کد خبر: 252

تاریخ انتشار: 1394-03-11 - 20:28

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / مطالب دیگران- چهره ها / سازمان های فرهنگی / چهره ها
0
بازدیدها: 2 196

سیدحسن خمینی: جنتی مظلوم‌ترین وزیر ارشاد است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب فرهنگ و رسانه دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نوه بنیانگذار کبیر انقلاب […]

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب فرهنگ و رسانه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نوه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در مراسم تجدید میثاق مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با آرمان‌های امام راحل در محل حسینیه جماران از علی جنتی به عنوان «وزیر مظلوم ارشاد» نام برد

در ابتدای مراسم پیش از سخنان نوه امام، جهانگیر الماسی و رسول نجفیان به بیان نکاتی در خصوص اندیشه‌های امام راحل و همچنین تاثیر ایشان در هنر ایران صحبت‌هایی را عنوان کردند.

پس ار این سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت:« یکی از بزرگان تعبیری در تمایز بین علم و هنر قرار داده است که البته ممکن است تمایز کاملی نباشد، اما نکته خوبی در آن نهفته است. او می‌گوید علم، تجزیه تجربه‌های مختلف است؛ در حالی که هنر ترکیب اجزای مختلف، شما در علم باید تلاش کنید تا چیزهایی که در عالم خارج مرکب هستند، بشکافید و روابط بین این اجزا را دریابید؛ هزاران سال است که بشر می‌داند که آب وجود دارد اما زمانی که توانست این آب را بشکافد و بفهمد که دو تا عنصر، این ماده را پدید آورده‌اند، علم پدید می‌آید. علم ناشی از این است که ما بتوانیم ترکیبات موجود در عالم و روابط ترکیبی موجود در عالم را تجزیه کنیم و به این اجزا و نوع ارتباط‌شان و کُنش و واکنش بین آنها دسترسی پیدا کنیم.»

او عنوان کرد: «اما در هنر، شما اگر نقطه‌ها را ببینید، نمی‌توانید یک نقاشی را تشخیص دهید. شما وقتی اثری هنری خلق کرده‌اید که همه این نقطه‌های درون یک نقاشی را، یکجا ببینید. درواقع هنر جاهایی که کثرت‌ها به وحدت می‌رسد و هر چه توانمندتر در زیبا نشاندن این کثرت‌ها، هنر تعالی‌بخش است. هنرمند کسی است که بتواند کثرت‌ها را تبدیل به وحدت کند و از این جهت انقلاب یک هنر بسیار بزرگ بود و امام هم یک هنرمند بزرگ. سال 57 کثرت‌ها را در درون یک جامعه واحد شکل گرفتند و این بود که تبدیل به یک هنر شد.»

نوه امام تصریح کرد: «اگر این وحدت را از بین ببریم، آن تابلوی هنرمندانه را از بین برده‌ایم. هنر بزرگ امام این بود که یک جامعه چند پاره را واحد کرد؛ لذا انقلاب یک هنر بود. البته این شروطی هم دارد؛ یکی اینکه اساساً مردم، فرد فرد شنیده نمی‌شدند، یعنی هنر جایی است که همه در یک کل، ذوب می‌شوند و همه در مجموعه آن وحدت، ذوب می‌شوند. جامعه توانمند هم جامعه‌ای است که وحدت‌هایش در عین کثرت و کثرت‌هایش در عین وحدت باشد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت :«پیامبر اسلام (ص)، جامعه بدوی عرب را یکپارچه کرد و از دل آن یک تمدن درآورد. امروز هم شرط استمرار ما، توجه به قدرت فرهنگی و قدرت ناشی از وحدت است. اگر دیدیم که داریم چند پاره می‌شویم، یعنی داریم ضعیف می‌شویم. جامعه چند پاره جامعه‌ای است که دارد به سمت معضل پیش می‌رود.البته این به آن معنا نیست که همه در جامعه باید یک صدا را داشته باشند، همانطور که گفتم وحدت باید در عین کثرت و کثرت هم در عین وحدت باشد. در عین اینکه نباید یک سکوت قبرستانی بر ما حاکم باشد، ولی باید مجموعه جامعه ما با هم مهربان، همدل و مودب باشند.»

نوه امام راحل همچنین در رابطه با پیشینه تمدن ایرانی و اینکه ایران جامعه مودبی بوده است اضهار کرد:«اگرچه در بسیاری از حوزه‌ها ممکن است این مودب بودن به نوعی چاپلوسی و تملق رسیده باشد، اما از بی‌ادبی خیلی بهتر است. متاسفانه بعضی وقت‌ها آدم احساس می‌کند که در بعضی جاها ادبیات و ادب ما آنگونه که باید باشد، نیست.»

سیدحسن خمینی در پایان سخنانش عنوان کرد:«یک فرهنگ فربه بسیار آمادگی دارد که انسان‌ها در آن تعالی پیدا کنند.»

 

منبع: خبرانلاین

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود