تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
يگانه مولود كعبه
سروده آیت الله سیدحسین شمس –مدظله- در مناقب حضرت امام_امیرالمومنین علی علیه السلام، باتبریک میلاد مسعود آن حضرت […]
سروده آیت الله سیدحسین شمس –مدظله- در مناقب حضرت امام_امیرالمومنین علی علیه السلام، باتبریک میلاد مسعود آن حضرت
ماه رجب مبارك است، ماه ولادت ولى
مولود كعبه آمده است، كعبه دل يعنى على
ماه رجب مبارك است، مائده آمد به زمين
ز آسمان معدلت، نمونه اى از آن على
ماه رجب نموده است، جلوه در او وجود حق
ز جلوه وجود او، نمونه ای مثل على
فيض عظيم ذوالجلال، گشت نصيب خلق او
منبع خير و بركت، چشمه جوشان على
جلوه نموده حق در او، مظهر حق بود على
پرتوى از كمال او، آيت عظمى است على
هست در او كمال حق، هديه نموده بهر او
ذاتى حق، كمال او، بالتّبع است بهر على
مظهر قدرت حق است، خلقت بى مثال او
چو بهترين نمونه اى، بهر وجود او على
فرد دوم ز خلقت است، تالى تلو احمد است
ز هر جهت كه عالى است، چه آن كه او بود على
يگانه عارف اله، علم وى است افاضه اى
مركز انوار حق است، قلب مطهّر على
گَهِ اراده علوم، افاضه مى شود ز غيب
هر چه بخواهد ز علوم، عجب مكن تو از على
گفت سلوني به همه ز قبل فقدان من
پرسش و هر سؤال را، دهد جواب آن على
به راه هاى آسمان، ز راه ارض اعلمم
منم محيط بر همه، سؤال كن تو از على
عيبه علم لايزال، مخزن اسرار اله
هر آنچه معضلى بود، حلّ نمایدش علی
لذا زعامت جهان، بُد آن سزاوار على
چرا كنند غصب حقّ او، كنند منزوى على؟
كليد علم و معرفت در يد بيضاى على
لبتشنگان معرفت، خشكلب علم على
على معلّم بشر، على است منبع علوم
ندارد او به كس نياز، همه نيازمند على
نموده اند منزوى، تمام علم و عدل را
چو كرده اند منزوى، علىّ و اولاد على
على است بنده اله، بنده مطلق وى است
هر آنچه او طلب كند، همو طلب كند على
اگر كه جاىگاه زادنش، كعبه شده است جاىگاه
كعبه دلهاى همه، كعبه سزاوار على
چو بدو مولد على، ز كعبه شد شروع آن
ختم حيات او نمود، فزتُ و ربِّ كعبۀ على
مدح على كه را سزد، مدح على خدا كند
چو در كلام وحى خود، نمايد او مدح على
سوره هل أتى ببين، سوره مائده نگر
اكمال دين براى خلق، بود ولايت على
نيست ميان او و حق، فرق به جز غنا و فقر
كمال او كمال حق، نمونه حق است على
اگر عقول عاليه، براى درك قلّه اش
زنند پَر به سوى او، مقام شامخ على
بسته به او نظم جهان، نظم اتمّ و اكملش
ناقص و ناتمام بُد، گر كه نبُد در آن على
در آسمان معرفت، گذر ز هفت آسمان
ز عرش حق گذشته است، به حق رسيده است على
بين على و كردگار، هيچ حجاب و ستر نيست
چه او به ديده دلش، رؤيت حق كند على
سؤال كردی ز علی، تو ربّ خویش دیده ای؟
عبادتش نمی کنم اگر که من نبینمش،جواب او گفت علی
مدام او به ياد حق، غفلت از او نمىكند
ز خوفش از مقام رب، شبانه غش كند على
على ز خود گذشته است، گذر نموده از خودى
تمام فكر او حق است، توجّهش به حق على
ز غير او منقطع است، منقطع است ز ماسوى
روانه گشته سوى حق، رسيده است به حق على
على است عارف اله، به ديده دل و شهود
ببيند او خداى را، به چشم جان خود على
قلب مطهّر على، بس كه وسيع است و عميق
علوم اوّلين و آخرين، نهفته در قلب على
على است با حق و حق است با على مدام
ز حق نمود پيروى، چو بنده حق است على
على است مرتبط به حق، بلكه على است عين ربط
چو عين ربط داندش، بسته دل است به او على
على است قلّه شرف، رضاى او رضاى حق
همه وجود او حق است، خلاصه حق است على
ضربه او به عمرو دون، فوق عبادت همه
كه اين چنين ختم رسل، نموده مدحت على
ز ضربتش نمود محو، ريشه كفر و شرك را
چنين عمل كه را سزد به غير مرتضى على
مدح على كه را سزد، كه او كند مدح حرىّ
نبىّ وحى را سزد، كه او كند درك[1] على
لسان گوياى حق است، نهج البلاغه[2](بلاغۀ) على
كه دون وحى و فوق هر سخن، كلام شيواى على
حقايقى نهفته است در آن كلام معجزه
كه فوق درك همگان، چو در خور فهم على
حقايق نهفته اش، دليل و شاهد و سند
كه اين كلام صادر از مقام شامخ على
درك چنين حقايقى موهبت خداى اوست
عطا نموده است به او، چون كه سزاوار على
فصاحت و بلاغتش در اوج قلّه كمال
كه هر فصيح و هر بليغ، نموده منفعل على
هر كه على را بشناخت، خيمه بزد نزد دلش
نفى كند ولاى غير، عشق و ولايت على
عشق على نموده است، خراب خانه دلم
ساخته است براى خود، خانه دل، عشق على
من كه تو را نديده ام، محبّتت چشيده ام
كرامت است بهر من، محبّت تو يا على
محبّتت كرامت است، براى هر محبّ تو
كرامتى فزونتر است، پيروى تو يا على
هر كه چشد محبّتت، مست محبّتت شود
چشيدن محبّتت، الذّ لذّات، على
جاذبه محبّتت مرا كِشد به سوى تو
اميد آنكه حشر من، بود جوار تو، على
خانۀ خلوت دلم خالى ز اغيار گشته است
نيست در آن خلوت دل، جز على و آل على
در همه اعماق دلم، نيست به جز مهر على
درون ذرّه ذرّه ام، شنو نداى يا على
مهر و محبّت على، گشته عجين خلقتم
تك تك ذرّات من است، مملوّ از مهر على
شده است صدر اين دلم، چو جاىگاه فاطمه
صدرنشين ديگرش، نبى، پسر عمّ على
من كه تو را گزيده ام، ز غير تو بريده ام
برى ز غاصبان حق، جفا كنند بر على
ذخيره اى نكرده ام، براى عالم دگر
نيست اميد من به جز علىّ و اولاد على
چشم اميد ديگرم به مادرم فاطمه است
هم به نبىّ اعظم است، يگانه محبوب على
اگر كه با دست تهى، سفر كنم از اين جهان
ولى كه با قلب پر از محبّت آل على
مهر نبىّ اعظم و محبّت فاطمه اش
توشه اين سفر بود، علاوه بر مهر على
سفر دراز و پر خطر، ز بار سنگين گناه
نيست ره رهايى اى، به جز شفاعت على
شفاعت على بس است، گر او شفاعتم كند
لذاست روز واپسين، بگویمش يا على
تو قاسم بهشت و نار، تو شافعى ز مذنبان
به مثل من چه مذنبى، شفاعتش نما على
چشم اميد من به تو، نيز به مصلح جهان
چشم جهانيان به اوست، خواه ظهورش يا على
قسم به جان خود على، گر كه دهم سر به رهت
كمال افتخار من، شوم فداى تو على
كه روز حشر در عرصات نزد خلق
نداى خود برآورم، منم فدايى على
منم ز نسل پاك تو، شرافت است بهر من
كه گشته است نصيب من، شوم ز احفاد على
[1] درك= مدح
[2] نهجالبلاغه= نهج بلاغۀ
مطالب مشابه