کد خبر: 6021

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / اخبار کتاب
+3
بازدیدها: 1 518

هیأت انتخاب و خرید کتاب

هیات انتخاب و خرید کتاب طی نزدیک به  دو دهه فعالیت فعالیت می کند […]

هیات انتخاب و خرید کتاب طی نزدیک به  دو دهه فعالیت مستمر در راستای وظایف قانونی در زمینه کمک به ناشران از طریق پرداخت یارانه و نیز مجموعه‌سازی بخشی از کتابخانه‌های سراسر کشور و همچنین توسعه کتابخوانی در حوزه فرهنگ عمومی از طریق انتخاب، خرید و اهدای کتاب‌های مناسب حوزه فرهنگ عمومی در فرایند بازار نشر کتاب کشور، تلاش داشته است تا حداکثر امکانات را در حوزه اختیارات و مقدورات خویش به کار ببرد تا رونق بخشی توامان در حوزه نشر و حوزه کتابخوانی فراهم آورد. این روند به استناد بندهای (٢و٣و٤) ماده ١ و بند (١٢) ماده ٢  قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب سال ١٣٦٥ مجلس شورای اسلامی و ماده ٣ آیین نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات مصوب سال ١٣٨٨ هیات دولت با هدف مجموعه‌سازی بخشی از کتابخانه‌های کشور و به منظور توسعه کتابخوانی در حوزه فرهنگ عمومی و همچنین حمایت از انتشار کتاب‌های مناسب بر مبنای آیبن نامه انتخاب و خرید کتاب مصوب ٣/١١/١٣٩٤ انجام می‌پذیرد.

طبق این آیین‌نامه ، چهار کارگروه تخصصی (دین، علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، کودک و نوجوان، و هنر و ادبیات) نسبت به ارزیابی کتاب‌های ارسالی از سوی ناشران در زمینه خرید عناوین و میزان شمارگان آن‌ها تصمیم می‌گیرند و مصوبات آن‌ها بعد از تأیید در هیات مرکزی انتخاب و خرید کتاب اجرایی خواهند شد.

اعضای هیات و کارشناسان کمیته‌های تخصصی آن مرکب از اشخاص زیر هستند:

١-      آقای دکتر سید عباس صالحی

٢-      آقای دکتر محمد سلگی

٣-      آقای محمدعلی مهدوی‌راد

٤-      آقای سید محمدکاظم شمس

٥-      آقای محمد مهدی معراجی

٦-       آقای رضا مختاری

٧-      آقای حسن طارمی

٨-      آقای دکتر سعید پورعلی

٩-      آقای علی اوجبی

١٠-     آقای علی‌اصغر سیدآبادی

١١-     آقای سید علی کاشفی خوانساری

١٢-     آقای علی گلشن

١٣-     آقای محمدعلی شامانی

١٤-     خانم معصومه انصاریان

١٥-     آقای علی اصغر محمدخانی

١٦-     آقای دکتر اسماعیل امینی

١٧-     آقای محمدرضا موحدی

١٨-     خانم بلقیس سلیمانی                                                                    

مراحل روند کار این هیات به قرار زیر است:

الف) ناشرانی که تمایل دارند کتاب‌های شان در جلسات بررسی این هیات قرار گیرند، می‌توانند طی ساعات ٩-١٢ روزهای کاری، یک نسخه از کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در سال جاری و سال گذشته را به دبیرخانه هیات (ساختمان مرکزی وزارتخانه، طبقه دوم، اتاق ٣٢٧) تحویل دهند. دبیرخانه از پذیرش کتاب‌های فاقد مجوز  قانونی و اعلام وصول، کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی مدارس و کنکور و کتاب‌های رنگ‌آمیزی و بازی‌های کودکان، معذور است. همچنین در صورتی که مشخص شود ناشر نسخه‌ای مغایر با اطلاعات واقعی کتاب مانند نوبت چاپ یا قیمت تحویل داده است، تا دو سال از استفاده از تسهیلات انتخاب و خرید کتاب محروم خواهد شد.

ب) کتاب‌ها بعد از تحویل از ناشر، ثبت اداری و نرم افزاری خواهند شد و پس از بررسی پیشنهادی در کمیته تخصصی بر حسب موضوع‌شان، در هیات انتخاب و خرید کتاب مورد تصویب نهایی قرار خواهند گرفت. معیار انتخاب کتاب‌ها و تعداد خریدشان، ترکیبی از شاخص‌های کیفی، قالبی و محتوایی مانند رعایت بایسته‌های نوشتاری به لحاظ روش تحقیق در آثار پژوهشی، میزان خلاقیت و نوآوری و پختگی متن در آثار هنری، پاکیزگی و کیفیت چاپ و صفحه‌بندی و ویراستاری و درج تصاویر، نیازسنجی‌های وزارتخانه بر مبنای اعلام کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کشور، اولویت های موضوعی بر حسب وظایف و اهداف وزارتخانه و...است. نتایج و مصوبات، روی درگاه معاونت امور فرهنگی وزارتخانه به نشانی http://mof.farhang.gov.ir/fa/home/book  درج می‌شود.

ج) ناشران محترم بعد از اطلاع از تصویب عناوین ارسالی شان از طریق سایت اینترنتی مربوط، همراه با کتاب‌های مصوب به میزان اعلام شده، به انبار کتاب واقع در: جاده مخصوص کرج، کیلومتر ١٠، روبروی شهاب خودرو، خیابان نخ زرین، خیابان شهید جلال، روبروی صنایع آموزشی (هنرستان پیام شهید)، تلفن: ٥١-٤٤٥٤٥١٤٩ ، مراجعه کنند و پس از تحویل کتاب‌ها و دریافت رسید انبار، طی مراجعه به امور مالی معاونت فرهنگی وزارتخانه (اتاق ٣٢٥)، مدارک زیر را به مسئول ذی ربط تحویل دهند:

١-      رسید انبار ٢ برگی (نسخه ذی حسابی و امور مالی)

٢-      کپی پروانه نشر معتبر (در زمان دریافت حواله، پروانه نشر حداقل تا ٢ ماه آینده دارای اعتبار باشد، کپی کارت ملی و کپی شناسنامه ناشر

٣-      فاکتور فروش رسمی سربرگ ناشر

٤-      اعلام شماره حساب در یکی از بانک های ملی به نام صاحب پروانه نشر

٥-      ارائه تصویر کد اقتصادی (سازمان ها، شرکت ها و موسسات)

 

د) ناشرانی که بخشی از مصوبات‌شان جزو انتخاب‌های کانون فرهنگی مساجد است، قبل از مراجعه به انبار عمومی، برای تحویل عناوین مربوطه، به انبار این نهاد واقع در جاده مخصوص کرج، تهرانسر، بلوار گل‌ها، مجتمع سازمان نهضت سواد آموزی، انبار مرکزی ستاد اقامه نماز (آقای بی‌پروا)، تلفن: ٤٤٥١٩٢٣٢ و ١٤٧٤٤٠١-٠٩١٢ مراجعه کنند.

ه) ناشران محترم هنگام دریافت رسید انبار، حتماً به تطبیق اطلاعات مندرج در آن با مشخصات کتاب بپردازند تا درصورت مغایرت‌های احتمالی، مراتب مورد رسیدگی قرار گیرد، در غیر این صورت اعمال تغییرات در مراحل بعدی میسر نخواهد بود.

و) مهلت مراجعه به انبار و تحویل کتاب و مدارک تا ٣ ماه بعد از اعلام در سایت است. از این رو باتوجه به اقتضائات اداری – مالی معاونت، مراجعات بعد از مهلت مقرر مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

ز) جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن های زیر تماس حاصل شود:

 ١- دفتر تحویل کتاب و برگزاری جلسات           ٣٨٥١٣٠٤٩   

٢- دفتر تنظیم حواله خرید کتاب                             ٣٨٥١٢٨٥٠

٣-      دفتر امور مالی                      ٣٨٥١٢٩٩٤    

منبع: +

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود