کد خبر: 451

تاریخ انتشار: 1393-04-29 - 01:07

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / آسیب ها / اخبار کتاب / مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / سازمان های فرهنگی / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 649

تخلف دولت قبل در انحصاری کردن نام های قرآن

اینکه تنها یک ناشر بتواند از عنوان قرآن مبین استفاده کند و دیگر ناشران قرآنی چنین مجوزی را نداشته باشند آن هم زمانی که پیش تر و در دهه چهل این عنوان توسط ناشری دیگر به کار رفته باشد چیزی جز اعطای […]

اینکه تنها یک ناشر بتواند از عنوان قرآن مبین استفاده کند و دیگر ناشران قرآنی چنین مجوزی را نداشته باشند آن هم زمانی که پیش تر و در دهه چهل این عنوان توسط ناشری دیگر به کار رفته باشد چیزی جز اعطای رانت برای منافع شخصی نمی تواند باشد.

معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریمِ سازمان تبلیغات اسلامی در واکنش به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، مبنی بر انحصار اسامی مصحف شریف اعلام کرد: اقدام در انحصاری کردن نام‌های قرآن کریم خلاف شرع است.

پیش تر از این، مدیرمسئول انتشارات «فاطمه الزهرا(س)» از ناشران قدیمی حوزه قرآن و کتاب‌های مذهبی که از سال 1376 در حوزه نشر قرآن فعالیت می‌کند به ایبنا گفته بود: در دولت نهم و دهم مجوز نام «قرآن مبین» فقط به یک ناشر داده شده است و ناشران دیگر نمی‌توانند عنوان قرآن مبین را به کار ببرند و باید از اسامی: قرآن کریم، قرآن مجید، کلام الله مجید و کلام الله عظیم استفاده کنند.

با این حال سازمان دارالقرآن وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که تنها مرجعی است که بر چاپ و نشر تمام قرآن‌هایی که در کشور منتشر می‌شود، نظارت دارد اعلام کرد: نام «قرآن مبین» انحصاری نیست و 50 سال پیش موسسه امیرکبیر از این نام شریف استفاده کرده است.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریمِ سازمان تبلیغات اسلامی درباره واگذاری نام «قرآن مبین» به یک ناشر بخش خصوصی گفت: اقدام برای انحصاری کردن نام‌های قرآن خلاف شرع است و امیدواریم ارشاد در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

«احمد حاجی‌شریف» درباره واگذاری نام «قرآن مبین» به یک ناشر بخش خصوصی گفت: «این اقدام، یک کار نادرست بوده که نام قرآن مبین را برای یک موسسه به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد:‌ به ثبت رساندن یعنی یک کار نو انجام شود که نمونه آن در دنیا انجام نشده باشد. در این زمینه سازمان دارالقرآن به وزارت ارشاد نامه نوشته و اعلام کرده است که نام قرآن مبین در سال 1344 توسط موسسه امیرکبیر برای نشر قرآن‌ به کار برده شده و عنوان جدیدی نیست.

روشن است اینکه تنها یک ناشر بتواند از عنوان قرآن مبین استفاده کند و دیگر ناشران قرآنی چنین مجوزی را نداشته باشند آن هم زمانی که پیش تر و در دهه چهل این عنوان توسط ناشری دیگر به کار رفته باشد چیزی جز اعطای رانت برای منافع شخصی نمی تواند باشد.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود