کد خبر: 512

تاریخ انتشار: 1393-04-13 - 01:14

نسخه چاپی | دسته بندی: سازمان های فرهنگی / اخبار و مسائل کتاب / اخبار کتاب / مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / لینکستان (مطالب دیگران)
+1
بازدیدها: 1 610

تصمیم هیئت نظارت بر ضوابط نشر در خصوص واگذاری ممیزی کتاب به ناشران

جزئیات تصمیم جدید هیئت نظارت بر ضوابط نشر در خصوص واگذاری ممیزی کتاب به ناشران در جلسه اخیر این هیئت که با حضور وزیر ارشاد و معاون فرهنگی او برگزار شده است، اعلام شد. […]

جزئیات تصمیم جدید هیئت نظارت بر ضوابط نشر در خصوص واگذاری ممیزی کتاب به ناشران در جلسه اخیر این هیئت که با حضور وزیر ارشاد و معاون فرهنگی او برگزار شده است، اعلام شد.

علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری جلسه هیئت نظارت بر ضوابط نشر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی این وزارتخانه با موضوع بررسی دو آئین‌نامه تدوین شده توسط کمیته تخصصی هیئت نظارت بر ضوابط نشر یکی برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها و یکی برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی در مراکز انتشاراتی در روز چهارشنبه 4 تیرماه خبر داد.

 

 

وی در این باره گفت: در جلسه عصر روز چهارشنبه هیئت نظارت بر ضوابط نشر، برخی از موارد مطرح شده در دو جلسه قبلی کمیته تخصصی این هیئت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که هر دوی این آئین‌نامه‌ها با اصلاحاتی عمدتاً شکلی و بعضاً محتوایی به تصویب رسیدند و ما به عنوان دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد موظف شده‌ایم که شکل نهایی آن را تهیه و پس از تصویب نهایی از وی هیئت نظارت بر ضوابط نشر، آنها را برای اجرا ابلاغ کنیم.

به گفته شجاعی صائین، «این آئین‌نامه‌ها بر اساس دیدگاه و به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و به کمیته تخصصی هیئت نظارت بر ضوابط نشر ارائه شده و در جلسه مربوطه هم فصل به فصل، سطر به سطر و ماده به ماده مورد بحث و بررسی اعضای هیئت نظارت و همچنین وزیر ارشاد و معاون فرهنگی او قرار گرفته و نظرات اصلاحی هم از آنها اخذ شده و پس از اِعمال این اصلاحات، آئین‌نامه نهایی تدوین خواهد شد و پس از تصویب از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر، از نظر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، قابلیت اجرایی خواهد داشت».

وی افزود: امیدوارم بعد از تصویب آئین نامه نهایی، بتوانیم فراخوان لازم را به ناشران و نیز ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برای مشارکت در اجرای این دو طرح ارائه کنیم و بر اساس آنها هم بتوانیم کارگروه‌های استانی بررسی کتاب را تشکیل دهیم و هم ناشرانی که داوطلب باشند که خودشان کتاب‌هایشان را بررسی کنند، کارشناسانشان را به ما معرفی کنند و بعد از طی مراحل مربوطه، بتوانیم این مجوز را به آنها بدهیم.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد ادامه داد: طبیعتاً وقتی ناشری که تقاضایش را برای بررسی کتاب‌هایش ارائه کند و در عین حال واجد این شرایط شناخته شد که خودش کتاب‌هایش خودش را بررسی کند، می‌توانند این کار را انجام دهند و نتیجه بررسی کتاب‌هایش را به ما گزارش خواهد کرد و ما هم می‌توانیم مجوز چاپ کتاب را صادر کنیم. این شرایط شامل معیارهایی مانند سابقه کار، تعداد کتاب‌های تالیفی، داشتن آثار برگزیده در جوایزی مانند کتاب سال و برخی پارامترها مانند وزن ارزش‌های فرهنگی و ملی و انقلابی در کتاب‌های قبلی ناشران است.

شجاعی صائین درباره نحوه اجرای این آئین‌نامه هم گفت: ممکن است ما این کار را از ناشران عمومی و دولتی آغاز کنیم و در ادامه آن را به ناشران خصوصی تسری دهیم. به محض اِعمال اصلاحات نهایی و تامین نظر هیئت نظارت بر ضوابط نشر در آن، امکان ابلاغ و اجرایی شدن آن هست. البته ما هم در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، نیازمند فراهم شدن مقدماتی برای تعیین وزن پارامترهای تدوی شده در آئین‌نامه هستیم و به علاوه باید مقدمات اجرایی آن را در توسعه کتاب و کتابخوانی فراهم کنیم.

جزئیات تصمیم هیئت نظارت بر ضوابط نشر در خصوص واگذاری ممیزی کتاب به ناشران

وی گفت: بر اساس آئین‌نامه دومی که در جلسه روز چهارشنبه به تصویب هیئت نظارت بر ضوابط نشر رسید، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده استان‌هایی را که شرایط بهتری از جهت نشر و بهره‌مندی از کارشناسان مجرب و متخصص این حوزه دارند، شناسایی کنیم و با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوطه در این استان‌ها وارد مذاکره شویم و در نهایت داوطلب بودن این استان‌ها را به هیئت نظارت بر ضوابط نشر، گزارش و در صورت تائید هیئت، علاوه بر 5 استان خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان و همچنین مرکز (تهران)، استان‌های متقاضی و البته واجد شرایط را برای انجام کار به هیئت نظارت بر ضوابط نشر معرفی کنیم.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در همین رابطه گفت: طبیعتاً پس از تائید این آئین‌نامه طی مراحل قانونی معمول، ما موظف به نظارت بر عملکرد استان‌های معین و نیز ناشران متقاضی بررسی کتاب و نیز ارائه گزارش به هیئت نظارت بر ضوابط نشر برای تمدید مجوز نشر خواهیم بود. به علاوه ما در ایجاد هماهنگی بین این بررسی‌ها و صدور مجوزها و وحدت رویه تا جای ممکن بین استان‌ها و ناشران، وظیفه سنگینی بر عهده خواهیم داشت.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود