کد خبر: 69

تاریخ انتشار: 1394-09-10 - 18:51

نسخه چاپی | دسته بندی: آسیب ها / اجتماعی / اقتصاد / بین الملل / / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 3 067

لاریجانی در نشست خبری به مناسبت روز مجلس: برای مقابله با فساد دولت قبل از همه ابزارهای مجلس استفاده کردیم

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما از همه ابزارها استفاده کردیم؛ ما نیروی نظامی یا امنیتی در مجلس نداشتیم که مثلا با آن ورود کنیم؛ آنچه ابزار در اختیار ما بود٬ استفاده شد.   به گزارش خبرنگار […]

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما از همه ابزارها استفاده کردیم؛ ما نیروی نظامی یا امنیتی در مجلس نداشتیم که مثلا با آن ورود کنیم؛ آنچه ابزار در اختیار ما بود٬ استفاده شد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی لاریجانی که در نشست خبری صحبت می‌کرد٬ با گرامیداشت یاد شهید مدرس و تبریک به مناسبت روز مجلس یادآور شد: امیدوارم همه نمایندگان مشی مرحوم آیت‌الله مدرس را در پیش بگیرند.

از ۶۰۰ طرح و لایحه بررسی شده٬ ۲۰۰ مورد به قانون تبدیل شد

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس به دو بخش تقنین و نظارت تقسیم می‌شود٬ اظهار داشت: در بخش تقنین بیش از ۶۰۰ طرح و لایحه به مجلس ارائه شد که حدود ۲۰۰ مورد آن به قانون تبدیل شد که به دستگاه‌ها نیز ابلاغ شد.

لاریجانی افزود: بخشی از قوانینی که تصویب شد در حوزه قضایی و حقوقی بود؛ مثل قانون آیین دادرسی یا قانون مجازات اسلامی که جزو قوانین مادر هستند؛ برخی موراد هم اقتصادی هستند؛ همچون قانون بودجه که هرساله در مجلس می‌شود.

در راس امور بودن مجلس برحسب شرایط جامعه نیست

رییس قوه قانونگذاری کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس نهم نمایندگان ویژگی‌های شهید مدرس را داشته‌اند٬ گفت: شهید مدرس ویژگی‌هایی دارد که باید آنها را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد یکی از خصوصیات شهید مدرس نگاهش به مسائل کشور از نگاه ملی بود یعنی کلان مباحث را مورد توجه قرار می‌داد.

وی ادامه داد: برای نمایندگان داشتن افق فراگیر و ملی ضروری است از سوی دیگر مدرس فرد مستقلی بود و با شجاعت مسائل را پیش می‌برد بنابراین داشتن روحیه مستقل وشجاع بودن یکی از ویژگی‌های مثبتی است که باید نمایندگان آن را داشته باشند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برای مدرس تقرب به حقیقت دارای اهمیت بسیاری بود، اظهار داشت: ما اصولا مدرس را با مسائل جنجالی می‌شناسیم٬ درحالی که در مسائل مختلف دیدگاه بسیار روشنی داشت. مثلا او در اقتصاد دیدگاه روشنی دارد و من وقتی اندیشه او در آن زمان را مورد بررسی قرار می‌دهم٬ متوجه می‌شوم برخی از مشکلات ما‌‌ همان مشکلات آن سال‌هاست. مثلا یکی از مسائلی که مورد توجه مدرس بود این است که باید کار‌ها به دست مردم سپرده شود و اینکه امور را به دست مردم ندهیم. این مشکل در ساختار جامعه ما وجود دارد.

لاریجانی افزود: نگاه او به سیاست خارجی نگاهی واقع‌بینانه بود و برای عبور از مشکلات نگاه منطقی به قدرت‌های بزرگ داشت.

وی با بیان اینکه در راس امور بودن مجلس برحسب شرایط جامعه نیست٬ بلکه قانون اساسی آن را می‌گوید، تصریح کرد: مجلس تنها نهاد قانونگذار است و هیچ نهاد دیگری حق قانونگذاری ندارد و مجلس تنها نهادی است که می‌تواند بر قوای دیگر نظارت داشته باشد. این جایگاه، با رفتن و آمدن دولت‌ها تغییر نمی‌کند٬ ولی با شرایط نمایندگان جایگاه‌ها عوض می‌شود.

رئیس مجلس با اشاره به مسئله هسته‌ای خاطر نشان کرد: شما در مذاکرات هسته‌ای می‌بینید که مجلس از یک نگاه ملی به این مسئله نگاه کرد و یک گام شجاعانه و عمیقی برداشت.

تا زمانی که رفتار آمریکا مبتنی بر دشمنی با ایران باشد٬ سیاست ایران تغییر نمی‌کند

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چه زمانی ایران و آمریکا ارتباط برقرار می‌کنند٬ ابراز داشت: آنچه مهم است این است که آمریکایی‌ها رفتاری که نشان دهنده دشمنی باشد٬ نداشته باشند و رویکردشان را عوض کنند و این حرف را هم رهبری سال‌ها پیش گفته‌است.

وی با بیان اینکه رفتار امروز آمریکا نشان از دشمنی با ایران دارد٬ یادآور شد: تا زمانی که رفتار آنها مبتنی بر دشمنی با ایران باشد٬ همانطور که رهبر معظم گفته است سیاست ایران تغییر نمی‌کند.

سخنان آمانو نگران کننده نیست

خبرنگاری از لاریجانی درباره اظهارات اخیر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده پی‌ام‌دی پرسید که وی پاسخ داد: آنچه آمانو گفت چیز جدیدی نبود و این عبارت را برای خیلی از کشورهای دیگر گفته‌اند چون پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند و استدلالشان این است تا زمانی که پروتکل به شکل صددرصدی اجرا نشود٬ می‌گویند ما نمی‌توانیم به صورت صددرصد تایید کنیم و این عبارت نگران‌کننده‌ای نیست.

وی با اشاره به اظهارات آمانو که گفته است که گزارش ایران نه سیاه است و نه سفید عنوان کرد: این اظهارات خیلی مورد توجه ما نیستند آنچه برای ما مهم است اقدام شورای حکام است هر چند که میان گزارش آقای آمانو و شورای حکام اصولا بده بستانی وجود دارد ولی برای ما مهم نظر شورای حکام است و اینکه می‌گوید گزارشم خاکستری است مسائل تاکتیکی است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: آن‌ها نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ما ادعاهایی داشتند که در این باره اسناد متقنی هم نداشتند٬ ولی بر آن اساس فشارهایی را به ما می‌آوردند. ما در مذاکرات هسته‌ای به این نقطه رسیدیم که موضوع باید حل شود.

مشکل ما برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کمبود قانون نیست

لاریجانی در پاسخ به این سوال که مجلس برای مبارزه با مفاسد اقتصادی چه راهکاری دارد گفت: مشکل ما کمبود قانون نیست اگر کسی مدعی کمبود قانون است باید بگوید این کمبود قانون کجاست و ما نباید اقدامی کنیم که با انباشتی از قوانین روبرو شویم.

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های مهم مجلس تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد است یادآور شد: یک نوع پراکندگی در مبارزه با مفاسد وجود داشت و ما به این نتیجه رسیدیم که باید یک سازمان تخصصی به این مسئله رسیدگی کند این طرح دوسال است که در مجلس در دست بررسی است و بر روی آن کار کار‌شناسی شده و به زودی نیز در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

دولت فعلی در تعامل با مجلس نمره بهتری می‌آورد

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که شما با دو دولت متفاوت در مجلس کار کرده‌اید٬ نحوه تعامل کدام دولت با مجلس بهتر بوده است٬ اظهار داشت: تعامل با دولت‌ها مبنای روشنی دارد و ما ضمن آنکه که به نمایندگان توصیه می‌کنیم رفتاری برادرانه با مجلس داشته باشند٬ می‌گوییم وجه استقلال خود را حفظ کنیم. ایراداتی هم که در کمیسیون‌ها نسبت به دولت می‌گیرند٬ بر خواسته از همین نگاه مستقلانه است.

لاریجانی با تاکید براینکه روند رعایت قانون در دولت یازدهم بهتر از دولت قبل است تصریح کرد: وقتی دو دولت را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که دولت فعلی نمره بهتری می‌آورد و موارد کمی وجود دارد که آیین‌نامه‌هایی خلاف قوانین تصویب شده باشد البته موارد اندکی بوده است و ما آن‌ها را لغو کرده‌ایم.

نظارت مجلس بر برجام

وی درباره نظارت مجلس بر برجام هم ابراز داشت: کمیسیون امنیت ملی براساس طرحی که مجلس آن را تصویب کرد٬ وظیفه دارد بر برجام نظارت داشته باشد و براساس قوانین وزیر امور خارجه باید هر سه ماه یکبار به کمیسیون گزارش بدهد و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هر شش‌ماه یکبار گزارشی به مجلس ارائه دهد و یک نوع تعامل سیستماتیک میان مجلس و شورای عالی امنیت ملی وجود دارد.

مسائل انتخابات در کشور هنوز شکل عملیاتی به خود نگرفته است

خبرنگاری از لاریجانی پرسید آیا شما با اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان ائتلاف می‌کنید که رئیس مجلس پاسخ داد: این مطلب را در رسانه‌ها شنید‌ه‌ام و چیز بیشتری نبوده است. مسائل انتخابات در کشور هنوز شکل عملیاتی به خود نگرفته است. هرچند که تشکل‌هایی هستند که به شکل سنتی کارشان را می‌کنند اما ساختار انتخابات مجلس نماینده‌محور است و نه احزاب محور برخلاف انتخابات ریاست جمهوری.

دیدار چهارجانبه برای انتخابات مجلس انجام شد

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا دیدار چهارجانبه‌ای میان شما٬ آقایان ولایتی، آیت الله مقتدایی و ناطق نوری٬ برای انتخابات آتی مجلس صورت گرفته است٬ خاطر نشان کرد: ما جلسه‌ای داشته‌ایم و آنچه در رسانه‌ها منتشر شد خلاف نیست. ما تلاش می‌کنیم پروسه‌ای برای حضور افراد کارآمد وکسانی که افق ملی به مسائل دارند در مجلس فراهم کنیم تا کارآمدی مجلس بیشتر شود. ما همفکری‌هایی دراین باره داشته‌ایم.

وی افزود: اگر به شرایط کشور نگاه کنیم ظرفیت ایران در حوزه‌های مختلف را باید بارور کنیم ما در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی داهیانه عمل کرده‌ایم چه در مسئله هسته‌ای و چه در مسئله منطقه‌ای اما در مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم که باید با حضور افراد کارآمد بتوان به این مسئله پرداخت و نواقص را حل کرد.

برهم زدن همایش‌های مجوز‌دار رفتار غلطی است

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که با توجه به برهم زدن همایش‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان چه تضمینی برای ایجاد فضای امن انتخابات وجود دارد؟ ابراز داشت: این فقط برای اصلاح‌طلبان نبوده است بلکه در مورد دیگران نیز رخداده و رفتار غلطی است و وزیر کشور باید به بررسی آن بپردازد.

کمک به فلسطین تاکتیکی نیست٬ بلکه موضوعی راهبردی است

رئیس خانه ملت درباره کمک جمهوری اسلامی ایران به فلسطین نیز بیان کرد: موضوع کمک به فلسطین یک موضوع تاکتیکی نیست٬ بلکه یک موضوع راهبردی است و اگر این تلقی مبنی برکاهش کمک‌های ایران وجود دارد یک تلقی اشتباهی است.

ایجاد فضای رقابتی ویژگی مهم اقتصاد مقاومتی است

رییس قوه مقننه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی روح رونق تولید را در خود دارد که باید دید به این روح توجه شده است یا خیر؛ ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید فضا را برای تولید سهل کنیم؛ مثل قانونی که برای رفع رکود داده شد.

وی گفت: ایجاد فضای رقابتی در کشور دقیقا بر اساس اقتصاد مقاومتی است٬ لذا باید مولفه‌های آن رابشناسیم که مجلس نهم به آن توجه کرده‌ و لایحه‌های دولت که در مورد اقتصاد مقاومتی بوده است را سریع‌تر بررسی کرده است.

توجه بر وجه نظارتی پارلمان

لاریجانی  تصریح کرد: نظارت در مجلس روندی دارد که شاید برخی از آن بعد دیده نمی‌شود؛ مثل اینکه برخی نمایندگان در شوراهای مختلف هستند؛ اما برخی امور ممکن است با سوال حل نشود و به ابزار دیگر شاید نیاز باشد.

قوانین به محض تصویب شدن٬ قابل ارزیابی نیستند

رییس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که چرا طرح‌های مورد نیاز جامعه مثل جرم سیاسی بعد از اینهمه مدت تصویب نمی‌شود٬ و اینکه آیا امکان دارد گزارشی از قانون‌های تصویب شده به مردم داده شود٬ خاطرنشان کرد: مسائلی که مجلس تصویب می‌کند٬ پنهان نیست و در اتاق دربسته تصمیم‌گیری نمی‌شود؛ در مورد جرم سیاسی دولت لایحه‌ای نداده است بلکه طرحی است که مجلس بررسی کرده است. کلا قبول دارم ترافیکی در بررسی طرح‌ها وجود دارد و به آن با اولویت می‌نگریم.

وی گفت: قانونی که تصویب می‌شود٬ به محض تصویب شدن قابل ارزیابی نیست چراکه باید در جامعه بازخورد آن دیده شود و گزارش به مردم داده شود.

حل مشکل حمل و نقل عمومی شهر تهران و هوای پاک

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مشکل حمل و نقل عمومی در شهر تهران و لزوم رسیدگی به آن٬ یادآور شد: یکی از طرح‌هایی که بسیار روی آن کار کرده‌ایم٬ طرح هوای پاک است. موضوع وضعیت تهران و هوای آلوده معضل بزرگی شده است که شاید شهرداری تهران هم مسئولیت آن را قبول نکند که در طرح هوای پاک آن را جدی‌تر بررسی کرده‌ایم که باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد.

۹۰ درصد بودجه کشور صرف بودجه جاری می‌شود

لاریجانی ادامه داد: در شرایطی که ۹۰ درصد بودجه کشور صرف بودجه جاری می‌شود٬ فضایی برای تنفس بودجه‌های عمرانی وجود ندارد لذا دولت باید سیستم چابک‌سازی در دولت انجام شود. البته اگر بحث هسته‌ای به پایان برسد٬ بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.

مسائل ملی و بین‌المللی معادلات یک مجهولی نیستند

رییس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که خودتان را در جرگه کدام جریان سیاسی تعریف می‌کنید٬ اظهار داشت: این تقسیم‌بندی‌ها خیلی دقیق نیست. اصولگرایی یعنی برای حرکت سیاسی یک پایه و اساس داشتن؛ اصلاح‌طلبی هم شعار خوبی است؛ اینکه افراد در حرکت به سمت جلو در فکر اصلاح امور باشند. اعتدال هم همینطور است. اینطور نیست که اگر کسی تابلویی را بلند کند٬ کسی نمی‌تواند از آن سخن بگوید.

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که اگر کسی در یک طایفه باشد؛ کاری با دیگر گروه‌ها نداشته باشد٬ بیان داشت: اولین ویژگی داشتن تقواست؛ نکته دیگر داشتن نگاه فراگیر در جمهوری اسلامی است.

لاریجانی افزود: مسائل ملی و بین‌المللی معادلات یک مجهولی نیستند بلکه مسائلی چندوجهی هستند لذا استفاده از تجربه‌های دیگران بسیار لازم است و در این فضا باید کاربلد بود. لذا عناوین خیلی اهمیت ندارد بلکه این مشی افراد است که اهمیت دارد.

رییس مجلس در پاسخ به اینکه جریان اصلاح‌طلب می‌خواهد شما را مصادره کنند٬ اظهار داشت: این اموال است که مصادره می‌شود نه افکار افراد.

حوادث ترکیه و روسیه به نفع مبارزه با تروریسم نیست

وی در مورد مسائل ترکیه و روسیه تصریح کرد: ما از حوادث ترکیه و روسیه متاسفیم و این تنش به نفع مبارزه با تروریسم نیست و امیدوارم همه کشورها برای مبارزه با تروریسم آماده شوند.

توضیحات مربوط به رهروان ولایت

رییس نهاد قانونگذاری در مورد مسائل مربوط به رهروان ولایت٬ گفت: اینکه رهروان در حال مذاکره است تا تشکلی ایجاد شود٬ درست است چراکه ظرفیتی برای انجام کارهای سیاسی در کشور است. ما فکری را که برای کشور مفید می‌دانیم استفاده می‌کنیم اما این بدان معنا نیست که بزرگانی که از ظرفیت آنها استفاده می‌شود٬ عضو رهروان هستند.

حرکت انتفاضه امیدوار کننده است

رییس مجلس در مورد انتفاضه و آینده آن٬ گفت: حرکت انتفاضه امیدوار کننده است و یکی از بخش‌های مفید در آینده همین حرکت‌های توده‌ای است که ما هم حمایت می‌کنیم.

کلیت مجلس در راس امور است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که در مورد سخنی از محسن هاشمی سوال کرد٬ گفت: لزومی ندارد مجلس در هر مورد اظهار نظر کند؛ مجلس ریل‌کذاری می‌کند و این کلیت مجلس است که جایگاه راس امور را دارد.

اولویت برای ما همسایگان هستند

رییس قوه مقننه اظهار داشت: اولویت برای ما همسایگان هستند لذا ما در همه شرایط روابطمان را با همسایگان در اولویت تعریف می‌کنیم.

برای مقابله با فساد دولت قبل از همه ابزارهای مجلس استفاده کردیم

لاریجانی در پاسخ به این مسئله که چرا از ابزارهای برای مقابله با فسادهای دولت قبل استفاده نشد٬ اظهار داشت: از ابزارها استفاده شد و چندین وزیر هم در دولت قبل استیضاح شدند و تحقیق و تفحص هم انجام شد. در طول تاریخ پس از انقلاب هم نداشتیم که از رییس جمهور سوال شود. در مورد مسائل خلاف قانون تا جایی که می‌توانستیم مقابله کردیم اما برخی مواقع اصلا ما نمی دانستیم٬ تا آنکه دیوان محاسبات ورود می‌کرد. گفت‌و‌گوهای شدید بین دولت و مجلس بخاطر همین مسئله بود که جلوی تخلفات را بگیرد.

وی گفت: ما از همه ابزارها استفاده کردیم؛ ما نیروی نظامی یا امنیتی در مجلس نداشتیم که مثلا با آن ورود کنیم؛ آنچه ابزار در اختیار ما بود٬ استفاده شد که بعد هم به قوه قضاییه ارسال شد. کار ما تقنین و نظارت است. آیا موردی بوده که ما انجام نداده باشیم؟ به عنوان مثال دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را ارائه کرده و این گزارش در مجلس خوانده شده، در مستشاری دیوان محاسبات باید به آن رسیدگی می‌شد، به دادگاه رفته و برخی وزرا محکوم شده‌اند.

تردیدی در حمایت از آقای ناطق نوری نداریم

رییس قوه مقننه در پاسخ به تخریب آقای ناطق نوری توسط برخی جریان‌های اصولگرا٬ اظهار داشت: نسبت به تخریب ایشان هیچگاه بی تفاوت نبوده‌ایم اما اینکه کسی تخریب شود٬ بی اخلاقی است در حالی که نقد هیچ اشکالی ندارد و در حمایت ما از آقای ناطق هیچ تردیدی نیست.

از عملکرد خودمان در تصویب برجام دفاع می‌کنیم

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که تحرکات برجام چه تاثیری در انتخابات و رای مردم خواهد داشت٬ گفت: من رجال‌الغیب نیستم. ما از عملکرد خودمان دفاع می‌کنیم. تصمیم مجلس در موضوع برجام از سر توجه کامل بود٬ ما ۱۲ سال در بحث هسته‌ای چالش داشتیم و خواستیم فناوری هسته‌ای را تثبیت کنیم و توانستیم به جایی برسیم که سانتریفیوژ‌های ما در حد قابل قبولی کار بکنند و تحقیق و توسعه کشور نیز خوب پیش برود.

وی افزود: کار به جایی رسید که حریف ما اذعان داشت ایران توانایی غنی‌سازی دارد٬ بحث این بود که با مذاکرات به ماجراجویی‌های طرف مقابل خاتمه بدهیم یا خیر آن‌ها از یکسال قبل از پایان عمر دولت قبل پیشنهاد مذاکره را مطرح کردند و نظام در این زمینه تصمیم خوبی گرفت.

لاریجانی گفت: ما سه سال تحت‌نظر مذاکره کردیم و گزارش مذاکرات مرتب به شورای هسته‌ای اعلام می‌شد و مورد بررسی قرار می‌گرفت گاهی بحث بر این بود که مسیر رفته شده درست نیست و باید راه دیگری را برویم برخی فکر می‌کنند برجام سندی است که یک عده صحبت کردند و آن را به مجلس آوردند٬ اما این سندی بود که سه سال روی آن کار مستمر صورت گرفت.

برجام فناوری هسته‌ای ما را تثبیت کرد

وی با بیان اینکه در موضوع برجام کار مهمی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت گفت: برجام فناوری هسته‌ای ما را تثبیت کرد و تحریم‌ها نیز برداشته خواهد شد اگر هم طرف مقابل به تعهدات خودعمل نکند ما چیزی از دست نداده‌ایم بلکه به مسیر خودمان برمی‌گردیم.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در مورد برجام آرای مختلفی وجود داشت٬ برخی می‌گفتند باید آن را رد کنیم در این صورت دورنمای جالبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌شد. ما باید قدر نگران وضع اقتصادی کشور هم باشیم٬ از طرفی برخی گفتند لزومی ندارد در مجلس به برجام پرداخته شود. بین سناریوهای مختلف این نگاه پذیرفته شد که اجازه بدهیم برجام با شرایط اطمینان‌بخشی بررسی شود بعد هم رهبری بیانیه‌ای صادر کردند که در آن بر مصوبه مجلس تاکید شد.

وی افزود: ممکن است در برجام نقایصی وجود داشته باشد؛ ما آن را نفی نمی‌کنیم اما نمایندگان تصمیم تاریخی گرفتند که کشور را از این مسیر عبور دهند.

تحمیل برجام به رهبری جسارت‌آمیز و سبک است

لاریجانی در مورد اینکه گفته می‌شود برجام به رهبری تحمیل شد گفت: این حرف جسارت‌آمیز و سبک است رهبری شخصیتی است که در مسائل بین‌المللی از نگاه نافذ و دقیقی برخوردار است من در این سال‌ها کمتر شخصیتی به پختگی رهبری دیده‌ام. گاهی برخی جلسات در حضور خود ایشان برگزار می‌شد بنابراین نباید در کشور این حرف‌ها زده شود رهبری شجاعتی دارد که وقتی رئیس جمهور تلفنی با اوباما حرف زد تذکر دادند پس چرا باید تحمیل دربرجام را بپذیرد.

همزمانی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه کار مجلس را سخت می‌کند

لاریجانی در مورد همزمانی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه گفت: اینکه بودجه و برنامه همزمان از دولت به مجلس برسد٬ کار ما را سخت می‌کند و از نظر زمان‌بندی امکان‌پذیر نیست چراکه باید کمیسیون تلفیق تشکیل شود و زمان ‌بندی آن هم بر اساس آیین‌نامه اهمیت دارد. لذا باید کمیسیون‌ها بده‌بستان داشته باشند تا مشکل حل شود.

هنوز درباره انتخابات تصمیمی نگرفتم

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا از قم کاندیدا می‌شوید گفت: هنوز درباره انتخابات تصمیمی نگرفتم و هنوز وقت وجود دارد.

رایزنی برای حل ممنوعیت تصویری خاتمی

رییس نهاد قانونگذاری کشور  در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی بر اینکه تاکید شما و همه عقلای نظام در آستانه انتخابات حضور همه گروه‌های سیاسی است٬ با توجه به این مسئله آیا با قوه قضاییه رایزنی و گفت‌و‌گویی داشته‌اید تا مشکل ممنوع‌الخبری آقای خاتمی مرتفع شود و همه گروه‌ها حضور داشته باشند٬ خاطرنشان کرد: البته رابطه ما با قوه قضاییه برادرانه است.

وی ادامه داد: ما تلاش‌هایمان را خواهیم کرد تا یک انتخابات پرشوری داشته‌باشیم٬ زیرا این به نفع کشور خواهد و هر چه حضور مردم قوی‌تر باشد جایگاه ایران در صحنه بین‌المللی بالاتر خواهد رفت و کارآمدی مجلس افزایش می‌یابد و دراین راستا رایزنی‌هایمان را ادامه می‌دهیم.

زمان حل‌وفصل مسئله هسته‌ای فرارسیده بود

در ادامه، خبرنگاری مدعی شد که شما به دلیل حمایت‌هایی که از برجام داشته‌اید دست به انتقاد از مسائل اقتصادی می‌زنید تا توازن حفظ شود آیا این مسئله صحت دارد؟ که رئیس قوه مقننه اظهار داشت: لزومی ندارد درباره افراد پیچیده فکر کنیم. یکی از ویژگی‌های مهم مجلس استقلال مواضع است ما روابط برادرانه‌ای با دولت و سایر نهادهای دیگر داریم و با این دولت و آن دولت سرجنگ نداریم ولی اگر تخلفی هم صورت بگیرد آن را می‌گوییم.

وی اضافه کرد: در مورد مسئله هسته‌ای من فکر می‌کنم فصل حل‌وفصل مسئله هسته‌ای فرارسیده بود و وقتی ما دیدیم غرب خواستار حل‌و‌فصل مسئله‌ هسته‌ای است٬ من گفتم باید از آن استقبال کرد این مسئله هم مربوط به یکسال و نیم قبل از شروع به کار دولت قبل بوده‌است. این مسئله در شورایی مطرح شد و برخی از افراد با آن مخالفت کردند ولی من معتقد به مذاکرات بودم. وقتی این دولت هم بر سر کار آمد نظرش با نظر من نزدیک بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت درست است، خاطرنشان کرد: اگر انتقادی هم صورت می‌گیرد٬ به خاطر سرعت روند کار است. مگر نه همه ما می‌دانیم مسائل اقتصادی به صورت درست حل وفصل شود.

روس‌ها در مبارزه با تروریسم صادقانه‌تر عمل می‌کنند

لاریجانی درباره حضور نظامی روسیه در سوریه نیز تصریح کرد: رفتار روس‌ها در مبارزه با تروریسم درست است و این برخی از کشور‌ها هستند که باید رفتارشان را در خصوص بحران سوریه تصحیح کنند. اگر رفتار روس‌ها را کشورهای غربی داشتند ما مشکلات امروز را نداشتیم وبه همین خاطر چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل عملیاتی رفتار روسیه در سوریه را تایید می‌کنیم.

وی ادامه داد: مبارزه با تروریسم نیازمند همراهی بین‌المللی است. یکسال پیش یک ائتلاف شامل ۶۰ کشور ایجاد شد٬ اما کار خاصی صورت نگرفت کار روس‌ها عملیاتی‌تر و دقیق‌تر هستند و در مبارزه با تروریسم روس‌ها صادقانه‌تر عمل می‌کنند.

اگر بخواهند برای حل تنش میان ترکیه و روسیه میانجیگری می‌کنیم

رئیس مجلس سقوط جنگنده روسی و بروز تنش میان ترکیه و روسیه را ناگوار دانست و تاکید کرد: بعید می‌دانم سقوط این جنگنده براساس اشتباه بوده است٬ زیرا از ۴ جا هماهنگی صورت می‌گیرد و اینگونه نیست که اقدامی بدون هماهنگی باشد٬ ولی تلاش ما فیصله‌ دادن موضوع است و اگر از ما بخواهند برای میانجی‌گری وارد خواهیم شد.

 

ایلنا

 

گزارش خبرگزاری مجلس

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود