کد خبر: 225

تاریخ انتشار: 1394-07-05 - 14:26

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 518

آسیب به شورای نگهبان و نظارت استصوابی/ سهراب زند

شورای نگهبان نهاد مقدسی است که با تعیین ظوبط دقیق باید بر آسیب‌های وارده بر آن مراقبت نمود و جلوی شرارت بدخواهان علیه این نهاد تضمین کنندۀ اسلامیت نظام را گرفت.   هر چه به انتخابات اسفند 92 نزدیک […]

شورای نگهبان نهاد مقدسی است که با تعیین ظوبط دقیق باید بر آسیب‌های وارده بر آن مراقبت نمود و جلوی شرارت بدخواهان علیه این نهاد تضمین کنندۀ اسلامیت نظام را گرفت.

 

هر چه به انتخابات اسفند 92 نزدیک می‌شویم بخث‌ها راجع به نوع دخالت شورای نگهبان و شیوۀ مهندسی آن نهاد در انتخابات فزونی یافته و البته در بسیاری مواقع احساسی یا سیاسی دنبال می‌گردد.
اما با توجه به آشنایی مخاطبان به دعوای دخالت استطلاعی یا استصوابی، بی‌مقدمه به سراغ نکتۀ اساسی در این مورد می‌رویم و آن اینکه:
اولا
باید در هر صورت، ضوابط یا قوانین مشخصی برای نوع نظارت استصوابی مشخص گردد تا اینگونه نباشد که با توجه به بافت سیاسی شورای نگهبان، احراز و عدم احراز صلاحیت‌ها یک امر فوق متغیر باشد که ظوابط آن از یمین تا یسار سلایق فردی قابل تفسیر باشد!
باید تعریف احراز صلاحیت در حد امکان واو به واو مشخص باشد.مثلا:
عدم سوء پیشینۀ اثبات شدۀ سیاسی، امنیتی، اخلاقی و مالی با ادلۀ محکمه پسند؛ مصادیق رجل سیاسی، مانند داشتن سابقۀ مسئولیت یا مدیریت در سطح درجۀ فلان کشوری یا ... به میزان فلان مقدار سال؛ حداقل میزان تحصیلات، سن و... و امثالهم.
نه اینکه اقایان بنشینند پیش خود بگویند روحانی بخاطر عدم احراز توانایی مدیریت رد صلاحیت شد! و بعد با وساطت آقای جنتی[که در واقع بعد از تذکر رهبری بود نه حرف خود آقای جنتی] تأیید صلاحیت گردد.(مصاحبه آقای کدخدایی با شرق مرداد92) نه اینکه ضوابط به گونه‌ای بی سر و ته باشد که عالی ترین مقام امنیتی فعلی یعنی وزیر اطلاعات و امنیت کشور که باید برای کرسی وزارت اطلاعات به تأیید مشترک رهبری و رئیس جمهور برسد و بعد از مجلس اصول‌گرا رای اعتماد بگیرد برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شود! مجتهدی که علاوه بر نماینده مجلس خبرگان بودن، سالها نمایندۀ رهبری و مسئول عقیدتی سیاسی ارتش مملکت بوده است!
باید مشخص شود که چگونه وزیر خارجه(متکی) رد صلاحیت می گردد و رتبۀ پایین تر او (جلیلی) تایید صلاحیت می‌گردد؟ چگونه روحانی(در ابتدا)، هاشمی و سعیدی کیا و امثالهم رد می‌شوند و غرضی رجل سیاسی تشخیص داده می‌شود و تایید می‌گردد؟!
دوما
باید این ضوابط چنان دقیق باشد که بند بند دلایل رد صلاحیت قابل شکایت و پیگیری بعدی رد صلاحیت شدگان باشد نه اینکه مثل آب خوردن به کسی که نماز شبش ترک نمی‌شود عدم التزام عملی به اسلام عنوان داده شود و مشخص نباشد دقیقا گناه کبیرۀ این فرد که علنا آن را تکرار می‌کند چیست.
شورای نگهبان نهاد مقدسی است که با تعیین ظوبط دقیق باید بر آسیب‌های وارده بر آن مراقبت نمود و جلوی شرارت بدخواهان علیه این نهاد تضمین کنندۀ اسلامیت نظام را گرفت.

 

 

 

19دی

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود