کد خبر: 6081

تاریخ انتشار: 1397-05-31 - 14:19

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فضای مجازی / حوزه علمیه / رسانه مطبوعات / آسیب ها / علمی آموزشی / سیاسی اجتماعی / مطالب دیگران- سیاسی / جریان شناسی
+3
بازدیدها: 1 492

واکنش شدید مراجع و علمای قم به جریان انحرافی تجمع فیضیه

در پی حاشیه‌های به وجود آمده در تجمع چند روز پیش مدرسه فیضیه که موجب وهن حوزه علمیه قم و تهدید رئیس‌جمهور شده بود، مراجع و علمای قم با صدور بیانیه و سخنرانی شدید الحنی به این جریان انحرافی […]

واکنش شدید مراجع و علمای قم به جریان انحرافی تجمع فیضیه
در پی حاشیه‌های به وجود آمده در تجمع چند روز پیش مدرسه فیضیه که موجب وهن حوزه علمیه قم و تهدید رئیس‌جمهور شده بود، مراجع و علمای قم با صدور بیانیه و سخنرانی شدید الحنی به این جریان انحرافی در مدرسه فیضه واکنش نشان دادند وخواستار پیگیری سریع موضوع و برخورد با عاملان اهانت به حوزه و مسئولان شدند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:حادثه چند روز پیش مدرسه فیضیه به تمام معنا یک «فاجعه» بود
در پی حاشیه‌های به وجود آمده در تجمع چند روز پیش مدرسه فیضیه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای نسبت به این حواشی واکنش تندی نشان دادند.
متن این بیانیه که ازسوی دفتر این مرجع تقلید منتشر شده به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
توهین به حوزه علمیه در کانون حوزه علمیه
حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.
متاسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت.
آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟
حوزه علمیه‌اى که محل پرورش امام، بنیانگذار انقلاب اسلامى و رهبر انقلاب بوده است.
حوزه علمیه‌اى که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده.
حوزه علمیه‌اى که در سال ده‌ها هزار نفر براى تبلیغ به اقصى نقاط در داخل یا خارج کشور براى دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) مى‌فرستد.
حوزه علمیه‌اى که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامى و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادى و سیاسى مى‌نویسد و منتشر مى‌کند.
حوزه علمیه‌اى که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند.
مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند.
به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهور براساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتید مى‌خواستند نسبت به برنامه‌هاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بیان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سوال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند.
خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
اعتراض حضرت آیت‌الله نوری همدانی به رخداد عجیب تجمع فیضیه
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در واکنش به حواشی تجمع اخیر در مدرسه فیضیه گفتند: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد. از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.
به گزارش ابنا ـ ایشان با تاکید بر لزوم تلاش برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفتند: متاسفانه قسمتی از مطالب سخنران جلسه و بعضی از شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع چند روز گذشته مدرسه فیضیه، دقیقاً در راستای اهداف دشمن بود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی صبح دیروز دوشنبه 29 مرداد 1397 ضمن اظهار تاسف از این موضوع اظهار داشتند: در شرایط فعلی، کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود؛ اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیر سوال ببرد؟!
ایشان ادامه دادند: حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ایستادگی کرد و استکبارستیز بود حال این گونه مورد قضاوت و بی‌انصافی قرار می‌گیرد.
آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به بخشی از سخنان «رحیم پور ازغدی» سخنران آن تجمع، تاکید کردند: حوزه هیچگاه سکولار نبوده و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را برای سخنرانی به حوزه بیاورند که از حوزه بی‌اطلاع باشد؟
ایشان برخی شعارهای دست نوشته شده در این تجمع را بسیار ناراحت‌کننده توصیف کرده و عنوان داشتند: کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته بحق طلاب و علما را منحرف کردند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی تاکید کردند: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد. از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.
آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی: کسی که حوزه علمیه را سکولار می‌نامد به روحانیت و مراجع ظلم کرده است
در واکنش به حرکت انحرافی تجمع مدرسه فیضه قم و سخنان اهانت آمیز سخنران این تجمع، دیروز آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی طی سخنانی گفت: کسی که حوزه علمیه را سکولار می‌نامد به حوزه علمیه، روحانیت و مراجع ظلم کرده است.
مشروح این سخنان چنین است:در مورد این تجمعی که در مدرسه فیضیه(مورخ 25 مرداد 97) برگزار شد، هم مردم و هم طلاب و اساتید تماس‌های فراوانی با بنده گرفتند، سوالاتی داشتند که من به اختصار نکاتی را عرض می‌‌‌کنم.
اولین نکته این است که حرکت‌های حوزه‌های علمیه و شعارهایشان باید در مسیری دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد این مطلبی است که مراجع بزرگوار، اساتید انقلابی و دلسوز حوزه مکرر فرموده‌اند، بنابراین اگر تجمعی رنگ و بوی سیاسی و جناحی پیدا کند نمی‌توان آن را تجمع حوزوی محض با عنوان حوزه تلقی نمود.
نکته دوم آنکه مردم باید همیشه صدای دین و صدای خودِ مردم را از حوزه بشنوند، آن هم با مطالب متین و متقن و منطقی.
متاسفانه در این تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است.
اینکه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی‌پایه و اساس در این تجمع گفته شد، مثل این که این حوزه سکولار است، یا درس‌های خارج حوزه طلبه‌ها را سکولار تربیت می‌‌‌کند. این مطلب را اگر حمل بر صحت کنیم، کاملاً از روی جهالت است.
به برکت انقلاب امروز حوزه ما در مهم‌ترین مسائل مورد نیاز حکومت و جامعه اسلامی حضور دارد، فقه هسته‌ای در همین حوزه تولید شد، هزاران مسئله پزشکی روز را مراجع بزرگوار در همین حوزه جواب داده‌اند، مسائل مستحدثه‌ای که در این چند دهه در حوزه علمیه قم مطرح و کتاب‌هایی در موردش نوشته شده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. در باب حقوق بشر و بررسی و نقد اعلامیه حقوق بشر در همین حوزه قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است.
من تعجب می‌‌‌کنم این افرادی که چشم‌شان را می‌‌‌بندند و همینطور حوزه را سکولار می‌‌‌نامند، جواب خدا و جواب امام زمان(علیه‌السلام) را چه می‌‌‌خواهند بدهند؟ برای ما بسیار سنگین است که بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی کسی بیاید و این حوزه را سکولار بنامد. مثل این می‌‌‌ماند که یک نادانی بگوید دانشگاه امروز ما بعد از 40 سال در تقابل با دین است. چطور این حرف واضح البطلان و غلط است، سکولار نامیدن حوزه هم همینطور.
امروز در مراکز تخصصی حوزه عمیق‌ترین مباحث فقهی مورد احتیاج نظام بررسی و تحقیق می‌‌‌شود.
امروز نهادها و وزارتخانه‌های کشور در ارتباط با مراکز تخصصی حوزه، نیازهای خود را مطرح می‌‌‌کنند و پاسخ می‌‌‌گیرند. حالا اگر مشکل بانک‌ها حل نشده چه ارتباطی به حوزه دارد، فقها می‌‌‌گویند ربا نباید باشد، اگر ربا در کار باشد این مربوط به مجریان امور است و چه ربطی به علمای حوزه دارد؟
این حرف‌ها انسان را به یاد افرادی می‌‌‌اندازد که می‌‌‌گویند اسلام و فقه کارایی ندارد، خیر، اسلام کارایی دارد ولی ما نتوانستیم آن را درست پیاده کرده و به بشریت معرفی کنیم.
به نظر من زشت‌ترین کار در این تجمع جفای بزرگی بود که در حق حوزه و در حق مراجع روا شد. وقتی آن سخنران می‌‌‌گوید این رساله‌ها چه ارزشی دارد؟ به نیازهای جامعه برسید، آیا نمی‌داند اگر مردم مقیّد به این رساله‌ها باشند بسیاری از این مشکلات و نزاع‌هایی که در دادگستری‌ها مطرح است به وجود نمی‌آید؟ اشکال کار در این است که برخی از روشنفکران دانشگاهی مردم را از روحانیت و مرجعیت دور کرده و بعد می‌‌‌گویند این رساله‌ها چه فایده‌ای دارد؟
خدا رحمت کند امام را که می‌‌‌فرمود آدم نمازخوان دزدی نمی‌کند، آدمی که اهل رساله باشد بسیاری از خطاهای دیگران از او صادر نمی‌شود. من از گوینده این مطالب می‌‌‌خواهم انصاف داشته باشد و مطالب باطل این چنینی را مطرح نکند.
حوزه امروز ما تحقیقات عمیق خوبی در فقه امنیت، فقه اقتصاد، فقه پزشکی، فقه قضا، فقه زنان و فقه کودک دارد، در فقه کودک عمیق‌ترین تحقیقات دنیا در حوزه مطرح شده، چرا با بی‌انصافی بگوئیم حوزه کار مورد نیاز مردم و جامعه را انجام نمی‌دهد؟
امروز اکثریت حوزه و در راس آن مراجع بزرگوار پیوند بین دین و حکومت، بین دین و جامعه را یک پیوند ناگسستنی می‌‌‌دانند، نسبت به آنچه که رهبری معظم انقلاب در مورد فقه حکومتی دنبال کرده‌اند قدم‌های خوبی در مرکز فقهی ما و برخی دیگر از مراکز پژوهشی برداشته شده ولی این بحث یک بحث مشکل و عمیق است، اینطور نیست که با یکی دو تحقیق بتوانیم به نتیجه برسیم.
نکته دیگر آن است که امروز از هر زمان دیگری دشمنی آمریکا و اسرائیل با انقلاب بیشتر شده است و مرتب برای کشور ما نقشه می‌‌‌کشند، برای خنثی کردن توطئه دشمن رهبری معظم انقلاب تاکید فرمودند جامعه را دو قطبی نکنید، در بین مردم دو دستگی ایجاد نکنید، ما باید مردم را به آرامش و وحدت دعوت کنیم، تا همه حول رهنمودهای ولی فقیه مسائل انقلاب را دنبال کنیم، اگر رهبری فرمودند ما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، مسئله تمام است و دیگر هیچ مسئولی حق ندارد راجع به مذاکره نظر بدهد. رهبری فصل الخطابند و مسئله را تمام کردند.
من معتقدم برگزاری این تجمع درست در نقطه‌ مقابل دستورات رهبری است. رهبری دنبال ایجاد وحدت و آرامش در جامعه هستند در پی این هستند که دولت وظایف خودش را به خوبی انجام بدهد. البته انتقاد سالم امری بسیار ضروری است، ما باید کمک کنیم تا راهکارهای حل مشکلات اقتصادی را ارائه بدهیم. هنر حوزه به این است که در این بحران‌ها راهکار خوب ارائه بدهد نه اینکه تجمعی انجام شود و متاسفانه شعارهایی داده شود که نه تنها ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است بلکه از ساحت یک انسان ولو غیر مسلمان هم دور است. این شعارها شعارهای حوزه نیست.
من به مردم عزیز عرض می‌‌‌کنم ببینند حرکت‌هایی که به نام حوزه انجام می‌‌‌شود، اگر مورد تایید مراجع عظام حوزه است آن را حرکتی حوزوی بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمی‌تواند تلقی شود.
همه ما باید توجه داشته باشیم که وظیفه ما امروز از هر زمان دیگری برای حفظ انقلاب بیشتر است، دشمن دنبال جدا ساختن مردم از روحانیت است. بنابراین در بین روحانیت نباید حرکتی صورت گیرد که فاصله‌ با مردم ایجاد کند.
روحانیت باید حرف دین و حرف خدای تبارک و تعالی را بزند، و به طور جدّ در صف مقدم دفاع از نیازهای مردم و دفاع از اسلام باشد، این وظیفه اصلی روحانیت است.
توصیه‌ای هم می‌‌‌کنم به آن گروههایی که از احساسات پاک طلاب سوء استفاده می‌‌‌کنند. به هیچ وجه باور نمی‌کنم چنین پلاکاردهایی را یک طلبه با توجه به دست گرفته باشد، برای اینکه خیلی واضح است چنین شعارهایی، شان حوزه و روحانیت و شان فیضیه نیست و حوزه دور از این مسائل است.
این گروهها از احساسات پاک طلبه‌های عزیز سوء استفاده‌های سیاسی و جناحی نکنند و به بهانه عناوین حق مطالبه اقتصادی و دفاع از معیشت، اهداف سیاسی خود را در حوزه علمیه دنبال نکنند.
ما حوزه را برای اسلام و انقلاب نیاز داریم، این حرکت‌ها به حوزه ضربه می‌‌‌زند و موجب ناراحتی همه بزرگان و مراجع است.
سپاه دست نوشته‌های اخیر در تجمع طلاب قم را به شدت محکوم کرد
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد.
در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی تجمع پنج شنبه 25 مرداد ماه 97 طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه،تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که براساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می‌دارد" سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است".
این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است، با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وفرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای عزیز(مدظله العالی)، حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه‌ای غفلت ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.
این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران براساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه‌های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده‌ای با خروج از موازین شرعی و اخلاقی و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.
فرماندار قم: دستگاه‌های امنیتی به شعارهای تهدیدآمیز طلاب رسیدگی می‌کنند
فرماندار قم درباره تجمع تعدادی از طلاب در مدرسه فیضیه قم گفت: ما این اتفاق را از طریق گزارش به مقامات ارشد استان دنبال می‌کنیم. من گزارش حاشیه‌ها و شعارهایی که در تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم اتفاق افتاد را به استانداری اعلام کردم. اکنون نیز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پیگیری کنند.
فرماندار قم اعلام کرد گزارشی از شعارهای تهدیدآمیز تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم را به مقامات ارشد استان ارسال کرده است و دستگاه‌های امنیتی به این اتفاق رسیدگی خواهند کرد.
فرماندار قم در پاسخ به این سوال که آیا برای تجمع طلاب مجوز صادر شده بود اعلام کرد: این‌گونه تجمعات که در داخل دانشگاه یا حوزه برگزار می‌شود نیاز به مجوز ندارد، اما اگر افرادی غیر از دانشجویان یا طلبه‌ها در این تجمعات شرکت کنند یا مسئول برگزاری آن باشند، غیرقانونی است.
منبع +
حوزه علمیه استقلال می‌خواهد
حوزه علمیه استقلال می‌خواهد
نماینده ولی فقیه در سپاه در دیدار آیت الله مکارم شیرازی:

سپاه هیچ نقشی در برگزاری تجمع فیضیه ندارد/ تصاویر انتشار یافته مربوط به مراسم دیگری بوده است

شفقنا-نمایندگی ولی فقیه در سپاه با ردّ هرگونه دخالت سپاه در تجمع فیضیه گفت: تصاویری که در بعضی رسانه ها از حضور اعضاء سپاه در این برنامه منتشرشده مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکسها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است.
به گزارش شفقنا، در پی حواشی پیش آمده در تجمع جمعی از طلاب در روز پنج شنبه گذشته که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد و درخواست پاسخگویی آیت الله مکارم شیرازی از فرماندهان سپاه در مورد حضور احتمالی جمعی از پاسداران در این گردهمایی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن اکبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان، حجت الاسلام طیبی فر، فرمانده تیپ امام صادق(ع) و جمعی از فرماندهان سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کردند.
 حجت الاسلام اکبری در این دیدار با تاکید بر نقش روحانیت در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و تلاش براى دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) و حضور ویژه و به موقع در صحنه های حساس نظام اسلامی و مبارزه در عرصه جنگ سخت و نرم در مورد مسائل پیش آمده در اجتماع طلاب در مدرسه فیضیه توضیحاتی را ارائه نمود.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم گفت: سپاه در شکل گیری و برگزاری این تجمع هیچگونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیروهای این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه ها از حضور اعضاء سپاه در این برنامه منتشرشده مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکسها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است.
در ادامه با درخواست حجت الاسلام والمسلمین اکبری، حجت الاسلام طیبی فر، فرمانده تیپ امام صادق(ع) به تشریح موضوع پیش آمده در تجمع طلاب پرداخت و ابراز داشت: با توجه به تاکید بنده، پلاکارد‌های غیر سخنان مقام معظم رهبری جمع آوری شد و پیشگیری لازم در مورد بروز اتفاقات ناگوار انجام شد.
آیت الله مکارم شیرازی هم ضمن تشکر از توضیحات ارئه شده گفت: ناراحتی بنده از بعضی مسائل مطرح شده در این مراسم است.
این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه با انتقاد از حاشیه سازی بعضی با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضامین توهین و تهدید اظهار داشت: به زودی اعلام می کنیم که این موضوع ربطی به سپاه پاسداران نداشته است.
گفتنی است: در پایان این دیدار نامه فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) به آیت الله مکارم شیرازی تقدیم شد.
متن کامل این نامه به شرح زیر می باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مستطاب حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع (مدظله العالی)
سلام علیکم
    ضمن عرض تبریک ایام فرخنده ماه مبارک ذی الحجه الحرام و استدعای دعای خیر از معظم له، پیرو تجمع طلاب حوزه علمیه در تاریخ ۲۵/۵/۱۳۹۷ در مدسه فیضیه و حواشی پیش آمده در این تجمع و بیانیه حضرتعالی در این باره، ضمن تشکر و قدردانی از پیگیریها و توجهات جنابعالی، در مورد بندی از بیانیه که خواستار روشن شدن موضوع حضور نیروهای سپاه در این تجمع شدید، به استحضار حضرتعالی میرساند؛ سپاه در شکل گیری و برگزاری این تجمع هیچگونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیروهای این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه ها از حضور اعضاء سپاه در این برنامه منتشرشده مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکسها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است. چرا که با کمی بررسی مشخص می شود که مراسم فوق در حسینیه مدرسه فیضیه برگزار شده ولی این تصاویر مربوط به تجمعی در حیاط مدرسه و در تاریخی دیگر می باشد. در این راستا کلیه اسناد اعم از عکسهای خبری و فیلمهای ضبط شده موجود می باشد که درصورت صلاحدید ارائه خواهد شد.
در پایان برای استحضار حضرتعالی معروض می دارد؛ قطعا این اقدام، حرکتی از سوی عناصر کینه توز در راستای پروژه سپاه هراسی بوده و هدفی جز تخریب این سربازان فداکار نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد. سپاه نیز به عنوان مدعی در این قضیه خواهان برخورد قاطع با شایعه سازان و عوامل تخریب نهادمقدس سپاه بوده و از معظم له تقاضا دارد در این شرایط خطیر که دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال تضعیف نظام و نهادهای انقلابی هستند مانند همیشه از فرزندان انقلابی خود در سپاه حمایت و عناصر نفوذی و بدخواهان را ناکام نمایید.
منبع شفقنا

واکنش حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی به اتفاقات تجمع فیضیه: حادثه فیضیه به تمام معنا یک فاجعه بود/ بخشی از مطالب سخنران و برخی شعارها در راستای اهداف دشمن بود

شفقنا- حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی طی بیانیه های جداگانه ای، اظهارات سخنران و نیز برخی شعارها و دست نوشته ها در تجمع فیضیه را مایه تاسف و حتی فاجعه بار خواندند.

به گزارش شفقنا، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیانیه صادره عنوان داشت: حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.

متأسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا دربارۀ مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیۀ شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس جمهور محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت.

آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟ حوزه علمیه‌اى که محل پرورش امام، بنیانگذار انقلاب اسلامى و رهبر انقلاب بوده است، حوزه علمیه‌اى که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده، حوزه علمیه‌اى که در سال ده‌ها هزار نفر براى تبلیغ به اقصى نقاط در داخل یا خارج کشور براى دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) مى‌فرستد، حوزه علمیه‌اى که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامى و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادى و سیاسى مى‌نویسد و منتشر مى‌کند، حوزه علمیه‌اى که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند، مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!

به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس جمهور بر اساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتید مى‌خواستند نسبت به برنامه‌هاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بیان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند؟

خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.

 

از مسوولان حوزه می خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی هم که در مشهد به سر می برد، در بیانیه جداگانه ای آورده است: متاسفانه قسمتی از مطالب سخنران جلسه و بعضی از شعار ها و دست نوشته ها در تجمع چندروز گذشته مدرسه فیضیه دقیقا در راستای اهداف دشمن بود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود اما چطور می شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیرسوال ببرد.

او ادامه داد: حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبار ستیز بود حال این گونه قضاوت بی انصافی است؛

حوزه هیچ گاه سکولار نبوده و نیست و نخواهد بود، چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی اطلاع باشد؟

آیت الله نوری همدانی شعارهای دست نوشته شده را در این تجمع بسیار ناراحت کننده دانسته و عنوان داشت: کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته بحق طلاب و علما را منحرف کردند. علما و مراجع خواستار کمک به مردم هستند.

او تاکید کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعار ها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد. از مسوولان محترم حوزه می خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.

 

منبع +

جامعه مدرسین: مراقبت شود افراد ناآگاه یا مغرض با شعار و نوشته های انحرافی به شان حوزه خدشه وارد نسازند

شفقنا – جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ارتباط با حواشی تجمع اخیر در حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: مسئولان و مدیران مجموعه های حوزوی باید با هوشیاری و دقت، نظارت لازم را به عمل آورند تا برخی افراد ناآگاه یا مغرض نتوانند با تحرکات، شعارها و نوشته های انحرافی مطالبات حوزه های علمیه و شأن آن را خدشه دار کنند.

به گزارش شفنقا متن کامل اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضا مغرضانه برخی در حاشیه‌ی تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم بر گزار شده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.

همگان میدانند حوزه های علمیه، مراجع و بزرگان حوزه عمیقا و صمیمانه هم درد مردم و در کنار آنها بوده و تا کنون خدمات گوناگونی درعرصه‌های مختلف برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته اند، بنابراین نباید گذاشت با برخی بی توجهی ها و بی حرمتی ها این خدمات ارزشمند توسط برخی مورد بی مهری قرار گیرد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تمجید و همراهی با مواضع آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی و دیگر علمای حوزه های علمیه، چون همیشه از مطالبات به حق روحانیت و دیگر اقشار مختلف مردم در ارتباط با مسائل اقتصادی حمایت نموده و توجه همگان را به توصیه های مکرر مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع معظم تقلید «دامت برکاتهم» و علمای اعلام مبنی بر حفظ وحدت و انسجام برای عبور از گردنه های سخت جلب نموده و اعلام می دارد: مسئولان و مدیران مجموعه های حوزوی باید با هوشیاری و دقت، نظارت لازم را به عمل آورند تا برخی افراد ناآگاه یا مغرض نتوانند با تحرکات، شعارها و نوشته های انحرافی مطالبات حوزه های علمیه و شأن آن را خدشه دار کنند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

منبع +

 

بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه در پی مواضع اخیر مراجع عظام تقلید پیرامون حواشی تجمع فیضیه

شفقنا- مرکز مدیریت حوزه های علمیه در پی مواضع مراجع عظام تقلید پیرامون حواشی به وجود آمده در تجمع چندروز گذشته طلاب در مدرسه فیضیه بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش شفقنا، متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مدیریت حوزه، ضمن استقبال از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید و بیانیه اخیر مراجع عظام بویژه مرجع عالیقدر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی، بر ضرورت صیانت از کیان حوزه های علمیه و حرکت در مسیر ترسیم شده از سوی  زعمای عالیقدر حوزه و شورای عالی و رعایت اصول و آداب و ارزش های متعالی حوزه تأکید می ورزد و در شرایط حساس فعلی کشور با تأسی به مراجع عظام و علمای بزرگوار حوزه ها، ضمن تأکید بر مطالبات معظم لهم،  طلاب و فضلای محترم و مردم شریف و جوانان عزیز را به رعایت رهنمودهای رهبری معظم و مراجع عظام و توجه به شرایط کشور و حفظ وحدت و انسجام و رعایت حرمت ها و جایگاه نهادها و مسئولان محترم و گفتگوی منطقی، فرا می خواند، و پیگیری رهنمودهای زعمای حوزه و صیانت از کیان حوزه های علمیه را وظیفه خود دانسته، بدان اهتمام خواهد ورزید و به تلاش های خود در این زمینه، ادامه خواهد داد.

منبع +

 

امروز حوزه چه خبر بود؟ از واکنشها به حاشیه های یک تجمع در فیضیه تا تاکید بر تقویت سنتهای حوزوی

شفقنا-  در حاشیه حوزه وقایع و حوادث مربوط به حوزه های علمیه را بدون هیچگونه پیشداوری و قضاوت صرفا جهت اطلاع خوانندگان از منابع مختلف انتخاب و گزارش می کند.

 

واکنش آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی به اتفاقات فیضیه

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیانیه با فاجعه خواندن اتفاقات اخیر در تجمع اعتراضی طلاب در مدرسه فیضیه و بویژه اظهارات سخنران مدعو آن عنوان کرد: مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!

در بخش دیگر بیانیه بیان شده است: به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس جمهور بر اساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتید مى‌خواستند نسبت به برنامه‌هاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بیان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند؟

آیت الله العظمی نوری همدانی هم در بیانیه جداگانه ای حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند؛ استکبار ستیز بود حال این گونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچ گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی اطلاع باشد.

او تاکید کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسوولان محترم حوزه می خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود./شبستان

 

جامعه مدرسین: مراقبت شود افراد ناآگاه یا مغرض با شعار و نوشته های انحرافی به شان حوزه خدشه وارد نسازند

بسم الله الرحمن الرحیم

تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضا مغرضانه برخی در حاشیه‌ی تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم بر گزار شده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.

همگان میدانند حوزه های علمیه، مراجع و بزرگان حوزه عمیقا و صمیمانه هم درد مردم و در کنار آنها بوده و تا کنون خدمات گوناگونی درعرصه‌های مختلف برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته اند، بنابراین نباید گذاشت با برخی بی توجهی ها و بی حرمتی ها این خدمات ارزشمند توسط برخی مورد بی مهری قرار گیرد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تمجید و همراهی با مواضع آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی و دیگر علمای حوزه های علمیه، چون همیشه از مطالبات به حق روحانیت و دیگر اقشار مختلف مردم در ارتباط با مسائل اقتصادی حمایت نموده و توجه همگان را به توصیه های مکرر مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع معظم تقلید «دامت برکاتهم» و علمای اعلام مبنی بر حفظ وحدت و انسجام برای عبور از گردنه های سخت جلب نموده و اعلام می دارد: مسئولان و مدیران مجموعه های حوزوی باید با هوشیاری و دقت، نظارت لازم را به عمل آورند تا برخی افراد ناآگاه یا مغرض نتوانند با تحرکات، شعارها و نوشته های انحرافی مطالبات حوزه های علمیه و شأن آن را خدشه دار کنند.

سپاه دست نوشته‌های اخیر در تجمع طلاب قم را به شدت محکوم کرد:دخالتی نداشتیم

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم ، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد.

به گزارش شفقنا، در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی تجمع پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه ،تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها ، دست نوشته ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم ، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان ، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می دارد” سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است”.

این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است، با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وفرماندهی کل قوا امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی) ، حمایت ، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه ای غفلت ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.

این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده ای با خروج از موازین شرعی و اخلاقی و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی ، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.

بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه در پی مواضع اخیر مراجع عظام تقلید پیرامون حواشی تجمع فیضیه

بسم الله الرحمن الرحیم

مدیریت حوزه، ضمن استقبال از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید و بیانیه اخیر مراجع عظام بویژه مرجع عالیقدر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی، بر ضرورت صیانت از کیان حوزه های علمیه و حرکت در مسیر ترسیم شده از سوی  زعمای عالیقدر حوزه و شورای عالی و رعایت اصول و آداب و ارزش های متعالی حوزه تأکید می ورزد و در شرایط حساس فعلی کشور با تأسی به مراجع عظام و علمای بزرگوار حوزه ها، ضمن تأکید بر مطالبات معظم لهم،  طلاب و فضلای محترم و مردم شریف و جوانان عزیز را به رعایت رهنمودهای رهبری معظم و مراجع عظام و توجه به شرایط کشور و حفظ وحدت و انسجام و رعایت حرمت ها و جایگاه نهادها و مسئولان محترم و گفتگوی منطقی، فرا می خواند، و پیگیری رهنمودهای زعمای حوزه و صیانت از کیان حوزه های علمیه را وظیفه خود دانسته، بدان اهتمام خواهد ورزید و به تلاش های خود در این زمینه، ادامه خواهد داد.

 

تاکید بر تقویت سنت های حوزوی در بین خواهران طلبه

حجت الاسلام بهجت پور در سومین روز اجلاسیه مدیران مدارس علمیه خواهران در قم بیان کرد: رنگ‌ و بوی حوزه باید معنوی باشد و عطر انقلابی‌گری در حوزه‌های علمیه خواهران به مشام برسد؛ مدیران مدارس علمیه خواهران باید نسلی را تربیت کنند که در مدیران و مشاورانی برای بانوان و خانواده‌‌ها باشند و برای رسیدن به این هدف باید به فعالیت‌های خودجوش طلاب اهمیت بدهید.

او ادامه داد: کشور به زنان عفیفه و پاکدامن و تربیت‌شدگان مکتب حضرت زهرا(س) نیاز دارد که بتوانند نقش‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … را بر عهده بگیرند و حوزه‌های علمیه خواهران فرصت تمرین و تجربه‌آموزی است و در این مسیر باید به نشاط و مهارت‌های زندگی طلاب توجه شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: در همین راستا تصمیم‌ گرفته شد تا ۲۵۵ واحد به ۱۹۰ واحد کاهش پیدا کند و این یک فرصت بسیار استثنایی است که مدیران می‌توانند از این فرصت برای توجه به سنت‌های حوزه از جمله تقویت مباحثه استفاده کنند./خبرگزاری حوزه خواهران

 

ضعف پژوهشی حوزه های علمیه رفع شود

حجت‌الاسلام علی اکبر حصاری در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران که پیش از ظهر امروز در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: ضعف پژوهش در حوزه‌های علمیه مشهود است و این ضعف محوری در همه اهداف تعریف شده حوزه خواهران نیز وجود دارد.

وی با بیان این‌که کمبود توانایی‌های روشی در طیف گسترده‌ای از اساتید به چشم می‌خورد، خاطرنشان کرد: بر این امر پافشاری کرده‌ایم و در مصوبات کمیسیون‌ها نیز تأکید شده که دوره‌ها و کارگاه‌های متعدد پژوهشی با بازه زمانی فشرده در همه استان‌ها و برای همه مدیران برگزار شود./رسا

 

آغاز سال تحصیلی حوزه خراسان از ۴ شهریورماه

بنا به مصوبه شورای عالی این حوزه سال تحصیلی ۹۷-۹۸ حوزه علمیه خراسان از روز یکشنبه ۴ شهریورماه مصادف با چهاردهم ذی الحجه آغاز می شود.

دروس عمومی حوزه علمیه خراسان از روز یکشنبه هفته آینده آغاز می شود و طلاب سطوح مختلف می توانند نسبت به آن برنامه ریزی کنند./ مهر

 

شان حوزه و روحانیت دادن چنین شعارهایی نیست

آیت الله فاضل لنکرانی در واکنش به حاشیه های تجمع اعتراضی طلاب در فیضیه گفت: به هیچ وجه باور نمی‌کنم چنین پلاکاردهایی را یک طلبه، با توجه به دست گرفته باشد، برای اینکه خیلی واضح است چنین شعارهایی، شأن حوزه و روحانیت و شأن فیضیه نیست و حوزه دور از این مسائل است. این گروه ها از احساسات پاک طلبه‌های عزیز سوء استفاده‌های سیاسی و جناحی نکنند و به بهانه عناوین حق مطالبه اقتصادی و دفاع از معیشت، اهداف سیاسی خود را در حوزه علمیه دنبال نکنند، ما حوزه را برای اسلام و انقلاب نیاز داریم، این حرکت‌ها به حوزه ضربه می‌زند و موجب ناراحتی همه بزرگان و مراجع است.

او خاطرنشان کرد: ما باید کمک کنیم تا راهکارهای حل مشکلات اقتصادی را ارائه بدهیم، هنر حوزه به این است که در این بحران‌ها راهکار خوب ارائه بدهد نه اینکه تجمعی انجام بشود و متأسفانه شعارهایی داده شود که نه تنها ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است بلکه از ساحت یک انسان ولو غیر مسلمان هم دور است، این شعارها شعارهای حوزه نیست، من به مردم عزیز عرض می‌کنم ببینند حرکت‌هایی که به نام حوزه انجام می‌شود، اگر مورد تأیید مراجع عظام حوزه است آن را حرکتی حوزوی بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمی‌تواند تلقی شود، همه ما باید توجه داشته باشیم که وظیفه ما امروز از هر زمان دیگری برای حفظ انقلاب بیشتر است، دشمن دنبال جدا ساختن مردم از روحانیت است، بنابراین در بین روحانیت نباید حرکتی صورت گیرد که فاصله‌ با مردم ایجاد کند، روحانیت باید حرف دین و حرف خدای تبارک و تعالی را بزند، و به طور جدّ در صف مقدم دفاع از نیازهای مردم و دفاع از اسلام باشد، این وظیفه‌ی اصلی روحانیت است./ حوزه

حوزه نقشی در برپایی این گردهمایی نداشته است

حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی با انتشار مطلبی پیرامون حواشی تجمع اخیر در مدرسه فیضیه، در کانال رسمی خود، تصریح کرد: تجمع اعتراضی هفته گذشته در مدرسه فیضیه، یک تجمع خود جوش توسط برخی طلاب و اساتید حوزه علمیه قم بوده است و مدیریت حوزه های علمیه نقشی در برپایی این گردهمایی نداشته است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه ضمن تاکید بر پیروی از خط و مشی رهبر انقلاب اسلامی، تاکید کرد: مدیریت حوزه های علمیه پیرو رهنمودهای رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید عمل می نماید.

او افزود: شعارهای دست نوشته برخی از افراد شرکت کننده در گردهمایی مورد تایید مدیریت حوزه نیست و برگزار کنندگان این تجمع باید پاسخگوی حاشیه های مراسم باشند./شفقنا

 

منبع+

 

سپاه دست نوشته‌های اخیر در تجمع طلاب قم را به شدت محکوم کرد:دخالتی نداشتیم

شفقنا- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم ، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد.

به گزارش شفقنا، در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی تجمع پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه ،تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها ، دست نوشته ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم ، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان ، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می دارد” سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است”.

این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است، با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وفرماندهی کل قوا امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی) ، حمایت ، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه ای غفلت ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.

این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده ای با خروج از موازین شرعی و اخلاقی و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی ، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.

منبع +

 

حاشیه‌های پلاکارد جنجالی تیترها را رها نکرد

شفقنا رسانه- در آستانه‌ی عید قربان روزنامه‌ها پیام رهبری انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الحرام را پوشش دادند و جمله‌ی «سیاست خباثت‌آلود آمریکا کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است» در روزنامه‌های صبح نو، سیاست روز، رسالت، کیهان، جمهوری اسلامی و اطلاعات مورد توجه قرار گرفت. صبح نو عکس خوبی هم از کعبه به صفحه اول آورد اما تیتر انتخابی‌اش آن بخش صفحه را به پوستر بدل کرد که روزنامه‌ را از رویکرد خبری‌اش دور می‌کند.

غلامرضا انبارلویی در بخشی از سرمقاله رسالت نوشت: «دولت در مصوبه مورخ ۱۶/۵/۹۷ با تکرار اشتباهی که در جلسه ۱۲/۱/۹۷ برای ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفت با به رسمیت شناختن بازار ثانویه ارز به نرخ ۱۰۲۰۰ تومانی هر دلار فی الواقع رسمیت بخشید. این رسمیت بخشی همان ویژگی مغایر قانون بر شمرده شده مصوبه قبلی را داشت بااین تفاوت که این بار کاسه کوزه تصمیم نادرست متخذه بر گردن شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم به تقریر زیر افتاده است: هیئت  وزیران در جلسه ۱۴/۵/۱۳۹۷ به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبصره ۳ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز- مصوب ۱۳۹۲-و مصوبه جلسه ۱۳/۵/۱۳۹۷ شورای عالی هماهنگی اقتصادی و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز تصویب کرد: (۳) ۱۳- آیا مردم می‌دانند اعضای محترم این شورا چه کسانی هستند؟ و جایگاه تخصصی آنها در حوزه پولی و ارزی چیست؟ آیا با استقرار این شورا سایر قوانین و مقررات موضوعه قانون پولی و بانکی سالبه به انتفاء موضوع می‌شوند. آیا نقش محوری بانک مرکزی با آن همه کارشناس زبده در تصمیمات ا ین شورا به حاشیه نرفته؟ اگر بانک مرکزی از عهده وظایف‌اش در حوزه پولی و بانکی بر نمی آید پس این همه هزینه اداری و پرسنلی که در ساختمان چند ده طبقه میرداماد بر عهده مالیه عمومی کشور می‌شود چیست؟ سخن آخر اینکه مابه‌التفاوت عواید حاصل از اعمال نرخ محاسباتی مجلس با نرخ رسمی دولت و نیز نرخ بازار ثانویه در کدام سرفصل بودجه کشور به عنوان درآمد باید حسابدهی شده و درآمد آن متعلق به کدام دستگاه اجرایی است؟!»

پلاکارد تهدید‌آمیزی که بحث داغ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بود، امروز هم در ادامه بیانیه‌ آیات عظام در قم و سپاه پاسداران به صفحه اول رسانه‌ها آمد اما کمتر در پیگیری‌ها مشخص شد که در نهایت ریشه‌ی این تجمع به چه کسانی برمی‌گردد. شرق، سازندگی، ایران، ستاره صبح، اعتماد و آفتاب یزد از جمله روزنامه‌هایی بودند که این دو بیانیه را پوشش دادند. ستاره صبح ضعیف‌ترین پرداخت در این زمینه داشت، از  «طوفان» این پلاکارد نوشت و سوتیتر روی عکس طوری نوشته شد که مربوط به دو سه روز پیش به نظر می‌رسد.

مدیرمسئول جمهوری اسلامی در واکنش به حاشیه‌های تجمع اعتراضی گروهی از طلاب در قم در بخشی از یادداشت امروز خود نوشت: «…آنچه در روز پنجشنبه گذشته در مدرسه فیضیه قم رخ داد، زنگ خطری بود که به همگان فهماند حوزه علمیه استقلال خود را از دست داده است و کار به جائی رسیده که در مرکز حوزه علمیه قم به مراجع و روحانیت آشکارا اهانت می‌شود. بزرگان حوزه علمیه قم با واکنش هایشان، نشان دادند که نگران مخدوش شدن استقلال حوزه هستند و چنین چیزی را بر نمی‌تابند. اکنون که بی‌تفاوتی‌های گذشته در برابر تلاش‌هائی که علیه استقلال حوزه علمیه صورت می‌گرفت کار را به اهانت آشکار به مراجع تقلید و حوزه علمیه رسانده و بزرگان حوزه را به واکنش کشانده، صبر بیشتر در برابر این تلاش‌ها جایز نیست. انتظار این است که بزرگان حوزه علمیه با اقدامات جدی دست عناصر و جریان‌های خارج از حوزه را قطع نمایند و برای همیشه استقلال حوزه علمیه را تضمین کرده و به سفارش امام خمینی که تلاش برای استقلال حوزه علمیه را بر همگان واجب می‌دانستند عمل نمایند.»

اعتماد هم در گزارشی مجموع واکنش‌ها و بیانیه‌ها را پوشش داد و در بخشی از آن برای پاسخ به پرسش تیتر «تندورها به کجا وصلند؟» نوشت: «…برخی جریانات، خواسته یا ناخواسته موضوعات خاصی را مطرح می‌کنند یا اقداماتی انجام می‌دهند که بازی در زمین دشمن است. از نمونه این اقدامات می‌توان به حمله با مُهر به رییس مجلس، آتش زدن سفارت عربستان، تسخیر سفارت انگلیس، اخلال در سخنرانی سید حسن خمینی در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و مواردی از این دست اشاره کرد که هزینه‌های سنگینی به نظام تحمیل کرده است. اگر این اقدامات آگاهانه باشد قطعا خیانت به نظام و کشور است و اگر ناآگاهانه باشد، جهل است؛ جهلی که قلب نظام را نشانه گرفته و اصلاح آن نیازمند بازنگری در سیاست‌های تربیتی است. چه این اتفاقات از روی جهل باشد و چه از روی انتخاب، در هر دو صورت برخورد جدی و قاطع نهاد‌های قضایی و امنیتی با مسببان این حوادث را طلب می‌کند. اتفاقات مدرسه فیضیه نیز از جنس همان اتفاقات است. این تجمع و شعار‌های سرداده شده در این مراسم، موجی از نگرانی و ناراحتی در میان مراجع عظام تقلید، مسوولان و افکار عمومی ایجاد کرده است که مبادا جریانات خود‌سر با حرکاتی نسنجیده هزینه سنگینی به کشور و انقلاب تحمیل کنند؛ به همین دلیل مراجع تقلید، علما و مسوولان مربوطه خواهان برخورد جدی با مسببان این اتفاق هستند. نکته جالب توجه این ماجرا، بی‌توجهی خبرگزاری‌های اصولگرا به بیانیه و اظهارات آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی بود. تقریبا اکثریت خبرگزاری‌ها و سایت‌های منتسب به اصولگرایان پوشش بیانیه‌های انتقادی آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی را بایکوت خبری کرده و آن را منتشر نکردند. این در حالی است که پیش از این، خبرگزاری‌های فوق‌الذکر تمامی اخبار مربوط به مراجع تقلید را پوشش می‌دادند…»

ابتکار هم درباره‌ی گردانندگان تجمع اعتراضی در قم با نعمت احمدی، حقوقدان گفت‌وگویی داشت که تحلیل کرد: «… آن طلبه جوان و یا آن گردانندگان آمدند آن کار را انجام دادند و خروجی کارشان پیدا است. اینجاست که آدم بیشتر دلش می‌گیرد که بیایند اظهار بی‌اطلاعی کنند. این درواقع توهین به شعور مردم است. اصلا نشدنی است، مگر می‌شود کسی با لباس روحانیت در مکانی مانند مدرسه فیضیه تجمع کند و شعار بدهد اما کسی در جریان آن نباشد. او با اشاره به اینکه مسئولان وقتی دیدند واکنش‌های جامعه در مقابل این مساله شدید شد به آن ورود پیدا کردند، گفت: در واقع زمانی که بازخورد اجتماعی زیاد شد این‌ها شانه خالی کردند. در مورد مساله فوت آیت‌الله هاشمی از همان ابتدا شایعاتی مطرح بود. حالا یک‌دفعه ما می‌بینیم دستی از غیب می‌آید و بر آن شایعات مهر تایید می‌زند. خوب مردم اینجا پرسشگر می‌شوند. حالا افرادی که گناه این جریان بر گردن آنها است می‌خواهند بگویند ما در جریان نبودیم و نیستیم. به نظر من اینها مسئول هستند و باید در دادگاه پاسخگو باشند. باید مقام قضایی رسیدگی کند، ببیند این تجمع مربوط به چه گروهی بوده است. گردانندگان آن چه کسانی هستند و تامین کننده منابع آن چه کسی بوده است. این‌ها از قبل برای تجمع اطلاع‌رسانی کردند و اعلام کردند. امروز یکی از مسئولان گفته است ما داخل مساجد کنترلی نداریم. به هر حال آن مسجد هیات امناء دارد، یک مسئولی دارد، به همین سادگی که نیست…»

ایران گفت‌وگویی با وزیر کشور درباره‌ی اعتراضات اخیر و برخی ابهامات در عملکرد در این وزارتخانه داشت. رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که آیا شما مخالف حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها بودید و با دستور رئیس جمهوری، در ورزشگاه باز شد، توضیح داد:‌ «قسمت اولش درست نیست، اما قسمت دومش درست است. آقای رئیس جمهوری مسئول ما هستند و ایشان سیاستگذاری می‌کنند. تمایل ایشان به بنده اعلام شد که می‌توانیم زمینه‌ای ایجاد کنیم مردم در استادیوم بازی‌ها را تماشا کنند. این حادثه که هر روز اتفاق نمی‌افتاد. اولین دغدغه من به‌عنوان مسئول امنیت کشور، امنیت کشور بود؛ بویژه که همان روز بازی، شلوغ‌ترین روز اعتراضی در بازار تهران بود. نظر همه کارشناسان از باب امنیتی این بود اگر جمعیت زیادی بیاید و ما ببازیم، مردمی که به خیابان می‌آیند با اینها (معترضان) پیوند بخورد ممکن است کار از کنترل خارج شود. از نظر امنیتی استدلال قابل قبولی بود. اما تحلیلی که بنده و برخی از دوستان داشتیم این بود که اگر مبنا این باشد، چه ما ببریم و چه ببازیم مردم به خیابان می‌آیند؛ اگر ببریم، خوشحالی است و هر‌گونه اعتراض یا پیوند را منتفی می‌کند. اما در حالت باخت این نگرانی وجود داشت. ما گفتیم اصل آمدن به خیابان در صورت باخت قطعی است؛ اگر با بستر و نارضایتی قبلی که اینها را به استادیوم راه ندادیم، به خیابان بیایند امکان درگیری بیشتر است یا اینکه ما اجازه دهیم به ورزشگاه بروند و یک عامل نارضایتی را کم کنیم؟ چون صبحش اعتراض‌های بازار را داشتیم، جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برگزار کردیم و استدلال هایمان را گفتیم. مخالف هم بود اما در نهایت تصویب شد و واقعاً چقدر از منظر امنیتی خوب شد. بارها گفته‌ام اگر مردم ببینند ما صادقانه موضوعات را پیگیری می‌کنیم اما بضاعت‌مان محدود است، از ما قبول می‌کنند. نظر آقای رئیس جمهوری هم مثبت بود. بنده از اول به هیچ وجه مخالف نبودم و باید ملاحظات امنیتی را هم مورد توجه قرار می‌دادم. چون اگر خدای ناکرده اتفاقی می‌افتاد، همه کنار می‌رفتند و می‌گفتند آقای وزیر کشور بفرمایید جواب بدهید! این تصمیمات ریسک بالایی دارد و هزینه فایده می‌کنیم. همیشه هم با صددرصد تصمیم نمی‌گیریم و بعد از تصمیم‌گیری به خدای متعال توکل می‌کنیم.»

 

 

منبع +

 

روایت رحیم پور ازغدی از درس خارج هایی که فقه سکولار می سازند/ ریشه سکولاریسم در حوزه است

شفقنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ریشه سکولاریسم در حوزه است، گفت: درس خارج  هایی برگزار می شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند فقه سکولار می سازند .

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، رحیم پورازغدی پیش از ظهر پنجشنبه در تجمع طلاب و تشکل های طلبگی در حمایت از بیانات رهبر انقلاب و مراجع تقلید و با هدف پیگیری عدالت اقتصادی که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: حوزه و روحانیت یکپارچه در کنار توده های مردم ایستاده و خود را از طبقات محروم جدا نمی داند.

او با بیان اینکه اغلب طلاب نیز خود از اقشار پایین جامعه هستند گفت: همین طلاب با شهریه های پایینی که دارند در این مشکلات اقتصادی همراه گروه های مختلف مردم زندگی می کنند و همدرد با مردم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلابی که در قم ایجاد شده است در قم هم پاسداری می شود، افزود: این نشست و  تجمع به این معناست که حوزه و روحانیت در کنار مستضعفین و حامی نظام است و انقلاب و نظام جدا از هم نیستند .

او تصریح کرد: حوزه با این تجمعات اعلام می دارد که در برابر تخلفات مسؤلین می ایستد و وظیفه خود می داند که اگر تخلفی مشاهده می کند مسؤلین را در سه قوه امر به معروف و نهی از منکر نماید.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه دشمن اسلام را هدف گرفته است گفت: هدف اصلی دشمن زدن پایه های اصلی بنیاد اسلام است می خواهند مردم و نسل جوان را نسبت به انقلاب بد بین کنند.

او با اشاره به این که دشمن می خواهد به کمک برخی از ما در داخل، بنیاد نظام را نابود کند و به لحاظ عملی ما و نظام را فاسد و بی عرضه نشان دهد، ابراز داشت: درست است که اقلیتی از مسؤلین دچار فساد شده اند اما دشمن اینگونه القا می کند که همه مسؤلین این  نظام فاسد هستند در حالی که اکثریت افرادی با ایمان، تقوا و همدرد مردم هستند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه دشمن می خواهد روحانیت شیعه، قوای سه گانه، نظام و حکومت را فاسد نشان دهد و مقصر آن را متوجه اصل ولایت و ریشه نظام کند، افزود: بنای بر تضعیف و براندازی دولت و مجلس نیست بلکه باید اینها بمانند تا پاسخگو باشند و به وظایف و قول هایی که دادند عمل کنند؛ آیا تضعیف سه قوه دامن زدن به وضع موجود، ندیدن مشکلات، ترک امر به معروف  و نهی از منکر و دفاع نکردن از اقشار محروم است؟

او تصریح کرد: این تجمعات باید ادامه داشته باشد و حوزه از مرجعیت تا طلبه وظیفه دارد هم به لحاظ هم نظری و هم عملی حمایت نماید.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه بیت المال توسط برخی میل و توسط برخی حیف می شود توضیح داد: نباید بیت المال حیف و میل شود.

او بیان کرد: دشمن القا می کند که جمهوری اسلامی دچار فساد سیستماتیک است و تلاش می کند تا افکار عمومی به این نتیجه برسد که نظارت و بازرسی منصف و متخصص وجود ندارد و  قصد تضعیف روحانیت را دارند.

 

اسامی قضات فاسد زودتر اعلام شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: چرا چند گانه با مردم سخن گفته می شود و این همه شبهاتی که در رسانه ها مطرح می شود پاسخ داده نمی شود. رؤسای قوا اگر اتهاماتی به آنها می شود چه درست چه غلط باید پاسخ دهند و برای مردم توضیح دهند که این از مطالبات جدی مردم است.

او افزود: اگر رئیس قوه قضاییه اعلام می نماید اسم قضات فاسد را اعلام می دارد هرچه زودتر اعلام کند تا مردم اطمینان پیدا کنند و زمانی مردم به قوه شک می کنند که دادگاه های برخی مفسدین غیرعلنی برگزار می شود؛ اینکه همه مسؤلین را دزد و فاسد بخوانیم غلط است و زمانی این تفکر ایجاد می شود که برخورد صورت نمی گیرد و نهادها به وظایف خود درست عمل نمی کنند.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: اگر انحرافی ایجاد می شود حوزه های علمیه مقصرند چرا که عطش معنویت وجود دارد و لذا باید حوزه ها پاسخگوی شبهات باشند و این عطش را رفع نمایند.

او با بیان اینکه دهه  چهارم انقلاب دهه خطر انحراف نظام است و اکنون در سر پیچ انحراف انقلاب قرار داریم، افزود: نسل جدید از خیلی مسائل اطلاع ندارد و امکانات بیشتر شده و عده ای وسوسه پول، شهوت و قدرت پیدا کرده اند.

این سخنران ادامه داد: آیا در این دستوری که رهبری به رئیس قوه قضا دادند ضربه اصلی باید به مفسدان حکومتی بخورد و یا به مفسدان خارج از حکومت؟ ضربه اصلی باید به فساد داخل حکومت وارد بیاید؛ آیا یک نوع اشرافیت مذهبی داخل حکومت اسلامی  شکل گرفته است یا خیر که باید این ها پاسخ داده شود.

او توضیح داد: نمی شود مرگ بر آمریکا گفت و دنبال اقامت فرزندانمان هم در آمریکا و انگلیس باشیم، گرچه اینها اقلیت هستند اما چون برخورد نشده مردم فکر می کنند همه همینطور هستند.

ازغدی با بیان اینکه بدنه بیشتر نظام ما فاسد نیست بلکه ضد فساد هم است، گفت: ما هروقت از موضع خودعقب نشستیم توهین ها و تحریم های آمریکا بیشتر شد؛  قرار بود شعارها و دانش هسته ای را کنار بگذاریم که اقتصاد درست شود اما همه را کنار گذاشتیم ولی اقتصادمان بدتر شد.

او با اشاره به اینکه نه تنها امریکا بلکه بسیاری از خیانت ها را اروپا می کند، مطرح کرد: مرفهین بی دردی که از هردو جناح وارد هر سه قوه شدند و جهاد گریزان ترسو که مدام در حال عقب نشینی در برابر استکبارند تن به این خیانت ها می دهند.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه عقلانیت اقتصادی در کشور کجاست و چه مقدار از این تصمیمیات که گرفته می شود عقلانی است، افزود: بازرسی های بی فرجام، دادگاهای طولانی و فرساینده که علنی هم نیستند چه معنایی می تواند داشته باشد.

او با بیان اینکه حوزه غیر از اعتراضات و تبلیغ دین وظیفه ی اجتهاد اقتصادی را هم بر عهده دارد  گفت: درس خارج هایی برگزار می شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند فقه سکولار می سازند و در مورد بانک ها و روابط اجتماعی و این دست مسائل حرفی نمی زنند.

ازغدی تصریح کرد: ریشه سکولاریسم در حوزه است، سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن؛ حوزه به جای این همه رساله مسائلی که حل نشده است را پاسخ دهید.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نباید به گونه ای باشد که حوزویان و دانشگاهیان را بی سواد بخوانند عنوان کرد: با وجود این همه دانشگاهی متخصص در کشور نباید این مقدار مشکل در جامعه باشد و در فقه حکومتی نیز حوزه هنوز در مسائل اصلی جوابی ندارد؛ حوزه هنوز بعد از ۴۰ سال دارد بحث می کند بانک ها ربوی هستند یا خیر.

منبع +

 

نیمه پنهانِ فاجعه زیر زمین فیضیه

یادداشتی از: عبدالرحیم اباذری

 نیمه پنهانِ فاجعه زیر زمین فیضیه

از سال 1342 که انقلاب بزرگ اسلامی ایران تحت رهبری حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد، بعضی از شخصیت های برجسته حوزوی  و دانشگاهی بنا به برداشت ها و اختلاف نظرهایی که با دیدگاههای امام داشتند، با انقلاب همراهی نکرده  و هرکدام برای خود دلایلی مطرح می کردند که در جای خود به آن پرداخته شده است.

 در این میان برخی طلاب جوان و احساساتی که تحمل این عدم همراهی را نداشتند گاهی واکنش های تندی علیه این بزرگان  از خود بروز می دادند که هرگز موافق نظر حضرت امام نبود. ایشان طی نامه ای که از نجف به  مرحوم آیت الله پسندیده می نویسد  به وی توصیه می کند آنهایی را که  به  بزرگان و مراجع اسائه ادب و توهین  می کنند به دفتر و بیتشان راه ندهد.

علاوه، در یک سخنرانی مفصل خطاب به طلاب تأکید می کند که تندروی ها را نسبت به بزرگان و مراجع کنار بگذارند  بعد آن جمله معروف خویش را می فرماید: 

«... و من یک نصیحت مى‌کنم به بچه‌هاى طلاب؛ طلاب جوان که تازه آمده‌اند و حاد و تندند؛ و آن این است که آقایان! متوجه باشید اگر چنانچه شَطْر کلمه‌اى به یک نفر از مراجع اسلام، شطر کلمه‌اى اهانت بکند کسى به یک نفر از مراجع اسلام، بین او و خداى تبارک و تعالى ولایت منقطع مى‌شود. کوچک فرض مى‌کنید؟! فحش دادن به مراجع بزرگ ما را کوچک فرض مى‌کنید؟! اگر به واسطه بعضى از جهالت ها لطمه‌اى بر این نهضت بزرگ وارد بشود، معاقَبید پیش خداى تبارک و تعالى؛ توبه‌تان مشکل است قبول بشود! چون به حیثیت اسلام لطمه وارد مى‌شود. اگر کسى به من اهانت کرد، سیلى به صورت من زد، سیلى به صورت اولاد من زد، واللَّه تعالى راضى نیستم در مقابل او کسى بایستد دفاع کند؛ راضى نیستم...!!»

بعد از پیروزی نهضت نیز خمینی کبیر با این که در اوج قدرت بود اما نسبت به مراجع معظم تقلید کمال تواضع را داشت، به طوری که چندین بار به دیدار آنان رفت. در ماجرای اهانت به  آیت الله شریعتمداری  فوری به دیدن ایشان رفت با این که  در ورودی منزل  مورد هتک حرمت اطرافیان  قرار گرفت، اما هرگز ارتباط خویش را با ایشان  قطع نکرد! در مورد رؤیت هلال همیشه  مردم و مسئولان را به دفتر آیت الله گلپایگانی ارجاع می داد ؛ در دهه 60 که بعضی از طلاب جوان علیه جامعه مدرسین حرکت های تندی داشتند آنان را دعوت به آرامش و تعدیل کرد و نوشت : تندروی عاقبت خوبی ندارد و باعث شکست شده و شما را به دامن اسلامی آمریکایی سوق می دهد. امام در جای دیگر این تندروی ها را به کرم فاسدی تشبیه می کند  که از داخل ، درخت را به فساد و نابودی می کشد و... البته حضرت امام  در مواردی خطر سکولاریسم  به معنای جدایی دین از سیاست  را به حوزویان هشدار می داد که این فقط شامل اقلیت  متحجرین و انجمن حجتیه ای ها می شد  واز بدنه حوزه و روحانیت و مرجعیت انصراف داشت.

با کمال تاسف  در آن مقطع تاریخی،  محافل تندرو ـ بر خلاف نظر و سیره  امام ـ به بعضی مراجع معظم وقت و شخصیت های دیگر هتک حرمت کردند و هر کدام از آنها را به نحوی منزوی ساختند. در این ماجراها، تندروهای هردو جناح  چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب مؤثر بودند.

آن ایام اگر چه افراطیون  با  این حرکت ها خیال می کردند  مشکل نظام جمهوری اسلامی را برطرف می سازند اما متوجه نبودند روی شاخه نشسته و بُن می برند و به ساختار سالم  و ریشه هزار ساله مرجعیت شیعه تیشه می زنند!

سالها گذشت و از دل این تندروی ها، جریانی سر بیرون آورد که در نوع خود به مراتب خطرناک تر از قبلی ها شد و همه را انگشت به دهان نمود. این گروه افراطی مدرن، اولین بار در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری، فردی را به عنوان رئیس جمهور بر گُرده مردم سوار کردند که  چندان اعتقادی به روحانیت و مرجعیت نداشت و اصرار می کرد خودش مستقیما با امام زمان (عج) تماس داشته باشد و به نوعی گرفتار سکولاریسم عقیدتی – سیاسی  بود.

سپس  ایادی آنها  15 خرداد 85 در مراسم بزرگداشت این روز، سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی را خواستند به هم بزنند که توسط مردم از مجلس بیرون رانده  شدند.  14 خرداد 89 در مراسم سالگرد رحلت امام  با حضور انبوه مردم و میهمانان خارجی، سخنرانی آقا سید حسن خمینی را مختل کردند. 21مرداد 91 در صحن حرم رضوی، هنگام اجرای مراسم احیای شب قدر به سخنرانی ناطق نوری حمله ور شدند؛ 22 بهمن همین سال در حرم معصومیِ قم با کفش و مهر، حتی به قصد مصدوم ساختن  به  دکترعلی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی حمله ور شدند!

 اینان  برخلاف  نظر امام و رهبری، برخلاف مصوبه شورای تامین استان و برغم توصیه ها و درخواست های آیت الله جوادی آملی و مرحوم آیت الله مشکینی، به بیت و حسینیه آیت الله منتظری و بعدها به دفتر آیت الله صانعی هجوم آوردند و کاری کردند که نبایستی می کردند.

اعضای این گروه  هر سال  در راهپیمایی 22 بهمن  و روز قدس تهران و قم حضور دارند و به گونه علنی علیه رئیس جمهور و رئیس مجلس و هرکسی که با اینها نباشد  شعار  می دهند و در روز وحدت و همدلی در میان مردم، تخم کینه و کدورت می پراکنند. بعضی از سردمداران این گروه افراطی به صورت غیر متعارف  متهور ، هتاک و بی مبالات هستند. 

فحاشیِ یکی از اینان در صحن حرم حضرت عبدالعظیم نسبت به خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی  تنها یک نمونه از آن همه است که فایل صوتی و تصویری آن در دسترس قرار دارد. در بی تقوایی بعضی از  اینان همین بس که استخری را که بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده به دروغ منتسب به فرح می کنند. یکی دیگر از شاخصه های بارز اینها فرافکنی است وقتی می بینند دسته گل به آب دادند فوری تکذیب کرده و به گردن  دیگران می اندازند ؛ اخیرا یکی از سرکرده های شان گفته: ماجرای پلاکارت های مدرسه فیضیه  کار خانواده هاشمی برای  مظلوم نمایی بوده است.  برای رسیدن  به اهداف شیطانی خود از هر وسیله نا مشروع بهره می گیرند که نشان بارز و آشکار سکولار اخلاقی به شمار می آید.

این اقلیت پرسر و صدا بارها در مدرسه فیضیه و دارالشفا به مناسبت های گوناگون، اجتماع  برگزار کرده اند و تجمع  روز پنجشنبه 25 مرداد زیر زمین فیضیه  ادامه و تکمیل اجتماعات پیشین بود.

سخنران اصلی  این اجتماع  که در بعضی ابعاد  قرابت فکری با این جماعت دارد، همزمان با حاکمیت جریان انحرافی و خروج عبدالکریم سروش دباغ  از کشور به جای وی  در صدا وسیما  حضور یافت. در جلسات هفتگیِ او، معمولا  افراد معمم را  به عنوان روحانی در ردیف اول و دوم می نشانند که قلم به دست مشغولِ به اصطلاح یادداشت برداری از سخنان شعر گونه  او هستند و بیشتر سخنرانی های مرحوم دکتر علی شریعتی را در اذهان تداعی می کند.

سخنران زیر زمین مدرسه فیضیه  نسبت به  رئیس دولت نهم و دهم همواره موضع سکوت و بلکه حمایتی داشت و از کنار قانون شکنی ها و انحرافات  فکری او به راحتی عبور کرد و در واقع با این سکوت نا خواسته  بر تفکر جریان انحرافی، مبنی بر «اسلام منهای روحانیت و امام زمان بدون مرجعیت» که مصداق بارز سکولاریسم  بود، مهر تایید زد.

در این چند سال  بارها این فرد محترم  حوزه و روحانیت را به اتهام های  گوناگون  متهم کرده و با الهام از تندروهای دهه 60، مرجعیت شیعه را به ارتباط با بیگانگان و شرکت در کودتای کذایی که از اصل دروغ و ساختگی بود متهم ساخته است که البته هدف اصلی او تعریض به ساحت مراجع فعلی ـ دام ظلهم ـ و تحقیر و تهدید آن بزرگان تلقی شهده است. 

متاسفانه امروز در سایه این گونه تحلیل ها ی سست و ساختگی  به جایی رسیدیم اگر یک مرجع تقلید به جاسوسی و ارتباط با بیگانگان متهم بشود مردم  فوری آن را  قبول می کنند ، اما برای جاسوسی و خیانت دیگران سند و دلیل می طلبند! یعنی بعضی ها خواستند نظام اسلامی و  ولایت فقیه را به خیال خود تقویت و پشتیبانی کنند نا خواسته تیشه به ریشه هر دو زدند.

آیا سکولار از این بالاتر که در پوشش «حوزه انقلابی» و «دفاع از نظام ولایت فقیه»  به ارکان حوزه و مرجعیت در بطن حوزه و روحانیت، مدرسه فیضیه اهانت و جسارت شود و آنها متهم به بی سوادی ، سکولار و کارخانه مرجع تراشی  گردند؟!  البته خبرهای موثق حکایت از این دارد که قبل از آن در جلسه خصوصی تعبیرات به مراتب خشن تر و تندتر از این  بوده است.

این که خمینی کبیر می فرماید اهانت به مرجعیت آدم را از ولایت خدا خارج می کند، آیا خروج از ولایت خدا، مصداق اتم سکولاریسم نیست؟

ماجرای زیر زمین مدرسه فیضیه به قدری  فاجعه آمیز بود که صدای همه را در آورد و دل دلسوزان را نیز شکست.  همه از آن،  بخصوص از اظهارات شعرگونه سخنران مجلس اعلام برائت کردند؛ حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهاد های مختلف حوزوی. اما آیا این اعلان برائت ها به تنهایی کفایت خواهد کرد؟ 

به رغم این برائت ها و تکذیبیه ها آنچه که روشن است در بعضی لایه های هر دو نهاد مقدس و مقتدر، وجود عناصر هماهنگ با این جریان افراطی قطعی  و بارها نیز مشاهده شده است ؛ پس پاکسازی این عناصر فقط با صدور بیانیه و تکذیبه  ممکن نخواهد بود و اقدام انقلابی و عملی می طلبد تا چهره آنهایی که  پشت عنوان مقدسِ ِانقلابی  و ارزشی مخفی شده اند و به  ارکان انقلاب  و مرجعیت شیعه  حرمت شکنی می کنند، بیشتر آشکار شود.

منبع جماران

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود