کد خبر: 5958

تاریخ انتشار: 1395-07-25 - 10:27

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / آسیب ها / اخلاق و تربیت / اهل بیت علیهم السلام
0
بازدیدها: 1 535

محمد صدرایی: تئوریزه کردن فحاشی در مجالس مذهبی

حاج منصور ارضی بازهم گرد وغبار به پا کرد اما این بار جنس توهین وبی ادبی اش متفاوت بود. او این بار خواسته یا ناخواسته نسبت ناروا به کسی داد که سال‌ها نام ونان ادعای نوکری اش را خورده بود […]

حاج منصور ارضی بازهم گرد وغبار به پا کرد اما این بار جنس توهین وبی ادبی اش متفاوت بود. او این بار خواسته یا ناخواسته نسبت ناروا به کسی داد که سال‌ها نام ونان ادعای نوکری اش را خورده بود

ماجرا ازمصاحبه حاج منصوربا برنامه بی‌تعارف اخبار بیست وسی آغاز شد وی در این برنامه در مواجهه با این سؤال که: «انتقادات حاج منصور گاهی آن قدر شدید است که می توان گفت انتقاد نیست ناسزا است»، این روش رفتاری خویش را الگوگرفته از سیره امام حسین علیه‌السلام دانست! و گفت: چرا به من ایراد می گیرید به امام حسین ایراد بگیرید!

کارنامه ناسزا گویی‌های حاج منصور یک گزارش ومقاله مفصلی می طلبد ولی برخی از آنها از یادها نرفته است از جمله:

بخشی از رای دهندگان به انتخابات را فاحشه خواند.هاشمی رفسنجانی را پیر کفتار خواند وخواستار خبر مرگش شد .آیت‌ا... مکارم را به اسم کوچک خطاب قرار داده واز او انتقاد کرد،قالیباف را باابن سعد مقایسه کرد،انوشه انصاری را زنا زاده توصیف نمود.برخی اصلاح طلبان را حرامزاده ویکی از نمایندگان را پفیوزدانست.

یکی از اظهارات عجیب منصور ارضی، سخنرانی وی در شب 19 رمضان سال 88(شهریورماه)، در مسجد ارک تهران بود که در جریان آن مدعی شد: «۱۰۰ نفر دختر و پسر را به استخری از مشروب برده‌اند و پس از تجاوز آنها به یکدیگر و مصرف مواد مخدر به میان جمعیت آمده‌اند و زده‌اند و کشته‌اند.ادعایی که فقط منحصر به خود وی بود.

 

محمد صدرایی: تئوریزه کردن فحاشی در مجالس مذهبی

 

 

حاج منصور پس از اعترافات ابطحی هم در قضایای سال 88 در مسجد ارک تهران گفت:ابطحی با این همه مشکلاتی که داشت، در حال زناکردن بازداشت شد و اعترافات او نیز به همین دلیل بوده است. این سخنان افتراآمیز اگرچه با پاسخ خونسردانه ابطحی مواجه شد اما یکی از معدود مواردی بود که موجبات ناراحتی و دلخوری برخی از پامنبری‌های قدیمی وی را فراهم کرد. ابطحی در پاسخ به این ادعای منصور ارضی گفته بود که «من را در منزلم و در کنار زن و بچه‌ام گرفتند؛ یک کمی فکر کنید کس دیگری از آشنایانتان نبوده؟ اشتباهی نگفتید؟ طفلک جوانان مخلصی که درس دین از اینان می‌جویند».

او در باره مشایی هم گفت: این آقایی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است وبعدهم با ذکر قسم جلاله، گفت که «هر کس مشایی را بکشد، پول خونش را من می‌دهم».

وقتی این توهین‌ها وافتراها را انسان در کنار ادعای نا مربوط وموهنانه حاج منصور در الگو گیری از سید الشهدا(ع) قرار می‌دهد به عمق توهین وی امام حسین پی می برد لذا بی جهت نیست که در واکنش به این بی ادبی یک استاد حوزه ودانشگاه فریاد بر می‌آورد اگر عبا وعمامه خود را در این مصیبت آتش بزنیم حق داریم.

سخنان اخیر ارضی باعث واکنش زیادی در محافل مختلف بویژه دنیای مجازی شد در این ارتباط اولین فردی که واکنش نسبتا مناسبی داشت حجت‌الاسلام والمسلمین قائم مقامی بود.

سید عباس حسینی قائم‌ مقامی گفت: قطعه فیلمی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که باید به آن گریست. در این فیلم ساحت اهل بیت توسط یک مداح که بیش از ۴۰ سال است می‌‌شناسمش مورد جسارت قرار گرفت. این بنده خدا فردی متدین و سرشناس و خالص است و خیلی از حرف‌‌هایی که به وی نسبت می‌‌دهند به او نمی‌چسبد اما به مفهوم واقعی کلمه، بی‌ سواد است.در این فیلم مصاحبه‌ گر به وی می‌ گوید گاهی شما در جلسات خود انتقاد می‌ کنید، که وی پاسخ می‌‌دهد بله، بعد از او می‌ پرسد شما در جلسات خود فحش هم می‌ دهید؟ این مداح بی‌ سواد جواب می‌ دهد بله خود امام حسین (ع) هم فحش می‌ داد.این سخن در ایام ماتم و سوگواری اباعبدالله بیان شد آیا مراجع و مدعیان دینداری این فیلم را ندیدند؟ چرا هیچ واکنشی از خود نشان ندادند؟ آیا حاج اکبر ناظم و حاج مرشد و آقای شجاعی اینگونه بودند؟ به کجا می‌ رویم؟ چرا از هیچ‌ جا صدایی بلند نشد؟

وی ادامه داد: آیا اباعبدالله ناسزا می‌ گفت و فحش می‌ داد و حُر فرمانده لشکر یزید ناسزا نمی‌ گفت؟ این تناقض چطور قابل توجیه است؟ حر چون در برابر امام ادب کرد اهل نجات شد و ارتقاء پیدا کرد؛ آن وقت امام حسین (ع) ناسزا می‌ گفت؟ تصور این حرف هم سخت و شرم‌ آور است. اگر بنده و امثال بنده نسبت به این توهین واکنش نشان ندهیم و اعتراض نکنیم لباسمان را باید آتش زد و امام زمان (عج) این کار را می‌ کنند و با هیچ فردی مدعی هم شوخی ندارند.

آیت‌الله غروی: برخی مداحان امپراتوری به راه‌انداخته‌اند و توجهی به تذکرات ندارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اظهارات اخیر یکی از مداحان در صدواسیما و نسبت دادن فحاشی به امام حسین(ع) گفت: معصومین یکپارچه ادب و احترام بودند و نباید بدزبانی خود را دینی جلوه دهیم.

آیت‌الله سیدمحمد غروی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که «آیا اظهارات اخیر حاج منصور ارضی درباره فحاشی کردن امام حسین(ع) با روایات تاریخ اسلام انطباق دارد؟»، گفت: سیره معصومین یکپارچه ادب و احترام بوده است. حتی اگر در مقابله یا مواجهه با کافری قرار می‌گرفته‌اند، حرف درشت می‌زدند اما فحاشی خیر. وی ادامه داد: این حرف غلطی است که امام هم فحش می‌داد؛ ائمه حتی برای حرف درشت زدن هم حد و حدودی قائل بودند. نباید بدعملی و بدزبانی خود را با نسبت دادن به ائمه توجیه کنیم و آن را دینی جلوه دهیم.

آیت‌الله غروی با اشاره به نقش رسانه ملی در پخش اظهارات این مداح سرشناس گفت: پخش این برنامه از رسانه ملی را نمی‌پسندم و رسانه ملی باید این بیانات را اصلاح کند.

وی تصریح کرد: حاج منصور از مداحان برجسته و سرشناس است، از این جهت نه طرح این پرسش از سوی مجری برنامه صحیح است و نه پاسخ ایشان قابل دفاع. دوستان ما در تلویزیون ملی هم باید این اشتباه را بپذیرند و از تکرار آن پیشگیری کنند.

این عضو جامعه مدرسین، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «واکنش علما به این بدرفتاری و بداخلاقی‌های مداحان چه باید باشد؟»، گفت: باید به آقایان تذکر داد و آقایان هم باید توجه کنند؛ هرچند تاکنون توجهی به تذکرها نداشته‌اند و امپراتوری برای خود به راه‌انداخته‌اند.

در فرهنگ اسلامی فحش و ناسزا به هیچ عنوان وجود ندارد

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با نامه نیوز و در واکنش به سخنان منصور ارضی مبنی بر اینکه امام حسین (ع) هم فحش می‌داده است، گفت: در فرهنگ اسلامی فحش و ناسزا به هیچ عنوان وجود ندارد. حتی در نهج البلاغه هم آمده که امیرالمومنین(ع) به یارانش می‌فرمود اگر با کسی مشکلی دارید و در حق شما یک بدی انجام داد آن بدی را بگویید نه اینکه به وی فحش و ناسزا بگویید. وی ادامه داد: در منطق اسلام فحاشی و توهین صریحا نکوهش شده است. امامان و معصومین ما یاران و اطرافیان خود را بر حذر می‌کردند از توهین کردن، نمی‌شود که چنین سخنانی را به امامان نسبت داد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توهین در شان امام حسین(ع) نیست، تصریح کرد:من در مورد مداحان قضاوتی نمی‌کنم اما می‌گویم که شیوه اهل بیت(ع) حتی با دشمنان منطبق بر منطق بوده است.

مرتضی جوادی آملی: رفتار برخی مدعیان مداحی غیراخلاقی است

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ارزیابی اظهارات یکی از مداحان که ناسزاگویی خود را با تاسی از سیره امام حسین(ع) می‌دانست،‌ گفت: ضمن تسلیت و تعزیت سرور و سالار شهیدان حسن بن‌علی که سرمایه فکری و معنوی مکتب تشیع است، درباره این پرسش باید عرض کنم شخصیت امام حسین(ع) بر اساس هویت اصیل الهی ساخته می‌شود که آن هویت منزه از هر گونه نقص و عیب در جهان امکان است.

جوادی افزود: اگر قرآن می‌فرماید «...أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ‌ا... وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ: آنان را خدا لعنت مى‌‏كند و لعنت‏ كنندگان لعنتشان مى‌كنند.» (بقره، ۱۵۹) این افراد در حقیقت کسانی هستند که در مسیر تبری و برائت شناخته می‌شوند. اگر سخن و کلامی در جهت برائت و تبری از جریان نفاق و الحاد و نظائر آن باشد، صبغه قرآنی دارد و سازگار با معارف الهی است، اما آنچه امروز در عرف برخی از افرادی که خود را مداح می‌دانند آمده است، هرگز توسط رفتار ائمه(ع) توجیه پذیر نشده و این‌ها دو جوهر جدای از هم دارند و ما نباید رفتار غیر اخلاقی خود را به ائمه نسبت بدهیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد:‌ ما یک توّلی و یک تبّری داریم. آنچه اهل بیت(ع) در مواجهه کفار، منافقین و جاهلانی که از مسیر دین خارج شده‌اند، برخورد می‌کنند، می‌فرمایند در مسیر تبّری است و چون در مسیر تبّری است جلوه‌ای دینی و الهی دارد و آنچه که احیانا از زبان برخی افرادی که مدعیان مداحی هستند صادر می‌شود، سنخ و جوهری متفاوت داشته و کاری ضداخلاقی و انسانی است و نمی‌توان شأنی دینی برای آن قائل شد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امیدواریم که خداوند عالم نهضت حسینی را که سرمایه جاودان برای امت اسلام خصوصا مکتب تشیع است از هر سخن ناصواب و اقدام ناروا نجات عنایت کند.

واکنش امام خمینی(ره) به دادن نسبت ناروا به اهل‌بیت

شایان ذکر است در سال1367در سالروز تولد فاطمه زهرا(س) و روز زن(هفتم بهمن ماه ۱۳۶۷) برنامه‌ای رادیو با عنوان «سلام، صبح به خیر» پخش شد که از مخاطبین می پرسید: «به نظر شما الگوی امروز زنان ایرانی چه کسی است؟». علی رغم نام بردن اکثر پاسخ دهندگان از فاطمه به عنوان الگو، یکی از مخاطبین از اوشین به عنوان الگویش نام برده و در پاسخ به گوینده که ‌پرسیده بود چرا الگوی شما حضرت زهرا نیست، گفته بود: «حضرت زهرا مال ۱۴۰۰ سال پیش است. ما یک الگوی امروزی می‌خواهیم…»

حضرت امام(ره) هم پس از اطلاع از این رخداد موهن، طی پیامی رسمی و علنی به شدت محمد‌هاشمی (رئیس وقت صدا و سیما) را مورد عتاب قرار داده و فرمودند:

«آقای محمد‌هاشمی

مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی

با کمال تأسف و تأثر روز گذشته (روز شنبه ۸ بهمن) از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج می‌گردد و دست‌اندرکاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتی که ثابت شود قصد توهین درکار بوده است، بلاشک فرد توهین‌کننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید و جدی مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینه‌ها قوه قضاییه اقدام می‌نماید.» (صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۷۶)

امروز سؤال جدی درمیان مردم این است که توهین جاج منصور که کمتر از مخاطبی که الگویش را اوشین می‌دانست،نیست .چرا عده ای سکوت کرده‌اند؟

منبع: 19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود