کد خبر: 102

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: آسیب ها / اخبار کتاب / مطالب دیگران- سیاسی / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / رسانه مطبوعات / هنر
0
بازدیدها: 3 788

ای کاش برای همیشه نمایشگاه مطبوعات را تحریم کنند/عباس شکوهمند

 
رسانه های دلواپس که نمایشگاه مطبوعات امسال را تحریم کردند، علاوه بر خود، صداوسیما را هم به یاری طلبیدند تا به ترویج و توجیه این حرکت […]

 


رسانه های دلواپس که نمایشگاه مطبوعات امسال را تحریم کردند، علاوه بر خود، صداوسیما را هم به یاری طلبیدند تا به ترویج و توجیه این حرکت بپردازد. این رسانه به ظاهر «ملی» در گزارشهای خود از اولین روز برگزاری نمایشگاه، به حاشیه پردازی پرداخته و نقش تریبون رسمی دلواپسها را ایفا کرد.

درباره تحریم نمایشگاه مطبوعات، چند نکته قابل تأمل است:
1. تمامی این رسانه ها، وابسته به اصولگرایان تندرو هستند که در ماه های گذشته به تخریب دولت و به ویژه سیاست خارجی آن پرداخته و مذاکرات هسته ای و برجام را شکست ملی قلمداد کردند. در واقع، اقدام هماهنگ این رسانه ها، ماهیت و اعضای تیم تخریب دولت را آشکار ساخت. تیمی که در دو سال گذشته بیشترین و بی سابقه ترین هجمه ها را علیه دولت سازماندهی کرده است.

2. این رسانه ها با حمایت یک نهادِ خاص و ارتزاق از بیت المال، منتشر می شوند و توانایی استقلال مالی را ندارند. 

3. اگر نشریات اصلاح طلب یا معتدل در دولت گذشته می خواستند دست به تحریم نمایشگاه مطبوعات یا هر اقدام هماهنگ شده ای بزنند، همین رسانه ها، آنها را همسو با دشمن و هماهنگ با اسرائیل و ... معرفی می کردند. در سالی که به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده و در شرایطی که ایران از سوی مخالفان جمهوری اسلامی به نقض آزادی بیان متهم می شود، چنین حرکتی از مدعیان حمایت از انقلاب و نظام و رهبری قابل تأمل است.

4. عقبه فکری این رسانه ها در کشور، در خوش بینانه ترین حالت، ده درصد کل جامعه را تشکیل می دهد، اما به دلایلی این اقلیت در کشور ما قدرتمند بوده و دولتهای خاتمی و روحانی، اراده جدی برای جلوگیری از زیاده خواهی و دروغپردازی آنها نداشته و ندارد. اگر چه در جوامع دموکراتیک، احترام به حقوق اقلیت، الزامی است اما در کشور ما این اقلیت، همواره حقوق اکثریت را نقض کرده و نظراتش را بر مردم تحمیل کرده است.

5. این حرکت، یک نافرمانی مدنی و مخالفت رسمی با دولت و حاکمیت است، از این رو اگر این رسانه ها چنین حق و روشی را به رسمیت می شناسند باید آن را برای همه جریان ها و همه مسائل در کشور بپذیرند و دیگران را متهم به عناد با نظام و جاسوسی و ... نکنند.

6. علت اصلی مخالفت این رسانه ها با دولت، موفقیتهای چشمگیر دولت در عرصه دیپلماسی، مبارزه با فساد اداری و اقتصادی و قطع هر گونه رانت و یارانه های ویژه ای است که این رسانه ها و حامیانشان پیش از این، از آنها بهره مند بودند. از جمله اقدامات مهمی که از سوی معاونت مطبوعاتی در دولت یازدهم صورت گرفت، توزیع عادلانه و ضابطه مند یارانه بین رسانه ها بود که مخالفت جدی رسانه های دلواپس را به دنبال داشت. برقراری نظم و دقت و انصاف در معاونت مطبوعاتی، جلوی زیاده خواهی های این رسانه ها را گرفت.

7. اگر چه احترام به دموکراسی و تضارب آراء ایجاب می کند که ما از نبودِ رسانه های مخاالفِ دولت در نمایشگاه، خوشحال نباشیم اما واقعیت آن است که شرکت نکردن این رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات، آرامش و وقار خاصی به فضای نمایشگاه بخشیده و یک فضای رقابتیِ واقعی و برابر به رسانه های دیگر داده است. علاقمندان و مشتاقان نمایشگاه بسیار خرسند هستند که امسال فضای نمایشگاه عاری از برخی آلودگی های صوتی و بصری بوده و دیگر تصاویر و اصواتِ حاوی اهانت و تهمت به بزرگان نظام، دولتمردان و روشنفکران، چشم و گوش و روح و روان بازدیدکنندگان را آزار نمی دهد.

خبرانلاین

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود