کد خبر: 5985

تاریخ انتشار: 1395-10-03 - 12:26

نسخه چاپی | دسته بندی: یادداشت مدیرمسئول / فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / تازه های کتاب و نشر / فضای مجازی / نقد و معرفی کتاب / رسانه مطبوعات / آسیب ها / سیاسی اجتماعی / اجتماعی
+2
بازدیدها: 621

انتشار نشریه الکترونیک انسان

اولین شماره این نشریه پاییز 1395 وبا پرونده ویژه دروغ از طرف شفقنا ، پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه،  منتشر شد […]

شفقنا درصدد است به منظور ترسیمِ وضعیتِ فعلیِ جامعۀ ایران و ارائة تصویری دقیق تر از شرایط حاکم بر جامعه، مجموعه جستارهای پرونده محوری، با عنوان  "رصد اخلاق ودین"  در حوزه های گوناگون فرهنگ و اجتماع تهیه کند.

اولین شماره این نشریه پاییز 1395 وبا پرونده ویژه دروغ از طرف شفقنا ، پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه،  منتشر شد.

مدیر مسئول:  مجتبی حسینی اصل،

رییس شورای سیاستگذاری و سردبیر: محمدرضا جوادی یگانه

شورای سردبیری: سیدضیا هاشمی، محمدعلی نادعلی زاده، عقیل دغاقله، حبیب الله عباسی، افسانه پرچکانی، سمانه جعفرزاده

 

در مقدمه آن در صفحه 3 آمده است:

امروزه گفته می شود "دروغ" و رواج آن در سطوح جامعه پیامدها و اثرات ناگواری در همه عرصه ها بر جای خواهد گذاشت. چه آنکه دروغ در سطح خرد و فریب افکار عمومی در سطوح کلان می توان موید و تصدیق کننده هر یک بر دیگری باشد. اما در حال حاضر پژوهش هایی که در جامعه ایران انجام شده است حاکی ازافت ارزش های اخلاقی از نگاه خود مردم می باشد. به عنوان نمونه طی پژوهشی که از سوی شورای اجتماعی کشور تحت عنوان " پیمایش ملی سرمایه اجتماعی " انجام شده است پنداشت مردم در مواردی چون "صداقت" ،" امانتداری"  و "درستکاری"  طی دو پیمایش سال های 84 و 93 را با افت و فرسایش زیادی مدعی است که طی ا ین بازه 10 ساله  به شدت ا فت کرده ا ست. لذا به نظر می رسد  افت اخلاقیات درجامعه ا یرانی جدی است.

بدین منظور شفقنا درصدد است به منظور ترسیمِ وضعیتِ فعلیِ جامعۀ ایران و ارائة تصویری دقیق تر از شرایط حاکم بر جامعه، مجموعه جستارهای پرونده محوری، با عنوان  "رصد اخلاق ودین"  در حوزه های گوناگون فرهنگ و اجتماع تهیه کند. هدف از نگارش این جستارها رصد جامعۀ  ایران و جهان پیرامون آن، از منظری دینی، اجتماعی و فرهنگی است. این پرونده ه ا می توانند متأثر از

رویدادی خاص باشند؛ رویه ای مشخص در جامعه را پی گیرند؛ تحوّلاتِ نامحسوس در بطن جامعه را آشکار کنند؛ یا پدیده ای نوپدید را شناسایی کند. با این حال، یک جستار (essay) یا یادداشت، لزوماً متنی آکادمیک و پیچیده در قیدوبندِ مقالات علم یپژوهشی و ملزم به ذکرِ چارچوب های نظری و روش های پژوهشین خواهد بود وبینشِ  اجتماعی-فرهنگی نگارنده آن و دانش نظری و تجربۀ پژوهشی وی، محل اتکای این نوشته هاست.

مجموعه جستارهای مربوط به هر موضوع، در قالب مجله الکترونیکی در سایت شفقنا منتشر خواهد شد و البته به صورت جداگانه نیز پس از آن

نشر خواهد یافت.

با توجه به اهمیت مساله دروغ و گستردگی آن در جامعه ایران، نخستین پرونده در این باب را به موضوع  "دروغ"  اختصاص دادیم که سرفصل این

موضوعات عبارت است از:

دروغ مصلحت آمیز، تقیه، توریه،

مباهته (فقهی و کلامی)

دروغ در قرآن

سیره پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) درمصلحت، تقیه و دروغ

آیا شیعه متهم به تایید دروغ است؟

دروغ در فلسفه های اخلاقی جهان

وضعیت دروغ در جامعه ایران

دروغ در جهان مدرن

روانشناسی دروغ

جامعه شناسی دروغ

دروغ از منظر حقوقی

پیامدهای دروغ

دروغ در سیاست

 

در صفحه 4 استفتا از 6 تن از مرجع عظام با این سوالات که پاسخ هرکدام ذکر شده

حضرات آیات عظام شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، مرحوم موسوی اردبیلی)در زمان حیات(، صانعی، صافی گلپایگانی و سبحانی به پرسشی

درباره دروغ مصلحت آمیز، تقیه، توریه، مباهته پاسخ داده اند.

متن پرسش های شفقنا و پاسخ های این مراجع تقلید شیعه بدین شرح است:

الف-تعریف فقهی دروغ چیست؟ آفات دروغ و مجازات دروغ در شرع مقدس چیست؟

ب-آیا دادن نسبت خلاف واقع یا بهتان زدن به فرد یا گروهی که آن را «بدعت گزار » می نامند به لحاظ شرعی جایز است؟ اساسا در چه مواردی

مباهته جایز است؟ آیا در مباهته تفاوتی بین مخالفان داخلی با دشمنان خارجی وجود دارد؟

ج-تعریف فقهی تقیه و دلیل جواز آن چیست؟

د-آیا پس از آنکه تقیه انجام شد الزامی در بعد از انجام تقیه مبنی بر راستگویی و افشای حقیقت وجود دارد؟ اگر فردی بر حسب مصلحت کلام غیر

واقع در برابر مخاطب حقیقی و حقوقی خود بر زبان جاری کرد، می بایست بعدا و پس از رفع آن مصلحت، حقیقت مطلب را بیان بدارد؟

ه-تعریف امر اضطرار و معیار تشخیص آن برای گفتن دروغ یا پنهان کردن حقیقت به لحاظ شرعی چیست؟ اگر بنا شود هر فردی بنا به مصلحتی به تشخیص خود دروغ بگوید یا توریه کند، آیا باب دروغگویی در جامعه گشوده نمی شود؟

و-در مواردي که دروغ به خاطر ضرورتي مجاز شمرده مي شود، بهتر است کدام یک از این موارد استفاده شود: دروغ صریح، تقیه یا توریه؟

 

به دنبال آن در صفحه 6 گفت وگو با آیت الله موسوی بجنوردی با عنوان که دروغ مصلحت آمیز را قبول ندارم.

و به دنبال 13 یادداشت ومقاله از اساتید حوزه ودانشگاه

رضا داوری اردکانی در صفحه / 9

مصطفی دلشاد تهرانی در صفحه  / 11

سید ضیا مرتضوي در صفحه  / 13

سیدجواد ورعي در صفحه  / 15

ناصر فكوهي در صفحه  / 17

محمدامین قانعي راد در صفحه  / 19

محمدرضا جوادي یگانه در صفحه  / 21

حسن محدثي در صفحه  / 23

عقیل دغاقله در صفحه  / 25

بهمن كشاورز در صفحه  / 27

علیرضا علوي تبار در صفحه  / 29

عبدالله ناصري در صفحه  / 31

علی بابایی زاد در صفحه  / 33

 

پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب توفیق دست اندرکاران این نشریه را از درگاه احدیت خواستار است.

 

انتشار نشریه الکترونیک انسان

 

انتشار نشریه الکترونیک انسان

 

انتشار نشریه الکترونیک انسان

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود