کد خبر: 226

تاریخ انتشار: 1394-06-25 - 14:16

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 100

بررسی برجام یا مناظره غیر مستقیم هسته‌ای / مرتضی داستانی

 لشکرکشی جریان پایداری و مخالفان قسم خورده دولت چه در قالب عضو و چه در قالب مهمان ناخوانده، حکایت از آن دارد که عده‌ای عزم خود را جزم کرده‌اند تا کام مردم را از به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای تلخ […]

 لشکرکشی جریان پایداری و مخالفان قسم خورده دولت چه در قالب عضو و چه در قالب مهمان ناخوانده، حکایت از آن دارد که عده‌ای عزم خود را جزم کرده‌اند تا کام مردم را از به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای تلخ کنند

 

 صحنه گردانی بررسی برجام در مجلس از مقدمه تشکیل تا چیدمان اعضا، تعیین نقش برای مهمانان، ترکیب مهمانان و به ویژه پخش کامل مذاکرات از سیما گویای این مطلب بود که موضوع بررسی برجام صرف نظر از بررسی، عهده‌دار اتفاق دیگری است.

 

سه مرتبه دعوت از تیم احمدی‌نژاد برای حضور در کمیسیون، قرار گرفتن جلیلی به عنوان  یک مدعی، سئولات طعنه‌دار، کنایه‌های توهین آمیز برای عصبانی کردن اعضای تیم مذاکره کننده، طرح سئولات به شکل بازجویی و انتخاب آقای زاکانی از مخالفان تابلودار دولت و تیم مذاکره کننده به عنوان رئیس کمیسیون در جایی که آقای ابوترابی فرد نیز حضور داشت، نشان از این دارد که بررسی برجام یک بهانه است و برخی افراد در این کمیسیون وظیفه مهم‌تر دیگری برای خود قائل هستند وظیفه‌ای که ریشه آن را باید در حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن مباحث‌شان جست‌وجو کرد.

 

این روزها کم کسی در کشور پیدا می شود که مطالب پخش شده در جلسه کمیسیون برجام را در شبکه خبر دیده باشد و حال و هوای آن را مبتنی برای مقاصد سیاسی خاص نداند. این نوع نگاه به کمیسیون بقدری فراگیر شده است که رئیس، اعضا و سخنگوی کمیسیون سعی کرده‌اند در هر جلسه و نشستی اعلام کنند که کمیسیون نظر سیاسی خاصی را دنبال نمی‌کند، ولی آنچه که مردم در قاب  تلویزیون می‌بینند با آنچه که آقایان اعلام می‌کنند، تفاوت زیادی دارد.

 

روند بررسی کمیسیون برجام نیز جای تامل است به جای آن که تخصصی و فنی و با حضور حقوق‌دانان به ویژه متخصصان حقوق بین الملل به بررسی مفاد آن بپردازد، بیشتر به بررسی روند مذاکرات پرداخته است تا جایی که فضای بررسی را عملا به یک نوع مناظره غیر مستقیم بین تیم مذاکره کننده احمدی‌نژاد با تیم مذاکره کننده روحانی تبدیل کرده است. البته در انتخابات ریاست جمهوری هم مناظرات انتخاباتی پس از آنکه وارد مباحث هسته‌ای شد، نتیجه انتخابات را رقم زد.

 

طبیعی است در چنین وضعیتی  برخی انتظار داشته باشند برنامه ریزان کمیسیون بایدکاری می‌کردند که این مناظره ها به مناظره رو در رو تبدیل ‌شود تا برخی بعد از سال‌ها فرافکنی نکنند. هرچند مناظره رودرو قطعا به نفع مهندسین کمیسیون برجام تمام نمی‌شد.

 

کسانی که چنین بررسی را در کمیسون مهندسی کرده‌اند بی‌تردید نگاهشان به انتخابات اسفند امسال است. لشکرکشی جریان پایداری و مخالفان قسم خورده دولت چه در قالب عضو و چه در قالب مهمان ناخوانده، حکایت از آن دارد که عده‌ای عزم خود را جزم کرده‌اند تا کام مردم را از به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای تلخ کنند و یا به تعبیر دکتر روحانی امید ملت را به ناامیدی بدل کنند. تا شاید از این رهگذر بار دیگر خود را فاتح بهارستان ببینند. خوابی خوش که معلوم نیست تعبیرش چه باشد.

19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود