کد خبر: 278

تاریخ انتشار: 1394-03-08 - 00:04

نسخه چاپی | دسته بندی: مطالب دیگران- سیاسی / لینکستان (مطالب دیگران)
0
بازدیدها: 2 501

دلواپسانی که خود را به خواب می زنند

در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشان‌دهنده بهانه‌جویی غربی‌ها است.   طی هفته گذشته و هفته جاری […]

در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشان‌دهنده بهانه‌جویی غربی‌ها است.

 

طی هفته گذشته و هفته جاری اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای با حضور در مجامع، رسانه ها و جلسات مختلف به طور مستمر در حال بیان و توضیح آنچه که در طول مذاکرات می گذرد هستند. البته اگر قرار بر این باشد که شما به طور کامل گوشتان را بگیرید و نخواهید چیزی به عنوان توضیح را بشنوید، نخواهید شنید. این را خطاب به کسانی باید گفت که خود را به خواب زده و به اشتباه نماینده و سخنگوی رهبر معظم انقلاب می دانند. و از قدیم نیز گفته اند که فرد خوابیده را می شود بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده خیر. لذا شاید بیان نکات زیر در شرایط خواب آلود عده ای خالی از لطف نباشد:

 

۱-      در دولت قبل با آمریکا مذاکره شده بود: یک منبع آگاه در وزارت خارجه به یک پایگاه خبری گفته است این مذاکرات در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و سه دور مذاکره در مسقط پایتخت عمان انجام شد که یک کمیته شش نفره در مورد محتوای این مذاکرات تصمیم گیری می کردند. سه نفر از این هفت نفر از مسوولین ارشد دولتی بودند و محمود احمدی نژاد صرفا نظرات مشورتی به این کمیته ارایه می کرد و حق دخالت در آن نداشت و ریاست این مذاکرات برعهده علی اصغر خاجی معاون وقت اروپا و آمریکای وزارت خارجه بود. اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی عبارت بودند از ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، پانیت تالوار مشاور امور ایران در کاخ سفید و رابرت آینهورن مشاور خلع سلاح وزیر خارجه آمریکا؛ که دو نفر آخر از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات قزاقستان بودند. در مذاکرات مسقط در نهایت ایران و آمریکا به یک چارچوب مشخص برای توافق نهایی می رسند. علی اکبر صالحی نیز در مصاحبه ای این موضوع را تایید کرد.

 

۲-      در دولت قبل اجازه بازرسی از پارچین داده شده بود: عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو پیرامون این موضوع گفت: ما در رابطه با پارچین دوبار دسترسی به آژانس دادیم و آقای عباسی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی هم این بازرسی را تایید کرد و گفتند چشم بازرسان را بستیم و بردیم تا نمونه‌برداری کنند، دشمن، دشمن است، اگر اجازه بدهی می آید شخم می زند. ما باید محکم بیایستیم و نباید اجازه بدهیم و اجازه هم نخواهیم داد. زمانی از پارچین درخواست دسترسی داشتند. بررسی شد و مراقبت شد و دسترسی داده شد. بعد از مدتی در دوره دولت بعدی دوباره درخواست کردند و باز هم موافقت شد. اخیرا درخواست کردند و موافقت نشد.

 

۳-      در دولت قبل با دانشمندان هسته ای مصاحبه شده بود: محمدجواد ظریف طی روزهای اخیر با بیان اینکه در دولت سابق مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد، تاکید کرد: مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی با اصل مذاکرات ندارد.در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشان‌دهنده بهانه‌جویی غربی‌ها است.

 

۴-      در دولت قبل اجازه داده شده بود که مواد غنی سازی شده ایران به کشور ثالث منتقل شود: روزنامه واشنگتن پست در سال ۱۳۸۸ طی گزارشی پیرامون مذاکرات هسته ای آن برهه نوشت: نشست نماینده جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، فرانسه و روسیه که به میزبانی آژانس بین المللی انرژی اتمی با موضوع انتقال سوخت با غنای ۵/۳ درصد ایران به کشور ثالث و تبدیل آن به سوخت با غنای ۷۵/۱۹ با هدف استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران در وین برگزار می شود. روزنامه واشنگتن پست ادامه می دهد: آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن محمد البرادعی به طور کامل در طرح انتقال سوخت به کشور ثالث مشارکت داشتند و با مقامات ایرانی در تماس بودند. اوباما پیش از نشست حساس اول اکتبر در ژنو در این باره با البرادعی مذاکره کرد.به این طرح به طور سری پرداخته شد بنابراین مقامات آمریکایی وقتی که متوجه شدند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران مشکل رآکتور تحقیقاتی را در مصاحبه ای با واشنگتن پست و نیوزویک در ۲۳ سپتامبر مطرح کرد و گفت که به خرید سوخت به طور مستقیم از آمریکا تمایل دارد، متعجب شدند.مقامات آمریکایی از اظهارات وی گیج شدند زیرا خرید مستقیم از آمریکا به لحاظ سیاسی غیرممکن بود. آن ها زمانی خیالشان راحت شد که در آستانه گفت وگوهای ژنو به نقل از وی گفته شد که ایران اورانیوم با غنای پایینش را به کشور سومی برای فرآوری ارسال می کند.

 

۵-      در دولت قبل کنش هاس سیاست خارجی «سهواللسان» بود و در حال حاضر «خیانت»: روزنامه کیهان در سرمقاله روز ۲۷ مهر ۱۳۸۸ خود به انتقاد از مذاکرات هیات های ایرانی و آمریکائی پرداخته و نوشته آن چه در ژنو صورت گرفته مذاکره ای نیست و نماینده ایران به درست تن به مذاکره ای که آمریکائی ها خواستار آن بودند نداده است. یادداشت روز حسین شریعتمداری مدیر کیهان به ماجرائی در یازده روز پیش اشاره کرده، وقتی که محمود احمدی نژاد در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به خبرنگاری كه درباره ملاقات سعید جلیلی و برنز در حاشیه اجلاس ژنو سؤال كرده بود، گفت: نماینده آمریكا خواسته كه مذاكره ای بشود. آقای جلیلی هم استقبال كرد و اتفاقاً مذاكراتشان هم مذاكرات خوبی بوده است. کیهان این توضیح را نپذیرفته و نوشته نه استقبالی در میان بوده و نه مذاكره ای كه نتیجه آن نیز «خوب» ارزیابی شود. مضافاً آن كه رئیس جمهور می داند مذاكره با آمریكا، از جمله سیاست های كلان نظام است و ، تصمیم درباره آن برعهده رهبر معظم انقلاب است از این روی تردیدی نیست كه اظهارنظر آقای دكتر احمدی نژاد، نوعی «سهواللسان» بوده است.

 

شاید لازم باشد که سخنان دقیق و مهم عباس عراقچی را در گفتگوی ویژه خبری باردیگرمورد توجه قرار دهیم. وی با بیان اینکه  دیپلمات ها در کلیت مذاکرات در هر حوزه ای، کسانی هستند که مطابق دستورالعمل های خود رفتار می کنند، گفت: در هر مذاکره و گفتگوی دیپلماتیک، هر سفیر و فرستاده ای، مامور به اجرای دستورالعمل های مشخصی است و اختیاری از خود ندارد، دستورالعملها، چارچوبها و خطوط قرمز دقیقا برای مذاکره کننده گان تعریف می شود.

عراقچی ادامه داد: در موضوع هسته ای که بسیار حساس و مرتبط با امنیت و منافع ملی است، اصول و چهارچوبها بسیار مهم مشخص هستند، مقام معظم رهبری در سخنرانی خود اشاره کردند این خطوط قرمز تحت نظر ایشان تدوین می شود و جزئیات به کسانی که در صحنه هستند واگذار می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه پذیرش پروتکل الحاقی به عنوان یک رژیم متعارف بین الملالی جز خطوط قرمز ما نبود و خطوط قرمز تصمیم بنده و تیم مذاکره کننده نیست، تاکید کرد: از ابتدا با توجه به اجازه ما برای پذیرش پروتکل الحاقی داده شده بود و جز دستورالعمل های ما بود، خطوط قرمز ممکن است جابجا شود، در مقطعی پروتکل الحاقی قابل پذیرش بود و هنوز این دستور برای ما تغییر نکرده، در پروتکل الحاقی دسترسی بر اساس موافقت پادمان به سایتهای غیر هسته ای وجود دارد.

براساس گفته های عراقچی،  ایران ۲ سال و نیم در مقطعی پروتکل الحاقی را اجرا کرده و در آن مقطع گزارش و شکوه ای در بخش نظامی نرسیده  که آژانس سواستفاده از اختیارات خود کرده باشد.

وی همچنین اظهار داشت: اصل خط قرمز ما سواستفاده از این دسترسی هاست که تصمیم گیری در آن نیز در اختیار ما نیست و مقامات نظامی بررسی می کنند و فرمانده کل قوا در نهایت تصمیم می گیرد.

با همه این تفاسیر البته که ممکن است برخی که دولت های نهم و دهم را بهترین دولت های تاریخ ایران می دانند بازهم تیم مذاکره کننده کنونی را خائن خطاب کنند، اما مهم قضاوت افکار عمومی پیرامون فعالیت های صورت گرفته است.

 

منبع: 19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود