کد خبر: 6028

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: یادداشت مدیرمسئول / فرهنگی / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / بایسته های فرهنگ / نقد و معرفی کتاب
+2
بازدیدها: 1 794

نشست علمی سهولت در دین اسلام

نشست علمی سهولت در دین اسلام به همراه بررسی کتاب اسلام دین آسان، اثر جدید استاد انصاریان با حضور جمعی از اساتید حوزه و پژوهشگران مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان برگزار شد. […]

 

سه شنبه (2 اردیبهشت ماه 96) نشست علمی سهولت در دین اسلام به همراه بررسی کتاب اسلام دین آسان، اثر جدید استاد انصاریان با حضور جمعی از اساتید حوزه و پژوهشگران مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان برگزار شد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه دارالعرفان در این نشست علمی که با بررسی کتاب اسلام دین آسان همراه بود، حجج الاسلام و المسلمین شمس (فعال حوزه کتاب و رییس اسبق بوستان کتاب) مردانی پور (استاد سطوح عالی حوزه) و محمد جواد صابریان (مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان)، ضمن طرح مباحثی فقهی و تفسیری در مورد سهولت در دین اسلام به بررسی نقاط قوت و ضعف این کتاب پرداختند.

پس از بیان هدف تشکیل این نشست ها توسط اقای صابریان، اقای شمس به بیان ضرورت موضوع شناسی و رعایت اولویت های موضوعات مورد نیاز جامعه بارعایت مذاق و سطح مخاطب پرداخت و این اثر را از بهترین موضوعات مورد نیاز مخاطبان عمومی دانست. وی سپس به بررسی کتاب واینکه علیرغم انکه سخنرانی های استادانصاریان بوده که تنظیم شده است، رعایت تبدیل گفتار به نوشتار به گونه ای که اثری از حالت گفتاری در آن پیدانیست و پرداختن به موارد لازم و مصادیق سهولت دراسلام وهمچنین تنظیم کتاب در دوبخش سهولت و پرهیز از سهل انگاری در بخش دوم کتاب، ویژگی های قوت کتاب برشمرد. همچنین دقت بیشتر در ویرایش و تنظیم تیتر ها، همچنین حذف بیشتر برخی از مطالب غیرمرتبط و یادسته بندی های وتنظیم و..از مواردی دانست که باید مورد دقت بیشتر قرارگیرد؛ ضمن انکه نسبت به کارهای مشابه این موسسه درچندسال قبل ارتقای جدی پیدا کرده است.

اقای مردانی پور به موضوعی خارج از کتاب و به مسئله لزوم تبیین قاعده سهولت به عنوان قاعده ای که درتمام ابواب فقهی مورد توجه قرارگیرد وبیان برخی صاحب نظران پرداخت.

صوت این جلسه اینجا

svt-nghd-ktab-aslam-dyn-asan.mp3 [19.1 مگابایت] (حجم: 14)

 

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

نشست علمی سهولت در دین اسلام

 

 منبع: +

 

بازتاب در

خبرگزاری رسا

 

با نقد کتاب اسلام دین آسان؛
نشست علمی سهولت یا صعوبت در دین برگزار شد
نشست علمی سهولت یا صعوبت در دین همراه با بررسی کتاب «اسلام دین آسان» به همت موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، در این نشست علمی که با بررسی کتاب اسلام دین آسان همراه بود، حجج اسلام شمس فعال حوزه کتاب و رییس اسبق بوستان کتاب، مردانی پور استاد سطوح عالی حوزه و محمد جواد صابریان مدیر مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، ضمن طرح مباحثی فقهی و تفسیری در مورد سهولت در دین اسلام به بررسی ابعاد مختلف این کتاب پرداختند.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام محمدجواد صابریان ضمن معرفی این اثر جدید اظهارکرد: کتاب‌هایی که در مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان منتشر می‌شود، ناظر به مسائل روز جامعه است، در جامعه امروز، اصل دینداری مورد تهاجم قرار گرفته و شبهات به اسلام و جامعه آسیب بسیار می‌رسانند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: برخی از این شبهات خطرات بیشتری داشته و در زیر لایه‌های جامعه باقی می‌ مانند و خطر آنها از قرآن‌ سوزی هم بالاتر است، امروز در بسیاری از فرقه‌ها از جمله داعش، بوکوحرام، گروه های سلفی و وهابیت تکفیری،  اسلام بسیار خشن و سخت‌ گیرانه نشان داده شده و هدف آن‌ها زیر سؤال بردن دین است، در کتاب «اسلام دین آسان» بسیاری از شبهات و دغدغه ها در این زمینه پاسخ داده شده و نشان می‌دهد، اسلام دین سختی نیست.

 وی افزود: در قرن‌های 13 و 14 میراث فرهنگی وجود دارد که اسلام را سخت نشان داده، ولی وقتی از گذرگاه قرن سیزدهم عبور می‌کنیم، می‌بینیم  این گونه نیست و اسلام در مقایسه با بسیاری از آیین‌ها، نحله های فکری، مکاتب و فرقه‌ها با سخت‌گیری‌های افراطی مخالف است.

مدیر مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان ادامه داد: در حوزه آموزش و فهم قرآن و روابط اجتماعی در بسیاری از آیین‌ها، رسوم‌ سخت‌ گیرانه‌ ای وجود دارد که مورد پذیرش اسلام نبوده و نخواهد بود، اسلام در حوزه اجتماعی به ‌دنبال راحتی امور است و در زمینه انجام تکالیف دینی هم وضع به‌ همین منوال است.

 مبلغ حوزه علمیه قم بیان داشت: بخش دوم این کتاب به موضوع «بی‌تفاوتی » اشاره دارد به طوریکه اسلام مشخص کرده که در چه مواقعی باید بی‌ تفاوت بود و در چه زمان ‌هایی بی‌تفاوتی آسیب‌رسان است، به ‌عنوان مثال بی‌ تفاوتی در مواجهه با خطای کودک سفارش شده است. در بسیاری موارد نیز بی‌تفاوتی آسیب‌های جدی وارد می‌کنند؛ اگر بزرگانی چون ابن‌ سینا و خواجه‌ نصیر در مسیر حرکت تاریخ بی ‌تفاوت بودند، این میراث ارزشمند از آن‌ها باقی نمی‌ماند.

 حجت الاسلام صابریان با اشاره به فرایند تألیف این کتاب اظهار کرد: در هنگام تدوین این کتاب هیچ پیشینه‌ای برای تحقیق وجود نداشت و جای این کتاب در جامعه بسیار خالی بود، از موضوع‌های مورد تأکید در مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، روان‌ بودن متن آثار است و این کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست.

 وی با معرفی بخشی از فعالیت‌های مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان ادامه داد: عرفان از جمله موضوع‌های مهمی است که در مؤسسه به‌ آن پرداخته می‌شود و یافتن زوایای عرفان در تاریخ همواره مورد تأکید بوده است، یکی دیگر از موضوع‌ هایی که در این موسسه درباره آن تحقیق و پژوهش صورت گرفته و در آینده نیز بیش‌تر به آن پرداخته خواهد شد، موضوع مواجهه بین انسانیت و عبودیت است، زیرا عرفان‌های اومانیستی دنبال این هستند که جوهر عبودیت را بگیرند. در عرفان اهل‌بیت (ع) به عبودیت توجه ویژه شده است.

 این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان کرد: در مؤسسه دارالعرفان، بحث ترجمه یکی از محورهای اساسی و در کار ترجمه نیز روان ‌بودن متن ترجمه از اصول مورد تأکید بوده است، از جمله آثار فاخری که تاکنون ترجمه شده و با ادبیاتی روان راهی بازار نشر شده است می‌توان به کتاب ارزشمند «اصول کافی» اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که ترجمه یک اثر باید با متن اصلی آن تفاوت داشته باشد، بسیاری از آثار از جمله ترجمه‌های مختلف قرآن با متن اصلی تفاوت چندانی ندارند و خواندن آن بسیار دشوار است و ما سعی کرده‌ایم ترجمه‌هایی روان از آثار فاخر ارائه کنیم، از آن‌ جمله می‌توان به ترجمه «نهج‌البلاغه» و ترجمه «صحیفه سجادیه» اشاره کرد. همچنین از ترجمه قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تاکنون 10 میلیون نسخه به چاپ رسیده است./872/د۱۰۲/ی

منبع: رسا

 

http://media.rasanews.ir/Original/1396/03/08/IMG09500864.jpg

 

بازتاب در ایبنا

در نشست نقد و بررسی کتاب «اسلام دین آسان» مطرح شد

تالیف و انتشار کتاب «اسلام دین آسان» اقدامی مفید و ضروری است

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۷
 
 
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم در نشست نقد و بررسی کتاب «اسلام دین آسان»، تحقیق و تالیف این کتاب را در این برهه از زمان، اقدامی مفید، بجا، ارزشمند و ضروری دانست.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم شمس در نشست علمی «سهولت یا صعوبت در دین اسلام» و بررسی کتاب «اسلام دین آسان» که در سالن جلسه‌های موسسه دارالعرفان برگزار شد، اظهار کرد: در دو بخش «موضوع‌شناسی» و «محتوای کتاب» مطالبی قابل توجه برای ارتقا این اثر وجود دارد، ولی آنچه تحسین برانگیز است، موضوع و شاکله کتاب است که مولف و پژوهشگران به خوبی به آن توجه داشته‌اند.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم افزود: موضوع این کتاب یکی از ضروری‌ترین مباحث مورد نیاز است، به دلیل این‌که بُعدی از اسلام که  جوان امروزی نیازمند شناخت نسبت به اسلام هست را  نشان می‌دهد.  این مراحل به اشکال متنوع در بخش احکام و در بخش‌های مربوط به سیره به خوبی نشان داده شده است. از طرف دیگر همین جهت دوم که بخش سهل‌انگاری است و گاهی احیانا بی مبالاتی در دین به جهت گذشت زمان و تفسیرهای شخصی صورت گرفته، به این نکته هم به خوبی پرداخته شده است. اگر موضوع کتاب‌ها، متناسب با شرایط محیط و امر تبلیغ انتخاب شود، بدون تردید آثار و برکات ارزشمندی برجای خواهد گذاشت.

مدیر سابق بوستان کتاب بیان کرد: در موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، اشراف استاد حسین انصاریان به مسائل تبلیغی و اخلاقی کاملا حساب شده بوده و آثار موسسه با چنین کم‌کاری‌هایی مواجه نیست، لذا صاحبان آثار امروز موضوعاتی را که انتخاب می‌کنند باید به‌گونه‌ای باشد که هم مورد اقبال جامعه بوده و به نوعی پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر ما بتوانیم در بحث تبلیغ دین، آن بحث که به موضوع‌شناسی شهرت دارد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم، به‌طور یقین بسیاری از مسائل و مشکلات فعلی جامعه حل و فصل می‌شود، ولی متاسفانه ما نتوانسته‌ایم در نوع ارتباط با مردم و انتقال مفاهیم دینی به خوبی فعالیت کنیم و تردیدی نیست که سرمنشأ همه این مسائل به عدم موضوع‌شناسی مطلوب ختم برمی‌گردد.

این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه اهل هنر و قلم باید در آثار خود « نیاز با مزاق» را با هم تطبق دهند، گفت: گاهی ممکن است بگوییم مباحث مربوط به مسائل اعتقادی، احکام، مسائل اخلاقی، مسائلی مسلم بوده و قطعا همه هم می‌دانیم که چنین است و جزو معارف اصلی دینمان بوده و باید این موارد به جامعه گفته شود، ولی ممکن است بعضی از این موارد مورد استقبال قرار نگیرد، یعنی به یک معنا مزاق جامعه با از این‌گونه مطالب گاهی همراهی نداشته باشد؛ انطباق این دو بر یکدیگر یعنی انطباق نیاز و مزاق، هنری هست که نباید کسانی که در این زمینه کار می‌کنند از آن غفلت کنند.

حجت‌الاسلام شمس تاکید کرد: این اثر در زمره اساسی‌ترین، ضروری‌ترین و بیشترین دغدغه مورد نیاز جامعه است که با درایت برنامه‌ریزان موسسه فرهنگی درالعرفان به جامعه اسلامی ارائه شده است.

این کتاب در دو بخش «سهولت» و «سهل‌انگاری» مطالب ارزشمندی ارائه کرده است. خود اسلام این را خواسته و طبیعتا وقتی که حدود، سقر و محورها بیان شود و با کار بسیار عالی که شده کتاب در دو بخش هم آمده، یعنی بخش سهولت را مطرح کرده و در بخش دوم نیز بحث سهل‌انگاری مطرح شده که باز عدم غفلت از این جهت که خدایی نخواسته این باعث نشود که آن چیزی که در بین مردم مرسوم هست و طبیعتا با آن آشنا هستند و می‌دانند دین اسلام دین سهل است، این را با سهل‌انگاری تطبیق می‌دهند.

مدیر سابق بوستان کتاب ادامه داد: موضوع کتاب بسیار با‌اهمیت و خوب و لازم است و جزو موارد مورد نیاز جامعه بوده که هم دفاع از بیان احکام اسلام و هم دفاع از چهره اسلام است. در مقدمه هم آمده که این مطالب مجموع سخنرانی‌های استاد انصاریان بوده و طبیعی است وقتی می‌خواهیم به کتاب تبدیل کنیم و در اختیار مخاطبان قرار دهیم تردیدی نیست که کار سختی در پیش خواهیم داشت و قطعا باید روحیه مخاطب را درنظر بگیریم، سطح معلومات او را درنظر بگیریم، به نوع استدلالی که بیان می‌شود اشراف داشته باشیم، از اصطلاحات پرهیز کنیم و بیان و عبارت‌ها را رعایت کنیم.
 
وی افزود: ما دو بحث داریم؛ اول اینکه آیا ما می‌خواهیم آثار استاد انصاریان را منتشر کنیم؟  و دوم اینکه آیا می‌خواهیم کتابی منتشر کنیم که برای مخاطب باشد؟ و این دو بحث جداست. اگر ما می‌خواهیم مجموعه آثار منتشر کنیم، یک بحثی به جای خود است، اما اگر بخواهیم کتابی منتشر کنیم که مورد نیاز جامعه  و مخاطب باشد، خب طبیعتا ممکن است این ده جلسه‌ای که می‌خواهیم تبدیل به کتاب کنیم، وقتی که به‌نظر می‌رسد بخشی مورد استفاده نیست و یا به این موضوع ارتباطی ندارد، طبیعتا باید بدون واهمه بتوانیم حذف کنیم، چون اینجا فقط و فقط باید نیاز مخاطب را رنظر داشته باشیم.
 
حجت‌الاسلام شمس در ادامه گفت: فصل‌بندی و دسته بندی کتاب بسیار خوب است، اما به نظرم نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، عمومی بودن مخاطبان است که نیاز به چارچوپ داریم. از بحث‌های جزئی به کلی می‌آییم و محورها و نمونه‌ها را ذکر می‌کنیم تا بعد به‌صورت یک قاعده کلی و تمام آن چهارچوب‌ها در اختیار مخاطب قرار گیرد و کتاب مورد بحث این‌گونه پیش رفته است. شیوه دیگر آنست که قاعده کلی را بیان کنیم، بعد مثالها را بیاوریم.

مدیر سابق بوستان کتاب اظهار کرد: اقدام موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان در نشر و گسترش معارف و آموزه‌های دینی قابل ستایش است، چراکه امروز نه تنهای جامعه ایرانی، بلکه عرصه بین‌الملل تشنه معارف حق و آموزه‌های دینی ساختارمند است.

کتاب «اسلام دین آسان» پنجشنبه (21 اردیبهشت‌ماه) در جریان برگزاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.
منبع: ایبنا
تألیف و انتشار کتاب «اسلام دین آسان» اقدامی مفید و ضروری است

حجت الاسلام و المسلمین شمس؛

تألیف و انتشار کتاب «اسلام دین آسان» اقدامی مفید و ضروری است

در امر تبلیغ دین  به موضوع شناسی بیش از پیش بها دهیم

قم – مؤسسه دارالعرفان/ محقق و فعال حوزه کتاب گفت: تحقیق و تألیف کتاب «اسلام دین آسان» در این برهه از زمان اقدامی مفید، بجا، ارزشمند و ضروری بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین  سید محمد کاظم شمس در نشست علمی «سهولت یا صعوبت در دین اسلام» و بررسی کتاب «اسلام دین آسان» در سالن جلسات مؤسسه اظهار داشت: در وهله نخست  در دو بخش "موضوع شناسی"  و "محتوای کتاب" مطالبی قابل توجه برای ارتقا این اثر وجود دارد ولی آنچه تحسین برانگیز است، موضوع و شاکله کتاب می باشد که مؤلف و پژوهشگران به خوبی به آن  توجه  داشته اند.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم افزود: موضوع این کتاب یکی از ضروری ترین مباحث مورد نیاز است، به دلیل اینکه آن بُعدی که امروز نسل جوان نیازمند شناخت اسلام هستند و در واقع آن شکلی که خود اسلام در ابتدا بوده و از ابتدای سیر تدریجی نزول قرآن و احکامی که آمده و سیره ای که ائمه علیهم السلام و بزرگان دین داشتند، این را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این مراحل به اشکال متنوع  در بخش های مختلف در بخش احکام، در بخش های مربوط به سیره به خوبی نشان داده شده است، از طرف دیگر همین جهت دوم، که بخش سهل انگاری می باشد و گاهی احیاناً بی مبالاتی در دین به جهت گذشت زمان و تفسیرهای شخصی صورت گرفته، به این نکته هم به خوبی  پرداخته شده است.

حجت الاسلام شمس بیان داشت: اگر موضوع کتب متناسب با شرایط محیط و امر تبلیغ انتخاب شود بدون تردید آثار و برکات ارزشمندی برجای خواهد گذاشت.

مدیر سابق بوستان کتاب گفت: بحمدلله در این مؤسسه علمی فرهنگی به جهت اشراف استاد انصاریان به مسائل تبلیغی و اخلاقی کاملاً حساب شده می باشد و آثار مؤسسه با چنین کم کاری هایی مواجه نیست، لذا صاحبان آثار امروز موضوعاتی را که انتخاب می کنند باید به گونه ای باشد که هم مورد اقبال جامعه و به نوعی پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر ما بتوانیم در بحث تبلیغ دین آن بحث که به موضوع شناسی شهرت دارد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم به طور یقین بسیاری از مسائل و مشکلات فعلی جامعه حل و فصل می شود ولی متأسفانه ما نتوانسته ایم در نوع ارتباط با مردم و انتقال مفاهیم دینی به خوبی فعالیت کنیم و تردیدی نیست که سر منشأ همه این مسائل به عدم موضوع شناسی مطلوب ختم می شود.

این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه اهل هنر و قلم باید در آثار خود " نیاز با مذاق" را با هم تطبق دهند، اظهار داشت: گاهی اوقات ممکن است ما بیاییم بگوییم مباحث مربوط به مسائل اعتقادی، احکام، مسائل اخلاقی، اینها مسائلی مسلم هست، قطعاً هست همه هم می دانیم، جزو معارف اصلی دینمان بوده و باید این موارد به جامعه گفته شود، ولی ممکن است بعضی از این موارد مورد استقبال قرار نگیرد یعنی به یک معنا مذاق جامعه با اینجور مطالب گاهی همراهی نداشته باشد، انطباق این دو بر یکدیگر یعنی انطباق نیاز و مذاق یک هنری هست که باید کسانی که در این زمینه کار می کنند نباید از آن غفلت شود.

حجت الاسلام و المسلمین شمس تأکید کرد: الحمدلله این اثر در زمره اساسی ترین، ضروری ترین و بیشترین دغدغه مورد نیاز جامعه است که با درایت برنامه ریزان مؤسسه فرهنگی درالعرفان به جامعه اسلامی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب در دو بخش " سهولت " و " سهل انگاری" مطالب ارزشمندی را ارائه کرده است، افزود: خود اسلام این را خواسته و طبیعتاً وقتی که حدود، سقر و محورها بیان شود، چنین دسته بندی در ساختار کتاب شکل می گیرد، که کار بسیار عالی است.

وی ادامه داد: و در بخش دوم کتاب، بحث سهل انگاری مطرح شده است، که باز عدم غفلت از این جهت که خدایی نخواسته این باعث نشود که آن چیزی که در بین مردم مرسوم هست و طبیعتاً با آن آشنا هستند و می دانند دین اسلام دین سهل است، این را با سهل انگاری تطبیق می دهند.

مدیر سابق بوستان کتاب بیان داشت: موضوع بسیار با اهمیت و خوبی است و لازم هست که گرچه ممکن است بعضی از موضوعاتی که انتخاب می کنیم باز سؤال بشود لذا اولویت بندی در این جهت هم اهمیت دارد ولی کتاب الحمدلله از جهت موضوع بهترین موضوع انتخاب شده است و جزو موارد مورد نیاز جامعه، هم دفاع از بیان احکام اسلام می باشد و خود، از چهره اسلام دفاع می کند.

وی گفت: اما راجع به خود بحث محتوا چون کتاب و البته تلقی هم همین است، در مقدمه هم آمده که این مطالب مجموع سخنرانی های حضرت استاد انصاریان بوده است و طبیعی است وقتی می خواهیم به کتاب تبدیل کنیم و در اختیار مخاطبین قرار دهیم تردیدی نیست که کار سختی در پیش خواهیم داشت.

مدیر سابق بوستان کتاب در پایان تصریح کرد: اقدام مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان در نشر و گسترش معارف و آموزه های دینی قابل ستایش است زیرا امروز نه تنها جامعه ایرانی بلکه عرصه بین الملل تشنه معارف حق و آموزه های دینی ساختارمند هستند.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود