کد خبر: 567

تاریخ انتشار: 1393-02-08 - 21:33

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد / بایسته های فرهنگ
0
بازدیدها: 3 039

آیت الله جوادی آملی: تا يک فرهنگ دقيق عقلي علمي نداشته باشيم اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد

این مرجع تقلید مشکل اساسی مملکت را در اقتصاد دانست و در عین حال تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی با فرهنگ قرآنی حل می‌شود. درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی با حضور اعضای شورای عالی استان‌هاو دیگر […]

این مرجع تقلید مشکل اساسی مملکت را در اقتصاد دانست و در عین حال تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی با فرهنگ قرآنی حل می‌شود.ایت الله جوادی

درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی با حضور اعضای شورای عالی استان‌هاو دیگر علاقمندان به معارف اسلامی در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه با بیان این مطلب که "خدا گوهر ذات وجودی انسان را پاک و کريمانه آفريد" فرمودند: همانگونه که خدا گوهر ذات وجودی انسان را پاک و کريمانه آفريد ما نیز هنگام مرگ بايد اين جان را پاک و کريمانه تحويل خداوند بدهيم لذا خداوند فرموده است من شما را بزرگوار خلق کردم شما کاري نکنيد که از عظمت شما کاسته شود.

 

ایشان ادامه دادند: اين موحّدانه زندگي کردن، روح را طيّب و طاهر نگه مي‌دارد.اگر کسي کريم نبود و کرامتش را از دست داد تحت امارت زبان خود قرار مي‌گيرد، هر چه زبانش خواست مي‌گويد، هر چه قلمش خواست مي‌نويسد، هر جايي که پاي او خواست مي‌رود. مبادا کسي زبان او، قلم او، قدم او بر او امارت کند.

 

معظم له با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه علق تاکید داشتند: خداي سبحان نه تنها ما را در آفرينش کريم و بزرگوار قرار داد بلکه ما را در مدرسه کرامت هم تربيت کرد چرا که اوّلين بخش از آيات قرآن کريم که بر پیامبر (ص)نازل شد همان شش آيه اول سوره علق است که خداوند در آن می فرماید بياييد در مدرسه کرامت ثبت‌نام کنيد،اين‌جا يک معلّم کريم درس مي‌دهد؛ ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ ٭ الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾ اين گواه آن است که ما را به کلاس کرامت دعوت کردند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در بیان ویژگی های انسان کریم اظهار داشتند: اگر کسي کريم بود همه اعضا و جوارح او تحت امر او هستند، هرگز تحت امر هيچ عضوي قرار نمي‌گيرند، قهراً در درون او نه آمر به منکر و ناهي از معروف وجود دارد و نه دلاّل‌بازي در درون او هست.

 

ایشان با قیاس قوای سه گانه درونی انسان با قوای سه گانه اداره یک کشور اذعان داشتند: اگر در کشوري مي‌گويند ما سه قوّه داريم و اين قوا از هم جدا هستند و وظيفه هر قوّه مشخص است، اين الگو را از درون فطرت انسان گرفتند؛ يعني ما در درون وجود خود يک قوه مقنّنه، يک قوه مجريه و يک قوّه قضائيه داريم و يک واحد هماهنگ‌کننده این سه قوا را داريم که آن جان آدمي است.

 

معظم له در ادامه خطر نفس مسوّله را متذکر شدند و خاطرنشان کردند: در درون وجود انسان گاهي دلاّل‌بازي پيش مي‌آيد و اين قوا مشکلات فراواني براي يکديگر ايجاد مي‌کنند ، يک نيروي دلاّلي در وجود انسان وجود دارد به نام نفس مسوّله، اين نفس مسوّله که در چند بخش قرآن کريم خطر آن روشن شده است کارش دلاّل‌بازي است، اين نفس باخبر است که ما به چه چيزي علاقه‌منديم و به چه چيزي علاقه نداريم، هر چيزي مورد علاقه ماست را به عنوان زرورق در جلوي چشم ما نگه مي‌دارد و همه آن زباله‌ها را پشت اين زرورق پنهان مي‌کند، و آنها را به صورت يک تابلوي زرّين به ما نشان مي‌دهد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان خطرات ناشی از فریب شیطان توصیه کردند: اينکه به ما گفتند در شبانه‌روز حتماً يک مقدار زمان را بگذاريد براي محاسبه و هر کاري که مي‌کنيد اول بگوييد «بسم الله الرحمن الرحيم» بعد وارد کار بشويد همين است اين به نام خدا، قرنطينه است، چيزي را که انسان مي‌خواهد بگويد، بخواهد بنويسد بگويد، خدايا به نام تو اين قرنطينه باعث مي‌شود که انسان کار حرام و مکروه نکند.

 

ایشان در فراز دیگری از فرمایشات خود با اشاره به نامگذاری این سال به نام سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" فرمودند: ما تا نقشه جامع کشورمان را نداشته باشيم هرگز نمي‌توانيم درباره کشورمان تصميم هوشمندانه بگيريم اين اصل کلي است.

 

معظم له با اشاره به سه اصل جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی بیان داشتند: ما تا ندانيم در کجا زندگي مي‌کنيم و آن را چطور بايد حفظ کنيم و چطور بايد بياراييم هرگز مسئول و مدیر خوبی نخواهيم بود، ما وقتي نتوانيم خودمان را و معرفت‌شناسي خودمان را اداره کنيم هرگز از ما برنمي‌آيد که شهرمان را، استانمان را، کشورمان را حفظ کنيم و آن را بياراييم.

 

ایشان اهمیت اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن را بیان داشتند و فرمودند: اقتصاد مقاومتي به اين است که خزانه ملّت خالي نباشد، ملتي که خزانه او خالي است مقاوم نيست، دين به ما توصیه کرده است که از دنيا اعراض بکن و طرزي زندگي کن که زير بار ديگري نروی.

 

ایشان ادامه دادند: ثروت ملّي باعث مقاومت و قيام و ايستادگي ملت است؛ منظور ايستادنِ فيزيکي نيست، فرمود اين مال، عامل قيام است اگر ملتي بخواهد قائم باشد و ايستادگي داشته باشد بايد جيبش خالي نباشد لذا فرمود اين مال را به دست سفها نسپريد، کسي که نتواند خوب اداره کند به او مال ندهيد.

 

ایشان با اشاره به ثروتهای عظیم و قابلیت های گسترده کشور در زمینه های مختلف اظهار داشتند: تا يک فرهنگ دقيق عقلي علمي نداشته باشيم اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد. وقتي بدانيم اقتصاد مقاومتي يعني چه و از آنجا که اين کشور به لطف الهي همه چيز دارد اصلاً تحريم‌ها هيچ اثري نمي‌تواند داشته باشد. اگر ما مديريت صحيح داشته باشيم و عزم ملّي و مديريت درست داشته باشيم وجود مبارک حضرت امير و دیگر ائمه تأييد مي‌کنند اين کشور مي‌شود کشوري که با اقتصاد مقاومتي روبه‌روست.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود