاثیرگرفته است که اکنون همین آقایان با ادعای ولایت‌مداری چنین رفتارهایی را نسبت به دولت اعلام می‌کنند.

این نماینده اصلاح طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم چه بسا که  برخی از این آقایان واقعا نمی‌دانند از اعتراض و مخالفت خود چه می‌خواهند. اینکه صرف خروج دولت آمریکا از مذاکرات با آن مخالفت کنیم، دلیل روشن و منطقی نیست و تنها نشان دهنده این است که برخی جریان در داخل کشور در حال سوگیری با تصمیمات دونالد ترامپ است و به نوعی قصد بهره‌برداری از اتفاقات داخلی دارد.

او با بیان اینکه شعار اخیر بیان کننده یک بلاتکلیفی در عرصه سیاست است، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که یک عده صرفا می‌خواهند مخالفت کنند و حتی وقتی نمی‌دانند که برای چه چیزی مخالفت می‌کنند  ولی همچنان بر روی تصمیم خودشان  اصرار داشته و حاضر می‌شوند علیه منافع ملی نیز این رفتار را ادامه بدهند.  

شیرزاد در پایان گفت: ممکن است برخی این شعار را تهدید آمیز بخوانند ولی من اعتقاد دارم که تهدیدکنندگان اصلی از روش های دیگری کار خودشان را پیش می برند و در این میان اتفاقاتی مثل پرتاب لنگه کفش به سمت آقای لاریجانی و همین طور هتک حرمت علیه آقای ناطق نوری نمونه های بارزی برای این مساله هستند. بنابراین بهتر است خیلی نگران این شعارها نباشیم.

منبع +

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود