کد خبر: 575

تاریخ انتشار: 1393-01-19 - 21:49

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / هنر
0
بازدیدها: 2 200

27 سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت

  محسن مومنی رئیس حوزه هنری اعلام کرد که به دستور مقام معظم رهبری 27 سالن سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت. به گزارش مهر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری صبح امروز 18 فروردین ماه در اولین نشست […]

 

محسن مومنی رئیس حوزه هنری اعلام کرد که به دستور مقام معظم رهبری 27 سالن سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت.

به گزارش مهر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری صبح امروز 18 فروردین ماه در اولین نشست رسانه‌ای خود در سال 94 گفت: سینماهایی که در اختیار بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داشتند قرارست در اختیار حوزه هنری قرار گیرد که البته هنوز این انتقال محقق نشده است.
 
وی ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر در سال جدید این امر محقق شود.
 
به گفته مومنی، با محقق شدن این امر تعداد سینماهای حوزه هنری به بیش از 100 سینما خواهد رسید و این سینماها به صورت زنجیره‌ای اداره خواهند شد.
 
محسن مومنی شریف در نشست خبری چهار سال عملکرد حوزه هنری و همچنین سالروز هنر انقلاب اسلامی که امروز دوشنبه 18 فروردین در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: قرار است امسال به مسئله فرهنگ توجه بیشتری شود و شعار سال با نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی محقق شود.
 
وی ادامه داد: امیدواریم با برخوردهای سطحی این شعار مورد غفلت قرار نگیرد و آن را در سبدهای کوچک خرد نکنیم. ما در روزگاری درباره فرهنگ سخن می گوییم که فرهنگمان مورد تهاجم قرار گرفته است. باید به بایدها، داشته ها و گنجینه فرهنگی خود تسلط و آگاهی پیدا کنیم و همچنین بفهمیم که چرا و چگونه فرهنگ ما مورد هجوم قرار گرفته است.
 
مساله فرهنگ نباید ذیل امور اقتصادی و سیاسی قرار گیرد
 
رئیس حوزه هنری با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک محصول فرهنگ است، اظهار کرد: در بومی‌شناسی انقلاب‌ها از انقلاب ما به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد می شود و این از همان فرهنگ اسلامی برمی خیزد که انقلاب و نظام ما را هم با دیگر نظام های دنیا متفاوت می کند. این فرهنگ شیعه و فرهنگ غنی اسلامی بود که موجب خروش مردم شد و انقلاب اسلامی را رقم زد. همچنین جنگ تحمیلی هشت ساله نیز که مردم دشمن را سر جای خود نشاندند و ما را پیروز این میدان کرد قطعا به دلیل نوآوری ها و تجهیزات نظامی نبود چراکه دشمن در این زمینه از ما جلوتر بود بلکه این فرهنگ ما بود که باعث شد حتی در فتح فاو و گذشتن از اروند رود سربلند شویم. من فکر می کنم بحران های اقتصادی و سیاسی حل نمی شوند مگر به واسطه فرهنگ، اما گاهی دیده می شود فرهنگی که قرار است سایر موضوعات تابع آن باشند متاسفانه خودش زیرمجموعه دیگر امور قرار گرفته است.
 
تغییر در ادبیات امام جمعه‌ای که همیشه از عدالت سخن می‌گفت
 
مومنی شریف زمان هجوم به فرهنگ ایرانی اسلامی را به زمان پذیرش قطعنامه مرتبط دانست و گفت: در آن زمان سیاست بازسازی در کشور شکل گرفت و شاید نخستین نشانه هجوم به فرهنگ پذیرفتن پول از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بود زیرا آنها برای بازسازی و توسعه ایران بعد از جنگ، نسخه دادند و سیاستمداران ما مجبور به اجرای آن شدند و در ادامه کار به جایی رسید که در مدتی كوتاهی چنان تاخت و تازی به باورها و آرمانهای متأثر از فرهنگ انقلاب شد و كسی كه در خطبه های نماز جمعه همواره از عدالت اجتماعی سخن می گفت ناگهان در افكار و منشش چنان چرخشی به وجود آمد كه به سمت رفاه و اشرافی گری رفت و حتی واژه مستضعفان كه از فرهنگ قرآن وارد ادبیات انقلاب شده بود به قشر آسیب‌پذیر تبدیل شد.
 
مومنی شریف یكی از مؤلفه های فرهنگساز چه در بعد ایجابی و چه سلبی، رفتار و سیره رهبران و مدیران جامعه دانست و گفت: از نظر ما اهالی فرهنگ و ادب، بخشی از مسئولان و مدیران از هجوم فرهنگی دشمن آسیب دیدند، لذا هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی، نخستین كسانی بودند كه آن زمان متوجه این موضوع شدند و به انتقاد و مقابله با آن پرداختند.
 
وی ادامه داد: ادبیات و هنر اعتراض در درون نظام و با تكیه بر فرهنگ انقلاب در حوزه هنری شكل گرفت. آقایان قزوه با شعر مولا ویلا نداشت، سیدحسن حسینی و آقای  سید مسعود شجاعی طباطبایی با كاریكاتورهایش و شهید آوینی با مقالات خود در مجله سوره، از این گروه بودند.
 
بعد از هر انتخابات بیشترین آسیب به فرهنگ می‌خورد
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه متأسفانه فرهنگ در حوزه سیاست در هر انتخابات آسیب جدی می بینند، گفت: نمونه بارز آن در انتخابات مجلس سوم بود كه در مقطعی موجب عقب نشینی های ما و پیشروی دشمن در جبهه های جنگ شد. این به این دلیل است كه سیاست از فرهنگ و از بنیاد های اندیشه ای بر نمی خیزد بلكه در سطح است و تمام هم و غم در انتخابات تعریف روشی برای غلبه بر حریف است ولو به قیمت قربانی شدن منافع ملی!
 
به گفته وی، به جای این كه فرهنگ در رأس حوزه های دیگر باشد، برعكس زیر مجموعه و تابع آنها شده و به طور كلی فرهنگ ما از سه حوزه دیگر یعنی سیاست، اقتصاد و امنیت آسیب دیده است.
 
مومنی شریف همچنین با اشاره به تاثیرگذاری ورود کالاهای بیگانه در حوزه فرهنگ عنوان کرد: در حوزه اقتصادی نیز ورود کالاهای بیگانه در هجوم فرهنگی موثر است که تقریبا می توان گفت این پدیده از دهه 70 شکل گرفت. بخش دیگر نیز پروژه های اقتصادی است که بدون هیچ ضرورت فرهنگی ایجاد می شوند به طور مثال دانشگاهی در شهر كوچكی با فرهنگ و سنت های كهن در استان یزد تأسیس می شود كه وقتی انبوه دانشجویانی كه از سراسر كشور به آن شهر می آیند نه تنها فرهنگ و آداب و رسوم بلكه بافت جمعیتی آنجا را هم تحت تأثیر خودش قرار می دهد. همین طور ایجاد خیلی از كارخانه ها و شركت تولیدی. لذا برای مقابله با این پدیده، رهبری انقلاب دستور توجه داشتن به پیوست فرهنگی را ابلاغ كردند.
 
بی‌توجهی رئیس‌جمهور قبلی به نقشه فرهنگی کشور
 
رئیس حوزه هنری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ عنوان کرد: بر اساس این تاکیدات نقشه فرهنگی تدوین و تنظیم شده و به شورای انقلاب فرهنگی رفته است و ما امیدواریم که رئیس شورای انقلاب فرهنگی زودتر این نقشه را مطالعه کند. حوزه هنری هم در این زمینه وظایفی دارد.
 
وی با تاكید بر رجوع دوباره به آرمانهای حضرت امام و رهبری معظم و آموزه های بنیادی انقلاب اسلامی، گفت: خوشبختانه امروز فرصت مناسبی است تا با نقد گذشته مان،  آینده مطلوب را ترسیم كنیم؛  راه هم مشخص است.
 
رییس حوزه هنری خاطر نشان كرد: بر همین اساس نقشه  فرهنگی كشور تنظیم و تدوین شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است كه متأسفانه رئیس جمهور سابق در دستور اجرای آن تعلل كرد اما امیدواریم رئیس جمهور و رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی زودتر دستور اجرای آن را صادر كنند و وظایف و قلمرو هر بخش مشخص شود.
 
مومنی شریف با اشاره به این فعالیت ها ادامه داد: مرکز آموزش هنرهای اسلامی در حوزه هنری در این چهار سال 2 هزار هنرجو تربیت کرده است به طور امسال شهید باغبانی که سال گذشته در سوریه شهید شد از نمونه این هنرجوهاست. هدف از تربیت نیرو در حوزه هنری تنها برای خود حوزه نیست بلکه برای دیگر نهادها و مراکز فرهنگی هم هست.
 
حوزه هنری کمترین سهم بودجه را دارد
 
این مدیر عرصه فرهنگ درباره بودجه حوزه هنری نیز عنوان کرد: حوزه هنری کمترین سهم را از بودجه و بیت‌المال دارد این بودجه گاهی به اندازه یک اداره کل هم نمی رسد، اما ما از همین بودجه اندک بسیار خوب و بهینه استفاده کردیم. در سال 92، 64 درصد بودجه حوزه هنری به برنامه هایمان اختصاص پیدا کرد در حالیکه شاید در دیگر نهادها بیش از 70 درصد از بودجه صرف حقوق کارمندان می شود. ادعای ما این است که کار در حوزه هنری با قیمت ارزان و با کیفیت و سرعت بهتر انجام می شود.
 
حوزه هنری دچار هیجانات زودگذر نمی‌شود
 
وی افزود: حوزه هنری فعالیت هایش برنامه‌محور است و امور و برنامه‌های راهبردی دارد و این باعث می شود که ما دچار هیجانات زودگذر نشویم.
 
مومنی شریف با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مدیریت جهادی در نامگذاری سال 93 بیان کرد: این راهبرد نظام در حوزه مدیریت برای عبور از بحران ها است. این مدیریت باید با انگیزه الهی و توجه به خدا و جلب رضایت او و همراه با درایت باشد. وقتی مسئولان ما طرف حسابشان خدا باشد اتفاقات بزرگ بهتری می افتد. در مدیریت جهادی ناامیدی وجود ندارد و اشتیاق و نشاط فراوان است. به طور مثال در جهاد سازندگی که ما داشتیم کارهای بسیار بزرگی انجام شد.

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود