کد خبر: 337

تاریخ انتشار: 1393-08-29 - 21:23

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب / فضای مجازی / رسانه مطبوعات
0
بازدیدها: 1 633

رونمایی از سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران

صالحی: زمینه تحولات بزرگی در خبرگزاری کتاب فراهم شده است/ اشعری: شاهد خلاقیت و نوآوری در ایبنا هستیم   تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲     سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران با حضور […]

صالحی: زمینه تحولات بزرگی در خبرگزاری کتاب فراهم شده است/ اشعری: شاهد خلاقیت و نوآوری در ایبنا هستیم

 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲
 
 
سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران با حضور آموزگار رئیس انجمن ناشران، جواد محقق، محمود حکیمی، نصرالله حدادی و چهره های مختلفی از ناشران و همچنین باحضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
 

به گزارش خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران امروز (28 آبان‌ماه) با حضور علی اکبر اشعری، عضو هیات‌امنای موسسه خانه کتاب، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مجید غلامی‌جلیسه، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی موسسه خانه کتاب و جمعی از نویسندگان و فعالان عرصه نشر در سرای اهل قلم برگزار شد.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، اظهار کرد: آقای میرزایی با مدیریت و نوآوری‌های خوبشان در خانه کتاب پیشرفت ایجاد کرده است. آقای اسدزاده، سردبیر خبرگزاری کتاب ایران نیز که در طول یک دهه اخیر که ارتباط نزدیک با ایشان داشتم، با مدیریت خوبشان، زمینه تحولات بزرگی را در این خبرگزاری فراهم کرده است.

پرداختن به موضوعات نشر با فعالیت تخصصی و غیر خصوصی
وی راه‌اندازی سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران را به مجموعه این خبرگزاری و موسسه خانه کتاب تبریک گفت و  ادامه داد: ایبنا باید ضمن این‌که به صورت تخصصی فعالیت می‌کند، خاص نباشد. این خبرگزاری باید از فضای منولوگ به فضای عمومی‌تر راه پیدا کند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متاسفانه اهل کتاب این مشکل را دارند که باشگاه درونی نخبگانی تشکیل داده‌اند؛ به این معنا که این قشر از جامعه در درون خودشان حرف می‌زنند، اما قدرت تعمیق‌پذیری موضوعات را ندارند. همین امر باعث شده است رسانه‌های دیگر اهل کتاب را خاص‌تر و خاص‌تر کنند و آنها به کنج برانند.
 
صالحی گفت: هنر خبرگزاری کتاب ایران این است که در عین حال که کار تخصصی می‌کند، می‌تواند فضای تعمیق‌پذیری مباحث را نیز ایجاد کند. همچنین این خبرگزاری باید حلقه‌های بی‌نظیر عرصه نشر را تبیین کند و با آمایش این حلقه در حوزه‌های مختلف، بتواند این چرخه را با هم به پیش ببرد.
 
وی افزود: از دیگر وظایف خبرگزاری کتاب آمایش موضوعات کتاب است؛ به‌طوری که به آینده‌پژوهی در عرصه نشر بپردازد؛ این که ما به کجا می‌رویم نکته بسیار مهمی در عرصه نشر مکتوب است.
 
صالحی عنوان کرد: ایبنا باید در اعتلا و تربیت خبرنگاران حوزه کتاب اهتمام ورزد؛ خبرنگاری در حوزه کتاب، به دلیل اهمیت موضوعی، خبرنگاران حرفه‌ای می‌طلبد. خبرگزاری کتاب ایران می‌تواند زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر ما با نشر بین‌الملل به ویژه جهان اسلام باشد؛ انتظار من به عنوان مخاطب این خبرگزاری این است که وقتی به آن مراجعه می‌کنم به آنچه در جهان در حوزه نشر مکتوب می‌گذارد دست یابم؛ به عبارت دیگر خبرگزاری کتاب پل ارتباطی ما باشد با آنچه در فرهنگ مکتوب جهان اسلام می‌گذرد.
 
تبیین و تشریح اولویت‌های نشر در خبرگزاری کتاب ایران

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به بخش‌های مختلفی که در جزوه جدید مدیریت این خبرگزاری ایجاد شده‌اند گفت: بدون تردید اتاق فکر ایبنا کمک می‌کند به این‌که اولویت‌های ما در حوزه نشر تبیین و تشریح شوند تا هم کمکی برای مسئولان و هم برای مردم علاقه‌مند به حوزه نشر باشد.
 
وی توضیح داد: جدی گرفتن مباحث نقد کتاب باید در خبرگزاری کتاب در دستور کار قرار گیرد؛ متاسفانه به علت ناقص متولد شدن نقد در کشور ما، این حوزه به صورت کامل شکل نگرفته است. هرچند در بسیاری از حوزه‌ها رشد کرده‌ایم، اما در حوزه نقد پیشرفتی نداشتیم به گونه‌ای که اغلب نقدها یا تعارف هستند یا تخریب و عقده‌گشایی.
 
وی با بیان این‌که نقد در کشور ما جا نیفتاده است گفت: انتظار می‌رود ایبنا جایگاهی را به نقد کتاب اختصاص دهد تا ضمن حفظ شدن حرمت‌ها کژی‌ها نیز دیده شود. فصلنامه‌های نقد کتاب که به تازگی به همت موسسه خانه کتاب راه‌اندازی شده‌اند اقدامی شایسته در این حوزه است.
 
صالحی تاکید کرد: خبرگزاری کتاب ایران باید به پایگاه اهل قلم کشور تبدیل شود؛ موسسه خانه کتاب این ظرفیت را دارد که به مجموعه‌های مختلف نویسندگان وصل شود و فرصت‌های گفت‌وگو با اهل قلم در فضای مجازی را فراهم کند.
 
وی با بیان این‌که ما به دیپلماسی فرهنگی بیش از دیپلماسی سیاسی نیازمندیم گفت: دولت‌ها همواره عوض می‌شوند اما فرهنگ‌ها می‌ماند. دیپلماسی پایدار در ملت‌ها، فرهنگ است و کتاب پایدارترین ابزار فرهنگی است؛ با این نگاه از ایبنا انتظار می‌رود با منتشر کردن اخبار به زبان‌های مختلف فرصتی را برای دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب فراهم کند.
 
افزایش دلبستگی گروه‌های مختلف نشر به این خبرگزاری

در بخش دیگر این مراسم علی‌اکبر اشعری، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب اظهار کرد: ما یک ملت هستیم و سرنوشت مشترکی داریم؛ برای حفظ این سرنوشت مشترک ناگزیریم در سایه گفت‌وگو و تعامل با یکدیگر تلاش کنیم و گام به پیش ببریم تا مملکت را به جایگاهی که شایسته‌اش است برسانیم.
 
اشعری ادامه داد: آقای اسدزاده کار خود را با خانه روزنامه‌نگاران جوان آغاز کرد و از همان زمان شاهد علاقه درونی وی به این عرصه بودم. ایشان از عناصر فعال خانه روزنامه‌نگاران جوان بود. فعالیت ایشان در روابط‌عمومی کتابخانه مجلس، روزنامه همشهری، انتشارات سروش و خبرآنلاین نشان از خلاقیت و نوآوری ایشان داشته و دارد.
 
وی افزود: خوشبختانه با تغییر مدیریت‌ها در ارشاد و ورود جناب آقای میرزایی به خانه کتاب، تغییراتی را در این خانه شاهد بودیم به گونه‌ای که جناب آقای میرزایی منشأ بسیاری از اقدامات خوب در این خانه بودند و هستند.
 
مدیر پروژه باغ کتاب عنوان کرد: از آنجا تبلیغ کتاب از جنس تبلیغات عمومی نیست و نیاز به یک متانت خاصی دارد، کار بسیار سختی است. راه‌اندازی سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران کار با ارزشی است. درخواست دارم که بخش‌هایی را به این خبرگزاری اضافه کنید تا دلبستگی و وابستگی گروه‌های مختلف نشر به این خبرگزاری بیشتر شود.
 
اشعری در پایان سخنانش گفت: امیدوارم این خبرگزاری با تولید خبرهای بیشتر و خبرهایی که ظرفیت انعکاس آنها در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها وجود داشته باشد، روز به روز پیشرفت کند.

 ایبنا؛ خبرگزاری منحصر به فرد در ایران و منطقه

در بخش دیگر این مراسم نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان این‌که روزهای رونمایی و آغازینی را مشاهده می‌کنیم که فرصتی برای تحولات ایجاد کرده‌اند؛ ما در خانه کتاب فردی به نام قهرمان، رئیس و رهبر به معنای عرف نداریم. اینجا تیمی هستند که در یک ارتباط تنگاتنگ و صمیمانه از حدود یک سال پیش تاکنون تقریبا هر ماه شاهد رشد بوده‌اند.
 
وی عنوان کرد: شاخص‌های رشد موسسه خانه کتاب به همت همکاران این مجموعه و با مدیریت عالی، باز و متین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مشهود هستند که امیدواریم در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: منحصر به فرد بودن یک اتفاق، گرچه افتخار است، اما نیاز به مسئولیت منحصر به فرد نیز دارد؛ خبرگزاری کتاب ایران یک خبرگزاری منحصر به فرد در منطقه و ایران است. این موضوع مسئولیت این مجموعه را سنگین‌تر می‌کند.
 
میرزایی اظهار کرد: بزرگانی همچون سیدفرید قاسمی طراح این خبرگزاری بود ه اند که ما باید قدردان راهنمایی های او باشیم.

مکانی برای حضور تمام افکار و سرمایه‌های ملی در عرصه کتاب

میرزایی ادامه داد: امروز هم شاهد حضور پرشکوه کتابشناسان و کتاب‌پژوهان و هم شاهد حضور تمام جناح‌ها، افکار و سرمایه‌های ملی در عرصه کتاب هستیم؛ چهره‌های شاخص کشور ایبنا را به عنوان بلندگوی آزاد، اما در چارچوب مصالح نظام به رسمیت شناخته است و چهره‌هایی که در ایبنا حضور یافته‌اند و می‌یابند نشان از صحت این موضوع است.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد پیشرفت‌های حوزه کتاب در سایه نگاه مقام معظم رهبری به کتاب اتفاق افتاده است، توضیح داد: دولت فعلی فضای خوب، آزاد و مناسبی را برای مدیریت آماده کرد؛ اگر دولت فعلی نبود ، تنگ‌نظری‌های مدیریتی اجازه چنین تحولاتی را نمی‌داد. بدون تردید خالقان این تحول مجموعه همکاران خبرگزاری کتاب هستند که زیر نظر مدیریت شایسته آقای اسدزاده فعالیت می‌کنند.
 
وی افزود: مدت‌های زیادی بود که ایبنا با پایان ساعت اداری، تعطیل می‌شد اما در دوره جدید همکاران ایبنا به صورت آنلاین در این مجموعه فعالیت می‌کنند و اخبار داخلی و خارجی عرصه نشر را پوشش می‌دهند. طرح‌های زیادی برای ایبنا داریم که به زودی آنها را منعکس خواهیم کرد.
 
گامی رو به جلو بر اساس فعالیت و خرد جمعی

سخنرانی محمدرضا اسدزاده، سردبیر خبرگزاری کتاب ایران بخش دیگر این مراسم را به خود اختصاص داد. وی ضمن تشکر از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و مدیریت خانه کتاب گفت: هنوز سایت جدید خبرگزاری کتاب از نظر محتوایی و کیفی آنچه باید می‌بود نیست، اما توانسته‌ایم یک گام به جلو برداریم که همین یک گام نیز با همکاری و تلاش مجموعه همکاران خبرگزاری کتاب اتفاق افتاده است که اگر همراهی آنها نبود اکنون این آیین برگزار نمی‌شد.
 
سردبیر خبرگزاری کتاب ایران با اشاره به مجموعه فعالیت‌هایی که در طول 8 ماه گذشته در این مجموعه صورت گرفته است، اظهار کرد: در این مدت تلاش کردیم ایبنا پایگاه سیاسی نباشد، چرا که ما از طیف خاصی برنخاسته‌ایم و هدفمان کتاب و مطالعه است. بنابراین اینبا متعلق به هیچ جریان سیاسی نیست، بلکه ایبنا موظف است به معرفی کتاب‌هایی بپردازد که از سوی وزارت ارشاد مجوز گرفت ه اند.
 
سردبیر خبرگزاری کتاب ایران عنوان کرد: ایبنا موظف است از فضای باز و آزادی که در جامعه به وجود آمده است پاسداری کند و با آزادی ایجاد شده همه ارزش‌های ملی، دینی و آرمانی خود را حفظ کند.
 
وی توضیح داد: در طول هشت ماه گذشته تلاش کردیم از همه اقشار اعم از نخبگان و چهره‌های فاخر در حوزه کتاب بهره‌مند شویم، بنابراین از خط‌کشی‌هایی که شاید در دوره‌های قبلی در این خبرگزاری بوده خارج شده‌ایم.
 
اسدزاده گفت: ایبنا متعلق به همه ناشران و نویسندگان ایران است بنابراین بدون حمایت این قشر از جامعه ایبنا، ایبنا نمی‌شود.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود