کد خبر: 150

تاریخ انتشار: 1394-08-03 - 16:52

نسخه چاپی | دسته بندی: آسیب ها / / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 2 670

زیباکلام: مساله پایداری‌ها، انتخابات اسفند است

هرچه پیش برویم مخالفت های تندروها با توافق هسته ای ایران و غرب بیشتر خواهد شد/ اين روزها تندروها و جبهه پايداري آن ميزان که به آقاي لاريجاني حمله مي کنند به ظريف حمله نمي کنند/ قطعا برجام و مناسبات […]

هرچه پیش برویم مخالفت های تندروها با توافق هسته ای ایران و غرب بیشتر خواهد شد/ اين روزها تندروها و جبهه پايداري آن ميزان که به آقاي لاريجاني حمله مي کنند به ظريف حمله نمي کنند/ قطعا برجام و مناسبات پسا برجام به ضرر جبهه پايداري بوده است. مسئله اصلي اين ها انتخابات اسفند ماه است

صادق زیباکلام معتقد است که هرچه پیش برویم مخالفت های تندروها با توافق هسته ای ایران و غرب بیشتر خواهد شد.


صادق زیباکلام معتقد است که هرچه پیش برویم مخالفت های تندروها با توافق هسته ای ایران و غرب بیشتر خواهد شد.

اين استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرآنلاين، درباره علت ادامه مخالفت هاي تندروها با برجام پس از تصويب نهايي در مجلس و اجرايي شدن آن، گفت: من پيش از اين دو نکته را درباره برجام مطرح کرده بودم و اين روزها، هرچه که به پيش مي رويم مي بينم که آن دو نکته صحيح بوده است.

او ادامه داد: نکته اول آنکه تصويب برجام زلزله اي در ميان دلواپسان خواهد انداخت. از روزي که توافق وين اعلام شد، مخالفت جريان تندرو و پايداري نه تنها کاهش نيافت، بلکه مخالفت ها تندتر هم شد. علت اين مسئله هم اين است که اصل مخالفت تندروها مسئله هسته اي نيست. اساسا مناقشه هسته اي براي آن ها ابزار نيرومند و موثري در جهت ضديت و مخالفت با غرب است. حل شدن اين مسئله بهانه ضديت با غرب را از دست آن ها مي گيرد. توافق وين که ما امروزه آن را به برجام مي شناسيم آغاز روند تنش زدايي با غرب است.

زيباکلام نکته دوم را اختلافي مي داند که در جريان اصولگرايي به واسطه برجام بروز مي کند و مي گويد: امروزه مي بينيم که عملا اين اختلاف اتفاق افتاده است. اين روزها تندروها و جبهه پايداري آن ميزان که به آقاي لاريجاني حمله مي کنند به ظريف حمله نمي کنند. همچنين اين روزها آن ميزان که آقاي لاريجاني در مجامع عمومي از برجام دفاع مي کند و سخنراني مي کند، ظريف اين کار را نمي کند. در حقيقت امروز دفاع از برجام و توافق هسته اي بر عهده آقاي لاريجاني و کليه طيف هاي معتدل و منطقي اصولگرا است.

اين استاد علوم سياسي درباره اينکه اين مخالفت ها تا چه زماني ادامه پيدا خواهد کرد؟، گفت: اين حمله ها و تندروي ها از سوي جبهه پايداري و دلواپسان تا زماني که يک مشاجره جديد و يک بهانه جديد براي آمريکا ستيزي پيش نيايد، ادامه خواهد داشت و آن ها بر طبل مخالفت خود خواهند کوبيد.

او گفت که، اصولگرايان تندرو اميدوارند که مشکلاتي بر سر اجرايي شدن برجام روي دهد. آن ها اميدوارند که مثلا آمريکايي ها دعاوي خاصي را مثلا بر سر برنامه موشکي ايران مطرح کنند. در حقيقت آن ها منتظرند تا دري به تخته اي بخورد و اجراي برجام به مشکلي برخورد کند و آن زمان اين ها دست بالا را خواهند داشت.

او همچنين معتقد است که چنين مشکلي به وجود نخواهد آمد چراکه همان عزم و اراده جدي اي که در تهران و واشنگتن به وجود آمد که برجام به امضا برسد، همان عزم و اراده امروز هم براي اجرايي شدن برجام وجود دارد. با اين وجود مخالفت هاي تندروها ادامه خواهد داشت.

زيباکلام در پايان سخنانش به دليل اصلي مخالفت هاي تندروها با برجام اشاره کرد و گفت: قطعا برجام و مناسبات پسا برجام به ضرر جبهه پايداري بوده است. مسئله اصلي اين ها انتخابات اسفند ماه است. البته بخشي از دفاع اصولگرايان معتدل از برجام هم به خاطر حفظ جايگاهشان در انتخابات اسفند ماه است. از اين جهت، برجام به ضرر تندروها و به نفع معتدلان است. در حقيقت عصبانيت و ناراحتي تندروها از اين است که برجام به نفع دولت، اصولگرايان معتدل و اصلاح طلبان شده است.

19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود