تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
کد خبر: 5956
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
نسخه چاپی
| دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / فضای مجازی / حوزه علمیه / بایسته های فرهنگ / آسیب ها
بازدیدها: 1 837
چالشهای رابطه روحانیت با نسل چهارم انقلاب؛ دهه هفتادیها؛ حسین ادبی
نسل چهارم انقلاب که از آنها به دهه هفتادیها یاد میشود، کسانی هستند که مزه تلخ سختیهای ابتدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی دهه شصت را نچشیدهاند و در آرامش پس از طوفان، از […]
نسل چهارم انقلاب که از آنها به دهه هفتادیها یاد میشود، کسانی هستند که مزه تلخ سختیهای ابتدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی دهه شصت را نچشیدهاند و در آرامش پس از طوفان، از نعمت امنیت و رفاه نسبی برخوردار شدهاند. این نسل، نه همچون نسل دهه پنجاه و شصت با واقعیات تلخ جامعه از کودکی مواجه شده است تا بتواند واقعگرایی را از همان کودکی در وجود خود نهادینه کند و نه با محدودیتهای افراطی و غلط این دو نسل برخوردی داشته است. نسل چهارم در بستر گذار از دوره رشد عادی علم و فنّاوری به دوره انفجار اطلاعات فنّاورانه و ابزارهای ارتباطی رشد یافته است، بنابراین آرامآرام این رشد را تجربه کرده است. شیوه تربیت این نسل نیز با شیوه تربیت نسلهای قبل از آن بسیار متفاوت است و با نوعی فرزندسالاری همراه است. این نسل محصول والدینی است که خود در دهه چهل و پنجاه با فقر و محرومیت زندگی کردهاند و حالا آرزو دارند که فرزندانشان آن سختیها و محرومیتها را تجربه نکنند. بر این اساس نوعی افسارگسیختگی در فراهم کردن ابزارهای فنّاورانه برای آنان خودنمایی میکند. این شیوه تربیتی، نسل چهارم را با ویژگیهایی همچون اعتمادبهنفس کاذب، دوری از واقعگرایی، بیحوصلگی و عدم صبر و تحمل در مواجهه با واقعیات را تحویل جامعه داده است که آسیبهای این شیوه تربیتی در بخشهای مختلف نهادهای اجتماعی بروز و ظهور پررنگی دارد.
از طرفی آرمانگرایی و اعتمادبهنفس کاذب این نسل، آنها را به انجام کارهای بزرگ همچون ازدواج در سنین کم ترغیب میکند و از طرفی عدم مسئولیتپذیری و واقع گریزی، آنها را دچار طلاقهای زودرس در زندگی میکند.
نسل چهارم با اعتمادبهنفس بالایی که دارد، خود را در اوج میبیند و کمتر نسبت به سخنان دیگران پذیرش دارد. همچنین به دلیل اینکه در دوره گذار جامعه ایرانی از تفکرات سنتی قرار دارد، به دنبال شاخص شدن و متفاوت بودن نسبت به دیگران است. این دو عامل، کنجکاوی او را در تجربه رفتارهای جدید اجتماعی، سرک کشیدن در تفکرات نو و زیبا و تعامل با گروهها و افراد نواندیش در جامعه برمیانگیزد و او را با سردرگمی و حیرت در گرایش به یک تفکر مواجهه میکند.
درواقع پاشنه آشیل این نسل، کنار گذاشتن رفتار صحیح سنتی برگرفته از اصالتهای اجتماعی در مقابل تفکرات جدید است.
روحانیان بهعنوان مبلغان دینی که قرون متمادی وظیفه تبلیغ دین را به عهدهدارند، حالا با نسلی روبهرو شدهاند که آنها را در طیف سنتی و با تفکرات کهنه جای میدهد و اقبالی به همراهی با آنها در مسائل دینی ندارد. این نسل حتی در جلسات مذهبی نیز بیش از اینکه به سخنان روحانیت گرایش داشته باشد به مداحی مداحان گرایش دارد. چالش تبلیغ دین برای نسلی که از اعتمادبهنفس کاذب و صبری کم برخوردار است، روزبهروز به معضلی بزرگ در جامعه دینی تبدیل میشود. برای رهایی از این چالش بزرگ چاره کار بهطورکلی، تغییر نگرش نسبت به شیوههای تبلیغی است، اما اینکه راهکارهای لازم چیست و چگونه میتوان از این معضل عبور کرد، باید به نکاتی چند دراینباره اشاره کرد؛
برای نفوذ و تأثیرگذاری در این نسل، باید بخشی از تربیت نادرست این نسل که توسط خانوادهها رقم خورده است، توسط روحانیت اصلاح شود و لازمه این اصلاح، فهم دقیق و تخصصی نسبت به اصول تربیتی و شیوههای تغییر رفتار از طرف روحانیان است.
برخلاف آنچه در اذهان عموم افراد جامعه جاافتاده است که برای تبلیغ دین باید به عقلانیت و استدلالهای عقلانی توجه ویژه شود، به نظر میرسد برای تأثیرگذاری بر این نسل باید مفهوم تعبد و پذیرش تعبدیات بهخوبی تبیین شده و استدلالهای عقلانی بر این محور متمرکز باشد.
مخاطب شناسی و شناخت ابعاد مختلف فکری این نسل نیز باید موردتوجه ویژه قرار گیرد تا تأثیرگذاری بر این نسل افزایش یابد. افراد این نسل بسیار راحت فریب میخورند و مورد سوءاستفاده قرار میگیرند. بهویژه در امور سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، این نسل حکم سیاهیلشکر را داراست و همین امر موجب میشود سازمانها و نهادهای سیاسی و اجتماعی، از هیجان بهعنوان پوششی برای سوءاستفاده از این نسل بهره گیرند. شناخت هیجانات و نوع تفکر این نسل به بهبود شیوه نفوذ و تأثیرگذاری در آنان میانجامد.
ازجمله نکات قابلتوجه در مواجهه با این نسل، جسارت این نسل در زیر سؤال بردن ارزشها و باورهای دینی است. متولدان دهه پنجاه و شصت به دلیل اینکه در متن ارزشهای دینی و مبارزه برای حفظ آنها قرار داشتهاند، خود را صاحبان این ارزشها دانسته و پذیرش ارزشهای دینی برای آنها بسیار راحت است. برخلاف نسل چهارم که هیچ تلاشی برای به دست آوردن این ارزشها نکرده و ارزشهای موجود در مواردی بهعنوان مانع، راه را بر آرمانگرایی او میبندد. این نسل هیچ تعهدی نسبت به حفظ این ارزشها در خود نمیبیند مگر اینکه ازنظر عقلی و احساسی بتواند با آن ارزش ارتباط برقرار کند.
نسل چهارم با اعتمادبهنفس بالایی که دارد، خود را در اوج میبیند و کمتر نسبت به سخنان دیگران پذیرش دارد. همچنین به دلیل اینکه در دوره گذار جامعه ایرانی از تفکرات سنتی قرار دارد، به دنبال شاخص شدن و متفاوت بودن نسبت به دیگران است. این دو عامل، کنجکاوی او را در تجربه رفتارهای جدید اجتماعی، سرک کشیدن در تفکرات نو و زیبا و تعامل با گروهها و افراد نواندیش در جامعه برمیانگیزد و او را با سردرگمی و حیرت در گرایش به یک تفکر مواجهه میکند.
درواقع پاشنه آشیل این نسل، کنار گذاشتن رفتار صحیح سنتی برگرفته از اصالتهای اجتماعی در مقابل تفکرات جدید است.
روحانیان بهعنوان مبلغان دینی که قرون متمادی وظیفه تبلیغ دین را به عهدهدارند، حالا با نسلی روبهرو شدهاند که آنها را در طیف سنتی و با تفکرات کهنه جای میدهد و اقبالی به همراهی با آنها در مسائل دینی ندارد. این نسل حتی در جلسات مذهبی نیز بیش از اینکه به سخنان روحانیت گرایش داشته باشد به مداحی مداحان گرایش دارد. چالش تبلیغ دین برای نسلی که از اعتمادبهنفس کاذب و صبری کم برخوردار است، روزبهروز به معضلی بزرگ در جامعه دینی تبدیل میشود. برای رهایی از این چالش بزرگ چاره کار بهطورکلی، تغییر نگرش نسبت به شیوههای تبلیغی است، اما اینکه راهکارهای لازم چیست و چگونه میتوان از این معضل عبور کرد، باید به نکاتی چند دراینباره اشاره کرد؛
برای نفوذ و تأثیرگذاری در این نسل، باید بخشی از تربیت نادرست این نسل که توسط خانوادهها رقم خورده است، توسط روحانیت اصلاح شود و لازمه این اصلاح، فهم دقیق و تخصصی نسبت به اصول تربیتی و شیوههای تغییر رفتار از طرف روحانیان است.
برخلاف آنچه در اذهان عموم افراد جامعه جاافتاده است که برای تبلیغ دین باید به عقلانیت و استدلالهای عقلانی توجه ویژه شود، به نظر میرسد برای تأثیرگذاری بر این نسل باید مفهوم تعبد و پذیرش تعبدیات بهخوبی تبیین شده و استدلالهای عقلانی بر این محور متمرکز باشد.
مخاطب شناسی و شناخت ابعاد مختلف فکری این نسل نیز باید موردتوجه ویژه قرار گیرد تا تأثیرگذاری بر این نسل افزایش یابد. افراد این نسل بسیار راحت فریب میخورند و مورد سوءاستفاده قرار میگیرند. بهویژه در امور سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، این نسل حکم سیاهیلشکر را داراست و همین امر موجب میشود سازمانها و نهادهای سیاسی و اجتماعی، از هیجان بهعنوان پوششی برای سوءاستفاده از این نسل بهره گیرند. شناخت هیجانات و نوع تفکر این نسل به بهبود شیوه نفوذ و تأثیرگذاری در آنان میانجامد.
ازجمله نکات قابلتوجه در مواجهه با این نسل، جسارت این نسل در زیر سؤال بردن ارزشها و باورهای دینی است. متولدان دهه پنجاه و شصت به دلیل اینکه در متن ارزشهای دینی و مبارزه برای حفظ آنها قرار داشتهاند، خود را صاحبان این ارزشها دانسته و پذیرش ارزشهای دینی برای آنها بسیار راحت است. برخلاف نسل چهارم که هیچ تلاشی برای به دست آوردن این ارزشها نکرده و ارزشهای موجود در مواردی بهعنوان مانع، راه را بر آرمانگرایی او میبندد. این نسل هیچ تعهدی نسبت به حفظ این ارزشها در خود نمیبیند مگر اینکه ازنظر عقلی و احساسی بتواند با آن ارزش ارتباط برقرار کند.
حال باید دید آیا روحانیت قبل از اینکه این نسل نیز همچون نسلهای دهه پنجاه و شصت به خاطرات بپیوندد و درواقعیات زندگی هضم شود، فکری به حال آنها میکند یا خیر.
منبع: دین انلاین
مطالب مشابه