کد خبر: 209

تاریخ انتشار: 1394-07-15 - 22:30

نسخه چاپی | دسته بندی: آسیب ها / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 2 079

استیضاح های سیاسی....

 پس از اینکه « فانی» باقی ماند، این بار عباس آخوندی نیز تا پای استیضاح و کسب رای عدم اعتماد پیش رفت اما مجددا با 175 رای مخالف با اسیتضاح و تنها با 72 رای موافق این طرح، از میدان بهارستان به دفتر […]

 پس از اینکه « فانی» باقی ماند، این بار عباس آخوندی نیز تا پای استیضاح و کسب رای عدم اعتماد پیش رفت اما مجددا با 175 رای مخالف با اسیتضاح و تنها با 72 رای موافق این طرح، از میدان بهارستان به دفتر وزارت خود برگشت تا مسیرخود در دولت یازدهم را ادامه دهد.


اگرچه رحماندوست، کوچک‌زاده، حاجی، بیرانوند، ثروتی، نبویان، کریمی قدوسی، حسینیان، رسایی، سامری، موسوی لارگانی، اخوان، آلیا و طبیب‌زاده، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه را پنج محور استیضاح خود اعلام کردند، اما یکی از مهمترین دلایل‌شان، عدم اعلام موضع شفاف عباس آخوندی نسبت به فتنه و سران آن عنوان شد.

همانطور که شخص وزیر راه وشهرسازی نیز در دفاع ازعملکرد خود اعلام کرد، استیضاح حق اولیه و غیرقابل انکار نمایندگان مجلس در برابر دولت است. درواقع این نه تنها حق که وظیفه و مسئولیتی است که مردم بر روی دوش نمایندگان خود گذاشته اند.

 

اما برخی اصرارها برای جمع آوری امضاهای استیضاح با وجود قانع شدن اعضای کمیسیون عمران از پاسخ های گذشته آخوندی، این شائبه را در افکار عمومی ایجاد می کند که ممکن است برخی نمایندگان به دلیل اختلافات سیاسی که با مجموعه دولت دارند دست به این اقدام در این شرایط می زنند.

با وجود قسم خوردن برخی موافقان استیضاح همچون  موسوی لارگانی مبنی بر سیاسی نبودن این کار، نماینده دیگر پای ثابت همه استیضاح های وزرای دولت یازدهم، یعنی حمید رسایی علاوه بر بیان نکات « فنی » درمورد دلایل استیضاح، در ادامه سخنان خود برای محکوم کردن وزیر گفت : آقای آخوندی مردم می‌گویند مسکن 80 متری ما در حاشیه شهر بدون رنگ و لعاب، مزخرف، قبول اما لطفا بگویید مسکن شما چند متر و در کجاست؟ البته غیر از آن مسکنی که در لواسان دارید، در حال حاضر در کجا می‌نشینید؟ بنده خود در همین خیابان مجاهدین واحدی 140 متری دارم، پس شما هم بگویید تا مردم بدانند مسئولین‌شان در کجا و در چه ترتیباتی زندگی می‌کنند.

یا آنجا که مهدی کوچک‌زاده در تشریح علت مخالفت خود با عباس آخوندی گفت: رئیس‌جمهوری قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند اما امروز دو سال می‌گذرد. قرار بود به درد مردم برسد، نه اینکه وزیر خود را مأمور دست دادن با شیطان کند.

کوچک‌زاده با بیان اینکه اعضای کابینه‌ای که رئیسش، مجلس را به حساب نمی‌آورد، اعضایش هم وقت شنیدن این حرف‌ها را ندارند، ادامه داد: این استیضاح از نظر من که آن را امضا کرده‌ام، صد در صد در خدمت منافع یک جماعت و در مقابله با منافع یک جماعت دیگر است، این استیضاح می‌خواهد منعکس‌کننده فریاد پابرهنگانی باشد که می‌گویند اگر برای آسفالت کردن فضای بین بلوک‌های مسکن هشتگرد بودجه نیست، چطور برای ابتدای روستای کوشکه زرد تا دم ویلای آقای جهانگیری بودجه است؟

او سپس خطاب به آخوندی گفت: شما از 20 سالگی معاون وزیر بودید و پس از سال‌ها اشتغال کرسی وزارت‌خانه برای جبران خدمات‌تان، با بودجه وزارت نفت به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ مدرک دکترا خدمات‌تان را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید.

شیوه اینچنینی نمایندگان دل نگران مجلس در محکوم کردن یک وزیر که همیشه اظهار آمادگی برای پاسخ به سوالات و روشنگری فعالیت هایش داشته است، حقیقتا نشان می دهد که انگیزه استیضاح کنندگان تا چه حد سیاسی بوده یا خیر.

خواه ناخواه این شیوه مارا به یاد سخنان رئیس جمهور سابق در محکوم کردن مخالفانش می اندازد: اینکه در محضر افکار عمومی فرد مقابل را به داشتن چه و چه متهم کنی بدون اینکه واقعا مردم بدانند واقعیت دارد یا خیر.

 به نظر می آید زدن چنین انگ ها و تهمت هایی  به یک نفر برای به چالش کشیدنش دیگر تاثیری نداشته باشد، چرا که اگر داشت شخصی مانند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با وجود موج تهمت های اینچنین طی یک دهه گذشته، نمی توانست با یک جمله ساده در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 چنین تاثیرگذاری داشته باشد.

آنچه موجب می شود برخی افراد همه کار برای برگزارشدن جلسه استیضاح کرده و رفتار وزیر را در حالی غیرقانونی و پوزخند زدن به مردم تلقی کنند  که خود در تجمعات غیرقانونی شرکت می کنند و با بی محلی و پوزخند زدن به قانون، وعده ادامه پیدا کردن این چنین حرکت هایی را هم می دهند، چیزی جز نگرانی و ناراحتی بابت بی حاشیه بودن فعالیت های دولت و وزرای آن نباشد.

اگرچه رسایی، در پایان سخنانش گفت « نمایندگان نیز بدانند که رایی که امروز می‌دهند چه مثبت و چه منفی همانند تمام آرای دیگرمان در شب اول قبر در روز قیامت محاسبه می‌شود و باید جوابگو باشیم. پس رای دهیم که بتوانیم دست روی قرآن بگذاریم»، اما نمایندگان مجلس که با گرفتن پیام اصلی بزرگان کشور مبنی بر حفظ وحدت در شرایط کنونی و دامن نزدن به اختلافات، چه برسد اختلافات ساختگی، نشان دادند که با مسئولیت پذیری بالای خود در همه برهه ها و نه یک دوره زمانی خاص، جوابگوی شب اول قبر خود نیز خواهند بود.

رای نیاوردن طرح استیضاح عباس آخوندی در ادامه رای نیاوردن استیضاح وزیر آموزش و پرورش پیام های مهمی هم برای نمایندگان دیگر، دولت و هم افکارعمومی دارد.

 

 

19دی

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود