تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
نقد و بررسی «رحمت واسعه»
محمد اسفندیاری، کتابشناس در نشست نقد و بررسی کتاب «رحمت واسعه» گفت: «آیتالله بهجت (ره) در این کتاب به بیان مطالبی مرتبط با قیام امام حسین (ع) پرداخته و در مقام مورخ و […]
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل ازخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «رحمت واسعه» اثر مرحوم آیتالله محمدتقی بهجت (ره) سهشنبه (7 اردیبهشت 95) با سخنرانی محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه و محمد اسفندیاری، کتابشناس و پژوهشگر با حضور جمعی از علاقهمندان در محل بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.
جمعآوری افاضات شفاهی در یک کتاب
اسفندیاری گفت: کتاب «رحمت واسعه» شامل افاضات شفاهی مرحوم آیتالله بهجت است؛ مطالبی که ایشان درباره امام حسین (ع) و به صورت پراکنده در دروس خارج خود ایراد کردهاند. پراکنده بودن مطالب کتاب به خوشخوان شدن آن کمک بسیاری کرده است؛ به عبارتی اگر این کتاب به صورت مقتل تنظیم شده بود و از قیام تا شهادت امام حسین (ع) را در برمیگرفت اینچنین خوشخوان نبود. مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله بهجت (ره) در تنظیم و تولید این کتاب زحمت بسیاری را متحمل شده و به خوبی از عهده اعرابگذاری آیات، روایات و ترجمه مناسب آنها برآمده است.
این کتابشناس اظهار کرد: آیتالله بهجت (ره) در این کتاب بیشتر با هدف تذکر برخی مناسبات اخلاقی و ایراد توصیههای احتیاطی در زندگی روزمره به بیان مطالبی مرتبط با قیام امام حسین (ع) پرداخته و در مقام مورخ و تاریخگو برنیامده است. نکته دیگر اینکه مطالب کتاب «رحمت واسعه» شفاهی است که به صورت سینه به سینه به آیتالله بهجت (ره) رسیده و منابعی ندارند. البته کسانی که با اتکاء به حافظه خود مطالبی را نقل میکنند، خالی از اشکال نیستند.
اسفندیاری، با طرح این بحث که آیا نقل «حدیث به معنا» در میان شیعیان و اهل سنت جایز است یا نه؟ گفت: دانشوران شیعه و اهل سنت مجاز به نقل «حدیث به معنا» هستند. امروزه نیز بسیاری از احادیثی که به ما رسیده «نقل به معنا» است، باید بگویم نه تنها نقل «حدیث به معنا» جایز بوده بلکه این امر در میان دانشوران شیعه و سنی نیز رایج بوده است. مرحوم آیتالله بهجت (ره) در صفحه 70 کتاب خود به اثری به نام «مروج الذهب» اثر علی بن حسین مسعودی اشاره میکند و مطالبی را درباره مسعودی ذکر میکند که این مطالب نشان میدهد مرحوم آیتالله بهجت (ره) مولف این کتاب را که اهل سنت است با علی بن حسین مسعودی شیعه به اشتباه گرفته است. زیرا شیعیان هیچگاه درباره امامان معصوم بیپرده یا اشتباه سخن نمیگویند. در حالی که این امر در بین اهل سنت دیده میشود.
ادعاهای بی سند در «رحمت واسعه»
اسفندیاری با اشاره به اینکه برخی از مطالب و منقولات مندرج در کتاب بررسی نشده است، گفت: شرایط چاپ برخی مطالب که در یک مجلس خصوصی بیان شده با تالیف صِرف کتاب تفاوت دارد؛ به عبارتی این دو موضوع دارای شان متفاوتی هستند. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که تا چه میزان میتوانیم گفتارهای یک فرد را بعد از درگذشت وی چاپ و ممیزی کنیم؟ این موضوع برای نخستینبار پس از چاپ یادداشتهای استاد مطهری بر کتاب «اسلامشناسی» دکتر شریعتی اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در آن سالها مواجهه با این کتاب به این شکل بود که میخواهند یک نویسنده را با لباس خانه به بیرون بیاورند. دومین کتابی که با این وضعیت منتشر شد «حماسه حسینی» استاد مطهری بود. وی در این کتاب یادداشتهایی در نقد کتاب «شهید جاوید» نوشته بود که متاسفانه بدون توجه به اینکه مطالب تنها حواشی و یادداشتهای وی است، منتشر شد. آیتالله بهجت (ره) نیز اگر مطلبی را در یک مجلس خصوصی نقل کرده و آن را القاء کرده است چاپ آن باید با دقت بیشتری همراه باشد.
این کتابشناس در ادامه نشست نقد و بررسی کتاب «رحمت واسعه» به برخی ادعاهای صورت گرفته در کتاب اشاره کرد و افزود: آیتالله بهجت (ره) در صفحه 68 اثر خود با تکیه بر کتاب «اسرار الشهاده» اثر ضعیف ملافاضل دربندی ادعا میکند که هرکدام از اصحاب امام حسین (ع) بیش از 100 نفر از اصحاب دشمن را میکشتند در حالی که این امر در عالم واقعیت ممکن نیست زیرا سپاه دشمن این اجازه را به یک فرد نمیدهند تا 100 نفر را بکشد. مطلب دیگر این است که آیتالله بهجت (ره) با تکیه بر کتاب «مستدرک الوسائل» محدث نوری ادعا میکند که امام حسین (ع) زمینهای دشت کربلا را خریده و سند آن نیز موجود است در حالی که ادعای به این بزرگی نیاز به اثبات دارد؛ به عبارتی سند قرن اول باید موجود باشد.
اسفندیاری ادامه داد: آیتالله بهجت (ره) در جایی دیگر از کتاب خود با استناد به کتاب «کبریت احمر» عنوان کرده است که امام حسین (ع) در روز عاشورا با نگاه به پشت سر افراد مومن بودن آنها را تشخیص داده و آنها را نمیکشت. اشکال اصلی بر این مطالب این است که گردآورندگان این کتاب باید دقت بیشتری برای مستندسازی آن انجام داده و آنرا چاپ میکردند. مساله دیگر این است که احادیثی مورد وثوق هستند که «تواتر» بیشتری داشته باشند معمولا احادیثی که از سوی یک نفر ایراد شده باشد حدیثی مجهول است و بیان کردن آن تبعات خودش را دارد.
تنزل مفهوم «عصمت» به اصحاب امام حسین (ع) در کتاب
محمدرضا سنگری دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه آیتالله بهجت (ره) چهرهای آشنا و محبوب در میان مردم است، گفت: کتاب «رحمت واسعه» برگرفته از دروس خارج آیتالله بهجت (ره) در 201 صفحه و در سه بخش از سوی موسسه حفظ و تنظیم آثار آیتالله بهجت (ره) منتشر شده است. بخش دوم این کتاب اصلیترین بخش کتاب به شمار میرود که آیتالله بهجت (ره) در آن اشاراتی درباره اهل بیت (ع)، خصایص اصحاب سیدالشهدا (ع)، عبرتهای عاشورا و کرامات و خصایص حضرت سیدالشهداء بیان کرده است. مطالب این اثر مربوط به 20 سال پایانی عمر آیتالله بهجت (ره) است که شاگردان وی آنها را از نوارهای صوتی دروس ایشان استخراج و تنظیم کردند.
وی ادامه داد: «توضیحات و افزودههای روشنگر» که در متن و پاورقی کتاب به وضوح دیده میشود یکی از اقدامات خوب گردآورندگان کتاب است که توانستهاند مفاهیم و مطالب گفته شده از زبان آیتالله بهجت (ره) را روانتر و همه فهمتر کنند. عنوان کتاب محصول یک نگاه و قرائتی خاص از حضرت اباعبدالله است که به رویکرد «شفاعتی» و یا «کاتولیکی» معروف است. نکتهای که اینجا باید به آن اشاره کنم این است که عنوان کتاب نشان میدهد که اثر درباره سیدالشهدا تالیف شده اما واقعیت این طور نیست به عبارتی از صفحه 48 به بعد اشاره به حادثه کربلا آغاز میشود، همچنین بخش مربوط به پرسش و پاسخ در کتاب سوالات دیگری به جز حادثه کربلا را نیز دربرگرفته است.
سنگری با اشاره به برخی نکات انحرافی در کتاب «رحمت واسعه» گفت: آیتالله بهجت در صفحه 61 کتاب دامنه «عصمت» را به بیش از انبیاء تسری داده و اعتقاد دارد که اصحاب امام حسین (ع) عصمت داشتند در حالی که اثبات این ادعا کار مشکلی است.
منبع: ایبنا
مطالب مشابه