کد خبر: 14

تاریخ انتشار: 1394-10-30 - 18:16

نسخه چاپی | دسته بندی: اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / اخبار و مسائل کتاب / اخبار کتاب / مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / فضای مجازی / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / رسانه مطبوعات / هنر
+1
بازدیدها: 3 091

دکتر سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد: شهرآفتاب رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب قرار می‌گیرد

شهر آفتاب با تصمیم شورای شهر برای برگزاری نمایشگاه‌های تهران با اختصاص صدها میلیارد تومان (700 تا 1000 میلیارد تومان تاکنون) احداث شده است و نمایشگاه کتاب تهران نیز از سایر نمایشگاه‌های […]

شهر آفتاب با تصمیم شورای شهر برای برگزاری نمایشگاه‌های تهران با اختصاص صدها میلیارد تومان (700 تا 1000 میلیارد تومان تاکنون) احداث شده است و نمایشگاه کتاب تهران نیز از سایر نمایشگاه‌های شهری مستثنی نیست یعنی مقاومت کردن در مقابل این تصمیم در آینده خواه ناخواه کار سختی است.اما یکی از دغدغه‌های ما این است که همچنان بخش‌هایی از شهر آفتاب تکمیل نشده و ما نمی‌دانیم چه زمانی آماده می‌شود. دیگر آنکه مسئله مترو و حمل‌ونقل عمومی همچنان در این محل راه‌اندازی نشده و باعث نگرانی است

سید عباس صالحی
 

نشست خبری معاون امور فرهنگی ارشاد حول محور تصمیمات ارشاد برای نقل مکان نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب برگزار شد و صالحی در این نشست قطعی شدن این تصمیم را به دو هفته بعد موکول کرد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست خبری سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه‌شنبه 29 دی‌ماه در خانه کتاب برگزار شد و ایشان ضمن ارائه توضیحات پیرامون فعالیت‌های شورای سیاستگذاری بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب به آخرین مذاکرات پیرامون نقل مکان کردن این واقعه بزرگ فرهنگی به شهر آفتاب خبر داد.

وی ضمن بیان این مطلب که شورای سیاستگذاری از مردادماه تشکیل شده و تاکنون 17 سیاست و 37 اقدام را مصوب کرده است، گفت: از جمله مصوبات این شورا می‌توان به حضور توزیع‌کنندگان کتاب در نمایشگاه بدون حق فروش، توجه به نشر دیجیتال و صورت‌های جدید نشر، تشویق ایجاد رابطه مستقیم بین نویسندگان و مخاطبان، تقویت وجهه نمایشگاهی نمایشگاه، برجسته کردن وجوه بین‌المللی آن از طریق دعوت از نویسندگان و میهمانان خارجی و فراهم کردن امکان تبادل حق نشر بین ناشران داخلی اشاره کرد.

وی همچنین به تاسیس کمیته تفویض با ترکیب ارشاد و تشکل‌ها به منظور واگذاری امور اجرایی تشکل‌های غیردولتی خاطرنشان کرد: مطابق با مصوبات این کمیته نمایشگاه بیست و نهم با واگذاری کمیته‌های بخش داخلی، بین‌الملل، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی و تبلیغات به تشکل‌های نشر سپرده شد و چند بخش نیز با مشارکت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی انجام خواهد شد که عبارتند از گمرک، کمیسیون معاملات و تبیین مقررات و آیین‌نامه‌ها.

صالحی در ادامه به مساله مهم مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: برای برگزاری نمایشگاه بیست و نهم تنها 4 گزینه پیش روی ما بود که اولین آنها مصلی تهران است. این محل فوایدی مانند دسترسی شهری را داراست اما مشکلات مختلفی مانند ؛نبود ساختار نمایشگاهی، اتلاف منابع سنگین مالی بین 3 تا 4 میلیارد جهت پرداخت اجاره‌بها، صرف انرژی انسانی مضاعف در طول نزدیک به 5 ماه و همچنین تاثیرات بد آلودگی محیطی دادر که طی 10 روز نمایشگاه در منطقه ایجاد می‌شود.

وی افزود: گزینه دوم باغ کتاب بود که آن هم مشکلاتی برای برگزاری نمایشگاه با خود داشت که یکی از آنها تامین تنها 80 هزار‌متر مربع فضای نمایشگاهی بود، در صورتی که ما به 120 هزار مترمربع فضا نیاز داشتیم و همچنین جابه‌جایی تجهیزات مستقر در این محل خود هزینه‌های زیادی را به همراه داشت.

صالحی ادامه داد: سومین گزینه بازگشتن به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بود که آن هم علی‌رغم محاسنی که دارد مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد می‌کرد که اصلی‌ترین آن زمان‌بندی برگزاری نمایشگاه نفت در اردیبهشت‌ماه است که ما را وامی‌داشت نمایشگه کتاب را در فروردین‌ماه یا خردادماه برگزار کنیم که به هیچ‌وجه زمان‌های مناسبی نیستند. همچنین ایجاد مشکلات ترافیکی در اطراف این محل و نبود مترو از جمله این مشکلات خواهد بود.

معاون امور فرهنگی ارشاد شهر آفتاب را چهارمین مکان برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام کرد و ادامه داد: مطابق با اظهارات شهرداری تهران و همچنین بازدیدهای صورت گرفته گام اول از احداث شهر آفتاب 93درصد تکمیل شده و مجموعه نتایج بررسی‌ها یکشنبه گذشته با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد تجمیع شد و قرار بر آن شد که دغدغه‌های موجود در این رابطه طی جلسه‌ای که دیروز در برج میلاد با شهردار تهران داشتیم مطرح شود.

سید عباس صالحی در رابطه با ظرفیت‌های فعلی شهر آفتاب توضیح داد: مساحتی که قرار است در گام اول این پروژه احداث شود یک ساختمان سه قلو با متراژ 25 هزار متر‌مربع، ساختمان مرکز ملل با متراژ 10‌هزار متر‌مربع و یک ساختمان سه طبقه است که 38 هزار مترمربع را پوشش می‌دهد است که جمعا بیش از 70 هزار مترمربع را تامین می‌کند اما آن بخشی که برای نمایشگاه کتاب سال آینده در اختیار ما قرار می‌گیرد 55 هزار متر فضای مسقف است و مطابق با وعده‌های شهردار باقی مساحت موردنیاز امکان ایجاد در فضاهای باز با سازه‌های موقت را دارد.

وی با اشاره به مزایای شهر آفتاب و نقل مکان کردن نمایشگاه کتاب به این محل گفت: وجود تاسیسات زیرساختی مناسب، جلوگیری از هرز منابع مالی و انسانی و کمک به منابع مالی از طریق سوق پیدا کردن بودجه به سمت ارتقای کیفیت از جمله این مزایای شهر آفتاب به شمار می‌آید مضاف بر اینکه ما سالانه برای برپایی نمایشگاه در مصلی چیزی بین 8 تا 9 میلیارد تومان صرف اقدامات سخت‌افزاری می‌کنیم و در حضور در شهر آفتاب این هزینه‌ها را نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: نکته دیگر اینکه شهر آفتاب با تصمیم شورای شهر برای برگزاری نمایشگاه‌های تهران با اختصاص صدها میلیارد تومان (700 تا 1000 میلیارد تومان تاکنون) احداث شده است و نمایشگاه کتاب تهران نیز از سایر نمایشگاه‌های شهری مستثنی نیست یعنی مقاومت کردن در مقابل این تصمیم در آینده خواه ناخواه کار سختی است.

صالحی در ادامه سخنان خود به بازشماری دغدغه‌های موجود از انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که همچنان بخش‌هایی از شهر آفتاب تکمیل نشده و ما نمی‌دانیم چه زمانی آماده می‌شود. دیگر آنکه مسئله مترو و حمل‌ونقل عمومی همچنان در این محل راه‌اندازی نشده و باعث نگرانی است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سومین دغدغه ما دغدغه آینده است، آنچنان که نمی‌دانیم آیا شهرداری تهران در سال‌های بعدی نیز از حضور نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب استقبال می‌کند یا خیر و اینکه چه تضمینی وجود دارد بعد از رونق گرفتن شهر آفتاب شهرداری مباحث مخارج و مطالباتی تازه را مطرح نکند و دغدغه چهارم همانا میزان مراجعه‌کنندگان و فروش نمایشگاه است. چرا که به هر تقدیر نمایشگاه کتاب تهران بخشی از هویت خود را مدیون جمعیت انبوه بازدیدکنندگان و این واقعیت است که بخش قابل توجهی از اقتصاد نشر وابسته به فروش‌های نقدی در ایام نمایشگاه است.

صالحی ضمن بیان این مطلب که دغدغه‌های یاد شده در جلسه روز قبل توسط ایشان با آقای قالیباف در میان گذاشته شده اظهار داشت: در رابطه با دو مورد اول یعنی تکمیل زیرساخت‌ها و آماده‌سازی امکانات حمل و نقلی و مترو آقای قالیباف قول صریح دادند که این اتفاق قطعا رخ خواهد داد. اما قرار شد برای کنترل پروژه یک جمع سه نفره متشکل از نمایندگان شهرداری، ارشاد و تشکل‌های نشر هر دو هفته یکبار گزارشات جامعی از روند پیشرفت پروژه ارائه کنند تا مانع از اتلاف وقت و عقب‌ ماندن از برنامه‌ها شوند.

وی همچنین در رابطه با دغدغه آینده نمایشگاه کتاب گفت: من این مسئله را صراحتا با آقای شهردار در میان گذاشتم و ایشان پذیرفت که یک تفاهمنامه حقوقی بین ارشاد و شهرداری منعقد شود که نمایشگاه کتاب و برگزاری آن در این محل را تثبیت کند.

صالحی در ارتباط با دغدغه میزان بازدیدکنندگان و فروش نمایشگاه بیست و نهم نیز توضیح داد: این دغدغه، دغدغه‌ای جدی است اما چشم‌اندازهایی وجود دارد که احساس خطر را کم می‌کند از جمله قول شهرداری مبنی‌بر تخصیص تبلیغات شهری گسترده به موضوع نمایشگاه کتاب است که مطابق با سوابق ارائه شده تاثیرات قابل‌توجهی را به همراه دارد. در مجموع فواید و دغدغه‌های موجود ما را به این واقعیت می‌رساند که شهر آفتاب برای میزبانی نمایشگاه کتاب تهران یک گزینه جدی و قابل دفاع است.

معاون امور فرهنگی ارشاد در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به خبرنگار فرهنگی آنا در رابطه با توافقات مالی صورت گرفته بین ارشاد و شهرداری و شرایط اجاره‌بهای غرفه‌ها در نمایشگاه بیست و نهم توضیح داد: مطابق با مذاکرات حضور نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب رایگان خواهد بود و شهرداری هیچ اجاره‌بهایی از ما دریافت نخواهد کرد ضمن اینکه هزینه احداث تاسیسات موقت نیز به عهده شهرداری خواهد بود لذا طبیعی است که این صرفه‌جویی در بحث هزینه‌ها بعد از تشکیل کمیته‌های اجرایی در مسئله تخصیص غرفه‌ها به ناشران تاثیر خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال آنا که چه تضمینی وجود دارد مبنی‌بر آنکه این نقل مکان باعث افت میزان فروش و خسارت ناشران نشود توضیح داد: ما نمی‌توانیم ضمانت مطلق بدهیم اما گزینه‌هایی مانند همکاری‌های شهرداری، رسانه ملی و غیره تاحدودی باعث ایجاد برداشت‌های مثبت می‌شود. مضاف بر اینکه برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب امکان حضور بازدیدکنندگان ساکن نیمه پایینی تهران و همچنین شهرهای مجاور تهران را راحت‌تر می‌کند البته تمهیدات دیگری مانند تخصیص یارانه‌ها نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: راستش را بخواهید خود من هم تا دو سه هفته اخیر چندان موافق با این انتقال نبودم اما با مباحث مطرح شده دغدغه‌هایم کمتر شده است.

سیدعباس صالحی درباره اعلام نظر قطعی در پیرامون تایید این نقل‌مکان خاطرنشان کرد: ما وقتی زیادی نداریم و حداکثر ظرف دو هفته آینده اگر روند پیشرفت امور و تفاهمنامه قطعی نشد ناچار به برگشتن به گزینه اول که همانا مصلی تهران است خواهیم بود.

وی گفت: تصمیم نقل مکان به شهر آفتاب مطلقا تنها به دلایل مالی و حذف بودجه سالانه نبوده است، بلکه جمیع موارد اشاره شده ما را به سمت این انتخاب سوق داده و نکته دیگر آنکه چه بسا شهرداری بعد از احداث شهر آفتاب و رونق پیدا کردن این مجموعه دیگر حاضر به عقد چنین قرارداد قابل توجه و مناسبی با ارشاد نباشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با ارجاع به دغدغه میزان فروش و جمعیت بازدیدکنندگان از نمایشگاه گفت: مطابق با اطلاعات موجود 40درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه گذشته شهرستانی بوده‌اند و میزان خریدشان نیز بیشتر از بازدیدکنندگان تهرانی بوده، بنابراین نقل مکان به شهر آفتاب همچنان این بخش از خریدها را خواهد داشت مضاف بر اینکه شهر آفتاب برای بازدیدکنندگان شهرستانی به دلیل امکان اسکان در فضای حرم‌مطهر و عدم‌نیاز به ورود و تردد شهری مکان مناسب‌تری است.

برگزاری این نشست خبری صرفنظر از مباحث مطرح شده که زیر عنوان این جلسه رد و بدل شد، با حاشیه قابل‌توجهی همراه بود. آنچنان که نمایندگان دو رسانه خبری بدون درنظر گرفتن موضوعیت این نشست و پشت‌سر هم به انتقاد از سیاست‌های اداره کتاب و انتشار کتاب‌های نامناسب پرداختند و سیدعباس صالحی ضمن قبول مسئولیت‌های ارشاد درخصوص مجوزهایی که صادر کرده و می‌کند گفت: مواردی که مدنظر شماست باید ارائه و بررسی شوند. اما سابقه نشان می‌دهد مصادیقی از این دست حاصل کارهای بولتنی هستند که در آنها یک جمله برجسته می‌شود و هزار جمله دیگر نادیده می‌ماند.

انا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود