کد خبر: 339

تاریخ انتشار: 1393-08-28 - 21:12

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 092

گزارشی از همایش ملی اعتدال

حسن خمینی: گفت‌وگو تمرین اعتدال/ نهاوندیان: قبول کردن محدودیت‌ها و تحریم‌ها قبول ظلم است شهیندخت مولاوردی گفت:‌ زنان ایرانی به دلیل وجود ویژگی سازگاری و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌توانند از بروز […]

حسن خمینی: گفت‌وگو تمرین اعتدال/ نهاوندیان: قبول کردن محدودیت‌ها و تحریم‌ها قبول ظلم است

شهیندخت مولاوردی گفت:‌ زنان ایرانی به دلیل وجود ویژگی سازگاری و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌توانند از بروز رادیکالیسم جناحی و قومی جلوگیری کرده و در تحقق وحدت ملی نقش مؤثری ایفا کنند.

خبرگزاری فارس: حسن خمینی: گفت‌وگو تمرین اعتدال/ نهاوندیان: قبول کردن محدودیت‌ها و تحریم‌ها قبول ظلم است

 

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، 21 خرداد سال جاری بود که خبرگزاری فارس در خبری به تشریح جزئیات همایش ملی اعتدال به همراه اسامی اعضای شورای راهبردی همایش پرداخت.

درنهایت سیدرضا صالحی‌امیری رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش اعتدال در نشست خبری که صبح روز دوشنبه 26 آبان در محل این کتابخانه برگزار شد، در تشریح جزئیات همایش ملی اعتدال با بیان اینکه تدوین و تنقیح گفتمان اعتدال هدف همایش است اظهار داشت: همایش ملی تبیین اعتدال روز چهارشنبه 28 آبان در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش اعتدال با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه دائمی همایش ملی اعتدال تصریح کرد: این همایش توسط شورای راهبردی و سیاست‌گذاری و متشکل از سه کمیته علمی، اجرایی و رسانه برگزار خواهد شد.

رئیس کتابخانه ملی در تشریح اهداف کلان این همایش به تبیین و تدقیق گفتمان اعتدال اشاره کرد و یادآور شد:‌ما در این همایش اعتدال را از نگاه فلسفی، دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بررسی خواهیم کرد.

وی از تدوین این موضوعات در قالب 7 جلد کتاب خبر داد و خاطرنشان کرد: 126 عنوان چکیده مقاله و 57 مقاله کامل واصل شده است که از مجموع آنها تعداد 106 چکیده را در کتاب چاپ کردیم.

صالحی‌امیری با بیان اینکه شورای راهبردی و سیاست‌گذاری این همایش متشکل از 30 نفر از جمله آقایان امیر محبیان، مهدوی، حاجیانی، سلیمی، زمانیان و خانم مولاوردی است، ادامه داد: کمیته ملی به ریاست آقای قانعی‌راد و مشارکت هادی خانیکی، حاضری و الهه کولایی در 13 جلسه، کمیته اجرایی به ریاست بنده در 20 جلسه و کمیته رسانه نیز به ریاست قوچانی و با حضور دهباشی و منتجبی و سلطانی‌فر تشکیل جلسه داد.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه 30 دستگاه از جمله وزارت علوم، وزارت کشور، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و انجمن‌های علمی در برگزاری این همایش مشارکت دارند، گفت: همایش ملی اعتدال با سخنرانی سیدحسن خمینی در روز چهارشنبه افتتاح خواهد شد.

وی افزود: پس از سخنرانی چند شخصیت علمی و از ساعت 11 الی 17 ،‌ 6 میزگرد تخصصی در قالب‌های اعتدال در اندیشه اسلامی، اعتدال در اندیشه‌ ایرانی، اعتدال و مسائل زنان، بنیان‌های نظری و جامعه‌شناسی اعتدال،‌اندیشه و رفتار سیاسی اعتدال و رویکرد اعتدال و توسعه برگزار خواهد شد.

صالحی‌امیری با بیان اینکه در 8 ماه گذشته شورای سیاست‌‌گذاری جزئیات مربوط به این همایش را هماهنگ کرد،‌ادامه داد: این همایش در سطح ملی و با حداقل هزینه‌های جانبی برگزار خواهد شد.

رئیس کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه انجمن‌های علمی هزینه‌های این همایش را تقبل کرده‌اند، متذکر شد: هیچ گونه هزینه دولتی در این همایش استفاده نشده و نخواهد شد.

وی از حضور و سخنرانی آقایان حجت‌الاسلام سعید جوادی آملی عضو حوزه علمیه قم، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ناصر مهدوی، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار رئیس‌جمهور خانم مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در همایش ملی اعتدال خبر داد و گفت: برخی از این افراد در افتتاحیه و برخی در اختتامیه سخنرانی خواهند کرد.

 همایش ملی اعتدال آغاز شد

همایش ملی اعتدال دقایقی پیش با حضور شخصیت‌هایی همچون سید حسن خمینی، نهاوندیان، مرتضی بانک، سید حسن هاشمی،آشنا، احمد پورنجاتی، محمدرضا تاجیک، هادی خانیکی و... در کتابخانه ملی آغاز شد.

در پیامی از سوی رئیس جمهور مطرح شد

اعتدال به معنای دوری از افراط و تفریط/پیام اعتدال توجه به آرای مردم است

سیدرضا صالحی‌ امیری رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش اعتدال و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در همایش ملی اعتدال که صبح امروز 28 آبان ماه در کتابخانه ملی برگزار شد، ضمن تشریح چگونگی برگزاری همایش ملی اعتدال پیام حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان را به همایش ملی اعتدال قرائت کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در قرائت پیام روحانی، گفت: برگزاری همایش ملی اعتدال را به مسئولان و دست‌اندرکاران محترم و شرکت‌کنندگان فرهیخته و ارجمند این نشست علمی تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد:‌ امروز بیش از هر زمانی در جامعه ایران دنیای اسلام و جامعه جهانی، ضرورت درک اعتدال در روی آوردن به آن در همه جوانان به ابعاد زندگی احساس می‌شود. انسان و جامعه معاصر آزرده و خسته از افراط و افراط‌گری است و برای کاستن از مخاطرات در هم تنیده تندروی در اندیشه و گفتار و رفتار رویکردی روشن‌تر از اعتدال در زمینه‌های نظری و علمی نیست.

صالحی‌امیری با بیان اینکه روحانی وظیفه اندیشمندان، دانشمندان و محققان را تبیین مبانی و مفاهیم و آثار معرفتی و اجتماعی و فرهنگی سیاسی اعتدال می‌داند، تصریح کرد: باید در چنین نشست‌هایی اعتدال تبیین شود تا راه بر سیاست‌گذاران و مسئولان اجرایی و عموم مردم و شهروندان در ترویج و تعمیق فرهنگ اعتدال گشوده‌تر شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ادامه داد: از خرداد ماه 1392 که اکثریت مردم ایران در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، به گفتمان اعتدال و خط مشی تدبیر و امید رأی دادند چیستی و چگونگی اعتدال به عنوان یک منظومه فکری و موضوعی جدی در افکار عمومی تبدیل گردید و برخی از اندیشمندان به پاس وظیفه خود در گسترش دانایی در جهت روشن ساختن این مفهوم و رابطه آن با شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه ما و همچنین فرهنگ اسلامی و ایرانی تلاش‌های ارزشمندی را آغاز کردند.

صالحی‌‌امیری با بیان اینکه روحانی اعتدال را به طور ذاتی با فعالیت‌های دانش‌محور و مبتنی بر عقلانیت و همه‌جانبه‌گری در پیوند می‌داند، تصریح کرد: شما دانشگاهیان و صاحب‌نظران برای سخن گفتن در این عرصه سزاوار ترید. عرصه سیاست هر گاه از تأمین عدالت، معنویت و همبستگی انسانی به قدرت‌جویی و قدرت‌مداری تمایل پیدا کند مستعد به دچار شدن به تندروی و افراط‌گرایی می‌گردد و این پدیده‌ای است که در منطقه ما و در جهان امروز به تهدیدی واقعی تبدیل شده است و وظیفه اندیشمندان ما تلاش فکری برای تقویت سرمایه‌‌های اعتدال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است.

وی ادامه داد: پیام اصلی اعتدال در عرصه کشورداری این است که اداره جامعه ما با علایق و سلایق گوناگون بدون دانش،‌گفت‌وگو و سعه صدر امکان‌پذیر نیست به این دلیل همواره علاقمندان به کشور و انقلاب اسلامی را دعوت کردند که بیایید با سعه صدر با مسائل برخورد کنید. بگذاریم افراد حرف‌هایشان را بزنند و به خاطر اشکال‌های کوچک قدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روحانی اعتدال در عرصه سیاست را توجه به عالم مردم و قرار دادن فعالیت دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی، اخلاق و دوری از غرور و خودمحوری می‌داند، خاطرنشان کرد: اعتدال در عرصه علم یعنی پیوند بین شالوده‌های علمی و نظری و تجربیات برآمده از حیات اجتماعی و سیاسی جامعه است.

وی ادامه داد: توقع از دانشمندان و علما برای بررسی کاوشگرانه، نقادانه نسبت به اندیشه اعتدال خواسته‌های مردم و فرهنگ ایرانی و اسلامی و همچنین ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن برای تأمین الزامات توسعه پایدار و همه ‌جانبه، خواسته‌ای معقول و توجیه‌پذیر است.

صالحی‌امیری با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر اینکه اعتدال به طور عام از سرشت فعالیت سازنده سیاسی جدا ناشدنی است، خاطرنشان کرد: اعتدال به طور خاص نیز انتخابی ضروری برای برون‌رفت از شرایط آسیب‌زای تقابل‌ها و افراط‌گری‌های کنونی در عرصه‌های سیاست داخلی و بین‌المللی است اما فراتر از این دریافت‌های آن تردیدی ندارم که گشودن لایه‌های گوناگون اندیشه اعتدال نیازمند تدقیق و تأمل اندیشمندانه شما دانشگاهیان و دانشوران است.

صالحی‌امیری ادامه داد: اگرچه اعتدال و دوری از افراط و تفریط معرفی شده است اما این معنایی نیست که برای معرفی مسئولین که قرار است راهنمای حرکت همه‌جانبه دولت و پیشرفت و توسعه ملت باشد کفایت کند.

وی با بیان اینکه روحانی اعتدال را دارای ظرفیتی بالا دانست و تصریح کرد: درک جدیدی از تجدد ایرانی، توسعه اقتصادی پایدار همراه با عدالت در سطوح فردی، گروهی و منطقه‌ای، برقراری توازن میان آرمان‌خواهی و واقع‌بینی، تعامل سازنده با جهان، شناسایی‌کننده مقدورات و محدودیت‌های تاریخی یک ملت، دانش‌محوری و ارج نهادن به علم، به رسمیت شناختن تکثر، توازن در بهره‌برداری از محیط زیست، توازن در بهره‌برداری از محیط زیست، توازن در نسبت قدرت دولت و جامعه و حرکت متوازن به سوی توسعه همه‌جانبه را می‌توان از جمله ظرفیت‌های اعتدال دانست که ناظر به عناصر ذکر شده است.

وی ادامه داد: امروز باید در پی آن بود تا چهره رحمانی اسلام را از رفتارهای خشن و افراطی بزداییم تا خورشید گرم،مهر و یزدانه‌اش بر جان‌ها بتابد و زندگی‌ دین‌دارانه را گرم کند. باید سیاستی انسانی و عدالت‌جویانه را تقویت کرد تا جامعه هر چه بیشتر طعم شیرین زندگی را بچشد و با اراده و امید، راه آینده را با گام‌های موثر و محکم بپیماید.

وی در پایان با بیان اینکه دعوت به اعتدال دعوت به روش‌های خردمندانه و انسانی است که توان و ظرفیت‌های موجود را در برداشتن قدم‌های آینده‌ساز محاسبه می‌کند، و باری را فوق طاقت بر دوش جامعه و زندگی نمی‌گذارد، خاطرنشان کرد: انتظار دارم که به همت دست‌آندراکاران و شرکت‌کنندگان این همایش جریان فکری بالنده و بارآوری برای تدوین و تبیین و استمرار این گفتمان و تعمیق مفهوم اعتدال در حوزه‌ةای مختلف جامعه صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در همایش ملی اعتدال:

بی‌ادبی‌ها در جامعه بیشتر شده است/ مهم‌ترین بُعد اعتدال رابطه آن با عدالت است/تمرین اعتدال گفت‌وگو است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در همایش ملی اعتدال  با اشاره به فرموده‌های امام علی (ع) و امام سجاد درباره موضوع اعتدال اظهار داشت: امام علی (ع) در غررالحکم می‌فرمایند یکی از آثار اعتدال عدم هلاکت است، جامعه معتدل هلاکت پیدا نمی‌کند، از بین نمی‌رود و دستخوش ضربات محکم نمی‌شود.

وی ادامه داد: از آثار دیگر اعتدال این است که کارها آسان می‌شود و مشکلات برطرف می‌شود و براساس فرمایش امیرالمومنین کسی که اعتدال دارد سختی‌ها برای او آسان می‌شود.

یادگار حضرت امام با اشاره به رساله حقوقی امام سجاد (ع)، اظهار کرد: اولین حرفی که در این رساله بیان می‌شود حق خدا بر مردم است. وقتی شما شرک را کنار می‌گذارید این صرفا یک ادای دین به خدا نیست بلکه باعث می‌شود به یک آرامش روحی برسید و در دنیا هیچ موثری غیر خدا ندانید و این آرامش سعادت خود شما است.

تولیت حرم امام راحل با بیان اینکه امامت یعنی پذیرش کانونی که وجود دارد و هرچه داریم از اوست، تصریح کرد: تمام مشکل از اینجا ناشی می‌شود که موثرات دیگری را قبول داریم و سرسپردگی پدید می‌آورد.

حجت‌الاسلام خمینی اضافه کرد: شرط اول این است که کارها را بر خودمان آسان کنیم و به خداوند اتکا کنیم همچنین امور را آسان بگیریم و اعتدال بورزیم.

وی تاکید کرد: از خواص دیگر اعتدال بقای نام نیک است. کسی که نامش به نیکی باز می‌ماند معتدل است و به افراط و تفریط دچار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام خمینی در ادامه با اشاره به اینکه در مقابل نام نیک در روایات افراط و تفریط را داریم موجب ملامت می‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است در دوره‌ای یک موجی بیاید و افرادی را در بر بگیرد ولی موج که بنشیند همان افراد می‌گویند چرا ما را در این فضا قرار دادید.

یادگار حضرت امام برهمین اساس افزود: نام نیک یکی از خواسته‌های فتنه بشری است که حتی حضرت ابراهیم (ع) آن را از خدا طلب کرده است. اعتدال به جای گذارنده نام نیک است.

وی با طرح این موضوع که یکی از آثار دیگر اعتدال این است که باعث الفت در جامعه می‌شود، بیان داشت: پیامبر می‌فرماید اعتدال بورزید زیرا قلب‌هایتان به یکدیگر نزدیک شود.

تولیت حرم امام راحل با ذکر این نکته که در یکی از صحبت‌ها گفتم که جامعه ما بی‌ادب شده است و برخی به من گفتند این به خاطر توسعه است، یادآور شد: بی‌ادبی هایی که قبلا می‌دیدیم هم‌اکنون بیشتر شده، آدم تعجب می‌کند چرا اینقدر زبان‌ها تند و گزنده شده است و ما نمی توانیم آرام صحبت کنیم، تندی بذری است که از آن طوفان درو می‌شود.

وی تصریح کرد: در روزگار خود ما کسانی که خودشان بذر تندی را کاشتند بیشتر از بقیه صدمه خوردند.

حجت‌الاسلام خمینی با توصیه به اینکه زبان را به گفتن خوبی‌ها عادت بدهیم، گفت: بعضی قلم‌ها مثل یک شی شیشه خرده‌دار است و امام سجاد (ع) می‌فرماید زبان را به ادب وا دارید.

یادگار امام (ره) برهمین اساس شاید احتیاج داشته باشیم یک گام به سمت ادب برداریم، مگر سنت جامعه ما این نیست که به بزرگان احترام بگذارید؟

حجت‌الاسلام خمینی در ادامه سخنان خود با یادآوری این موضوع که یکی از آثار اجتماعی تعادل، اتحاد است اظهار داشت: اعتدال باعث اتحاد ملی می‌شود و به تعبیر امام سجاد (ع) قومی که اعتدال ورزید هیچ وقت افتراق پیدا نمی‌کند. جامعه‌ای که معتدل و با اعتدال زندگی می‌کند متفرق نمی‌شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های حضرت سیدالشهدا با بقیه افراد بیان کرد: در روز عاشورا دل امام حسین نسبت به شمر بیشتر می‌سوخت تا خود شمر نسبت به خودش، امام می‌خواست او را هدایت کند و ناراحت بود چرا امت جدش از مسیر هدایت خارج شده است و برای آنها دلسوزی می‌کرد.

حجت‌الاسلام خمینی برهمین اساس این پرسش را مطرح کرد چه مقدار این خیرخواهی از جامعه ما رفته است و گفت: امام سجاد در رساله حقوق می‌فرماید این حق مردم است و باید خوبی آنها را بخواهید و خیرخواه آنها باشید.

یادگار امام (ره) ادامه داد: جامعه یک کل است و از همه ما تشکیل شده است، نسبت به هم همدلی و محبت باید داشته باشیم و حتی نسبت به خطاکارانمان نیز باید محبت داشته باشیم.

وی با انتقاد از برخی رفتارهای موجود در جامعه تاکید کرد: با گذشتگان ما آدم‌های بزرگی بودند، دهان باز نکنیم و هرچه می‌خواهیم بگوییم. این آدم‌های بزرگ کارهای بزرگی کرده‌اند و انسان‌های بزرگ هم آنها را تایید کرده‌اند. اگر هم نقد می‌خواهید کنید کرامات افراد را در نظر بگیرید.

حجت‌الاسلام خمینی تصریح کرد: امام سجاد (ع) تعبیری دارد که شکننده است و جان آدم را به لرزه می‌اندازد و می‌فرماید بزرگان را مثل پدرت و کوچکان دیگران را نیز مثل فرزندت بدان. اگر در جامعه محبت نباشد این جامعه معتدل نیست و اگر جامعه معتدل نباشد در آن محبت وجود ندارد، جامعه با تلخی‌کردن و افراط از درون از بین می‌رود.

تولیت حرم امام راحل بخشش را یکی از گمشده‌های جامعه عنوان کرد و گفت: انگار ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم و این جامعه آینده‌اش را در گذشته تعریف می‌کندو طبق نظر امام سجاد فرد خطاکار حق دارد اگر خطا کرد بخشیده شود.

وی اضافه کرد: یکی از قواعد جامعه معتدل شیوع بخشش در آن است وگرنه در این جامعه کینه و بغض را روی هم تل‌انبار شده می‌بینید و امام سجاد می‌گوید عفو از قلع و قمع بهتر است.

یادگار امام با بیان اینکه از بزرگ‌ترین آثار دوری از اعتدال بدنامی دین است، گفت: 5، 6 سال پیش اگر می‌گفتند این اتفاقات امروز رخ می‌دهد باور نمی‌کردیم، جلوی دوربین‌ها سر می‌برند. هیچ گروهی در دوره ما نمی‌توانست به این شکل به اسلام و وجهه دین لطمه بزند که این گروه در عراق و شام این لطمه را وارد کردند.

حجت‌الاسلام خمینی برهمین اساس تاکید کرد: پیامبر می‌فرماید ما شما را امت وسط قرار دادیم که الگو باشید.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که در دنیای امروز احتیاج به این داریم که اگر دیندار هستیم دینمان را در دنیا به زینت آراسته کنیم.

تولیت حرم امام راحل در ادامه سخنان خود تاکید کرد که باید میراث تاریخی حضرت امام و جمهوری اسلامی را به عنوان یک الگو به نمایش بگذاریم و اگر درد مملکت را داریم راه نجات دوری از افراط و تفریط است.

حجت‌الاسلام خمینی با بیان اینکه تمرین اعتدال گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: با مشاجره راه به جایی نمی‌بریم.

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگو شروطی دارد اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین شروط این است که خودمان را بالاتر ندانیم و نظرمان را تحمیل نکنیم. در گفت‌وگو به دنبال تحقیق درباره نظر خودمان هستیم ولی در مشاجره صحبت‌ها را می‌شنویم تا خطای دیگری را پیدا کنیم اما در گفت‌وگو می‌شنویم تا خطای خودمان را بفهمیم.

یادگار امام در پایان سخنان خود تصریح کرد: در مشاجره نظر فرد دیگر را باطل می‌دانیم اما در گفت‌وگو به دنبال حقیقت هستیم، در مشاجرات به دنبال این هستیم که همه چیز به نفع خودمان باشد اما در گفت‌وگو به دنبال کشف حقیقت هستیم.

نهاوندیان در همایش ملی اعتدال:

قبول کردن محدودیت‌ها و تحریم‌ها قبول ظلم است/ لازمه اعتدال صبوری در برابر مخالفان است

به گزارش فارس  محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در این همایش  گفت: سال گذشته در شهریورماه بود که همایش اعتدال را برگزار کردیم در حالی که مدت زیادی از انتخابات 92 نگذشته بود اما اکنون در سال 92 دیدیم که اگر آن زمان اشتیاق به اعتدال مسئله‌ای انتخابی از سوی مردم بود اما اکنون این امر جهانی شده و مردم جهان به این امر به عنوان نیازی برای مقابله با افراط جهانی نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور در زمینه جهان عاری از خشونت و ظلم تصریح کرد: مردم جهان از این رویکرد استقبال کردند چرا که اعتدال یک نیاز جهانی است.

نهاوندیان با اشاره به آسیب‌ها و خطرات داعش در جهان اظهار داشت: پدیده داعش نظر جهانیان را به ضرورت مقابله با پدیده افراط‌گری جلب کرده است و باید در این زمینه فکر جدی شود.

وی ادامه داد: پدیده داعش در صدد است تا امکانات مسلمانان در دنیا را نابود کرده و از طرفی با خود اسلام و جذابیت و میراث فرهنگی اسلام مقابله کنند بنابراین اصلی‌ترین کار مقابله با افراط گری است و این امر جز با اعتدال حاصل نمی‌شود.

نهاوندیان با بیان اینکه اعتدال نیازمند تبدیل است خاطرنشان کرد: باید به این امر توجه کنیم وقتی ارزشی در جامعه مطرح می‌شود ادعای آن نیز ایجاد می‌شود و هر کس خود را مدعی اعتدال می‌داند در حالی که شاخص‌ها و آسیب‌های اعتدال باید شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه معرفی اسلام اعتدال وظیفه مسلمانان است خاطرنشان کرد: این رویکرد غلطی است که تصور کنیم رویکرد اعتدال برگرفته از اقتباس وارداتی از مکاتب سیاسی است در حالی که رویکرد اعتدال اصل اسلام ناب محمدی است.

نهاوندیان با بیان اینکه اعتدال باید در همه ابعاد وجود داشته باشد گفت: اگر در ساحت سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی از گفتمان اعتدال سخن می‌گوییم باید به این امر توجه کنیم چرا که لازمه عدالتجویی اعتدال است و جز با شیوه اعتدال نمی‌توانیم به این مقصود برسیم.

وی با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین مبنی بر اینکه هر کس از مسیر اعتدال منحرف شود به ظلم و زورگویی خواهد افتاد خاطرنشان کرد: بسیار خطا بود که برخی گمان می‌کردند با شعار عدالت می‌توانند تندخویی کنند و یا تندگویی انجام دهند در حالی که برای ارائه عدالت دلنشین‌تر از رویکرد عدالت نیست و ما باید به این امر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه لازمه اعتدال علم و حلم است خاطرنشان کرد: اگر اعتدال در جامعه گسترده شود دانش جامعه بالا رفته و این امر نیازمند آن است که علم در جامعه گسترش یابد از سویی شنیدن سخنان اعتدال نیازمند حلم است چرا که نمی‌توانیم بدون این امر به نتیجه برسیم.

نهاوندیان با بیان اینکه لازمه اعتدال صبوری در برابر مخالفین است تصریح کرد: اگر خود را طرفدار اعتدال می‌دانیم باید با مخالفین خود با صبوری برخورد کنیم چرا که اعتدال مبتنی بر جامعه‌نگری است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به جملات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه حرکت سانتریفیوژ‌ها باید هم‌راستا با حرکت اقتصاد به مردم نیز باشد گفت: لازمه رعایت اعتدال در اقتصاد به این معنی است که در همه ابعاد آن این امر رعایت شود و ما باید از حقوق مردم حراست کنیم و نمی توانیم علم و فناوری را به یک محدوده خاص قرار دهیم چرا که اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها قبول ظلم است و ما باید از حقوق ملت حراست کنیم.

وی ادامه داد: اگر مردم از حقوق خود محروم شوند درست نیست چراکه برگرداندن حق مردم وظیفه همه است و باید از حقوق مردم در همه ابعاد حراست شود.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: مردم باید شیرینی یک نظام اعتدال و معتدل را ببینند و باید به توسعه اقتصادی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه هدف اعتدال روش‌های اعتدالی می‌طلبد خاطرنشان کرد: با روش حذفی نمی‌توانیم به اعتدال برسیم در حالی که رویکرد دولت فراجناحی است و کسانی بیشتر و کسانی کمتر در این زمینه همکاری کردند اما نباید رویکرد حذفی را دنبال کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه برخی می‌خواهند رویکرد افراطی را به ما تحمیل کنند خاطرنشان کرد: باید در این زمینه ایستادگی کنیم چرا که لازمه روش‌های اعتدالی استفاده از اعتدال است و باید در این زمینه آسیب‌های اعتدال را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی زمان‌ها روش‌های بردبارانه جواب نمی‌دهد خاطرنشان کرد: این نباید به قاعده کار تبدیل شود اما گاهی برخوردهای بردبارانه جواب نمی‌دهد و برخی دیگران می‌خواهند رنگ خودشان را به ما تحمیل کنند در حالی که باید از روش‌های افراطی پرهیز کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه گسترش اعتدال نیازمند اعتدال جامعه در همه ابعاد است خاطرنشان کرد: اینکه از دسته‌بندی‌های 30 سال پیش سخن بگوییم درست نیست چرا که باید اشتراکات را در نظر بگیریم و سرمایه اجتماعی در این زمینه را توجه کنیم چرا که برای رسیدن به اعتدال نیازمند گفت‌وگویی واقعی هستیم.

وی در پایان با بیان اینکه تبیین اعتدال نیازمند همایش و جریان‌سازی فکری است تصریح کرد: اگر همه پا در میدان بگذارند خداوند ما را در این زمینه یاری می‌کند.

 

رونمایی از 7 جلد مجموعه مقالات درباره اعتدال

 

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب در همایش ملی اعتدال که صبح امروز 28 آبان ماه در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار شد از 7 جلد کتاب که حاوی مجموعه مقالاتی درباره اعتدال است رونمایی شد.

 

مولاوردی در همایش ملی اعتدال:

رویکرد دولت اعتدال فرصتی تاریخی برای تحقق نقش‌آفرینی زن ایرانی فراهم کرده است

شهین دخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در همایشی که صبح امروز با عنوان همایش ملی اعتدال در کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان اینکه در یک قرن پیش هنگام تحقق ساختارهای سنتی کمتر نشانی از طرح مطالبات زنان در جامعه دیده می شد، اظهارداشت: تعارض‌ها و تعابیر گروه‌‌های مختلف از این موضوع منجر به پراکندگی صنوف فعالان زن شد که حاصل آن ناپایداری‌ها در نتایج مسائل زنان بود.

مولاوردی اعتدال برای حوزه زنان را عاملی برای وضعیت هماهنگ توصیف کرد و افزود: وضعیت متعادل در این حوزه با پرهیز از افراط‌گری و توافق حداکثری با کمرنگ کردن تمایزات محقق می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه رویکرد اعتدال گرایانه به میزان زیادی با ماهیت زنان ایرانی همسویی دارد، تصریح کرد: عاطفه‌مداری، شکیبایی، نیک رفتاری،‌سازگاری، هویت‌‌مداری و تفاهم‌مداری در عملکرد زنان قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: می‌توان ادعا کرد که پایداری خانواده‌های ایرانی متأثر از رویکردهای اعتدال گرایی زنان در حل مناقشات خانوادگی است.

مولاوردی با بیان اینکه دولت اعتدال برای پرهیز از خشونت بر عواطف نوع‌دوستانه تأکید دارد، خاطرنشان کرد: برای دوری از تقابل باید بر شکیبایی تأکید کنیم از این رو سیاست تعامل و گفت‌وگو برنامه اجرایی دولت و رفتار آشتی‌جویانه محور عملکرد دولت است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اخلاق‌گرایی سیاست بیان اعتدال در تبیین حقوق انسانی است. از این رو رویکرد دولت اعتدال فرصتی تاریخی برای تحقق نقش زن ایرانی در ظرفیت جامعه فراهم کرده است.

وی با اشاره به نقش زنان در تحقق اعتدال به 4 شرط اشاره کرد و گفت: در شرط میان فردی زنان می‌توانند به تقویت و انتشار احساسات نوع‌دوستانه کمک کنند.

مولاوردی با اشاره به سطح میان‌گروهی ادامه داد: زنان می‌توانند به دلیل رویکرد آشتی‌جویانه از دامنه و شدت تعرضات اجتماعی جلوگیری کرده و از آن بکاهند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر استفاده از امکان شبکه‌سازی و ارتباطات گسترده شبکه‌های اجتماعی گفت: این شبکه به آنها امکان تبادل تجربیات و تعاملات فکری و اجتماعی را می‌دهد و موجب توانمندی آنها در مدیریت خانواده خواهد شد.

وی به سطح ملی پرداخت و ادامه داد: زنان ایرانی به دلیل وجود ویژگی سازگاری و همزیستی مسالمت آمیز می‌توانند از بروز رادیکالیسم جناحی و قومی جلوگیری کرده و در تحقق وحدت ملی نقش مؤثری بازی کنند.

مولاوردی در تبیین نقش‌آفرینی زنان در سطح بین‌المللی پرداخت و گفت: ماهیت هویت‌مدارانه زنان و توجه‌شان به همزیستی هویت‌های متفاوت باعث می‌شود که در تحقق جهانی شدن نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: دولت اعتدال به دلیل حمایت از تعامل‌گرایی سیاسی صبورانه می‌تواند شرایط را برای حضور فعال زنان در عرصه‌های بین‌المللی فراهم سازد.

وی در عین حال تأکید کرد: در هنگامه اعتدال هنوز در پاره‌ای از موارد ما شاهد چتر بی اعتدالی در حوزه زنان و خانواده هستیم و زنان در این زمینه گرفتار عدم توازن میان فضای کار و فضای خانواده هستند.

مولاوردی با بیان اینکه زنان برای ایفای نقش موثر در تحقق اعتدال باید به نقطه تعادل در مناسبات داخلی و عملکرد اجتماعی دست یابند، ادامه داد: میزان دسترسی زنان و مردان باید به فرصت‌ها متوازن شود چرا که زنان به فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی و مردان به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی دسترسی بیشتری دارند.لذا سیاست دولت اعتدال باید گذار از این عدم توازن‌ها باشد.

وی گفت: شناخت زمینه‌های متأثر از رویکرد اعتدالی در حوزه مسائل زنان می‌تواند ما را در تعیین راهبردهای عملی یاری رساند.

 

حجت‌الاسلام جوادی‌آملی:

عدالت و اعتدال برای توزیع گوشت و نان نیست/دولت نسبت عدالت و اعتدال را میزان کند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام جوادی‌آملی رئیس بنیاد بین المللی اسراء در همایش ملی اعتدال که صبح امروز چهارشنبه در کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان اینکه باید شعار اعتدال را به گفتمان غالب اعتدال تبدیل کرد، اظهار داشت: عدالت و اعتدال از جنبه‌‌های انسانی است نه از باب توزیع گوشت و نان؛ لذا این موارد از فضیلت‌های انسانی است.

جوادی‌آملی ادامه داد: تا جامعه و انسان‌ها به این فضیلت دست نیابند حرکت انسانی آغاز نخواهد شد، گفت:‌عدالت سقف فرهنگی دینی ما نیست بلکه کف و سطح آن است و هدف نهایی که خداوند به خاطر آن انبیا را فرستاده است رساندن جامعه، نور و نورانیت است.

فرزند آیت‌الله جواد‌ی‌آملی سقف انتظار الهی از جامعه بشری را خروج از ظلمت‌ها دانست و گفت: ما یک اعتدال نازل و یک اعتدال متنزل داریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر اعتدال شاخص‌های خود را پیدا نکند خودش در معرض آسیب افراط و تفریط قرار می‌گیرد یادآور شد: اگر اعتدال معطوف به عدالت و چنانچه عدالت معطوف به سعادت انسانی شکل بگیرد، اعتدال متنزل بوده و پذیرفته شده است.

جوادی‌آملی گفت: عدالت و سعادت پرده‌نشین و اعتدال شاهد بازاری است. از این رو اگر عدالت باطن اعتدال را تأمین نکند شایسته نظامی که امام (ره) آن را بنیان‌ گذاشت نخواهد بود.

رئیس بنیاد بین المللی اسراء با تأکید بر اینکه اعتدال باید خود را با عدل و عدالت میزان کند، گفت: این هنر دولت است که نسبت عدالت و اعتدال را از یک سو و عدالت را به عنوان سطح توقعات نسبت به سعادت حقیقی که سقف آن است میزان کند.

وی تأکید کرد: اگر اعتدال ما در حد اعتدال غرب و شرق معنا شود و از وحی نشأت نگیرد،‌ از دولت در جامعه متوقع نخواهد بود.

 

بخش نخست همایش ملی اعتدال پایان یافت

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، بخش نخست همایش ملی اعتدال که از صبح امروز (چهارشنبه) در محل کتابخانه ملی آغاز شده است، پایان یافت.

 

بر پایه این خبر، در نشست افتتاحیه سیدرضا صالحی‌امیر رئیس شورای سیاستگذاری این همایش به تشریح اهداف و زمینه‌های برگزاری این همایش پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی درباره موضوع اعتدال سخنرانی کرد.

 

در ادامه بخش نخست این همایش نیز شهیدخت مولاوردی معاون رئیس‌‌جمهوری در امور زنان و خانواده و حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی درباره موضوع اعتدال به سخنرانی پرداختند.

 

همچنین در ادامه این همایش نیز میزگردهای تخصصی با موضوعات اعتدال در قرآن و اندیشه اسلامی، اعتدال در ادبیات و اندیشه ایرانی، اعتدال و مسائل زنان، بنیان‌های نظری و جامعه‌شناسی اعتدال، اندیشه و رفتار سیاسی اعتدال و رویکرد اعتدال و توسعه توسط صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی در حال برگزاری است.

 

به گزارش فارس قرار است عصر امروز چهارشنبه مراسم اختتامیه این همایش با سخنرانی حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری برگزار شود.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود