کد خبر: 367

تاریخ انتشار: 1393-05-11 - 23:45

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / دانشگاه / علمی آموزشی
0
بازدیدها: 2 297

گزارشی از نسیم نامعتدل تغییر در رشته‌های علوم انسانی؛ حذف فلسفه و روان‌‌شناسی از کارشناسی

گفته می‌شود در حال حاضر 34 رشته در حوزه علوم انسانی از زبان‌های خارجی گرفته تا رشته هایی چون حقوق، جامعه شناسی و تعلیم و تربیت وجود دارد که شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی معتقد است برخی از […]

گفته می‌شود در حال حاضر 34 رشته در حوزه علوم انسانی از زبان‌های خارجی گرفته تا رشته هایی چون حقوق، جامعه شناسی و تعلیم و تربیت وجود دارد که شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی معتقد است برخی از برنامه‌های مربوط به این رشته‌ها در حال حاضر مورد نیاز نیست که باید برداشته شوند و برخی نیاز است که اضافه شوند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با تشکیل 15 کارگروه اقدام به بازنگری برنامه های درسی رشته های علوم انسانی کرده است. این رشته ها نزدیک به 25 تا 30 سال است که بازنگری نشده‌اند و اکثر آنها با متون غربی گره خورده‌اند.

 

شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند و  پانزده کارگروه دارد که در حوزه‌های مطالعات زنان، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، تعلیم و تربیت، علوم سیاسی، زبان و ادبیات خارجی، هنر، اقتصاد، معماری و شهرسازی، رسانه و ارتباطات و حقوق به منظور بازنگری برنامه‌های درسی فعالیت می کند.

 

گفته می‌شود هر کدام از این کارگروه‌ها ضمن تشکیل جلسات هفتگی، بازنگری سرفصل‌های دانشگاهی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که چندی پیش نتیجه یکی از این جلسات بازنگری خبری بود که حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدی درباره رشته فلسفه داد؛ حذف دورة کارشناسی رشته فلسفه.

هفته گذشته خبر حذف این رشته از دوره کارشناسی، سروصدای بسیاری از فرهیختگان فعال در فضای مجازی را در آورد. پرسش بسیاری از آنها این بود که مگر دانشجو می‌تواند درسی ریشه‌ای و پایه‌ای مانند فلسفه را از تحصیلات تکمیلی و در دو مقطع ارشد  دکتری بیاموزد؟ پرسشی که پیش‌تر دکتر احمدی چنین بدان پاسخ گفته بود: دانشجوی مقطع کارشناسی رشته فلسفه بعد از اتمام چهار سال تحصیل نه می تواند معلم معارف شود و نه چیز دیگری، یعنی با مدرک کارشناسی رشته فلسفه دانشجو تنها دچار سردرگمی می شود و نمی تواند شغل مناسبی پیدا کند به همین خاطر ما پیشنهاد کردیم که اگر رشته ای حتی کارایی لازم را ندارد تغییر کند همان طور که در فلسفه این کار انجام خواهد شد.

 

همچنین وی درباره ارزیابی اقدامات صورت گرفته در شورای تحول اظهار داشته است: اقداماتی در مسیر تحول علوم انسانی صورت پذیرفته است، نمی توانیم بگوییم که این تلاش‌ها اقدامی در راستای اسلامی‌سازی علوم انسانی و تحول این علوم نیست و نمی‌توان گفت در طول این سال‌ها هیچ قدمی برداشته نشده، اما حقیقت آن است که این تلاش‌ها کافی نبوده است.

 

ماجرای حذف و تعدیل رشته‌های علوم انسانی در کارگروه رشته روان‌شناسی نیز به حذف گرایش‌های این رشته دردورة کارشناسی انجامید؛ پیش از این در مقطع لیسانس، کارشناسی روانشناسی بالینی، کودکان استنثایی، عمومی، صنعتی و حتی رشته مشاوره تدریس می‌شد اما هم اکنون در دفترچه کنکور تنها رشته روانشناسی راه اندازی شده و  از سال گذشته در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

 

اما حالا با مصوبات جدید، تمام این گرایشها به مقاطع فوق لیسانس و دکتری منتقل شده و در مقاطع فوق لیسانس و دکتری گرایشهایی از جمله روانشناسی سلامت، روانشناسی دین، روانشناسی ورزش و برخی دیگر از گرایشها راه اندازی شده است.

 

پرسشی که دین آنلاین را برانگیخت تا به این گزارش بپردازد این است که آیا این تحول به معنای تقطیع دوره‌های آموزشی تنها در رشته‌هایی مانند فلسفه و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی صورت باید پذیرد یا رشته‌های دیگر هم فارغ از این ماجرا هستند؟ با خبر شدیم از دیگر کارگروه‌های فعال در شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، کارگروه رشته مدیریت است که به‌تازگی تمام سرفصل‌های مقطع کارشناسی در سه رشته مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی و مدیریت دولتی بازنگری و به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید. این بدان معناست که تغییر در مسیر علوم انسانی با نسیمی یکنواخت نمی‌وزد.

 

در این باره لطف الله فروزنده دبیر کارگروه مدیریت پیش از این اعلام کرده بود که این شورا سرفصلها را برای ابلاغ به دانشگاهها، به وزارت علوم ارسال کرده است و به هیچ عنوان گرایشهای این رشته در مقطع لیسانس حذف یا تعدیل نشده است به دلیل اینکه رشته مدیریت از گذشته تاکنون دارای سه گرایشی که ذکر شد، بوده است

دین انلاین

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود