کد خبر: 5994

تاریخ انتشار: 1395-10-11 - 11:50

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / حوزه علمیه / چهره ها / آسیب ها / فرهنگ و تربیت
+1
بازدیدها: 1 647

تلاش برای تعطیلی درس آیت الله میلانی ره

مرحوم  حجت الاسلام والمسلمین شیخ ابوالحسن قائمی قوچانی ره ;که خود از مخالفان جدی حکمت متعالیه است، در ص429و430 ازمجموعه مصاحبه ها درباره آیت الله میلانی می گوید: […]

مرحوم  حجت الاسلام والمسلمین شیخ ابوالحسن قائمی قوچانی ره ;که خود از مخالفان جدی حکمت متعالیه است، در ص429و430 ازمجموعه مصاحبه ها درباره آیت الله میلانی می گوید:

مرحوم آقای میلانی در ابتدای ورود به مشهد، مهمان مرحوم آیت الله میرزا احمد كفائی بود و مرحوم آیت الله شیخ مجتبی قزوینی از علمای با سابقه مشهد، با اصرار تقاضا كرده بود كه ایشان در مشهد بماند تا طلاب و فضلا از وجودشان بهره ببرند. خود بنده در آن زمان، طلبه ای مبتدی بودم و تازه ملبس شده بودم و در حد و اندازهای نبودم كه منزلت مرحوم آقای میلانی را درك كنم؛ اما دوستان ما نقل می كردند كه مرحوم آشیخ مجتبی قزوینی علاوه بر این كه خودش مستقیما از ایشان تقاضا كرد كه در مشهد بماند، هر روزجمعی از تجار و كسبه مشهد را خدمت ایشان میبرد تا از آقا بخواهند در این شهر بماند. بحمد الله این امر، محقق شد و آقای میلانی در مشهد ماندگار شد. بنابر این در ابتدای كار، ارتباط مرحوم قزوینی با ایشان خیلی خوب بوده است؛ اما بشنوید از سرانجام كار، یکی از علما برای من نقل كرد كه مرحوم شیخ محمدصالح سمنانی كه جامع معقول و منقول و از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی بود، سالیان متمادی، وقتی به مشهد مشرف می شد، به دیدار آقای میلانی می رفت و مرحوم آقای میلانی هم خاضعانه از او پذیرایی می كرد و برای بهره برداری از ذخایر علم ایشان، این آیه قرآن را می خواند.." یوسف ایها الصدیق افتنا" در یکی از این سفرها، بحثی فلسفی، بین ایشان و مرحوم شیخ مجتبی قزوینی در منزل آقای میلانی، مطرح شده بود و مرحوم علامه سمنانی كه مسلط بر حکمت مشاء بود، نظرش را داده بود و مرحوم قزوینی گفته بود آنچه شما گفتید، كفر است. مرحوم سمنانی گفته بود نه، كفر نیست و مرحوم قزوینی خطاب به آقای میلانی گفته بود من از شما كه صاحب فن و اهل نظر هستید، میخواهم كه قضاوت كنید؛ اما مرحوم میلانی، ترجیح داده بود كه سکوت كند و چیزی نگوید. این قضیه باعث شد كه نظر مرحوم قزوینی در باره آقای میلانی صد و هشتاد درجه تغییر كند و ارتباطش با ایشان به هم بخورد. یکی از شاگردان مرحوم میلانی میگفت بعد از این قضیه، شاگردان مرحوم قزوینی كه در درس آقای میلانی هم شركت میكردند، درس ایشان را ترك كردند و از این جهت، صدمه زیادی به ایشان وارد كردند. آقای عباسپور كه خود از شاگردان مرحوم میلانی بوده، میگفت با رفتن این جماعت، تعداد شاگردان آقای میلانی به هفت نفر رسید؛ البته بعدا وقتی فضلا به حقانیت و مراتب علم آقای میلانی پی بردند، دوباره آمدند و درس ایشان رونق گرفت. درجهت مقابله و مخالفت با مرحوم آقای میلانی، مرحوم شیخ مرتضی علم الهدی نقل میكرد كه من در منزل آقای میلانی منبر میرفتم؛ اما مرحوم میرزا جواد تهرانی از من خواست كه دیگر در آنجا منبر نروم. من هم پذیرفتم و نرفتم.

بیشتر این مناقشات و مخالفتها بر سر مشرب فلسفی مرحوم آقای میلانی بود، در حالی كه اینها نمی دانستند مرحوم آقای میلانی در عین حالی كه مطالب فلسفی و آراء ملاصدرا را در درس مطرح میكرد، ذره ای بر خلاف مبانی ائمه معصومین ع معتقد نبود و حركت نمی كرد.

 

تلاش برای تعطیلی درس آیت الله میلانی ره

 



درارتباط با مصائب_علمی وتنگناهایی که برخی در مشهدعلیه آیت الله #میلانی ایجاد می کردند که تاحدتعطیلی درس ایشان تلاش کردند، آیت الله سیدحسین_شمس می گویند

tetyly-drs.mp4 [16.94 مگابایت] (حجم: 19)

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود