کد خبر: 340

تاریخ انتشار: 1393-08-29 - 21:11

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / مطالب دیگران- سیاسی / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 2 725

سیدعباس صالحی: چرا در دیپلماسی داخلی فرصت تعامل برد-برد به ما نمی‌دهند؟

معاون فرهنگی وزیر ارشاد معتقد است با وجود آنکه شاید برخی حرکات این وزارتخانه از بیرون عقب‌نشینی به نظر بیاید،‌ اما در واقع یک تعامل برد-برد اتفاق افتاده است. الهه خسروی یگانه: سیدعباس صالحی معاون […]

معاون فرهنگی وزیر ارشاد معتقد است با وجود آنکه شاید برخی حرکات این وزارتخانه از بیرون عقب‌نشینی به نظر بیاید،‌ اما در واقع یک تعامل برد-برد اتفاق افتاده است.

الهه خسروی یگانه: سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد می‌‌گوید این وزارتخانه در جهت سیاست‌های دولت یازدهم عمل می‌کند و این سیاست مبتنی بر همه یا هیچ نیست؛ در نتیجه معاونت‌های مختلف ارشاد به دنبال تعامل با قدرت‌های مختلف در بستر جامعه هستند. این گفت‌وگو در حاشیه یکی از برنامه‌های هفته کتاب با این مسئول فرهنگی انجام شده است:

آقای صالحی یکی از انتقادهایی که این روزها به وزارت ارشاد می‌شود، عدم ایستادگی مقابل فشارهایی است که توسط مخالفان دولت به این وزارتخانه اعمال می‌شود. منتقدان البته برای سخنان خود دلایل و مصداق‌هایی هم دارند. از زمان حضور شما در معاونت فرهنگی، همواره سعی کرده‌اید که از کنار حاشیه‌ها بگذرید و صریحا اعلام کرده‌اید که تسلیم فشارها نخواهید شد. آیا این سیاست را همچنان می‌توانید ادامه دهید؟ 

وزارت ارشاد زیرمجموعه سیاست‌های دولت اعتدال است و براساس آن حرکت می‌کند. نگاه دولت تدبیر و امید در زمینه دیپلماسی، چه خارجی و چه داخلی بر مبنای همه یا هیچ نیست. مخصوصا دیپلماسی داخلی که معمولا در حوزه فرهنگ خودش را نشان می‌دهد. در دپیلماسی خارجی هم شاهدید که در بحث مذاکره هسته‌ای نگاه دولت بر اساس همه یا هیچ نیست. بلکه طی دوره‌های طولانی به دنبال آن است که چیزهایی بدهد و چیزهایی هم بگیرد ضمن آن که خط قرمزهایی هم وجود دارد و دولت حریم آن‌ها را رعایت می‌کند. در حوزه داخل نیز طبیعتا سلائق متفاوت و قدرت‌های مختلفی در بدنه جامعه وجود دارد. باید با این قدرت‌ها و مجموعه‌ها تعامل داشت و این تعامل در راستای رسیدن به نقطه اشتراک باید شکل بگیرند و صورت بپذیرند. این بحث‌ها و گفت‌وگوهایی است که می‌بایست ادامه داشته باشد و دارد. 

اما الان عملکرد همه معاونت‌ها در برقراری این تعامل یکسان نیست یا منتقدان آن را یکسان نمی‌بینند.
من عملکرد معاونت‌های دیگر را هم با همین نگاه تحلیل می‌کنم. یعنی اگر حرکت یک مجموعه در ارشاد از بیرون عقب‌نشینی به چشم می‌آید در واقع این طور نیست. این یک تعامل برد-برد برای رسیدن به اتفاقاتی است که باید بیفتد. چرا ما در گفت‌وگوهای خارجی اجازه تعامل برد-برد را می‌دهیم ولی در حوزه اختلاف داخلی بر اساس چه سلیقه‌ای و چه مرامی این اجازه را صادر نمی‌کنیم؟ البته این حرف من به این معنا نیست که در نهایت عملکرد، مردمی را که به دولت تدبیر و امید رای دادند و خواستار تغییر بودند به ناامیدی برساند و یاس اجتماعی تولید کند، آن هم به شکلی که سرمایه این حرکت جدید یعنی مردم از دست برود. اما در عین حال باید بالاخره جریان‌های که به دولت امیدوارند به دولت اجازه دهند که اهداف خود را پیش ببرد. جریان جبهه فرهنگی دولت هم مثل دیپلماسی خارجی‌اش در بستر نوعی تعامل حرکت می‌کند که رو به جلو است ولی گاهی هم پیش می‌آید که چیزهایی داده شود برای به دست آوردن دستاوردهای بزرگتر. 

این سیاست کلی ارشاد است که از مواردی بگذرد تا چیزهای بزرگتری به دست بیاورد؟
بله.

ولی گاهی اوقات این سیاست فقط در بخش امتیاز دادن فعال بوده نه امتیاز گرفتن. نظر شما چیست؟ 
برداشت من این است که برای نگه داشتن خیلی چیزها گاهی لازم است از یک سری موارد بگذریم. در حوزه معاونت فرهنگی به طور عام حرکت مورد نظر حرکت رو به جلو بوده و تلاش شده فضاهای جدید دیده شود ولی اگر از من بپرسید که آیا از مجموعه این تلاش‌ها راضی هستید یا خیر، باید بگویم، نه، من هم راضی نیستم.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود