کد خبر: 189

تاریخ انتشار: 1394-07-21 - 18:11

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 545

برجام با 161 رای در مجلس تصویب شد/ فقط 59 نماینده مخالف بودند

با تصویب جزئیات طرح، «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»؛ بالاخره مجلس به برجام رای مثبت داد.   به گزارش خبرآنلاين، از 250 نماينده حاضر در جلسه، اين طرح که به دولت اجازه […]

با تصویب جزئیات طرح، «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»؛ بالاخره مجلس به برجام رای مثبت داد.
 

به گزارش خبرآنلاين، از 250 نماينده حاضر در جلسه، اين طرح که به دولت اجازه اجراي برجام با نظارت شوراي عالي امنيت ملي را مي دهد، 161 راي موافق، 59 مخالف و 13 راي ممتنع ارائه شد.

گفتني است با اندک تغييرات عبارتي، مواد طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در جلسه علني امروز مجلس به تصويب رسيد.

در ماده اول اين طرح آمده است: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به کارگیری سلاح هسته‌ای را ندارد و دولت موظف است سیاست‌ خلع سلاح هسته‌ای جهانی بخصوص رژيم صهيونيستي را به طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، فعالانه مشارکت نماید.

بر اساس ماده دوم طرح مذکور، بر اساس پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای به خاطر اجراي برجام و يا غير از آن با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدید نظر در این همکاری می‌شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

در ماده سه نيز مصوب شد: دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه‌ی هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد.

بر اساس ماده 4 اين طرح، دولت موظف است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را با چشم انداز تجاری - صنعتی، از جمله در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه منطبق با طرح دراز مدت سازمان انرژی اتمی کشور دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح دراز مدت 15 ساله کشور در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نماید به نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشد.

در ماده 5 نيز آمده است: بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و هم چنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده، منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد.

بر اساس ماده 6 اين طرح؛ نظارت های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت نماید که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه بندی شده به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت گیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس است. همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نمی‌باشد مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزییات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

در ماده 7 اين طرح نيز آمده است: دولت و قوای مسلح کشور موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی، و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیش‌ران‌ها ، باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه ریزی و اقدام کنند.

در ماده 8 طرح برجام، دولت و سایر دستگاههای حاکمیتی و عمومی موظف شدند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرایی شدن برجام به هیچ وجه اجازه‌ی فرصت طلبی و سوء استفاده در داخل کشور به آمریکا و یا دیگر دولت‌های خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوء استفاده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.

ماده 9 اين طرح با يک اصلاح زمان بندي مصوب شد. براي دولت سقف زماني چهار ماهه اي تعيين شد تا به انجام وظايفش در ماده 9 بپردازد. بر اساس اين ماده دولت موظف است منابع ملی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی صرف کند.

تبصره هاي اين ماده نيز از اين قرار است:

تبصره 1- وزیر امورخارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

تبصره 2- با اجرای این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و یا گزارش روند هسته‌ای به شورای امنیت مصوب 1384/9/1، قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌" مصوبه 1385/10/6 قانون صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران" مصوبه 1389/4/29 و " قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران " مصوبه 1394/4/2 لغو می‌شود.

 +

 

مدیریت قاطع لاریجانی و اعتراض بی فرجام دلواپسان در جلسه تصویب برجام و کاهش 41 نفره مخالفان /حاشیه

سیاست > مجلس - حال و هوای جلسه علنی امروز مجلس که پس از برگزاری جلسه ای غیرعلنی آغاز شده بود، کاملا متفاوت از جلسه روز یکشنبه بود.
 

به گزارش خبرآنلاين، کليات طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در حالي در جلسه روز يکشنبه تصويب شد که مخالفان اين طرح با تذکرات پياپي و داد و فرياد مانع از پيشرفت در بررسي آن مي شدند. اما در جلسه علني امروز، رئيس مجلس تنها به تعداد محدودي از نمايندگان اجازه ارائه پيشنهادات اصلاحي جزئيات اين طرح را داد. اين در حالي است که برخي نمايندگان دلواپس در جايگاه هيات رئيسه تجمع کرده و خواستار ارائه پيشنهاداتشان و بيان مخالفتشان بودند. اما رئيس مجلس از آنها خواست که نظم جلسه را رعايت کرده و در صندلي هاي خود بنشينند.

با اين حال اعتراض هاي آنان همچنان ادامه داشت تا اينکه جزئيات طرح برجامي مجلس با 161 راي نمايندگان به تصويب رسيد. در حالي تعداد مخالفان جزئيات اين طرح 59 نفر بود که مخالفان کليات در جلسه روز يکشنبه 100 نفر بودند.

پس از اعلام نتيجه آرا، يکي از نمايندگان دلواپس تهران به جمع خبرنگاران آمد و گفت که محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس صبح امروز اعلام کرده است که شب گذشته، کشور تصميم گرفته است که اين طرح تصويب شود. آنها از وي پرسيده اند که منظور از کشور کيست؟ و باهنر در پاسخ به جلسه شب گذشته علي لاريجاني رئيس مجلس، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و حجازي از دفتر مقام معظم رهبري اشاره کرده است.

افسردگي دلواپسان

اين نماينده دلواپس سپس از جمع خبرنگاران به جلسه علني برگشت و پلاکاردي دستش گرفت که روي آن نوشته بود: مجلس از لاريجاني و شمخاني و حجازي تبعيت کرد. او اين کار را رو به دوربين هاي عکاسان و فيلمبرداران انجام مي داد تا بيشتر ديده شود. نماينده دلواپس ديگري هم پلاکاري با اين مضمون در دست داشت که «مجلس فرمايشي نيست».

علي اصغر زارعي عضو جبهه پايداري و نماينده تهران نيز پس از راي مجلس به جزئيات برجام، در صحن علني گريست. او سپس به انتهاي صحن علني آمد و نماينده دلواپس ديگري با موبايل از او فيلم مي گرفت و گفت که به زودي اين فيلم را با سخنان زارعي منتشر خواهد کرد.

به شهادت خبرنگاران حاضر در مجلس روح الله حسينيان که شب گذشته از بيمارستان ترخيص شده بود نيز با تاخير به مجلس برگشت. او دستگاهي را زير عبايش حمل مي کند که به نظر مي رسد نوعي ابزار درماني به دليل عارضه قلبي او باشد.

اعتراض و اصرار برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری برای بیان تذکر که بالا گرفت و منجر به تجمع آنان در مقابل جايگاه هيات رئيسه شد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صحن مجلس را ترک کرد. اما زارعي با دادا و فرياد با عراقچي و تخت روانچي حرف مي زد.

در ادامه جلسه امروز مجلس، نمايندگان وارد بررسي طرحي درباره اختيارات شوراهاي اسلامي شهر و روستا شدند. ايرج نديمي که مي خواست پيشنهادي اصلاحي ارائه دهد، در ابتدا از نمايندگان تشکر کرد که رويکردهاي اصلي اجراي برجام را تصويب کردند و گفت که بيشتر از اين نمي توانستيم کشو و مردم را معطل کنيم.

اما احمد توکلي در موقعيت مشابهي، گفت: من با تصويب بدون شرط برجام موافق نبودم. رئيس مجلس به او تذکر داد که در مورد موضوع مورد بحث در مجلس صحبت کند.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود