کد خبر: 5972

تاریخ انتشار: 1395-08-27 - 14:49

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / حوزه علمیه / چهره ها / علمی پژوهشی / اخلاق و تربیت / مسائل نظری / سیاسی اجتماعی / اجتماعی
+1
بازدیدها: 1 703

آیت الله جوادی آملی: وظیفه علما رصد انقلاب و عرضه نیازهای نظام به قرآن است

مرحوم علامه بیان کردند که قرآن با تمام کتاب هایی که زیر این آسمان نوشته شده است فرق دارد؛ زیرا کتب انسانی ،تجریدی عقلی کلامی و فلسفی و عرفان نظری و شهود است و غیر از حس و تجربه و شهود در بین بشر […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرنگار خبرگزاری حوزه حضرت آیت الله جوادی آملی در چهاردهمین همایش مجمع عالی تفسیر حوزه  و بزرگداشت سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی در دارالقرآن علامه طباطبایی گفتند: علامه طباطبایی از آنچه در عالم می گذشت در خدمت قرآن بهره برد؛ ایشان مسایل دنیای روز خود را به قرآن عرضه کرد و المیزان در این مسیر خلق شد.

ایشان افزودند:

از مرحوم امین الاسلام تا مرحوم فیض حوزه ها در زمینه قرآن کار خاصی با قرآن نداشتند؛ مرحوم فیض نیز چیز جدیدی به استثنای چند روایت نیاوردند؛ از زمان مرحوم فیض تا زمان علامه 400 سال جامعه اسلامی خوابیده بود و تفسیری نداشتیم.

این مرجع تقلید اظهارکردند: علامه طباطبایی مشروطه و جنگ جهانی اول و دوم را تشریح کرد و خواسته های آنان را شناسایی کرد و سپس وارد تفسیر شد؛ آنچه که امروز وظیفه علما است، رصد انقلاب است که انقلاب به خود چه آورد و چه می خواهد و چه چیزی او را نگه می دارد.

معظم له خاطرنشان کردند: جنگ های جهانی برای مرگ آمده بودند درحالی که انقلاب ما برای حیات آمده است،  بیان این مسئله یک همت عالی می خواهد؛ عناوینی که در المیزان بیان شده است در گذشته نبوده و علامه این مسایل را از قرآن گرفتند.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآورشدند: افراد بسیاری در حوزه وارد شدند، ولی نتوانستند کار کنند و فعالان امروز حوزه باید شاکر باشند که در این عرصه گام بر می دارند؛ امروزه  علما باید نیازهای انقلاب و نظام را به قرآن عرضه کنند.

ایشان افزودند: نزول قرآن به زمین همچون باران نیست چون یک سر قرآن دست خداوند است؛ یک بخش بالای قرآن نه عبری و نه عربی است، بلکه علی حکیم است پس همه چیز در قرآن وجود دارد.

این مرجع تقلید اظهارکردند: مرحوم علامه بیان کردند که قرآن با تمام کتاب هایی که زیر این آسمان نوشته شده است فرق دارد؛ زیرا کتب انسانی ،تجریدی عقلی کلامی و فلسفی و عرفان نظری و شهود است و غیر از حس و تجربه و شهود در بین بشر نیست؛ علامه فرمودند قرآن به اصل تذکر اصرار دارد و این مساله در هیچ کتاب دیگری نیست.

معظم له خاطرنشان کردند: علامه این راه را پس از عرض نیاز از قرآن استخراج کرده است؛ کسانی که با چراغ خاموش حرکت می کنند جزو عقلا و متفکران است که کاری هم از آنها ساخته نیست؛ تنها از قوم یعقلون حرکت و قیام انجام می شود، زیرا تا کسی با عقل قیام نکند به این درجات معرفتی نمی رسد.

حضرت آیت الله  جوادی آملی یادآورشدند: اگر بخواهیم مثل امام راحل مشکل جامعه را حل کنیم از عالم و عاقل ساخته نیست، بلکه از کسی ساخته است که قیام به عقل و عدل دارد.

ایشان افزودند: اگر انسان عاقل باشد مشکل خود را حل می کند و اگر بخواهد در دستگاه قضا ورود کند، باید قیام به قسط داشته باشد؛ حال اگر قرار باشد پرونده های میلیاردی را به کسی بدهند ،باید  قوام به قسط باشد تا کمرش زیرا این بار نشکند.

این مرجع تقلید اظهارکردند: علامه بیان می کند که مدرسه قبلی، برای ما اصل است که با درس خواندن به نتیجه نهایی نمی رسیم، بلکه باید با نماز شب به جایگاه برسیم

آیت الله جوادی آملی: وظیفه علما رصد انقلاب و عرضه نیازهای نظام به قرآن است

 

.

معظم له خاطرنشان کردند: انسانی که در این مکتب رشد کرده است به دنبال این است که درحال حاضر بهشت را ببیند و نه اینکه به بهشت برود که این مقام، همان مقام شهود است؛ امام علی(ع) نیز در نهج البلاعه به همین مساله اشاره دارد؛ راه تذکر، همان مطلبی است که علامه در خصوص قرآن به آن اشاره کرده است.

حضرت آیت الله  جوادی آملی یادآورشدند: ممکن است کسی در تمام عمر قرآن را ندیده باشد، ولی در اصول متخصص باشد؛ چنین دانشجویی ممکن است در حوزه وارد شود و جلد اول و دوم کفایه را مطالعه کند و تدریس نیز داشته باشد زیرا حوزه را اصول اداره می کند.

ایشان افزودند: در حال حاضر از 800 درس اصول 20 تا 30 درس اصول کافی است و بقیه باید گرد قرآن جمع شوند؛ اگر نهری به بحر وصل شد هیچ وقت آب آن تمام نمی شود.

این مرجع تقلید اظهارکرد: در محضر قرآن، علوم فراوان و نیازهای فراوانی داریم؛ در این زمینه باید نیاز را بشناسیم و به قرآن عرضه کنیم و از آن جواب بگیریم.

معظم له خاطرنشان کردند: ذائقه مردم عسل پذیر است که به همه مردم نیز عطا کرده است؛ خداوند انسان را یک ظرف خالی قرار نداده است یعنی معده انسان تنها غذای سالم را قبول می کند و اگر غذای بد باشد، پس می زند؛ قلب انسان نیز همین شکل است.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآورشدند: انقلاب اسلامی پس از عصر ائمه(ع) عالی ترین نعمتی است که خداوند به مسلمانان عنایت داده است؛ در هیچ کتاب قانون اساسی مبانی که در قانون اساسی بیان شده، وجود ندارد؛ این نظام امروزه با سوالات مختلفی مواجه است که باید به قرآن عرضه کنیم و پاسخ ها را نیز از قرآن بگیریم.

منبع: حوزه نیوز

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود