کد خبر: 27

تاریخ انتشار: 1394-10-04 - 11:13

نسخه چاپی | دسته بندی: آسیب ها / اخبار نمایشگاه / حوزه علمیه / بایسته های فرهنگ / مطالب دیگران- چهره ها / چهره ها
0
بازدیدها: 3 532

آیت الله رضا استادی: وقتی مردم می‌بینند یک روحانی بیشتر از آنها دنبال دنیاست تبلیغ او نمی‌تواند تأثیری در آنها داشته باشد

آیت الله استادی با بیان این که آخوند خراسانی بسیار تأکید داشت که اختلاف من با کسانی که با مشروطیت مخالف هستند اختلاف دو فقیه در یک حکم شرعی است و نباید موجب اختلاف و نزاع گردد، گفت: اختلاف فتوا همیشه […]

آیت الله استادی با بیان این که آخوند خراسانی بسیار تأکید داشت که اختلاف من با کسانی که با مشروطیت مخالف هستند اختلاف دو فقیه در یک حکم شرعی است و نباید موجب اختلاف و نزاع گردد، گفت: اختلاف فتوا همیشه بوده است و نباید با استفاده از حکم یک فقیه آن را به دست گرفت و بر سر دیگر فقها کوبید که چرا با این امر مخالفت می‌کنید.

آیت الله استادی با بیان این که آخوند خراسانی بسیار تأکید داشت که اختلاف من با کسانی که با مشروطیت مخالف هستند اختلاف دو فقیه در یک حکم شرعی است و نباید موجب اختلاف و نزاع گردد، گفت: اختلاف فتوا همیشه بوده است و نباید با استفاده از حکم یک فقیه آن را به دست گرفت و بر سر دیگر فقها کوبید که چرا با این امر مخالفت می‌کنید.
 
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از«انتخاب»، آیت الله رضا استادی، پیش از ظهر دیروز در همایش نکوداشت آخوند خراسانی که دردانشگاه مفید قم برگزار شد، با بیان این که حدود 150 کتاب در رابطه با شخصیت آخوند خراسانی و حدود 200 شرح بر کفایه آخوند نوشته شده است، اظهار داشت: شخصیت آخوند خراسانی را می‌توانیم از ابعاد مختلفی بررسی کنیم ولی اگر بخواهیم هر بعدی از شخصیت آخوند را بررسی کنیم به جایی نخواهیم رسید و همگی با ایشان آشنا هستیم.
 
وی با اشاره به بعد اخلاقی زندگی آخوند خراسانی خاطرنشان کرد: آنچه مورد نیاز جامعه روحانیت است و به درد زندگی امروز ما می خورد بعد اخلاقی زندگی آخوند است که برای ما بسیار آموزنده است.
 
آیت الله استادی به نقل از سید احمد کربلایی آخوند خراسانی را نماد توحید خالص دانست و خاطرنشان کرد: یکی از بستگان آخوند نوشته است که ایشان نسبت به خود و فرزندانش بسیار سخت گیری می‌کرد و برای طلاب خانه می‌خرید ولی برای فرزندان خود خانه نخرید.
وی با بیان این که آخوند خراسانی بسیار تأکید داشت که اختلاف من با کسانی که با مشروطیت مخالف هستند اختلاف دو فقیه در یک حکم شرعی است و نباید موجب اختلاف و نزاع گردد، تصریح کرد: اختلاف فتوا همیشه بوده است و نباید با استفاده از حکم یک فقیه آن را به دست گرفت و بر سر دیگر فقها کوبید که چرا با این امر مخالفت می‌کنید.
 
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: ایشان وقتی در بین طلاب بود مانند یکی از آنها بود با این که در طول تاریخ تشیع درسی به عظمت درس ایشان نبوده است و با این عظمت این گونه تواضع داشته است و برای کمک به کسانی که نیاز مند بودند نگاه به مخالفت آنان با خود نمی‌کرد و این رفتارها و تهذیب نفس است که به انسان علم می‌دهد.
 
آیت الله استادی با اشاره به مقالاتی که در رابطه با اخلاق از آخوند خراسانی چاپ شده است، اظهار داشت: ارزش کتاب به اعتبار سند آن است و اگر کتابی و نوشته ای سند معتبر نداشته باشد ارزشی ندارد و نباید دست بگیریم و بگوییم این را آخوند گفته است زیرا مسأله علمی است؛ ولی در مسائل اخلاقی اگر سند آن دروغ هم باشد خود حرف درست است.
 
وی با اشاره به گفته آخوند خراسانی که ارتکاب معصیت به تدریج به حدی می‌رسد که تخلف از آن محال می‌شود پس انسان عاقل همیشه باید مراقب و محاسب نفس خود باشد و سعی کند معصیت نکند و اگر معصیت کرد توبه کند و الا توفیق توبه هم از او محال می‌شود، افزود: چه بسا می شود که شخصی ادعا می‌کند که در عمل مخلص است و لکن در واقع چنین نیست و از روی شرک خفی و ریا است و شاید از همین جهت است که جمعی از اجله صلاح و سابقین ما بودند که عبادات تمام عمر را چند با تکرار می‌کردند و می گفتند شاید در دفعه دوباره مرتبه ای از اخلاص محقق شود که قبلا نبوده است.
 
آیت الله استادی در رابطه با درجات اخلاص خاطرنشان کرد: ما مدتها به عبادت می‌پردازیم ولی آثاری که در روایات بیان شده را درک نمی کنیم؛ سواد بدون تهذیب هیچ اثری ندارد و وقتی مردم می‌بینند که یک روحانی بیشتر از آنها دنبال دنیا است تبلیغ او هم نمی‌تواند تأثیری در آنها داشته باشد.
 
وی با این بیان که چه شده که از عذاب‌های شدید آخرت غافل شده‌ایم، گفت: بر ما واجب است که سیره زندگی آخوند خراسانی  را به صورت روز شمار بنویسیم تا مردم یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.
 
 
منبع: +
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود