کد خبر: 379

تاریخ انتشار: 1393-02-20 - 14:54

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار نمایشگاه / اخبار کتاب / یادداشت مدیرمسئول / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / رسانه مطبوعات / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 463

نشست تخصصی «کتاب و رسانه» توسط معاونت امور مطبوعاتی برگزار شد: حوزه مطبوعات و کتاب در فرهنگ مردم رشد چشمگیری داشته است

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی، نشست تخصصی کتاب و رسانه با موضوع «مطبوعات و کتاب در حوزه فرهنگ مردم» با حضور سید احمد وکیلیان، محمد جعفر قنواتی و پرفسور الریش مارزوف در محل سرای کتاب و […]

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی، نشست تخصصی کتاب و رسانه با موضوع «مطبوعات و کتاب در حوزه فرهنگ مردم» با حضور سید احمد وکیلیان، محمد جعفر قنواتی و پرفسور الریش مارزوف در محل سرای کتاب و رسانه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

وکیلیان: فرهنگ شفاهی دارای قدمت بسیار است

در ابتدای این نشست، سید احمد وکیلیان با اشاره به این که قدمت فرهنگ شفاهی مردم بسیار زیاد است گفت: عمر خط به چند هزار سال می‌رسد؛ اما عمر انسان به اندازه چند میلیون سال است. خط و گفتار از هم جدا هستند اما آنچه مهم است این که قدمت خط نسبت به گفتار انسان بسیار ابتدایی است . انسان در ابتدا برای ارتباط با هم نوعانش با گفتارهایی چون اشکال و نقوش بر­جسته استفاده می کرده است که این نوع ارتباط را ارتباط شفاهی می دانیم و این گونه بود که آداب و آیین ها در بین مردم بوجود آمد.

وی در ادامه درباره اینکه فرهنگ نظری اولین مرحله ارتباط برقرار کردن انسان‌ها بود، اظهار داشت: مطابق بررسی های به عمل آمده مشخص شد که فرهنگ نظری با ایما و اشاره شکل گرفت که در نهایت اختراع زبان را موجب شد؛ پس از این مرحله به تدریج آیین ها، سنت ها و آداب و رسوم و سپس فولکلور بوجود آمد که در سال 1846 به صورت رشته علمی مورد مطالعه قرار گرفت. البته فولکلور در ایران هم شکل گرفت و اولین کسی که به صورت علمی در مورد فولکلور ایران مطالعه کرد صادق هدایت بود و اولین کسی که در دهه 1340 شمسی توانست فرهنگ مردم را از طریق امواج رادیویی به گوش همگان برساند، استاد انجوی شیرازی بود.

قنواتی: تغییرات جدی در این حوزه داشتیم

محمد جعفر قنواتی هم در نشست تخصصی «مطبوعات و کتاب در حوزه فرهنگ مردم» اظهار داشت: در حوزه فرهنگ مردم، تغییرات جدی در حوزه مطبوعات و کتاب نسبت به سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد هستیم. در واقع می توان گفت بعد از انقلاب هم از نظر کمی و هم کیفی در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم و حتی کتاب‌های زیادی به صورت تخصصی فرهنگ شفاهی مردم منتشر شده است و هم اکنون آثاری شامل قصه های شفاهی مناطق و فرهنگ های مختلف اقوام در کشور وجود دارد. مثلا نشریه «کتاب هفته» که در گذشته منتشر می ‌شد عمدتاً به ادبیات غیر مکتوب و آداب و رسوم و آیین های رایج بین مردم مانند لالایی‌ها وچیستان ها می‌پرداخت و یا ماهنامه "سخن" که به سردبیری خانلری منتشر می شد به یکی از پایگاه­های مهم برای بخش مکتوب فرهنگ مردم به شمار می آمد.

این استاد دانشگاه درباره این که ما هر چقدر در حوزه کتاب پیشرفت داشته ایم اما در حوزه رسانه (رادیو و تلویزیون) به لحاظ کیفی عقب گرد داشته ایم گفت: همانطور که گفتیم کتاب های خوبی در حوزه های فرهنگ مردم تدوین شده است اما باید اعتراف کنیم که در رسانه های تصویری و شنیداری بسیار ضعیف عمل کرده ایم و در واقع عقب گرد داشته ایم. البته نباید از این موضوع نیز به راحتی گذر کنیم که ما در حوزه ترجمه کتاب فرهنگ مردم در این مدت بسیار ضعیف بوده ایم.

پروفسور مارزولف : تأسف است که هیچ رشته دانشگاهی در این حوزه نداریم

پروفسور الریش مارزولف که به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در این جلسه حضور داشت گفت : باید  بگویم که بسیار خرسندم هستم از اینکه اکثر پژوهشگران و حاضران در این نشست تخصصی، جوان‌ها هستند. اما به عنوان یک پژوهشگر خارجی باید بگویم  که متأسفم از این که در حوزه فرهنگ مردم در ایران  رشته ای در دانشگاه نیست تا بخواهد تدریس شود. آرزو دارم مسئولین به این امر بیشتر توجه کنند تا پژوهش های بیشتری نسبت به این رشته صورت پذیرد.

این پژوهشگر که در دانشگاه فردوسی مشهد درس خوانده و بیش از 28 سال است که در مورد فرهنگ مردم مطالعه و پژوهش می کند و تاکنون 25 کتاب در این زمینه منتشر کرده است می گوید: من کتابی را با عنوان طبقه بندی قصه‌های ایران نوشتم که در ایران به چاپ نهم رسیده و همان کتاب در آلمان فقط با تیراژ 300 جلد منتشر شد و هنوز نیمی از آن هم به فروش نرسیده است  و این گونه است که میگویم  ایران در حوزه مطبوعات و کتاب فرهنگ مردم رشد چشمگیری داشته است

 در ادامه، این نشست خبری با پرسش و پاسخ درمورد فرهنگ مردم بین سخنرانان و افراد حاضر در جلسه به پایان رسید.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود