کد خبر: 6076

تاریخ انتشار: 1397-05-26 - 14:07

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / مسائل نظری / سیاسی اجتماعی / اجتماعی
+1
بازدیدها: 716

کدخدایی: ایراد شورای نگهبان به قانون منع بکارگیری بازنشستگان درباره نظامیان بازنشسته است، نه دولتی‌ها

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید مصوبه جدید مجلس درباره منع به کارگیری بازنشستگان، ممکن است اختیارات فرماندهی کل قوا درباره نیرو‌های مسلح را محدود کند و از این جهت، مجلس باید ابهامات آن را رفع […]

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید مصوبه جدید مجلس درباره منع به کارگیری بازنشستگان، ممکن است اختیارات فرماندهی کل قوا درباره نیرو‌های مسلح را محدود کند و از این جهت، مجلس باید ابهامات آن را رفع کند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از «انتخاب»، دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که اعضای این شورا با کلیت قانون منع بکارگیری بازنشستگان موافقند، اما ایرادی هم به آن دارند و به همین خاطر آن را به مجلس ارجاع داده اند.

شورای نگهبان در این باره نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشته و تأکید کرده: «مصوبه از این جهت که مشخص نیست آیا اختیارات فرماندهی معظم کل قوا را محدود به دستگاه متبوع می‌کند یا خیر و نیز از این جهت که رابطه آن با اجازات خاصه مقام معظم رهبری مدظله العالی روشن نیست، ابهام دارد.»

به نوشته ایرنا، کدخدایی در پاسخ به اینکه آیا ایراد شورای نگهبان متوجه به کارگیری مجدد فرماندهان نظامی بازنشسته است یا نه، می‌گوید: ما به مصادیق ورود نکردیم. مقصود ما اختیارات فرماندهی کل قواست. با عنایت به دو بندی که در متن است، این احتمال وجود دارد که این اختیارات محدود شود. به همین دلیل تصمیم بر این شد، در این باره از مجلس سوال کنیم تا موضوع روشن شود و در آینده درباره آن اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که این بند خاص نیرو‌های مسلح است، این سوال مطرح می‌شود که آیا مصوبه جدید اختیارات رهبری را محدود کرده است یا نه؟ به همین دلیل از مجلس خواستیم یا درباره آن توضیح دهند یا آن را اصلاح کنند.

**استثنایی برای بازنشستگان
ابتدای مرداد ماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را به شرح زیر اصلاح کردند:
«به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بند‌های الف، ب. و ج. ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیرو‌های مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در دستگاه متبوع خود مجاز است. به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیرو‌های شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز است. دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند».
پیش از اصلاح این تبصره در مجلس، مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آن‌ها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌شدند.
بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، سِمَت‌های الف- رؤسای سه قوه، ب- معاون اول رئیس‌جمهوری، نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان ج- وزرا، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس‌جمهورمدیریت سیاسی، محسوب و به عنوان مقام شناخته می‌شوند.

**دولت، آماده تایید شورای نگهبان
همزمان با نهایی شدن این قانون، دولت برای اجرای این قانون اعلام آمادگی کرده است. روزنامه سازندگی به تازگی نوشته که رئیس جمهوری از طرح اصلاحیه مجلس استقبال کرده و دولت کمیته‌ای برای شناسایی و جایگزینی افرادی که مشمول این قانون می‌شوند تشکیل داده است.

منبع انتخاب

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود