کد خبر: 105

تاریخ انتشار: 1394-08-17 - 21:33

نسخه چاپی | دسته بندی: آسیب ها / اخبار کتاب / مطالب دیگران- سیاسی / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / رسانه مطبوعات / هنر
0
بازدیدها: 2 801

روزنامه 19دی:رفتار اپوزیسیونی رسانه‌های وابسته به سپاه چرا؟!

تحریم‌هایی که توسط مجموعه‌های زنجیره‌ای توسط یک جریان و حزب در جامعه صورت می‌گیرد، نوعی رفتار اپوزسیونی قمداد می‌شود که قصد آن ساقط کردن جریان رقیب است. بنابراین شایسته نیست رسانه‌های وابسته به سپاه […]

تحریم‌هایی که توسط مجموعه‌های زنجیره‌ای توسط یک جریان و حزب در جامعه صورت می‌گیرد، نوعی رفتار اپوزسیونی قمداد می‌شود که قصد آن ساقط کردن جریان رقیب است. بنابراین شایسته نیست رسانه‌های وابسته به سپاه قیافه اپوزسیونی به خود گرفته و عملا الهام بخش تحریم باشند.

در اقدامی سؤال برنگیز خبرگزاری فارس، تسنیم و روزنامه جوان به همراه برخی از رسانه‌های حامی جریان تند و افراطی پایداری نمایشگاه مطبوعات جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند، که از برخی جهات باید مورد تأمل قرار گیرد.

1ـ به طور کلی تحریم توسط رسانه‌ها و مجموعه‌هایی که به نهادهای نظامی یک کشور وابسته هستند آن‌هم برای شرکت در نمایشگاه متعلق به آن کشور پسندیده نیست و افکار عمومی را بر عکس به شدت جریحه‌دار می‌کند. خصوصا اگر با بهانه‌های کودکانه‌ای همچون نام ما در لیست شرکت‌کنندگان نبود و یا فرصت غرفه‌سازی نداشتیم همراه باشد. تحریم‌هایی که توسط مجموعه‌های زنجیره‌ای توسط یک جریان و حزب در جامعه صورت می‌گیرد، نوعی رفتار اپوزسیونی قمداد می‌شود که قصد آن ساقط کردن جریان رقیب است. بنابراین شایسته نیست رسانه‌های وابسته به سپاه قیافه اپوزسیونی به خود گرفته و عملا الهام بخش تحریم باشند.

2ـ اگر جریانی یا مجموعه‌ای چه از لحاظ فکری و چه عملکردی انتقاداتی به وضعیت موجود داشته باشد، بهترین جای نقد کردن، بازخواست کردن و حتی نقد شدن نمایشگاه مطبوعات است و معمولا کسانی که دغدغه درست نقد کردن را دارند، شرکت در نمایشگاه را فرصت ایده‌آل خود می‌دانند و شرکت نکردن آنها، خدمت بزرگی به افراد یا جریاناتی مقابل خودشان است. به همین خاطر یا به دلایل دیگری اغلب رسانه‌های اصلاح طلب، با شنیدن خبر تحریم از خوشحالی سوت و کف زده و هورا کشیدند تا جایی که پورنجاتی هم آن تعبیر تحقیرآمیزی را بکار برد.

3ـ بهانه‌هایی که این رسانه‌ها در تحریم نمایشگاه آوردند بار دیگر آن روی سکه فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور در 8 سال دوران احمدی‌نژاد را ترسیم کرد. فضایی که آقایان یکه و تنها ترکتازی می‌کردند و همه چیز فقط به کام آنها بود. هرچه می‌خواستند می‌کاشتند و هرچه می‌خواستند درو می‌کردند. معاونت مطبوعاتی رسمی وغیررسمی در تیول آقایان قرار داشت. نکند این تحریم ریشه در غرور سرمستی ترکتازی آن دوران دارد؟ اگر اینطور است، نبودن آنها می‌تواند باد این غرور را خالی کند.

 

19دی


مستند تحریم:

رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب «نمایشگاه مطبوعات» را تحریم کردند

خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، روزنامه وطن امروز،‌ هفته‌نامه 9 دی، سایت‌ مشرق نیوز، جهان نیوز، رجانیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی دانا و روزنامه کیهان رسانه‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند به دلیل عدم وجود فضای آزاد رسانه‌ای از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف می‌دهند.

به گزارش «قاصدنیوز»، داستان از سال 92 شروع شد. زمانی که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، یک اتفاق عجیب افتاد و نمایشگاه مطبوعات برای نخستین بار برگزار نشد! این در حالی بود که نمایشگاه مطبوعات به دلیل برخورد رسانه‌ها و جریانات مختلف سیاسی و فرهنگی، محلی مناسب برای طرح بحث‌های آزاد و به دور از مصلحت‌های رایج بود.

 

این اتفاق اما بدون واکنش روشنفکرها که همیشه از آزادی بیان در رسانه و مطبوعات سخن می‌گفتند و رسانه‌ها را رکن نخست آزادی بیان قلمداد می‌کردند، همراه بود.

 

اما موضوع تنها به نمایشگاه مطبوعات منتهی نشده است و در دو سال گذشته معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، با رفتارهای یک جانبه مشهود علیه رسانه‌های منتقد و در له رسانه‌های حامی دولت، اعتراض بسیاری از اهالی رسانه را در پی داشته است.

 

البته موضوع فقط در یک‌جانبه‌گری‌ معاونت مطبوعاتی که نمونه آن در تخصیص اندک یارانه مطبوعات به رسانه‌های حامی انقلاب مشهود است، ختم نمی‌شد. در طول حیات دولت یازدهم متاسفانه بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده، هرگونه انتقاد از عملکرد دولت در همه زمینه‌ها، با واکنش سخت و حتی امنیتی مواجه شده است که در این زمینه می‌توان به توقیف هفته‌نامه «9 دی» و دادگاهی شدن روزنامه «وطن امروز» اشاره کرد. در کنار این دو روزنامه به تذکرهای دائمی معاونت مطبوعاتی به رسانه‌های منتقد هم باید اشاره کرد که تقریبا نگارش هر نوع مطلب انتقادی را خلاف قانون تفسیر می کنند.

 

در همین راستا و با توجه به فشار روزافزون به رسانه‌های انقلابی، رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب در اعتراض به فضای بسته و خفقان موجود، از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف دادند. حلقه وصل، خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، روزنامه وطن امروز،‌ هفته‌نامه 9 دی، سایت‌ مشرق نیوز، جهان نیوز، رجانیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی دانا و روزنامه کیهان رسانه‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند به دلیل عدم وجود فضای آزاد رسانه‌ای از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف می‌دهند.

 

این در حالی است که اساساً نمایشگاه مطبوعات قرار است نمادی واقعی از آزادی فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای باشد ولی اینگونه برخوردها اصالت و فلسفه وجود نمایشگاه مطبوعات را زیرسوال می‌برد و تنها آن را تبدیل به ویترین رسانه‌های چرب‌زبانِ حامی دولت و معاونت مطبوعاتی خواهد کرد.

 

با توجه به عدم شرکت این رسانه‌‌ها به نظر می‌رسد امسال شاهد هر چه کمرنگ‌تر شدن جذابیت نمایشگاه مطبوعات باشیم، موضوعی که با برخورد یک سویه وزارت ارشاد که بر خلاف ادعاهایشان صورت می‌گیرد، قابل پیش‌بینی بود. البته یک دست کردن رسانه‌ها برای دولتی که منتقدینش را بر نمی‌تابد، قطعا اتفاق خوبی خواهد بود!

+

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود