کد خبر: 562

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 553

لاریجانی خطاب به منتقدان دولت: چرا مثل مارکسیست ها انتقاد میکنید

ساخت فيلمي درباره رئيس‌جمهور با عنوان مستند «من روحاني هستم» جنجال تازه‌اي است كه برخی برای فضای سیاسی کشور تدارک دیده اند. مستندی که به گفته رئیس جمهور دارای اشتباهتی است و علی لاریجانی ساخت […]

ساخت فيلمي درباره رئيس‌جمهور با عنوان مستند «من روحاني هستم» جنجال تازه‌اي است كه برخی برای فضای سیاسی کشور تدارک دیده اند. مستندی که به گفته رئیس جمهور دارای اشتباهتی است و علی لاریجانی ساخت مستندهایی که با دروغ همراه است را برای آرامش سیاسی کشور مضر می داند.

چند وقتي است كه موسسه سفير فيلم مستند را با عنوان «من روحانی هستم» تهيه و براي اولين بار در دانشگاه تهران آن را در معرض ديد دانشجويان قرارداد. اين مستند در اواخر سال گذشته توليد شد. ٣١ فروردين‌ماه از نمايش اين مستند در دانشگاه‌هاي علامه طباطبايي و دانشگاه اميركبير جلوگيري  و سازندگان اين مستند نسبت به اين مسئله واكنش نشان دادند. ردپاي انتقاد از اين مستند، را مي‌توان در گفته‌هاي رئيس‌جمهور هم مشاهده كرد، آنجا كه پايان سال گذشته در جشنواره مطبوعات از تذكر به سازندگان اين فيلم خبر داده بود.

در همین حال رئیس مجلس نیز که امروز در جمع کارگران سخن می گفت، با اشاره به نیاز کشور به تولید و آرامش سیاسی «پرهیز از دروغ گفتن و انتشار سی دی و بولتن‌هایی که صرفا اختلاف ایجاد می‌کند» را برای آرامش کشور ضروری دانست. لاریجانی با اشاره به این سی دی گفته: «همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان «من روحانی هستم» پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟

رئیس مجلس بر همین اساس تأکید می کند: افرادی که آن زمان در زمینه این مسئله نقش داشتند، مشخص هستند که چه کسانی هستند، مشخص هستند که کدام بخش‌های کشور بودند، آقای روحانی نقشی در این مسئله نداشت چرا سی‌دی دروغ درست کردید؟ برخی از مسائل دیگر این سی‌دی نیز خلاف واقع است. بنده در جریان این مسائل بوده‌ام. آیا شما می‌خواهید به تاریخ هم دروغ بگویید؟!

لاریجانی به منتقدان توصیه کرد که نباید مشی مارکسیست‌ها را داشته باشند که هدف وسیله را توجیه می‌کند. او همچنین گفت اگر کسی اختلاف سیاسی دارد، این مردانگی نیست که از هر وسیله‌ای و ابزاری استفاده کند، اگر آنها انتقادی دارند آن را مطرح کنند.

در همين حال يك منبع آگاه روزگذشته به ايسنا گفته بود:‌ اطلاعات بخش‌هایی از مستند «من روحانی هستم» ناصحیح است، به علاوه در این مستند به منابع نادرست استناد شده و نحوه تدوین آن نیز صحیح نیست. اما كارگردان فيلم مي‌گويد: «منابع اصلی این مستند، کتاب خاطرات آقایان روحانی و هاشمی رفسنجانی است.»

اين منبع آگاه كه ايسنا وي را فردي در دفتر رياست جمهوري معرفي كرده به اين خبرگزاري گفته: «سال گذشته به تهیه‌کنندگان مستند در این خصوص تذکر و توجه لازم داده شد که نسبت به اصلاح آن اقدام کنند، اما این کار انجام نشده است.»
این فیلم قرار بود تا در دو دانشگاه نمایش داده شود. سفیر فیلم می گوید مسئولان دانشگاه امیرکبیر و علامه طباطبایی از پخش آن جلوگیری کردند اما مسئولان این دانشگاه ادعای آنها را رد کردند. با این حال روابط‌عمومي سفير فيلم
می گوید: «این مستند بر حقیقت‌گویی در چارچوب تاریخ و خاطرات ثبت شده بنا شده است و بیان حقایق، تقویت‌کننده پایه‌های حکومت است.»

حسن روحاني سال گذشته در اختتاميه جشنواره مطبوعات ضمن بيان آنكه «منتقدان و مخالفان دولت آزاد خواهند بود» اعلام بود: «علیه شخص رئیس جمهور سی‌.دی پخش می‌کنند و ما فقط گفتیم به آنها بگویند این قسمت‌های سی.دی اشتباه است.»
مستند «من روحانی هستم»، ساخته گروه چندرسانه‌ای شفق‌مدیاست که توسط سفیرفیلم به اکران دانشگاهی درمی آید.
این فیلم با هدف روایت فعالیت‌های مبارزاتی، سیاسی و اجتماعی دکتر حسن روحانی در ۵ دهه گذشته ساخته شده است. سخنرانی تاریخی او در مراسم درگذشت حاج آقا مصطفی خمینی در مسجد ارک، ۵ دوره نمایندگی مجلس و موضع ایشان در ماجرای ۹۹ نفر، ماجرای عضویتش در شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما و نظر امام و پرونده هسته‌ای ایران از اتفاقاتی است که در این مستند بدان پرداخته شده است.
معصومه نبوي کارگردان مستند «من روحانی هستم» در اين باره گفته: «برخی مدیران دولتی از اکران مستند در دانشگاه‌ها جلوگیری کرده‌اند. این مستند در سه فصل ساخته خواهد شد که فصل اول آن هم‌اکنون در حال اکران است.»
با توجه به اظهارنظر رئيس جمهور درباره اين مستند برخي وسوسه شدند تا اين فيلم را تماشا كنند. از همين رو موسسه سفير فيلم با وجود عدم اكران عمومي،‌ آن را به صورت اينترنتي به فروش مي‌رساند. همچنين اين فيلم در شبكه اجتماعي افسران هم اكران شده است.

محتواي فيلم
اين فيلم كه عنوان «من روحاني هستم» را روي خود دارد فعاليت‌هاي مبارزاتي، سياسي و اجتماعي حسن روحاني در ۵ دهه گذشته را روايت مي‌كند.
تا اواسط فيلم، حسن روحاني داراي يك چهره انقلابي و مخالف جريان اصلاح‌طلب است. در همين نيمه اول با وجود اينكه او در بسياري از مواقع يك چهره حزب‌اللهي نشان داده شده به يك‌باره و به صورت واضح حضور او در ماجراي «۹۹ نفر» به مخاطب يادآوري مي‌شود. لازم به ذکر است ماجرای این ۹۹ نفر به انتخاب و معرفی میرحسین موسوی برای بار دوم به مجلس برای تصدی پست نخست وزیری باز می گردد.

سکانس هایی از فیلم به ماجرای برکناری محمد هاشمی از ریاست صداو سیما اختصاص یافته ، ماجرایی که با مخالفت حضرت امام مواجه شده و توصیه برکناری رییس شورای نظارت را مطرح می کنند.

این فیلم در ادامه ماجراهای مک فارلین و مسایل تاریخی دیگری را هم روایت می کند. از جمله اینکه اختلافات محسن رضایی و حسن روحانی در مورد ادامه جنگ را توضیح می دهد . همچنين با بازخواني موافقتنامه سعدآباد به جريان توافقنامه‌اي مي‌پردازد كه دولت گذشته به آن منتقد بود. این فیلم به علاوه با سکانس‌هایی از سخنان یوشکا فیشر علیه مقامات ایرانی هم همراه است.


+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود