کد خبر: 270

تاریخ انتشار: 1394-03-08 - 18:44

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / آسیب ها / اجتماعی / بایسته های فرهنگ
0
بازدیدها: 2 432

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:نگرانی از کاهش جمعیت جوان کشور

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: برنامه‌های دولت در حوزه جوانان بر مبنای جوان‌غافلی، جوان‌هراسی و جوان‌فریبی نیست بلکه برنامه‌های دولت تدبیر و امید براساس جوان‌باوری و جوان‌یاوری […]

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: برنامه‌های دولت در حوزه جوانان بر مبنای جوان‌غافلی، جوان‌هراسی و جوان‌فریبی نیست بلکه برنامه‌های دولت تدبیر و امید براساس جوان‌باوری و جوان‌یاوری است.

خبرگزاری فارس: برنامه‌های دولت در حوزه جوانان بر مبنای جوان‌فریبی نیست/نگرانی از کاهش جمعیت جوان کشور
 

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، محمود گلزاری در دومین روز از هفته جوان که با نام روز «جوان، دولت، همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده است در سخنان پیش از خطبه این هفته نماز جمعه تهران با تبریک ایام ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان گفت:‌ روز 11 شعبان در تقویم ملی ما با نام روز جوان نامگذاری شده است و این هفته، «هفته جوان» نامیده می‌شود.

وی افزود:‌ حضرت علی‌ابن الحسین (ع) در تاریخ اسلام چهره درخشان و سابقه ارزنده‌ای دارند که شبیه‌ترین فرد به پیامبر گرامی اسلام بودند و در دوران کوتاه زندگی خود از نظر فکری سلوک با مردم، شادابی و سلامت فردی بسیار برجسته بودند به گونه‌ای که معاویه دشمن آن دوره وقتی که در جمعی از یاران خود پرسید «برای حکومت دنیای اسلام چه کسی در شرایط کنونی از همه برتر است؟»، یکی از متملقان دربار گفت «خود شما» اما معاویه که با سابقه و سیاست است در آن شرایط گفت «نزدیک‌ترین فرد و شایسته‌ترین فرد برای حکومت دنیای اسلام در شرایط کنونی علی بن الحسین (ع) است که جدش رسول‌الله (ص) است».

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش اظهار داشت: آنچه از تاریخ برمی‌آید حضرت علی اکبر (ع) در سن 25 یا 28 سالگی به شهادت رسیدند.

گلزاری افزود: فاصله بین سن 15 تا 29 سالگی را قشر جوان نام‌گذاری کردیم و سعی شده است برنامه‌های خوبی برای حوزه جوانان داشته باشیم چرا که جوانی دوره بسیار شکوهمند و ارزنده‌ای است که ضعف دوران کودکی و محافظه‌کاری دوران میان‌سالی را ندارد و تنها دوره‌ای است که ما شاخصه‌هایی مانند سلامت، چالاکی، شادابی و عدالت‌محور را در آن دوران می‌توانیم ببینیم و به راستی جوانان قدرتمندترین سرمایه‌های جامعه هستند.

وی با بیان اینکه تمام مصلحان تاریخ همواره به جوانان بها داده‌اند، گفت: در دوران انقلاب اسلامی و 8 سال جنگ تحمیلی نیز جوانان بیشترین نقش را برعهده داشتند و بزرگترین فرماندهان دوران‌ساز ما نیز جوان بودند و همین روند ادامه داشت و در دوران بعد از جنگ نیز شاهد حضور فعال جوانان هستیم؛ رهبر معظم انقلاب سخنان بسیار تاریخی، جدی و تحلیلی در زمینه جوانان دارند و جوانان را سرمایه‌های کشور می‌دانند که در این دوران کوتاه می‌توانند برنامه‌های بزرگی را عملیاتی کنند.

* کمتر از یک سوم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهد

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش با بیان اینکه مسئله جوان برای‌مان بسیار مهم است، گفت: براساس سرشماری سال 90 حدود 31.5 درصد جمعیت جوان در کشور داریم که کمتر از یک سوم جمعیت کشور است و این موضوع نگران‌کننده است چرا که در مقایسه با سال 85 ، جمعیت جوان کشور کمتر شده است.

گلزاری ادامه داد: اگر سیاست‌‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت انجام نشود، نگران کم شدن این سرمایه عظیم هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان، گفت: برنامه‌های دولت تدبیر و امید نه جوان غافلی و نه جوان‌هراسی است که جوان را سرکش و عصیانگر و مخالف برخی ارزش‌ها بدانیم و برای آنها سیاست‌های کنترل و محدود کردن، داشته باشیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش افزود: ما جوان‌فریبی نیز نداریم یعنی اینکه با یکسری برنامه‌های نمایشی سعی کنیم بگوییم جوانان را می‌بینیم و با دادن پست به تعدادی از جوانان از بقیه آنها غافل شویم.

گلزاری اظهار داشت: برنامه‌های دولت که در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برنامه‌‌ریزی می‌شود برمبنای جوان‌باوری و جوان‌یاوری است؛ ما می‌خواهیم مسئولان، جوانان را باور کنند که بعد از سال‌های جنگ نیز جوانان در اعتکاف، احیاها و راهیان نور حضور جدی دارند و این نشان می‌دهد جوانان کشور ما پاک‌ترین و نجیب‌ترین جوانان دنیا هستند.

وی با اشاره به موفقیت‌های جوانان در عرصه‌های علم و فناوری گفت: در روزهای اخیر شاهد کسب مقام‌های اول جهانی در عرصه ورزش بودیم و در عرصه‌های نانو، فناوری و مسائل علمی نیز جوانان حضور برجسته‌ای داشتند.

*سلامت، آموزش و اشتغال عمده ترین مسائل حوزه جوانان است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش با اشاره به عمده‌ترین مسائل جوانان گفت: سلامت، آموزش، اشتغال، مسکن، ازدواج و تحکیم خانواده، اخلاق، معنویت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، غنی‌سازی اوقات فراغت و مشارکت‌ دادن جوانان در فعالیت‌های اجتماعی و آماده‌سازی آنها برای حضور در عرصه‌های مدیریتی کشور از جمله عمده‌ترین مسائل جوانان است.

گلزاری گفت: در این راستا قدم‌های آرام و عمیقی برداشته شده است چرا که ما بر این باور هستیم که برنامه رعد و برقی نداشته باشیم؛ در حوزه سلامت برنامه‌های خوبی با همکاری وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که شاخص‌های مثبت سلامت جوانان ارتقا داده شود.

وی با اشاره به لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: شناسایی مهم‌ترین آسیب‌ها مانند سوءمصرف مواد مخدر، رانندگی و اضافه وزن از جمله آسیب‌هایی است که برنامه‌ریزی جدی برای کنترل و کاهش آنها انجام شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش به برنامه ششم بودجه نیز اشاره کرد و افزود: در برنامه ششم بودجه، در تبصره‌هایی برای مسکن و اشتغال جوانان، بودجه‌های قابل توجهی گذاشته شده است توجه به مسکن زوج‌های جوان نیز در تبصره 4 و 5 ماده 20 بودجه سال 94 دیده شده است.

*برنامه ریزی برای افزایش تعداد سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان به یک‌هزار سازمان

گلزاری گفت: در حوزه مشارکت‌های اجتماعی تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد از 197 سازمان به 500 سازمان افزایش پیدا کرده است و تلاش داریم آمار این سازمان‌ها را به هزار سازمان افزایش دهیم که البته این افزایش همراه با آموزش‌های عمومی و تخصصی است.

وی درباره مجلس جوانان گفت: در خصوص برگزاری مجلس جوانان مطالعاتی صورت گرفته است و در سال آینده این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

* بیش از 11 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش با بیان اینکه بیش از 11 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم، گفت: آمارهای طلاق بالا رفته است و  میانگین سن ازدواج در تمام استان‌های کشور بالا است؛ در سال اخیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور به صورت منظم در حوزه ازدواج کارهایی انجام شده است و در زمینه همسریابی نیز با همکاری تمام دستگاه‌ها همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.

گلزاری گفت: بنده امیدوارم خداوند توفیق بدهد که با هدایت مقام معظم رهبری و حمایت تمام دستگاه‌ها بتوانیم فعالیت‌های خوبی را برای جوانان انجام دهیم.

* تلاش برای جداسازی حوزه جوانان از ورزش تا قبل از پایان سال

وی همچنین به موضوع تفکیک حوزه جوانان از ورزش اشاره کرد و افزود: وزیر ورزش و جوانان و دولت بر این امر توافق دارند که حوزه جوانان باید از حوزه ورزش تفکیک شود و در همین راستا ماده‌ واحده‌ای نیز تنظیم و به هیأت دولت ارسال شده است و از طرف معاون رئیس جمهور به طور جدی پیگیری می‌شود و امیدوار هستیم قبل از پایان سال این تفکیک انجام شود و حوزه جوانان بتواند با اقتدار و بودجه‌ای بیشتر و بهتر فعالیت‌های خود را انجام دهد.

 

منبع: فارس

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود